[IMAP] Ontbrekende mails sinds overstap provider

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:14
Update:
Oorzaak gevonden

Ik weet niet of dit helemaal de juiste plek is, maar ik probeer het toch.

Situatie
Ik heb al jaren een eigen mail-adres bij een hoster. Deze liet ik altijd binnenhalen in Gmail en dat werkte eigenlijk prima. Ik was echter wel erg afhankelijk van Google en het afgelopen jaar heb ik dan ook besloten om wat minder van Google te gebruiken, te beginnen met mijn mail. Afgelopen december heb ik het importeren in Gmail stopgezet en ben ik de mailservers van mijn provider gaan gebruiken.

Deze maand zou mijn abonnement daar aflopen en aangezien ik voor een stuk meer betaalde dan dat ik gebruikte heb ik besloten om over te stappen naar een andere provider. Ik ben toen als volgt te werk gegaan:

- Nieuwe mailbox aangemaakt
- Zowel mijn nieuwe, mijn oude én Gmail toegevoegd in Thunderbird
- Alle mail gekopieerd naar mijn nieuwe mailbox

In de webmail van mijn huidige host zijn alle e-mails terug te vinden. Alle client verbindingen verlopen via IMAP.

Nu doet zich een vreemd fenomeen voor. In Thunderbird (en Apple Mail) op mijn Mac werkt alles prima. Op mijn Android telefoon zie ik echter niet alle mails. Ik gebruik K-9 mail met de volgende instellingen:

Local folder size: 25
Sync messages from: anytime
Fetch messages up to (kb): any size

Om de een of andere reden zie ik dan alleen de mails tot en met afgelopen dinsdag (er zijn er meer) , gevolgd door een groot gat naar afgelopen december. Omdat ik wat problemen had met het zoeken van mails besloot ik om een andere client te proberen. Tot mijn verbazing zag ik daar helemaal geen recente mails maar begonnen ze bij, je raadt het al ..afgelopen december:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFDRfTKLNvGBo1pHW4v7m_ZqXFk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlSETUO8kO00UvZ1K6IE6y6o.jpg?f=fotoalbum_small
K-9 Mail

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SULxpDO3kfg5u9PTZ5Ra1nY1JuU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YYMNLfkNIJBtW2SM9uDM8sZ.jpg?f=fotoalbum_small
Canary Mail

Als ik de Local folder size in K-9 op all messages zet krijg ik wel alle mails binnen! Maar dat betekent dat alles van de afgelopen 8 jaar op mijn telefoon staat. Bovendien hebben niet (weinig) alle clients zo'n soort instelling. In Canary kan ik bijvoorbeeld helemaal niets instellen.

Nu kan het geen toeval zijn dat beide clients iets hebben met de mails uit december en het feit dat ik rond die periode ben overgestapt naar het gebruik van de mailservers van mijn (inmiddels ex-) provider.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Heeft mijn oude provider verkeerde instellingen gehad op hun mailserver? Maar dat zou betekenen dat ik ten minste alle mails van mijn nieuwe provider wel zou moeten zien en dat is ook niet het geval, tenzij daar ook iets verkeerd staat. Nog belangrijker, hoe lost ik dit op? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Lunaticc op 14-09-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lunaticc schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:30:
... Nog belangrijker, hoe lost ik dit op? :P
Je kunt IMAP- (en POP3-) clients op twee manieren gebruiken: als "master" client, waarbij de inhoud van de mailbox van de server wordt gehaald en wordt opgeslagen op de local storage van de client. Of als "slave" client, waarbij de inhoud van de mailbox op de server blijft staan

Duidelijk zal zijn dat als je verschillende clients op verschillende platforms gebruikt, dat je niet de "master" client moet gebruiken. De "master" client verplaatst immers de mail naar zijn local storage en die is voor de andere clients ("master" of "slave") niet toegankelijk. Dus zie je op de andere clients ontbrekende mail.

Het is makkelijker als je besluit dezelfde clients te gebruiken. Die hanteren overal dezelfde terminologie en dan is het redelijk voorspelbaar wat er gebeurt en wat de verschillende opties betekenen. Als je verschillende clients gebruikt ga je struikelen over interpretatie- en meningsverschillen. En als je een client gebruikt die
In Canary kan ik bijvoorbeeld helemaal niets instellen.
ben je lost want dan weet je helemaal niet wat er gebeurt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Brahiewahiewa schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:41:
[...]

Je kunt IMAP- (en POP3-) clients op twee manieren gebruiken: als "master" client, waarbij de inhoud van de mailbox van de server wordt gehaald en wordt opgeslagen op de local storage van de client. Of als "slave" client, waarbij de inhoud van de mailbox op de server blijft staan
Dus IMAP kan ook werken zoals POP3, begrijp ik dat goed? Ik zie alle mailtjes nog wel in de webmail staan, dat zou dan ook niet moeten als de client als "master" is geconfigureerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Lunaticc op 13-09-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 13:13
POP3 haalt de e-mails lokaal op ;) Je moet op alle apparaten dus IMAP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Ik maak inderdaad gebruik van IMAP. Ik had gehoopt dat dat duidelijk was uit de titel maar heb het even toegevoegd aan de startpost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lunaticc schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:30:
- Zowel mijn nieuwe, mijn oude én Gmail toegevoegd in Thunderbird
- Alle mail gekopieerd naar mijn nieuwe mailbox
Ik heb gemerkt dat Thunderbird en Gmail niet lekker samen werken als het om werken met grote aantallen mails tegelijk gaat (denk aan hele mappen met één jaar aan e-mails kopiëren bijvoorbeeld). Om dat haverklap time-outs en missende e-mails (remote, lokaal gaat alles wel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 07:34

jurroen

Security en privacy geek

Zou je het eens willen proberen met FairEmail? Jaren geleden de switch gemaakt van K9 naar FE vanwege synchronisatie-issues in een multi client setup. Sindsdien niet meer terug gekeken, mede omdat FE zo'n geweldige client is en in mijn ogen superieur aan K9 - maar dat is ook deels persoonlijk.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Bedankt voor jullie reacties.
TMDC schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:57:
[...]

Ik heb gemerkt dat Thunderbird en Gmail niet lekker samen werken als het om werken met grote aantallen mails tegelijk gaat (denk aan hele mappen met één jaar aan e-mails kopiëren bijvoorbeeld). Om dat haverklap time-outs en missende e-mails (remote, lokaal gaat alles wel goed).
Alle mails zijn wel gewoon terug te vinden via de webmail interface, dus het kopiëren lijkt gelukt te zijn. Overigens zijn het ook alleen de mails van mijn eigen provider (oud+nieuw) die ontbreken. Nieuwe mails komen ook gewoon goed binnen :?
jurroen schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:15:
Zou je het eens willen proberen met FairEmail? Jaren geleden de switch gemaakt van K9 naar FE vanwege synchronisatie-issues in een multi client setup. Sindsdien niet meer terug gekeken, mede omdat FE zo'n geweldige client is en in mijn ogen superieur aan K9 - maar dat is ook deels persoonlijk.
Met deze client krijg ik wel netjes alle mails te zien. Ik blijf het raar vinden dat er zo veel verschil zit tussen de clients. Als alles gewoon netjes op de server staat, zou je via iedere IMAP client hetzelfde moeten zien toch? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 13:13
En als je het e-mailaccount opnieuw instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
king006 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:28:
En als je het e-mailaccount opnieuw instelt?
Op mijn telefoon bedoel je? Dat heb ik al heel vaak geprobeerd. Ook een aantal verschillende clients, maar zonder positief resultaat (op bovengenoemde client FairEmail na).

edit:
Interessant. In Thunderbird heb je een kopje "Order received", dit is een kolom met integers. De allereerste mail uit één van de folders die ik heb gekopieerd, heeft order 1. De mail van 18/12/2020 die zichtbaar is in de screenshots uit de startpost heeft opeens 4732. Waarschijnlijk gebruiken een aantal clients die integer om te bepalen welke mail moet worden opgehaald? Ik ben benieuwd of je die integers kunt aanpassen zodat ze gerangschikt zijn op date received.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5IRPNVBvXUhGfA8YwAihlwRR.png

[ Voor 79% gewijzigd door Lunaticc op 16-09-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
Oorzaak gevonden :)

Alle mails die via IMAP binnen worden gehaald krijgen een integer toegewezen. Deze geeft aan in welke volgorde de mailserver de mails heeft ontvangen. De mails die ik via Gmail heb geïmporteerd zijn het oudst en hebben id 978 t/m 4716.

Toen ik van mailserver ben veranderd, is deze telling opnieuw begonnen bij 1. Dit is prima gegaan, totdat ik het 977e mailtje ontving. De ids daarna waren namelijk al in gebruik. Deze 977 mails zijn ook precies de mails die ontbreken in de verschillende clients. De recente mails die wél zichtbaar zijn, gaan weer verder vanaf 4717.
Pagina: 1