Vraag

• P91
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-09 21:12
3 jaar geleden ben ik gestart met een deeltijdstudie op kosten van de baas. Collegegeld wordt betaald en ook kreeg ik 4 uur per week betaald studieverlof. De kosten die hiermee gemoeid zijn, worden met een glijdende schaal afgebouwd. Dus wanneer ik tussen 0-12 maanden na de uitgave weg ga moet ik 100% terugbetalen. Tussen 12-24 maanden moet ik 66% terugbetalen, etc. In mijn geval bestaan de studiekosten uit collegegeld en loonkosten van mijn betaalde studieverlof.

De studie is nu bijna afgerond. Door externe factoren is verder de verhouding met mijn werkgever steeds slechter aan het worden. Geen wereldramp, ik werk er nu 5 jaar en het begint gewoon tijd voor wat anders te worden. Ik ben dus rustig aan het rondkijken voor een nieuwe baan. Met een beetje geluk wilt de nieuwe werkgever de kosten van mijn studieovereenkomst overnemen.

Nu is de vraag, wat valt er allemaal onder de loonkosten die met mijn studieovereenkomst gemoeid zijn? Hoe wordt mijn uurtarief berekend? Ik heb een vast contract voor 40 uur per week. Ik zou dus denken dat ik volgens een vast uurloon werk. Mijn werkgever denkt daar anders over. Die heeft een pro forma berekening opgesteld waar ook overuren en in het verleden uitgekeerde bonussen in worden meegenomen. Dus voor de maanden waarin ik overuren/bonussen heb gekregen, rekent hij een hoger uurtarief voor mij. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling, of zie ik dit verkeerd?

Alle reacties

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Bonussen is geen vast gegeven. Zelfde geld voor overuren. Mooi als je het uitgekeerd, maar geen verplichting om het uit te betalen als daar geen vaste afspraken over zijn.
Hetzepfde geld hoop ik toch ook voor de werkgever. Deze heeft voor deze 4 uur per wwek gewoon een vast uurtarief en de bonussen/overuren (welke dan) zal hij ook niet zomaar door kunnen berekenen. Staat hier iets over in je studieovereenkomst?

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• atsan
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Kosten die een werkgever betaald wil hebben dienen in de studieovereenkomst te staan.

Wat staat daar in?

• s0ulmaster
atsan schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:27:
Kosten die een werkgever betaald wil hebben dienen in de studieovereenkomst te staan.

Wat staat daar in?
Ik ben er bang voor dat er dus alleen "loonkosten" staat... Hoe je dat moet/mag interpreteren durf ik ook niet te zeggen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Lapa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:58
Bonussen meerekenen klopt al niet. Maar overuren meerekenen slaat al helemaal nergens op. Je hebt toch geen overuren binnen die 4 studie-uren gemaakt? Dat zou suggereren dat je bijvoorbeeld in een week waarin je 4 uur overwerkt (10%) je automatisch ook 24 minuten extra aan die studie besteedt.

Gewoon je vaste bruto uurloon is correct, de rest is onzin.

[Voor 25% gewijzigd door Lapa op 12-09-2021 20:34]

• P91
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-09 21:12
atsan schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:27:

Wat staat daar in?
Er staat inderdaad alleen "loonkosten". Er staat niet gespecificeerd wat daar nu wel/niet bij hoort.
Lapa schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:30:
Bonussen meerekenen klopt al niet. Maar overuren meerekenen slaat al helemaal nergens op. Je hebt toch geen overuren binnen die 4 studie-uren gemaakt?

Gewoon je vaste bruto uurloon is correct, de rest is onzin.
Dit lijkt mij inderdaad ook het meest logisch

• atsan
P91 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:33:
[...]

Er staat inderdaad alleen "loonkosten". Er staat niet gespecificeerd wat daar nu wel/niet bij hoort.

[...]

Dit lijkt mij inderdaad ook het meest logisch
Dan ga je juridische bijstand nodig hebben verwacht ik.

Als het over een groot bedrag gaat.

• s0ulmaster
atsan schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:36:
[...]

Dan ga je juridische bijstand nodig hebben verwacht ik.

Als het over een groot bedrag gaat.
Naaah zeker niet altijd, bij mijn vorige werkgever kon ik prima "onderhadelen" over dit soort zaken, omdat ze zelf ook wel wisten dat dit soort ambigue zaken alleen maar negativiteit brengt.
Is ook trouwens de reden waarom ik bij mn vorige werkgever weg ging. Ambigue voorwaarden in een studieovereenkomst, waar ze dit keer geen wijzigingen in wilde maken.

• atsan
s0ulmaster schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:43:
[...]

Naaah zeker niet altijd, bij mijn vorige werkgever kon ik prima "onderhadelen" over dit soort zaken, omdat ze zelf ook wel wisten dat dit soort ambigue zaken alleen maar negativiteit brengt.
Is ook trouwens de reden waarom ik bij mn vorige werkgever weg ging. Ambigue voorwaarden in een studieovereenkomst, waar ze dit keer geen wijzigingen in wilde maken.
Een werkgever die zonder blikken of blozen even 20% van de volledige loonkosten voor 1 jaar doorrekend + nog de kosten van de daadwekelijke studie?
Natuurlijk altijd het gesprek aangaan, maar ik zie een buitje hangen. :)

• s0ulmaster
atsan schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:48:
[...]

Een werkgever die zonder blikken of blozen even 20% van de volledige loonkosten voor 1 jaar doorrekend + nog de kosten van de daadwekelijke studie?
Natuurlijk altijd het gesprek aangaan, maar ik zie een buitje hangen. :)
Jah ok, wellixht dat het er hier wat dik bovenop ligt.....

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Bruto maandsalaris/160*16 lijkt mij het tarief wat je per maand studie verschuldigd bent.

• Patriot
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 01:57

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dus voor de maanden waarin ik overuren/bonussen heb gekregen, rekent hij een hoger uurtarief voor mij. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling, of zie ik dit verkeerd?
Dat lijkt mij ook onzin, tenzij die overuren en bonussen duidelijk voortvloeien uit de studie. Dan zou ik denken aan: Extra tijd uitgetrokken om jou met je studie bezig te laten zijn, of een bonus van 50 euro voor elke 9 die je voor een toets haalt ofzo. Als je gewoon extra hebt gewerkt omdat het druk was, of je hebt een target gehaald als team en daardoor kregen jullie iets extra, dan valt dat natuurlijk niet onder de loonkosten die zijn gemaakt als onderdeel van de studieovereenkomst.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• slaay
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:45

slaay

Natuurbeleven.com

Staat er geen omschrijving over loonkosten? Want wat jij bruto krijgt is een onderdeel van de totale loonkosten.
De werkgever betaalt namelijk ook vakantiegeld, werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. (Zie https://www.berekenhet.nl...loonkosten-werkgever.html)

Nog wat extra informatie over studiekosten terugbetalen: https://www.juridischloke...arden/studiekostenbeding/

Dich bis echt unne foëzen haas

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oftwel, hij heeft al van 2 jaar studie geprofiteerd (ook al heb je de studie niet afgerond), maar je hebt nog 0 afschrijving van de studiekosten gehad?

Ik heb toentertijd met mijn werkgever afgesproken dat die aflooptermijn per module gerekend werd, want als je 'n studie van 8 jaar gaat doen, wil ik écht geen 13 jaar vast zitten aan mijn werkgever.

Maar, uit het stuk van het juridisch loket blijkt dat de studiekosten vóóraf duidelijk moeten zijn en dat als dat niet het geval is, het beding nietig kan zijn. Dat zie ik hier iig gebeuren.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Taghorn
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:00
Loonkosten = bruto loon, over uren en bonussen horen daar niet bij. Als je in de WW komt krijg je die ook niet.
De studie overeenkomst dient inderdaad van te voren duidelijk te zijn. Vage afspraken kun je nietig laten verklaren.

In dit geval lijkt die nietig route niet direct op te gaan. Ze zijn aan het sjoemelen (berekening goed bewaren als bewijs!!!), maar intentie/insteek lijkt duidelijk genoeg vast gelegd.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:55
Overuren lijkt me nog wel een beetje discutabel.
Stel, je krijgt door de 4 uur studieverlof structureel je werk niet af, en hebt daardoor regelmatig wat extra tijd nodig om het standaard werk af te maken, dan lijkt het mij reëel dat er een overleg over dit soort uren plaats zou vinden.
Is het gewoon druk, verdient de werkgever ook extra door de overuren, dan is bovenstaande niet van toepassing en zou dit niet mee moeten wegen in de terugbetalingsregeling.

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:06
Taghorn schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:27:
Loonkosten = bruto loon, over uren en bonussen horen daar niet bij. Als je in de WW komt krijg je die ook niet.
Die WW vergelijking is totaal irrelevant. Immers de WW is ook gemaximeerd en loon niet

Een definitie: https://www.rvo.nl/subsid...ag-systematiek/loonkosten

Er wordt hier dus onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte loonkosten. Indirecte loonkosten omvat ook bonus

Uiteindelijk zijn de meningen hier niet relevant. Ga het gesprek aan met je werkgever waar jij van te voren hebt bepaald wat je redelijk vind als uitkomst. En wij juridisch advies in over deze overeenkomst.

• Jealgu
  • Registratie: januari 2016
  • Nu online
Taghorn schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:27:
De studie overeenkomst dient inderdaad van te voren duidelijk te zijn. Vage afspraken kun je nietig laten verklaren.

In dit geval lijkt die nietig route niet direct op te gaan. Ze zijn aan het sjoemelen (berekening goed bewaren als bewijs!!!), maar intentie/insteek lijkt duidelijk genoeg vast gelegd.
Bonussen tellen niet mee voor ww? bijvoorbeeld https://www.judex.nl/rech...ogte-van-de-ww-uitkering/ vindt van wel.

Waarbij ik niet weet of dat relevant is voor de vraag of deze meetelt in de studiekosten. Ik kan me voorstellen dat, dat ligt aan de systematiek voor het berekenen van de bonus. In hoeverre heeft het minder werken ivm studie een verlagend effect op de bonus?

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:05
Dat overwerk en bonussen niet meetellen voor ww is naast off topic ook onjuist. Deze zaken zitten gewoon in het sv-loon, dus tellen voor je uitkering gewoon mee.

Maar dat zegt niets over deze vraag. Het heeft alles te maken met de omschrijving in je studiekring, maar als daar puur over loonkosten wordt gesproken denk ik wel dat dat meer is dan alleen brutoloon. Sociale lasten, pensioenlasten en ook reservering vakantiegeld worden gezien als loonkosten dus zoudenmijns inziens meegeteld mogen worden. Bij een bonus/eindejaarsuitkering zou mijn idee zijn dat deze meetelt indien vast afgesproken. Maar dit is mijn mening en hoeft niet de mening vande rechter te zijn...

Er wordt hierboven al aangegeven dat een studiebeding duidelijk moet zijn en anders nietig verklaart kan worden. Nou is het beding zelf dus wel duidelijk maar het begrip loonkosten is dat niet. Of dat genoeg is om het beding nietig te verklaren betwijfel ik.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-09 03:45
Het studiekosten beding dient duidelijk te zijn over welke kosten het gaat.

Het is toegestaan mits je ermee akkoord bent gegaan, het bedrag aan kosten en de periode dat je dit moet terugbetalen na afronding moet helder zijn.

Loonkosten vind ik wel een beetje vreemd...staat dit er echt in?

Verder let op wat er nou echt onder kosten valt, je salaris over die uren zijn niet altijd meteen kosten. Er valt een hoop over te zeggen eerlijkheidshalve. Salaris en kosten vind ik niet hetzelfde eigenlijk. Maar ok er valt over te twisten, maar het is geen geleden schade an sich.

Loonkosten zijn als ze er al instaan in zoverre erg onduidelijk. De vraag is als die uren als vrije dagen worden toegekend of die sociale premies er wel over verschuldigd zijn, die gelden niet voor vakantieuren of verlof naar mijn idee? Niet 100% zeker behalve dat die loonkosten gewoon zeer onduidelijk zijn en ik daar niet zomaar zelf voor zou betalen, wellicht wil de nieuwe werkgever dit voor je oppakken. Je ouder werkgever komt wel een tikje kinderachtig over als ze die loonkosten vorderen, heb je echt in die tijd van de baas gewerkt of deed je dat thuis?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee