Toon posts:

iMac A1418 (EMC 2638) BootCamp problemen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimonR
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 24-10 20:37
Beste Tweaker,

Recent heb ik mijn iMac A1418 (EMC 2638) voorzien van een OWC Aura Pro X2 480GB NVME SSD. Dit type iMac bevat, ondanks dat deze zonder fusiondrive geleverd is, wel degelijk een PcIe slot. Ik heb specifiek voor deze ombouw gekozen, om zo mijn bestaande HDD te behouden en ook voor (massa)opslag kan blijven gebruiken. Ondanks mij beperkte kennis m.b.t. het demonteren van alle componenten lijkt de ombouw geslaagd. De OWC SSD heb ik correct kunnen formateren en daarop de laatste versie (voor dit model beschikbaar) MacOS Catalina 10.15 geïnstalleerd.

Echter was ik voornemens om nadien de iMac d.m.v. BootCamp te voorzien van Win10. Maar helaas stuit ik daar momenteel op een tweetal problemen. Waarbij ik graag om hulp vraag.

Mijn eerste probeer is met de BootCamp applicatie in MacOS zelf. Hiermee kan je een Win10 bootable USB maken en vervolgens de installatie starten. Alleen krijg ik bij verschillende USB-sticks van 16+ GB telkens dezelfde foutmelding. Namelijk, “Je opstartbare USB-schijf kan niet worden aangemaakt” - “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het formatteren van de schijf.”. Ook heb ik verschillende poorten op de iMac geprobeerd en beschik ik over de laastste versie van MacOS. Daarnaast hebt ik de USB-sticks op verschillende manieren geformatteerd en heb ik nog een oudere Win10 iso geprobeerd (Microsoft.com verstrekt namelijk alleen nog de mei-update, ik had zelf nog de beschikking over 20H2 V2). Maar niks heeft het euvel verholpen.

Uiteraard heb ik het daar niet bij laten zitten en heb ik handmatig een bootable USB gemaakt. Hiermee heb ik dan ook succesvol Win10 kunnen installeren en aansluitend ook de aanvullende windows BootCamp software kunnen installeren. Echter stuit ik vervolgens bij het willen openen van het BootCamp configuratiescherm in windows op de volgende error “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het lezen van de opstartschijfinstellingen. Mogelijk hebt u geen bevoegdheden om de opstartschijf te wijzigen. Zorg ervoor dat u beheerdersbevoegdheden hebt en probeer het opnieuw.” (Die ik d.m.v. het openen als Administrator niet verholpen krijg). Verder lijkt Win10 op het eerste oog zonder veel problemen te draaien. Maar mijn gevoel zegt dat beide problemen misschien iets met elkaar te maken hebben.

Tot slot heb ik zelf ook al het een en ander nog proberen uit te sluiten. Als eerste dacht ik dat het aan de OWC SSD zelf zou kunnen liggen. Echter doet probleem een (1) zich in ieder geval ook op de originele HDD voor. Daarnaast heb ik met OWC contact opgenomen over eventuele incompatibiliteit. Maar zowel dit type iMac 14,1 met bijbehorende boot-ROM staat bij hen niet betekend als incompatibel. Daarnaast wil het toeval dat ik nog een iMac van hetzelfde type heb (Daar heb ik nog niet aan “gesleuteld”). Hierop werkt BootCamp MacOS, de verschillende sticks, en de windows BootCamp zonder enige problemen.

Dus blijven mijn eigen opties nog open:
- Heb ik mogelijk tijdens het ombouwen iets beschadigd dat hiertoe geleid kan hebben?
- Heeft het te maken met dat het systeem momenteel draait op twee interne schijven en/of dat ik configuratiestappen niet of verkeerd heb uitgevoerd?
- Is er toch sprake van incompatibiliteit?

Hopelijk kan iemand me verder helpen. Hieronder heb ik nog enkele afbeeldingen toegevoegd.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee