Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 01:03
Recent was er iemand in de buurt die beweerde dat Enexis niet alle met zonnepanelen opgewekte stroom accepteerde. Dit vanwege stroomnet problemen. Nu weet ik helaas niet wie die persoon is, dus ik kan het niet navragen.

Ik heb een GoodWe omvormer, account met de app. Ik heb een slimme meter, deze lees ik met Home Assistant uit. Tegelijk kan ik de meterstanden per dag bij Vattenfall zien.

Mijn vraag is: hoe kan ik nu controleren of de opbrengst klopt? Is het naast elkaar leggen van de GoodWe app en Vattenfall goed genoeg?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32
Waar kom je op uit als je de het naast elkaar legt en je de maandelijks rapport van je energie leverancier bekijkt?

Houd er rekening mee dat je zelf ook gebruikt, dus niet alle opgewerkte stroom wordt terug geleverd.

[ Voor 31% gewijzigd door corporalnl op 13-09-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
gron74 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:37:
Recent was er iemand in de buurt die beweerde dat Enexis niet alle met zonnepanelen opgewekte stroom accepteerde. Dit vanwege stroomnet problemen. Nu weet ik helaas niet wie die persoon is, dus ik kan het niet navragen.

Ik heb een GoodWe omvormer, account met de app. Ik heb een slimme meter, deze lees ik met Home Assistant uit. Tegelijk kan ik de meterstanden per dag bij Vattenfall zien.

Mijn vraag is: hoe kan ik nu controleren of de opbrengst klopt? Is het naast elkaar leggen van de GoodWe app en Vattenfall goed genoeg?
Als je GoodWe (daadwerkelijke productie) en Vattenfall (Aantal kWh teruglevering) met elkaar gaat vergelijken zal er altijd een verschil zijn. Namelijk het gedeelte van de zonne-energie die je zelf verbruikt ;-)

Je kan alleen in de dagstatistieken van GoodWe terugzien of het systeem ooit tijdelijk is uitgezet vanwege overspanning. (Je hebt dan even geen opbrengst gehad midden op de dag, al is dit niet 100% waterdicht want theoretisch zou het ook mis kunnen zijn gegaan in het doorzetten van de data naar de app)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
enexis heeft je een hoofd aansluiting te geven en mag niks accepteren of er iets over zeggen.
de aansluiting is van jouw. ;)
(binnen bepaalde redelijkheid natuurlijk)
of je daar nu zonnepanelen ophangt of niet, dat is jouw probleem.

(dit verhaal van accepteren gaat alleen over zuiver terugleverende aansluitingen, daar zijn er problemen met meerdere netbeheerders mee, maar dan praten we dus ook over 100+ aantal panelen of hele schuren of weilanden vol, dus grote aantallen of meerdere windmolens etc etc.
niet een paar panelen op een particulier dak. ;) )

het kan wel zijn dat de netspanning in je wijk te hoog word, als er veel mensen zonnepanelen hebben.
zodra die boven de 253V komt dan gaat je omvormer uit.
en dat zie je heel goed in je goodwe app, zo goed dat hoef ik niet uit te leggen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19

Je zou de data die je hebt naast elkaar kunnen leggen om te kijken of het klopt.
Maar daarmee ga je denk ik niet zien of er bepaalde "opgewekte stroom" niet geaccepteerd is.
Dit gebeurt namelijk live en zie je dus niet terug in je data. Want het wordt nergens geregistreerd.

Je kan het wel op 2 andere manieren zien:
- door wat @migjes al zegt: als de netspanning te hoog wordt. Dat zit ook in de GoodWe data.
- kijken naar daggrafieken van je zonnepanelen opwekking. Als je op een volledig zonnige dag ineens gekke scherpe dalen ziet dan weet je dat het stroomnet je "opgewekte stroom" op dat moment niet geaccepteerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:11:
[...]

en dat zie je heel goed in je goodwe app, zo goed dat hoef ik niet uit te leggen. >:)
er zijn goodwe's die terug schakelen, dat is wel iets minder duidelijk te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
twain4me schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:34:
[...]

er zijn goodwe's die terug schakelen, dat is wel iets minder duidelijk te zien ;)
Dat ziet er bij zonnig weer en een 4 kW omvormer uit als een lijn die in de ochtend netjes tot 11 uur vloeiend naar bijvoorbeeld 2 kW gaat en dan ravelig tot 13:00 terug naar 1.6 kW, dan ravelig tot 15:00 naar 2 kW en van daar vloeiend naar beneden tot zonsondergang.
Terwijl je dus een mooie parabool had verwacht.
Ook dat snapt TS wel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:50:
[...]

Dat ziet er bij zonnig weer en een 4 kW omvormer uit als een lijn die in de ochtend netjes tot 11 uur vloeiend naar bijvoorbeeld 2 kW gaat en dan ravelig tot 13:00 terug naar 1.6 kW, dan ravelig tot 15:00 naar 2 kW en van daar vloeiend naar beneden tot zonsondergang.
Terwijl je dus een mooie parabool had verwacht.
Ook dat snapt TS wel.
maar wel minder duidelijk :+
Pagina: 1