Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 18:09
Ik wil macOS op een "gewone" laptop installeren.
Nu zijn hier verschillende methodes voor.
Ik zoek eigenlijk een programmaatje wat alles "voor je doet".
Waar je dus alleen maar je USB stick en de ISO met macOS aan hoeft te geven en dat het programma dan alles voor je doet (dus de juiste drivers en instellingen etc).
Is er iemand die zo'n programma kent?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wat jij wil is een zogenaamd "Hackintosh" systeem maken. Ik weet niet of dat hier toegestaan is, maar ik weet dat het de laatste keer dat ik het probeerde erg lastig was. Je moet allemaal ondersteunde hardware hebben en redelijk goed weten waar je mee bezig bent.
Als je al niet weet hoe je een ISO op een USB stick krijgt zodat die opstartbaar is, wordt dat wel een lastig verhaal..... zoek dus vooral wat guides op, en kijk heel goed of al je hardware compatible is met MacOS. Een laptop maakt het verhaal bepaald niet makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 12-09-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
gwystyl schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:52:
Wat jij wil is een zogenaamd "Hackintosh" systeem maken. Ik weet niet of dat hier toegestaan is, maar ik weet dat het de laatste keer dat ik het probeerde erg lastig was. Je moet allemaal ondersteunde hardware hebben en redelijk goed weten waar je mee bezig bent.
Als je al niet weet hoe je een ISO op een USB stick krijgt zodat die opstartbaar is, wordt dat wel een lastig verhaal..... zoek dus vooral wat guides op, en kijk heel goed of al je hardware compatible is met MacOS.
Klopt, inderdaad Hackintosh. Ik ben er ook mee bezig om een USB installer te maken. Het is inderdaad lastig om dat voor elkaar te krijgen ja, dat heb ik gemerkt. Maar ik blijf steeds hangen bij het opstarten. Ik krijg dan een error, weet even niet meer welke.
En daar kom ik dus (nog) niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Hackingtoshes zijn niet zo vanzelfsprekend als dat je zou denken. Naast dat je specifieke hardware moet hebben die 100% compatible is (bij voorkeur identiek/vergelijkbare OEM meuk als Apple zelf, dat betekend, specifieke Radeon OF Intel IGP), zul je ook het een en ander moeten doen met bootloaders, en UEFI-achtige zaken. Ik twijfel of dat echt legaal is hier, dus ik ga maar niet te veel details in. Wat betreft een echt advies: Ik zou adviseren te kijken of je use-case persé MacOS nodig heeft, en niet onder Windows, of Linux werkt. Als dat niet het geval is (zeldzaam tegenwoordig), overweeg een Mac VPS of een Mac mini oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zo te zien mag het blijkbaar wel besproken worden, dus in dat geval zou ik bijvoorbeeld deze guide eens proberen te volgen, of de topics uit de zoekopdracht doorlezen en hints daaruit gebruiken.

Je zal wel zien dat het zeker niet vanzelf gaat; als je het op die oude Packard Bell laptop wil proberen, zou ik in ieder geval niet de nieuwste versie van MacOS proberen, maar één van rond dezelfde periode.

Ik heb ooit een systeem samengesteld dat bestond uit bijna dezelfde hardware als de iMacs van die tijd, maar zelfs daarop heb ik MacOS nooit echt lekker aan de gang gekregen. Daarna nog wel eens geprobeerd op een AMD APU, maar dat was helemaal hopeloos. Ga er dus van uit dat je behoorlijk wat doorzettingsvermogen moet hebben, en veel moet rondzoeken naar de juiste guides en drivers. Als het dan wel lukt, geeft het in ieder geval wel veel voldoening :)

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 13-09-2021 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Umbrah schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:06:
Hackingtoshes zijn niet zo vanzelfsprekend als dat je zou denken. Naast dat je specifieke hardware moet hebben die 100% compatible is (bij voorkeur identiek/vergelijkbare OEM meuk als Apple zelf, dat betekend, specifieke Radeon OF Intel IGP), zul je ook het een en ander moeten doen met bootloaders, en UEFI-achtige zaken. Ik twijfel of dat echt legaal is hier, dus ik ga maar niet te veel details in. Wat betreft een echt advies: Ik zou adviseren te kijken of je use-case persé MacOS nodig heeft, en niet onder Windows, of Linux werkt. Als dat niet het geval is (zeldzaam tegenwoordig), overweeg een Mac VPS of een Mac mini oid.
Ik zal het eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Eensch met @gwystyl -- zorg dat je op een niveau zit waarop termen als partitie, GPT, journalling, UEFI, en diepere kernel/config veranderingen (evt. via CLI) je niet dwars zitten. En houd er rekening mee dat je mogelijk een foutje maakt, en daarmee je reeds geïnstalleerde Windows kwijt kan zijn als je in partities zit te spelen.

Afhankelijk van je doel, is een VM misschien eenvoudiger (en zelfs dat werkt niet op alle hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
gwystyl schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:12:
Zo te zien mag het blijkbaar wel besproken worden, dus in dat geval zou ik bijvoorbeeld deze guide eens proberen te volgen, of de topics uit de zoekopdracht doorlezen en hints daaruit gebruiken.

Je zal wel zien dat het zeker niet vanzelf gaat; als je het op die oude Packard Bell laptop wil proberen, zou ik in ieder geval niet de nieuwste versie van MacOS proberen, maar één van rond dezelfde periode.

Ik heb ooit een systeem samengesteld dat bestond uit bijna dezelfde hardware als de iMacs van die tijd, maar zelfs daarop heb ik MacOS nooit echt lekker aan de gang gekregen. Daarna nog wel eens geprobeerd op een AMD APU, maar dat was helemaal hopeloos. Ga er dus van uit dat je behoorlijk wat doorzettingsvermogen moet hebben, en veel moet rondzoeken naar de juiste guides en drivers. Als het dan wel lukt, geeft het in ieder geval wel veel voldoening :)
Nee, het is toevallig niet op die Packard Bell :)

Ik wil het op een Lenovo doen, dit zijn de specs: https://www.userbenchmark.com/UserRun/46215719
Bedankt voor dat linkje, ik ga het eens effe kijken hoe ver ik kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Umbrah schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:17:
Eensch met @gwystyl -- zorg dat je op een niveau zit waarop termen als partitie, GPT, journalling, UEFI, en diepere kernel/config veranderingen (evt. via CLI) je niet dwars zitten. En houd er rekening mee dat je mogelijk een foutje maakt, en daarmee je reeds geïnstalleerde Windows kwijt kan zijn als je in partities zit te spelen.

Afhankelijk van je doel, is een VM misschien eenvoudiger (en zelfs dat werkt niet op alle hardware).
Daar ben ik wel bekend mee ja.
En idd om te voorkomen dat ik mijn Windows kwijt ben werk ik met twee machines, een waarop ik alles installeer en zo en de andere met een lege SSD waar uiteindelijk Hackintosh op moet komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin eerst maar eens met een linux of unix variant, zoals ubuntu, debian of wat moeilijker: Arch. MacOS heeft de nodige overeenkomsten met die familie en 't een stuk eenvoudiger en beter te doen voor jou schat ik in. Dan kan je daarna verder richting Hackingtosh. PS er zijn skins of DE's die erg op MacOS lijken.

Je probeert nu te vliegen in een 747 terwijl je nog niet weet je een eenmotorig vliegtuigje van de grond krijgt. Dat werkt niet zo ;)

Stap voor stap en wat doorzettingsvermogen; dan kom je er wel. Maar niet gelijk naar de boeing 747 willen, dat lukt niemand als eerste :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2021 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:29:
Begin eerst maar eens met een linux of unix variant, zoals ubuntu, debian of wat moeilijker: Arch. MacOS heeft de nodige overeenkomsten met die familie en 't een stuk eenvoudiger en beter te doen voor jou schat ik in. Dan kan je daarna verder richting Hackingtosh. PS er zijn skins of DE's die erg op MacOS lijken.

Je probeert nu te vliegen in een 747 terwijl je nog niet weet je een eenmotorig vliegtuigje van de grond krijgt. Dat werkt niet zo ;)

Stap voor stap en wat doorzettingsvermogen; dan kom je er wel. Maar niet gelijk naar de boeing 747 willen, dat lukt niemand als eerste :+
Heb je eigenlijk wel gelijk in ja :)
Maar ach ja, een beetje experimenteren met oude(re) hardware en zo blijft leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zeker leuk! Dus daarom zou het ook jammer zijn als je er niet uitkomt. Ga eerst een spelen met Ubuntu of Debian en probeer daar een tijdje mee te werken (en alle hardware aan de praat te krijgen).

Lukt dat; installeer dan eens Arch Linix. Dat is erg anders dan eerder genoemde (je moet namelijk alles zelf doen). Er zijn veel goede handleidingen daar voor te vinden. Daarna moet Hackingtosh wel te doen zijn (mits je de juiste hardware hebt, wat mij lastig lijkt).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:39:
Dat is zeker leuk! Dus daarom zou het ook jammer zijn als je er niet uitkomt. Ga eerst een spelen met Ubuntu of Debian en probeer daar een tijdje mee te werken (en alle hardware aan de praat te krijgen).

Lukt dat; installeer dan eens Arch Linix. Dat is erg anders dan eerder genoemde (je moet namelijk alles zelf doen). Er zijn veel goede handleidingen daar voor te vinden. Daarna moet Hackingtosh wel te doen zijn (mits je de juiste hardware hebt, wat mij lastig lijkt).
Ik zal dat in ieder geval dan eens als startpunt nemen.
En over mijn hardware, op het moment zit ik te typen op dit apparaat, en daar wil ik het uiteindelijk ook op installeren: https://www.userbenchmark.com/UserRun/46215719

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

De kans dat het daarop gaat werken is best redelijk.
Wel is de kans bijna 100% dat je de wifikaart moet vervangen.

Door de bank genomen werken onder macOS Atheros en Broadcom het beste.
Die laatste vind je vooral bij Dell. Controleer goed welke kaarten onder welke macOS werken. macOS High Sierra zou moeten kunnen iig, misschien Mojave/Catalina.

Soms moet je voor Wifi en controle van de accu je DSDT gaan aanpassen, soms heb je geluk en is een kext voldoende.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BlueWolf schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:47:
Waar je dus alleen maar je USB stick en de ISO met macOS aan hoeft te geven en dat het programma dan alles voor je doet…
https://www.balena.io/etcher/

Er is geen programma wat iets met drivers doet. Alles wat dor macOS ondersteund moet worden zit er in, zo niet dan kan het achteraf gedownload worden, mits je wifi of ethernet het doet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is ueberhaupt geen hardware, laat staan Overige Hardware.

Apple discussies horen in Apple Talk - Macs & Software

Move OH -> MS

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1