Panelen plat op garagedak leggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-05 08:08
Ik wil graag het dak van mijn garage vol leggen met zonnepanelen. Aangezien het een standaard formaat van ongeveer 3 x 6 meter is zouden er 9 panelen in portrait op moeten passen.

Ik heb hier eea gelezen over users die hun panelen gewoon onder 0 graden gemonteerd hebben met rails die je normaal voor een pannendak gebruikt en dat het weinig uitmaakt qua opbrengst verlies ten opzichte van alles onder een hoek zetten. Dit laatste vind ik lelijk omdat ik vanuit huis op de garage kan kijken en je dan ook met schaduwranden zit waardoor er maar 4 a 6 panelen op het dak passen.

Het dak pakt vrijwel de hele dag de volle zon. Alleen in de ochtend en avond valt er schaduw van de naastgelegen huizen op. Ligging is pal op het zuiden.

Ik zou er graag panelen van 400wp op leggen voor zoveel mogelijk opbrengst. 9 * 400 = 3600wp Als ik een beetje pessimistisch reken moet dit ongeveer 2500 a 2750 khw per jaar kunnen opleveren.

Kan iemand mij aanraden welke panelen goed zijn en welke omvormer ik hierbij moet pakken?

Verder heeft de garage nu 2 aparte groepen (wasmachine heeft er ooit gestaan). 1 groep is leeg en heeft zijn eigenlijk flexomaat in mijn meterkast. Deze zit wel met 3 andere groepen achter een aardlekschakelaar. Kan ik de panelen hier gewoon op aansluiten of is het noodzakelijk om de groep achter een eigen aardlek te zetten?

Btw: ik ga alles zelf doen :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Lardman Kom er maar in.

Deze zijn 2x1 mtr
https://www.sun-solar.nl/.../zonnepanelen/amerisolar/
Ik zou een 3 kW omvormer nemen. Een SMA als je zelf makkelijk wilt uitlezen. (zonder cloud)

Maak er een losse aardlekautomaat (100 mA) van.
De kans dat er een stekker in het water komt te liggen is erg groot

Vergeet niet een schoonmaakset te bestellen. Plat worden ze sneller vuil.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 08:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:14
Als je ze helemaal plat legt (0 graden), krijg je dan niet enorme vuil opbouw in de loop van de tijd?
Een kleine hoek (bijvoorbeeld 15 graden) lijkt me eigenlijk altijd wel okee...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:16
Flexomaat, dus waarschijnlijk een ABB hafonorm busboard meterkast. Daarmee is https://www.sandervunderi...t-16a-c-kar-0903-861.html het makkelijkste... maar voor zo ver ik kan vinden niet in 100mA te krijgen... En de meeste omvormers hebben ook geen 100mA nodig.

Het is verder niet per se nodig om een aparte aardlek-afzekering te gebruiken; maar het maakt dat de panelen niet uitschakelen als je de aardlek triggert via een van de gebruikersgroepen (en andersom). Ze horen wel op een eigen groep.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 13-09-2021 08:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Die klik je op het bushboard waar al een aardlekschakelaar achter zit (per 4 posities)?
LET OP!! Niet in kasten plaatsen waar al een aardlekschakelaar gemonteerd is.
Ze bestaan gewoon: https://webshop.cedel.nl/...lekautomaat-1PN-16A-100mA

Als je ze samen zet met andere groepen op 1 aardlekschakelaar is de kans veel groter dat die aanspreekt.
Het is een optelsommetje van aardlekstromen dan, ipv alleen de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14
Omvormers willen de aardlek nog wel eens triggeren.

Maar als je op ziet tegen werk in de meterkast en geen koelkast of ander essentieel apparaat achter die groep hebt zou je het ook nog even kunnen proberen.

Zelf heb ik er niet goed over nagedacht toen ik de boel aansloot. Heb een string omvormer (15 panelen) + 8 panelen op micros (totaal bijna 8 kWp panelen) plus de warmtepomp en warmtepompboiler op samen op een 30 mA aardlek. Eigenlijk helemaal niet zo verstandig want als die aardlek triggert wordt het koud in huis. De aardlek is nog niet gesprongen. Het gaat nu al 2 jaar goed en ben benieuwd of het goed blijft gaan.

Ik bedoel, doe niet wat ik gedaan heb. Maar als je apparaten minder essentieel zijn kan het best goed gaan.

Ik heb zelf 3 panelen onder een hoek van +/- 2 graden. Heb er sinds dit jaar van die capillaire afwatering clips op gedaan. Maar ik verwacht dat ik alsnog niet onder schoonmaken uit kom. (maarja ik moet toch al minstens jaarlijks het dak op voor het wassen van de glazen terrasoverkapping, panelen wassen is makkelijker)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Mijn panelen liggen nogal vlak, en ik heb afgelopen weekend weer mos-rozetten van 2-3 cm er af staan poetsen. Dat is, zeker als je geen water in je garage hebt, best een klus.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Ik wil de panelen plat hebben zodat er zoveel mogelijk op passen. Misschien is een hoek van 5 graden ook wel prima zodat er nog iets van afwatering is. Het dak van de garage is prima toegankelijk en het is voor mij geen probleem om een paar keer per jaar met een emmer sop de panelen schoon te maken.

Voor auto's heb je trouwens van die flesjes 'glascoating' waarmee er nauwelijks nog vuil en water aan hecht. Zou je dat ook op je zonnepanelen kunnen gebruiken? Zou een hoop schelen denk ik :)

Meterkast is idd een ABB. Zitten nu 3 aardlekschakelaars met beveiliging van 30mA in en in totaal 10 groepen en een kookgroep (3x4 busboard). Ik snap dat als de omvormer de aardlek triggert de andere 3 groepen ook uit gaan. Er eventueel een ABB uitbreiding naast zetten zodat de panelen helemaal los staan van de rest van de installatie is geen probleem.

Ik zou het als volgt willen monteren: eerst rubberen tegels ter bescherming van de bitumen laag, daarop stoeptegels waarop ik de rails vast maak. Daar de panelen op. Dus er zit denk ik minstens 10cm ruimte onder de panelen straks. Lijkt me sterk dat er stekkers onder water komen te staan. Omvormer wil ik ook gewoon in de garage hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Glascoating maakt niet veel uit.

Water blijft erop liggen, dus zand en stuifmeel spoelt niet weg.
Water verdampt, vuil blijft achter.

Edit: ja duur idd.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
busscherski schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:42:
Omvormers willen de aardlek nog wel eens triggeren.

Maar als je op ziet tegen werk in de meterkast en geen koelkast of ander essentieel apparaat achter die groep hebt zou je het ook nog even kunnen proberen.

Zelf heb ik er niet goed over nagedacht toen ik de boel aansloot. Heb een string omvormer (15 panelen) + 8 panelen op micros (totaal bijna 8 kWp panelen) plus de warmtepomp en warmtepompboiler op samen op een 30 mA aardlek. Eigenlijk helemaal niet zo verstandig want als die aardlek triggert wordt het koud in huis. De aardlek is nog niet gesprongen. Het gaat nu al 2 jaar goed en ben benieuwd of het goed blijft gaan.

Ik bedoel, doe niet wat ik gedaan heb. Maar als je apparaten minder essentieel zijn kan het best goed gaan.

Ik heb zelf 3 panelen onder een hoek van +/- 2 graden. Heb er sinds dit jaar van die capillaire afwatering clips op gedaan. Maar ik verwacht dat ik alsnog niet onder schoonmaken uit kom. (maarja ik moet toch al minstens jaarlijks het dak op voor het wassen van de glazen terrasoverkapping, panelen wassen is makkelijker)
Ik kan inderdaad in de huidige meterkast een beetje spelen met wat er achter 1 aardlek zit. Dus mocht er een aardlek uit gaan (wat nu eigenlijk nooit gebeurd *klop klop*) dat dan niet ook een de wasmachine uit gaat maar alleen wat niet essentiele verlichting oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Als omvormer heb ik deze op het oog: https://www.solar-bouwmarkt.nl/mic-3000tl-x.html

10 jaar garantie en volgens mij worden deze heel veel gebruikt. Hoe werkt de monitoring bij deze omvormer? Heb je daar een abonnement voor nodig?

Voor panelen kwam ik deze tegen:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/vertex-400-wp-perc.html

Deze zijn 1754 x 1096 en dat komt denk ik net ff wat beter uit dan panelen van 2000mm lang.

Merk en type maakt me eigenlijk niks uit. Ik wil zwarte panelen van ongeveer 1700/1800mm bij 1000mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1684 x 1002 mocht het nog te krap zijn
https://www.solar-bouwmar...full-black-125491540.html

Growatt is volgens mij alleen via de cloud.
Ligt die plat heb je geen monitoring meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:27:
1684 x 1002 mocht het nog te krap zijn
https://www.solar-bouwmar...full-black-125491540.html

Growatt is volgens mij alleen via de cloud.
Ligt die plat heb je geen monitoring meer.
Dit zijn maar 330wp.. volgens mij kom ik met panelen van 1800 x 1000 prima uit qua lengte. Ik heb even het monitoringsysteem van Growatt bekeken. Je moet dan een wifi dongle van 2 tientjes kopen die je in de omvormer plugt, ding verbinden met je router. Vervolgens kan je een account aanmaken in de 'ShinePhone' app waarbij je wat gegevens en een serienummer moet invullen en dat is het.. Is deze monitoring een beetje betrouwbaar? Dat het er af en toe uit kan liggen maakt me niet uit. Ik ga daar toch niet de hele dag op zitten kijken. Als het over een jaar gezien maar voldoende inzicht geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 08:22

RvV

Bij Growatt moet je enkel die dongle kopen voor iets van 10-20 euro en daarmee verbinden naar je accesspoint. Er zit een boekje bij met instructies. De afgelopen jaren heb ik nog geen enkele storing opgemerkt.
Als het je hobby is om lokaal te loggen en dat soort dingen in elkaar te knutselen, dan kun je beter geen Growatt nemen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lana Drahrepus schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:00:
[...]

Ik kan inderdaad in de huidige meterkast een beetje spelen met wat er achter 1 aardlek zit. Dus mocht er een aardlek uit gaan (wat nu eigenlijk nooit gebeurd *klop klop*) dat dan niet ook een de wasmachine uit gaat maar alleen wat niet essentiele verlichting oid..
Combineer dan gewoon 2 groepen zodat je 2 plekken over hebt en plaats een aardlekautomaat 16A die je weer op de verbindingsblokjes in de meterkast aan sluit, je hoeft dat busboard systeem niet persé te gebruiken.
Als je een 2 rijen kast hebt kan ie misschien zelfs onderin ergens en kan je de groepen ook nog in takt laten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Rol-Co schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:20:
[...]

Combineer dan gewoon 2 groepen zodat je 2 plekken over hebt en plaats een aardlekautomaat 16A die je weer op de verbindingsblokjes in de meterkast aan sluit, je hoeft dat busboard systeem niet persé te gebruiken.
Als je een 2 rijen kast hebt kan ie misschien zelfs onderin ergens en kan je de groepen ook nog in takt laten.
Ik heb nu een ABB kast met 2 rijen. In de onderste rij zitten een hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars en een beltrafo. In de bovenste rij 12 groepen. Volgens mij is er geen mm ruimte meer over :) Dus als ik de groep die ik over heb kan gebruiken voor de panelen is dat de makkelijkste oplossing. Als het anders moet is het ook geen probleem dan zet ik er een uitbreiding naast waar de panelen op komen met een eigen groep en aardlek.

edit: ik zie dat er in de onderste rij nog 2 plekken vrij zijn tussen een aardlek en het beltrafo.

[ Voor 5% gewijzigd door Lana Drahrepus op 13-09-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lana Drahrepus schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb nu een ABB kast met 2 rijen. In de onderste rij zitten een hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars en een beltrafo. In de bovenste rij 12 groepen. Volgens mij is er geen mm ruimte meer over :) Dus als ik de groep die ik over heb kan gebruiken voor de panelen is dat de makkelijkste oplossing. Als het anders moet is het ook geen probleem dan zet ik er een uitbreiding naast waar de panelen op komen met een eigen groep en aardlek.

edit: ik zie dat er in de onderste rij nog 2 plekken vrij zijn tussen een aardlek en het beltrafo.
Je kan toch 2 groepen samen voegen, die flex units hebben 2 aansluitingen, 2 groepen waar wat simpele lichte dingen op zitten bij elkaar steken, de 2 flexen er uit en een aardlek automaat er in.
HS in aparte kast kan ook nog en die er onder zetten.

Ik heb hem al zo vaak verbouwd hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMFagGrkxsRVUtLIoaXbd8cALlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS0oxQyOcIf1uno5ghWXlvkm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 13-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Je voedt wel erg veel PV in. 8)
Blijven de stromen wel beperkt tot 40A in je kastje? (aanvoer PV + 25A hoofd?)

https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:15
Bij mij liggen ze vrij vlak. Vuil spoelt er dan veel minder goed af, maar voel niet de behoefte om te gaan poetsen. Ligt prima zo. (ze liggen niet koud op het dak, maar met rubber matje eronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8f91EmX9FjH3nYtoq9oP8cg_2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEg2gv3qv3g9XKmQGgaoQpDI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MeTooPV op 13-09-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:38:
@Rol-Co
Je voedt wel erg veel PV in. 8)
Blijven de stromen wel beperkt tot 40A in je kastje? (aanvoer PV + 25A hoofd?)

Ja helaas wel, de systemen zijn niet zo goed, en stedin houd het voltage nog steeds op 245V, 25A gaan we niet halen per fase.
:)
Intern is alles ook 10mm2 , ook niet gebruikelijk denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 13-09-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Dus met 11640 Wp haal je niet 3675 watt (15A x 245V) op 1 fase uit je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:45:
@Rol-Co Dus met 11640 Wp haal je niet 3675 watt (15A x 245V) op 1 fase uit je panelen?
Nee, zuid tikt dat zelden aan, oost-zuid -west heeft 3,6 omvormer hangen, noord een 1,5kW maar haalt geen 1000W.
Maximaal (theorie) kan ik 41A halen, 25+16 op fase 1 en 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co zal de verzekering uitkeren bij 1A (theoretisch) teveel?
Ik heb de 3 aardlekschakelaars (max 40A) voor het huis maar uit voorzorg vervangen voor 40A aardlekautomaten

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:58:
@Rol-Co zal de verzekering uitkeren bij 1A (theoretisch) teveel?
Ik heb de 3 aardlekschakelaars voor het huis maar uit voorzorg vervangen voor 40A aardlekautomaten
Ah, ben niet zo angstig, al genoeg ergere dingen gezien, ik kan a.d.h van mijn logging tot (dan) uitbreken brand laten zien dat ik zelfs op 3 fase nog geen 25A trek aan verbruik 6000W halen we maar zelden en nooit lang maar spikes.
Een chinese telefoon lader geeft meer risico ;)

Je hebt de aardlekschakelaars vervangen voor aardlekautomaten? Waarom? Dan had je alle groepen moeten doen met 16A als automaten, die zijn er ook in 1p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
MeTooPV schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:39:
Bij mij liggen ze vrij vlak. Vuil spoelt er dan veel minder goed af, maar voel niet de behoefte om te gaan poetsen. Ligt prima zo. (ze liggen niet koud op het dak, maar met rubber matje eronder)

[Afbeelding]
Ook netjes, past alleen niet zo op mijn dak.. iets te smal. Maar hoe zit alles vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Ik zou bijvoorbeeld ook deze aardlekautomaat in m'n groepenkast erbij kunnen zetten:

https://www.groepenkastbe...kautomaat-c-16a-100ma-1pn

Past nog wel tussen een bestaande aardlekschakelaar en het beltrafo in (als het uberhaupt in m'n ABB kast past trouwens..). Ziet er alleen raar uit dat er dan weer een onderdeel van een ander merk in je groepenkast zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Lana Drahrepus op 13-09-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:12:
[...]
Je hebt de aardlekschakelaars vervangen voor aardlekautomaten? Waarom? Dan had je alle groepen moeten doen met 16A als automaten, die zijn er ook in 1p.
De aardlekschakelaars mogen maar 40A hebben. (staat er op)
De aardlekautomaat schakelt vanzelf uit bij 40A

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Lana Drahrepus schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:34:
[...]
Dit zijn maar 330wp.. volgens mij kom ik met panelen van 1800 x 1000 prima uit qua lengte.
Welke panelen van 1800x1000 met 400Wp heb je op het oog als ik vragen mag? Zoek zelf nml. ook iets voor mijn garage en deze maat zou prima passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thunder7 schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:48:
Mijn panelen liggen nogal vlak, en ik heb afgelopen weekend weer mos-rozetten van 2-3 cm er af staan poetsen. Dat is, zeker als je geen water in je garage hebt, best een klus.
Mijn panelen liggen op 3% afschot en ik hoef niets te poetsen. Ze zien er schoon uit (van afstand, ik zit er niet met mijn neus op) en de opbrengst is ook in lijn met de verwachting.

Het zal helpen dat er geen bomen omheen staan qua vervuiling maar dat is met zonnepanelen natuurlijk sowieso al het geval ivm opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:43:
[...]

De aardlekschakelaars mogen maar 40A hebben. (staat er op)
De aardlekautomaat schakelt vanzelf uit bij 40A
We gaan een beetje off-topic maar kijk de gegevens van die aardlekautomaat even na, denk niet dat hij het eerste half uur af schakelt bij 45A. Goed idee, je had ook een 25A 3fase automaat tussen de hs en de verbruikers kunnen zetten, dan kunnen ze nooit boven de 25A trekken ongeacht wat pv doet die ervoor zit.

Het is maar goed dat huisinstallaties niet gekeurd hoeven te zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Idd oftopic, maar ik volg gewoon de regeltjes:
Een 3-fase automaat er bij, is helaas niet meer mogelijk en zo kost het geen extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:14:
Idd oftopic, maar ik volg gewoon de regeltjes:
Een 3-fase automaat er bij, is helaas niet meer mogelijk en zo kost het geen extra ruimte.
Wij van wc eend...... :)

Maar je adviseert geen regeltjes.
AUijtdehaag in "Panelen plat op garagedak leggen"

30mA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik zou je toch willen adviseren het document eens door te nemen.
Huisgroepen mogen max 30 mA zijn, PV groepen hoeven dat niet te zijn.
Dan is 100 mA veiliger dan de 300 mA in het document

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Pepppie schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:47:
[...]

Welke panelen van 1800x1000 met 400Wp heb je op het oog als ik vragen mag? Zoek zelf nml. ook iets voor mijn garage en deze maat zou prima passen :)
Zonder me verder te verdiepen in of dit een goed paneel is kwam ik deze tegen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:51:
@Rol-Co
Ik zou je toch willen adviseren het document eens door te nemen.
Huisgroepen mogen max 30 mA zijn, PV groepen hoeven dat niet te zijn.
Dan is 100 mA veiliger dan de 300 mA in het document
Bijzonder krom als dat zo is, pv groep is geen huis groep? Meestal is vast aangesloten geen ALS benodigd of een stekker op 2m40 hoog of met een ander klokgetal in geval van 3 fase maar dan moeten er ook voldoende andere wcd zijn.
Verder alle groepen 30mA. Ik zou ook niet graag een kostal piko of oudere sma hebben hangen met een 300 mA, die kast is van staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Lana Drahrepus schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:00:
[...]

Zonder me verder te verdiepen in of dit een goed paneel is kwam ik deze tegen:

Mooi maatje, goede prijs en ook de specs lijken prima. Iemand die deze panelen wellicht heeft of kent? Neem ze zeker mee in mijn overweging om op de garage ook wat panelen te leggen (i.c.m. een SE2200 en 6x optimizers).

[ Voor 4% gewijzigd door Pepppie op 13-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Oke, bedankt voor de antwoorden tot zover :)

Ik wil 9 panelen in 3x3 vorm op m'n garage leggen. Aan het begin en het einde van de dag valt er wat schaduw op maar het grootste deel van de dag staat het dak vol in de zon. Ik denk niet dat het rendabel is om daar allemaal losse optimizers op te gaan zetten. Ik wil het gewoon simpel houden met 1 string en een losse omvormer.

Ik wil zwarte panelen van rond de 400wp per stuk.

Ik vond deze:

Trina Vertex Mono 1/3 Cut TSM-390DE09.05 TS4 390WP Full Black https://www.solar-bouwmarkt.nl/vertex-390-wp-full-black.html

en deze:

Trina Vertex Mono 1/3 Cut TSM-400DE09.08 TS4 400WP Perc https://www.solar-bouwmarkt.nl/vertex-400-wp-perc.html
(alleen heeft deze weer zo'n lelijk zilveren kruis over het paneel lopen...)

En als omvormers deze:

Goodwe GW3000-XS https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000-xs-wifi.html

of een

Growatt MIC 3000TL-X https://www.solar-bouwmarkt.nl/mic-3000tl-x.html

Deze website heeft ook een mooie testpagina waar ze testresultaten op zetten:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

Zo te zien maakt het allemaal niet zoveel uit.

Heeft iemand ervaring met deze panelen of kan iemand me een bepaald merk / type paneel of omvormer aanraden?

Na de NEN norm nog eens gelezen te hebben ga ik ook maar een Emat aardlekautomaat van 100mA toevoegen aan mijn meterkast en daar de panelen achter zetten.

• Lana Drahrepus
Shit, niet goed gekeken naar de afmetingen van die Trina panelen. Ze zijn bijna 1,1 meter breed. 3 naast elkaar is 3,3 meter en ik heb eigenlijk maar 3 meter zonder op het dak van de buren over te steken.. paar cm is nog te doen maar 30cm is wel erg veel.. Het zal bij het monteren nog iets breder worden denk ik door de montageklemmen tussen de panelen?

Of ik moet ze anders leggen: 5 in landscape en 3 in portret.. kan ik alleen 1 paneel minder kwijt.. Of zoeken naar panelen die iets smaller zijn en dan maar iets minder wp per paneel..

[ Voor 20% gewijzigd door Lana Drahrepus op 15-09-2021 12:28 ]

• Ronald
Pepppie schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:02:
[...]

Mooi maatje, goede prijs en ook de specs lijken prima. Iemand die deze panelen wellicht heeft of kent? Neem ze zeker mee in mijn overweging om op de garage ook wat panelen te leggen (i.c.m. een SE2200 en 6x optimizers).
offtopic:
Je gooit even een vraag in topic van een ander, maar ik reageer toch even... Die panelen kunnen niet op p404 in tegenstelling to wat Bouwmarkt roept. Dus p505 nodig. Met slechts 6 panelen MOET je p404 of p505 gebruiken.

Overweeg de Hyundai's, die kunnen wel op p404 (Die efficiënter is)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
@Lana Drahrepus Een klem pakt zo maar 2cm - en je gebruikt er 4 over de breedte... dus ik denk dat 3x3 met geen enkel huidig paneel gaat lukken.
Helaas dus 5+3

• Pepppie
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:00:
[...]
Je gooit even een vraag in topic van een ander, maar ik reageer toch even... Die panelen kunnen niet op p404 in tegenstelling to wat Bouwmarkt roept. Dus p505 nodig. Met slechts 6 panelen MOET je p404 of p505 gebruiken.

Overweeg de Hyundai's, die kunnen wel op p404 (Die efficiënter is)
Gaat toch over dezelfde panelen als TS een vraag over stelt? Wie heeft overigens over P404 of P505? Volgens mij gaf ik alleen aan met 6 optimizers te willen gaan werken. Kan je reactie dus niet helemaal plaatsen.

• Ronald
@Pepppie Kweenie hoor... ik krijg hier een beetje graag of niet gevoel.... Je schrijft SE2200 - DUS SolarEdge, DUS SolarEdge optimizers. In een systeem van 6 panelen gaat ALLEEN p404 of p505 goed werken. p370, p401, S401, whatever NIET.

Succes ermee.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

MeTooPV schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:39:

[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat ze met een rubber matje _los_ op het dak liggen zonder montage...? :X

Dan zou ik toch echt streng willen adviseren om ze vast te monteren. Als de wind er onder slaat (en het is niet de vraag of het gebeurd, maar wanneer) bij een storm, dan worden dit grote levensgevaarlijke projectielen die meters de lucht in gezwiept kunnen worden.

Zitten ze wel vast dan heb ik niets gezegd.
Lana Drahrepus schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:56:
Ik wil de panelen plat hebben zodat er zoveel mogelijk op passen. Misschien is een hoek van 5 graden ook wel prima zodat er nog iets van afwatering is. Het dak van de garage is prima toegankelijk en het is voor mij geen probleem om een paar keer per jaar met een emmer sop de panelen schoon te maken.

Voor auto's heb je trouwens van die flesjes 'glascoating' waarmee er nauwelijks nog vuil en water aan hecht. Zou je dat ook op je zonnepanelen kunnen gebruiken? Zou een hoop schelen denk ik :)

Meterkast is idd een ABB. Zitten nu 3 aardlekschakelaars met beveiliging van 30mA in en in totaal 10 groepen en een kookgroep (3x4 busboard). Ik snap dat als de omvormer de aardlek triggert de andere 3 groepen ook uit gaan. Er eventueel een ABB uitbreiding naast zetten zodat de panelen helemaal los staan van de rest van de installatie is geen probleem.

Ik zou het als volgt willen monteren: eerst rubberen tegels ter bescherming van de bitumen laag, daarop stoeptegels waarop ik de rails vast maak. Daar de panelen op. Dus er zit denk ik minstens 10cm ruimte onder de panelen straks. Lijkt me sterk dat er stekkers onder water komen te staan. Omvormer wil ik ook gewoon in de garage hangen.
Onder een hoek van 5 graden, dit heb ik bij mijn vorige woning gehad, maar ik zou dat zelf afraden. De onderranden van de panelen blijft water in staan en zand, vuil en mos gaan zich daar vastzetten. Als je dit regelmatig schoonmaakt kan het wel, maar het is niet ideaal. Denk er ook aan dat schoonspoelen met de tuinslang niet voldoende is om aangekoekt zand en mos los te krijgen.
Nu ben ik zelf redelijk fanatiek, dus regelmatig schoonmaken van de panelen vind ik niet erg, maar het is geen set-it-and-forget-it situatie.

Denk ook aan de maximum belasting van je dak met ballast stenen. Ik ben as we speak een schuur aan het bouwen die ook vol panelen komt en daar worden de balken nu extra kort op elkaar gelegd zodat er nog meer ondersteuning is. Er wordt van de situatie uitgegaan dat het vol ligt met panelen en ballast, dat er ook nog een pak sneeuw (wat enorm zwaar is!) op ligt en dat er ook nog overhead is dat ik er op kan lopen.

PS. die coating bestaat ook voor zonnepanelen, nanocoating is dat volgens mij, maar dit werkt tijdelijk en is geen wondermiddel voor die onderrand. Mijn vlakste panelen staan op 15 graden en ook daar moet ik af en toe wel even schoonmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 15-09-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lana Drahrepus
Ik kan op zich wel 9 panelen in 3x3 kwijt als ik panelen pak van 100 a 103cm breed. Ik zou natuurlijk ook de rails in de lengte kunnen leggen.. De panelen zijn 1,7 a 1,8 meter lang dus kom je op ongeveer 5,5 meter. Ik heb 6meter tot m'n beschikking. Gewoon 6 lange stukken rails van 5,5 meter monteren en dan de panelen dus over de lange zijde vastmaken moet toch ook kunnen? Scheelt weer een stuk in de breedte.

Alleen: ik wil rubber tegels op het dak leggen ter bescherming van de bitumen. Daarop stoeptegels waar ik de rails op vast wil maken met bouten. Het hele spul ligt dan natuurlijk wel los op het dak. Zou dat eraf waaien? Omdat het dak een opstaande rand heeft kan de wind er niet echt onder komen denk ik. De panelen komen gelijk of iets lager dan de dakrand te liggen en het hele pakket met tig stoeptegels waar de rails aan vast zit weegt ook aardig wat.. zou er nog meer ballast nodig zijn voor een hoek van 0 graden? Wellicht is het een idee om de panelen aan de zijkanten dicht te maken..
Pagina: 1