[3K] Zakelijke laptop, presentabel en performant.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Wat ga je met je laptop doen?
Programmeerwerkzaamheden, database administratie en algemeen licht zakelijk gebruik (excelletje etc).

Windows 10 pro, enkel en alleen zakelijk gebruik met een harde focus op programmeerwerkzaamheden met Visual Studio / Rider / MSSQL databases. Deze zaken zijn op dit moment zéér CPU limited!

Wat is je budget?
+/- 3.000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Deze gaat iedere dag mee naar kantoor. Accuduur is niet boeiend, hangt 100% in een dock of charger. Grootte / gewicht is ook niet spannend, ben sterk. Meestal gaat hij mee in de auto of in de rugzak.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment een XPS 15, 2019 model. I7 9750, maar heb echt last van slechte koeling en bijbehorende performanceproblemen.

32 gig geheugen mogelijkheid is een must, achteraf toevoegen geen enkel probleem. Al zou het fijn zijn als de schroefjes niet zo waardeloos zijn als op de XPS15 waardoor ik hem uit heb moeten boren.

Wat heb ik zelf al gevonden
De nieuwe XPS 17 is interresant. Kleine Bezel, veel betere koeling dan mijn huidige XPS15, 11800H vs 9750H is ook een goede upgrade. Ook het iets grotere scherm is fijn voor kantoren waar we maar 1 scherm hebben hangen. Nadelen: weer die kutschroefjes.

Verder zijn het over het algemeen heel erg 'gamerige' laptops, daar word ik eigenlijk niet per se heel blij van. Liever geen RGB of super overdreven gamer-looks.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Een paar extra vragen, die zullen helpen om de selectie wat in te perken:

- Hoe belangrijk is schermhelderheid en wel of geen glanzend scherm?
- Is CPU limited werk, single core of multithreaded?
- Hoe belangrijk is business-level support voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Nu online
Bonsaiboom schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:28:
Een paar extra vragen, die zullen helpen om de selectie wat in te perken:
- Hoe belangrijk is schermhelderheid en wel of geen glanzend scherm?
Niet heel belangrijk, een goed scherm is fijn voor wanneer hij dienst doet als tweede monitor. Glossy/Mat geen voorkeur.

- Is CPU limited werk, single core of multithreaded?
Goede vraag, mostly multithreaded.

- Hoe belangrijk is business-level support voor je?
Niet, vind dat over het algemeen het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Met multithreaded CPU is het goed om dan te zoeken naar intel i7-11800H of hogere processors, of AMD Ryzen 7 5800H of hoger. Dan heb je in ieder geval 8 cores en 16 threads tot je beschikking. Ik zou zelf voor de 7 versies gaan, de 9s hebben vooral meer stroomverbruik.

AMD heeft hier relatief gezien processors die wat sneller zijn en wat minder stroom vragen, en dus makkelijker te koelen zijn. Zie https://www.techspot.com/review/2262-intel-core-i7-11800h/ voor een diepgaande analyse daarover.

Aan de andere kant heeft Intel meer modellen laptops die uitgebracht worden - de XPS 17 die je zelf al noemt is niet met AMD verkrijgbaar. De AMD laptops zijn veelal wat meer gamerige versies. Toch kan je ook wel wat vinden op bijvoorbeeld skikk.eu met configuratieopties.

In de volgende video kan je zien hoe goed de XPS 17 toegankelijk is om het geheugen / opslag uit te breiden: YouTube: 2021 Dell XPS 17 9710 Upgrade! And How YOU Can Too!

Zijn dat dezelfde schroefjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Nu online
Jup, dat zijn die schroefjes. Geen heel groot probleem, maar gewoon irritant.

AMD is eigenlijk een no-go, vergeten te vermelden vanwege het ontbreken van Thunderbolt 3. Ik gebruik een dock met 2 WQHD+ schermen, wat niet word ondersteund met USB-C.

Dus dan blijft over het zoeken naar geschikte alternatieven voor de XPS 17?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
onzin reactie

[ Voor 94% gewijzigd door Intergalactic op 22-09-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:09:
Je kan ook een setje goede schroevendraaiers halen...
Tjonge, ik gooi vandaag nog mijn Wiha spullen bij het grof vuil. Welke zou je aanraden? :+
Nee, er zat 1 schroef letterlijk in de body verankert. Die is dus uiteindelijk dolgedraait.

Ik zeg toch ook niet dat het een dealbreker is, ik zeg alleen maar dat dat wel een beetje jammer was aan de XPS 15. Dat je dan vervolgens zelf nog knappe schroeven moet gaan regelen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ha, ja ik ken het dat het soms lastig is om in de ultrabooks te komen soms. En dan is de XPS nog goed toegankelijk. Dat je thunderbolt gebruikt, maakt de gebrekkige IO van die laptops wel weer goed.

Dit is in ieder geval het filter in pricewatch (op i7-11800H)

https://tweakers.net/lapt...lGC_-HI97CIWQMDoaXWw3v_Ag

Helaas, zoals je al aangeeft, veel gamerige laptops. De XPS heeft als groot voordeel dat het een 16:10 scherm heeft ipv 16:9, en de meeste gaming laptops hebben juist weer de kleinere aspect ratio.

Ik zie in mijn zoektocht voor je weinig aantrekkelijkere alternatieven dan de XPS. Die kan je ook gewoon met meer geheugen aanschaffen (tot 64GB). Of dat de misgelopen frustraties waard zijn, kan alleen jij beoordelen :-)

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 20:48
Dat is inderdaad hetzelfde probleem waar ik mee zit. Ik ben momenteel op zoek naar een goede opvolger voor mijn Surface Book 2.

Het doel is in principe identiek; intensief gebruik voor software ontwikkeling in diverse IDE's; Visual Studio 2019, Rider & PyCharm.

Momenteel bevind mijn laptop zich ook constant aan de oplader, maar zal ook iedere dag meegenomen worden naar werk mits dat weer mogelijk wordt.

Ik hoop dat Microsoft met zijn Surface evenement op de 22e een nieuwe Surface Laptop aankondigd dat degelijke specificaties kent, maar we zullen zien.

Ik ben in ieder geval op zoek naar een laptop met:
- 11e generatie i7 of i9, met op zijn minst 6 cores (meer geprefeerd)
- minimaal 32 GB RAM, 64GB geprefereerd (quad-channel)
- minimaal 512 GB NVMe
- Aantal nits e.d. niet zeer belangrijk, maar bij voorkeur geen glans aangezien je af en toe ook wel eens buiten wilt kunnen werken en weerspiegeling werkt je dan tegen

Op het moment ondervind ik voornamelijk problemen met het werken aan grote solutions binnen Visual Studio, maar dat zal moeten worden opgelost met VS 2022.

Ik heb momenteel twee systemen op het oog;
Surface Laptop 4
Met de duurste optie beschikbaar heb je een 15 inch, mat zwart, i7, 32GB en 1TB aan opslag.
Bij verder onderzoek bleek dit helaas enkel een quad core te zijn. En valt daarmee buiten de boot van de door mij bovengenoemde minimale specificaties. (Hoop dus op nieuwe Surface aankondiging de 22e)

Inclusief 3 jaar beschermingsplan, kost dit product: 2918 euro

Mobile Precision 7560 (Build Your Own)
Enorm veel opties, als ik hier de volgende keuzes aanklik:
- 11e generatie i7 11850H (8 cores)
- 64GB (quad-channel)
- Extra M.2 2280, 1 TB, Gen 4 NVMe
- 15,5", Full Hd, 60Hz, antireflectie, zonder touchscreen, 100% DCIP3, 500NIT, camera/microfoon, WWAN/WLAN
- 6-cel, 95 W/u, lithium-ionpolymeerbatterij met lange levensduur (3jaar garantie)
- Prosupport en Next Business Day On-Site Service, 36 maanden (inbegrepen in prijs)

Dan kom ik op een totaal uit van: 2991.91 euro.

En dat laatste is denk ik ook wat ik aanraden zou, maar ik wacht nog even trouw het MS event af :) Heb geen haast.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:54
Rem schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:50:
AMD is eigenlijk een no-go, vergeten te vermelden vanwege het ontbreken van Thunderbolt 3. Ik gebruik een dock met 2 WQHD+ schermen, wat niet word ondersteund met USB-C.
Bestaan er geen docks die dat wel ondersteunen?
Een Lenovo Ideapad 5 Pro bijvoorbeeld kan je krijgen voor goed de helft van 3K, heb je nog bijna de helft over voor een goed dock en Windows 10 Pro.
Pagina: 1