Windows 10 geinstalleerd. niet gemachtigd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb Windows 10 op mijn PC geinstalleerd.
Bij elke bewerking/map/programma/schijf word er gezegd dat ik niet bevestigd ben.
Dat is vreemd want ik ben de enige gebruiker/administrator.
Als ik een map wil verwijderen krijg ik deze melding 'U moet administratormachtigingen opgeven op deze map te kunnen verwijderen'
Klik ik op doorgaan dan krijg ik 'U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren'
U dient door S-1-5-21-148 met meer cijfers' gemachtigd te worden om wijzigingen aan deze map te kunnen brengen'
Als ik bij de map op beveiliging klik en dan geavanceerd dan staat alleen mijn naam, SYSTEM en administrators er.
Die rare S met al die getallen staat daar niet bij maar kan ik ook nergens vinden.
Bij eigenaar staat mijn naam en ik heb overal vinkjes staan heb volledig toegang.

Dit is het geval bij alle schijven en kan niets verwijderen op bewerken.
Zelfs een filmpje kijken lukt niet.
Op internet lees ik dat ik niet de enige ben, maar oplossingen worden er helaas niet geboden en topics blijven open staan.
Hopelijk weten jullie hier wat er aan de hand is en hoe dit is op te lossen.
Ik kan mij herinneren dat ik dit vroeger bij Windows 7 ook had.
Ik had bij gebruikersaccounts het schuifje helemaal naar beneden gezet, nu ook, maar dat helpt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:39

Klippy

Still Game

Je moet iets beter aangeven wat je gedaan hebt, want dit is niet normaal na alleen maar het installeren van Windows.
Heb je Windows schoon geïnstalleerd en daarna bestanden gekopieerd van een oude installatie?
Zijn die "andere schijven" overgenomen uit een andere installatie?

Paar dingen die je kan controleren:
- Virusscan of andere tools die streng zijn (malware scanners, etc) uitschakelen
- Als je dit "vroeger bij Windows 7 ook had" en het dezelfde schijven nog zijn dan heb je kans dat je toen alle bestanden hebt aangeraakt om dit te fixen en dat je NTFS rechten nu niet goed staan. Dat zou je nu weer kunnen doen, zie oa https://thesolving.com/se...-permissions-with-icacls/ Maar bekijk eerst of dit wel je probleem is voordat je dit uitvoert, of test het in eerst op één specifieke map https://docs.microsoft.co...n/windows-commands/icacls

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

0108daniel schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:14:
...
Klik ik op doorgaan dan krijg ik 'U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren'
U dient door S-1-5-21-148 met meer cijfers' gemachtigd te worden om wijzigingen aan deze map te kunnen brengen'
Als ik bij de map op beveiliging klik en dan geavanceerd dan staat alleen mijn naam, SYSTEM en administrators er.
Die rare S met al die getallen staat daar niet bij maar kan ik ook nergens vinden.
...
Klopt. Die rare S met al die getallen is een SID van je vorige windows installatie en die heb je destijds als "owner" ingesteld. Niet bewust, misschien maar wel een gevolg van je eigen acties.
Anyway, je zou 't kunnen oplossen door met CACLS aan de slag te gaan maar voor iemand die voor het eerst van z'n leven SID's ziet, is dat misschien te hoog gegrepen. Misschien is herinstallatie een optie? En dan tijdens die setup alle partities van alle schijven verwijderen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Windows 10 is een schone installatie.
Ik heb alle partities verwijderd en een nieuwe aangemaakt tijdens de installatie.
Installeren ging zonder problemen.
Het probleem is dus dat ik nergens toe gemachtigd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian95
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 00:23
Waarom doe je het dan niet overnieuw? als het niet goed gegaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-06 13:09

amx

Wilde gok: is het een legale kopie? Of een torrent/Usenet download?

Zoals eerder gezegd: als het een nieuwe installatie is, is het makkelijkst om opnieuw te installeren.

Wil je er wat van leren, je kan zoals aangegeven kijken wat cacls is en hier mee proberen het op te lossen maar dan wordt er wel wat zelfredzaamheid verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:31

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Alles verwijderen, quick format en nieuwe partitie(s) aanmaken. Tijdens de installatie is het soms wel moeilijk om een offline ipv MS account aan te maken. Misschien is daar de vorige keer iets fout gegaan? Let dus even goed op anders zit je straks toch per ongeluk met twee accounts te klooien.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:04

jurroen

Security en privacy geek

0108daniel schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:20:
Windows 10 is een schone installatie.
Ik heb alle partities verwijderd en een nieuwe aangemaakt tijdens de installatie.
Installeren ging zonder problemen.
Het probleem is dus dat ik nergens toe gemachtigd ben.
De paar keer dat ik dit heb meegemaakt (niet zelf) was via een gecrackte installer - en een keer vanwege een kapotte schijf. Omdat de eerste optie in mijn optiek/ervaring de grootste kans heeft, het beste kun je een herinstallatie doen met deze stappen:
  1. Zorg dat je een backup hebt van je productkey mocht deze niet in de BIOS/UEFI embedded is.
  2. Download de officiele ISO van Microsoft via [link].
  3. "Brand" deze naar een USB stick, bijvoorbeeld met behulp van Rufus.
  4. Boot deze USB stick.
  5. Verwijder alle partities, klik op volgende.
  6. Maak de installatie verder af.
Je kunt tijdens de setup eventueel opgeven dat je nog geen productkey hebt, maar kies dan wel de versie die hoort bij je productkey (Home of Pro).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Inmiddels word dit de 6e keer dat ik Windows opnieuw installeer.
Ik heb nu ook een andere nieuwe SSD gebruikt en ook daar is hetzelfde probleem.
Mijn machtiging is de S-1 waardoor ik gemachtigd moet worden.
Dit heb ik veranderd naar mijn eigen naam (administrator)
De map zelf is veranderd, ook als ik het vinkje plaats bij onderliggende mappen en bestanden vraagt ie alsnog dat ik door S-1 gemachtigd moet worden.
Ik heb een orginele product key en heb de ISO van de site van Microsoft gehaald.
Bij gebruikersaccounts is het schuifje ook helemaal naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
jurroen schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:27:
[...]

De paar keer dat ik dit heb meegemaakt (niet zelf) was via een gecrackte installer - en een keer vanwege een kapotte schijf. Omdat de eerste optie in mijn optiek/ervaring de grootste kans heeft, het beste kun je een herinstallatie doen met deze stappen:
  1. Zorg dat je een backup hebt van je productkey mocht deze niet in de BIOS/UEFI embedded is.
  2. Download de officiele ISO van Microsoft via [link].
  3. "Brand" deze naar een USB stick, bijvoorbeeld met behulp van Rufus.
  4. Boot deze USB stick.
  5. Verwijder alle partities, klik op volgende.
  6. Maak de installatie verder af.
Je kunt tijdens de setup eventueel opgeven dat je nog geen productkey hebt, maar kies dan wel de versie die hoort bij je productkey (Home of Pro).
Dit zijn exact de stappen die ik had gedaan.

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb het even zo gelaten en de Nvidia drivers geinstalleerd.
Als ik de Nvidia control panel wil openen krijg ik gelijk een foutmelding dat de parameter onjuist is.
Volgens mij werkt het allemaal niet zo lekker als ik niet gemachtigd ben.

• 0108daniel
  • Niet online
Inmiddels werkt de startknop linksonderin ook niet meer.
Als ik erop druk opent het menu niet.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry hoor, maar waar heb je die Win10 install vandaan gehaald? Zo'n S-nummer is een identificatie aan een account, en in dit geval een account waarvan geen Active Directory/User storage aan herleid kan worden (dus geen vertaling naar een mooie naam zeg maar). Ik ga mee met @jurroen -- dit heb ik bij gecrackte installs gezien. Nooit bij een legale install. Of is dit iets wat gebeurd als je een image van een oude install ernaast zet op een andere partitie?

nVidia driver install crasht bij mij overigens op al mijn machines die nog nVidia gebruiken (je moet soms wel vanwege Cuda...) ook de task bar bij een non-reboot install. Workaround is in taskmgr explorer.exe te killen, en via run (wat je in taskmgr, ctrl+shift+esc en vouw uit vanuit die mini weergave) explorer.exe opnieuw te starten. Denk dat dat los staat van een oude user/AD entity in je NTFS ;)

• 0108daniel
  • Niet online
Umbrah schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:34:
Sorry hoor, maar waar heb je die Win10 install vandaan gehaald? Zo'n S-nummer is een identificatie aan een account, en in dit geval een account waarvan geen Active Directory/User storage aan herleid kan worden (dus geen vertaling naar een mooie naam zeg maar). Ik ga mee met @jurroen -- dit heb ik bij gecrackte installs gezien. Nooit bij een legale install. Of is dit iets wat gebeurd als je een image van een oude install ernaast zet op een andere partitie?

nVidia driver install crasht bij mij overigens op al mijn machines die nog nVidia gebruiken (je moet soms wel vanwege Cuda...) ook de task bar bij een non-reboot install. Workaround is in taskmgr explorer.exe te killen, en via run (wat je in taskmgr, ctrl+shift+esc en vouw uit vanuit die mini weergave) explorer.exe opnieuw te starten. Denk dat dat los staat van een oude user/AD entity in je NTFS ;)
De iso heb ik van de Microsoft site gehaald met de code erbij gekocht.
Als alle partities verwijderd worden, ziet het besturingssysteem dan nog steeds de vorige Windows?

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

kodak

FP ProMod
Het kan dus net zo goed zijn dat de ISO niet compleet is of slecht is opgeslagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb het inmiddels nogmaals opnieuw geinstalleerd maar dit keer heb ik het anders gedaan.
Ik heb alle partities weer verwijderd van beide SSD's.
Dit keer heb ik maar 1 partitie aangemaakt op 1 SSD wat mijn primaire schijf is.
Voorheen deed ik beide SSD's formatteren en opnieuw een partitie aanmaken waardoor beide SSD's primair zijn.
Na de installatie vind Windows maar 1 schijf wat klopt.
Bij schijfbeheer heb ik de 2e SSD aangemaakt.
Die werkt direct zonder problemen.
Op internet heb een tip gevonden op via opdrachtenprompt TAKEOWN/'schijf' te kiezen.
Dit heb ik gedaan en ben nu ook administrator op die schijf.
Vervolgens heb ik geen last meer dat ik niet gemachtigd ben en kan nu alles gewoon installeren.
Direct Nvidia configuratiescherm getest en dat start ook op.
Ik kan nu zoals het hoort ook mappen aanmaken en verwijderen en programma's installeren.
Het enige puntje waar ik nog niet achter ben is als ik bijvoorbeeld een driver van mijn printer op de PC zet (exe file) dit wel een beveiligingsschildje laat zien in het pictogram.
Hoewel ik dit vaak bij andere ook zie en bij filmpjes op Youtube neem ik aan dat dit 'hoort'
Al met al is het nu gelukt en kan eindelijk na dagen kl*ten Windows normaal gebruiken.
Bedankt voor alle informatie en hulp!! :)
Pagina: 1