sluiten

Uitnodiging gebruikerstest in Amsterdam

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke gebruikerstest in het centrum van Amsterdam. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op dinsdag 11 oktober tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

• chollersin
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:45
Beste Tweakers,

Ik heb laatste geprobeerd mijn 6800 met MPT te undervolten.
Het lukte voor een tijdje (paar maanden) alleen viel mijn PC gisteren plotseling uit, en de GPU is nu bricked.

Ik begrijp zelf niet waarom het bricked is, sinds het al maanden stabiel runt.

Is er iemand die me tips kunt geven over het unbricken ervan? Ik heb het geprobeerd via ATIflash.exe in DOS modus maar dat lukt me niet.

Ik zag ook dat je de "bios chip" zelf kan resetten maar ik heb er zelf geen verstand van, als iemand andere manieren heeft of ervaring dan zou ik dat graag bespreken om mijn kaart weer werkend te krijgen.

Gr. Chollersin!

Jack's Rig

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:55

Malantur

BBG'er
Ik heb geen ervaring met AMD, maar met een Nvidia kaart is het het handigst om een andere (Nvidia) kaart in het bovenste slot te steken zodat je normaal beeld hebt en normaal kan booten. Dan je onderste kaart flashen alsof je de 2e kaart van een SLI/Crossfire set wil flashen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom denk je dat het een BIOS probleem is en niet iets anders?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Undervolt kan zoveel andere problemen veroorzaken, denk eens in: je verlaagt voltage, maar stroom neemt soms juist toe.

Bovendien, hoe zeker weet je dat het de GPU is?

• Malantur

Malantur

BBG'er
@Uszka @Umbrah het kan toch sowieso geen kwaad om de oude BIOS terug te zetten? Het lijkt mij iig stap 1 als je een instabiel systeem hebt door undervolten of overclocken..

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, ja, maar hij heeft het over "dos" (wat mij doet twijfelen hoe hij uberhaupt boot met een bricked bios..., en in "dos" komt), dus ik gok dat hij beeld heeft. Meestal is een gare BIOS wel wat erger. Sowieso, de vraag is daarnaast: heeft hij ooit uberhaupt de bios veranderd? Undervolten doe je doorgaans via de driver... bios verander je alleen als je huidige bios niet de limieten heeft die je wilt.

• Malantur

Malantur

BBG'er
Dos is command prompt vermoed is, en ik gok dat hij er in geraakt via safe mode waardoor er geen drivers geladen worden, maar je ook niet kan flashen omdat de driver niet geladen wordt. Dit was toch het geval voor mijn Nvidia kaarten en de oplossing was om de booten met een andere kaart als primaire kaart.

Ik mod trouwens ook liever in de bios dan in de drivers, omdat je er dan nooit meer naar moet omkijken onafhankelijk van je OS, reinstall, driver update etc

• chollersin
Hi Fellow Tweakers,

Ik had dus MPT gebruikt om de Bios ta modden met lagere voltages. In principe lukte het gwn een paar maanden. Ik probeerde dus via DOS, met ATI config en stock bios dat opnieuw erop te zetten maar dat lukt mij niet.

De PC herkent de 6800 helemaal niet, vandaar mijn poging in de DOS zelf, alleen weet ik niet of dat uberhaupt nog lukt op modernere kaarten. Het is ook een single BIOS kaart.

PC start verder wel gwn op met verschillende kaarten en geeft beeld. Alleen met de 6800 lukt dat verder niet. Ik heb het ook gestopt in mijn andere PC en dat werkt ook niet.

Jack's Rig

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Op een UEFI systeem geeft DOS geen volledige toegang tot alle firmwares. Geen tool die ook via de EFI shell werkt beschikbaar? Daarmee heb je de grootste kans. Zie je de kaart daar ook niet, dan is het een verloren zaak.

I reject your reality and substitute my own

• chollersin
nelizmastr schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:15:
Op een UEFI systeem geeft DOS geen volledige toegang tot alle firmwares. Geen tool die ook via de EFI shell werkt beschikbaar? Daarmee heb je de grootste kans. Zie je de kaart daar ook niet, dan is het een verloren zaak.
Ik heb zo’n tool niet beschikbaar, heb je eentje misschien? Anders ga ik ff opzoeken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Jack's Rig

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik weet niet wat voor bord je hebt, maar zo'n beetje alles na 2011 heeft een UEFI shell in z'n bootmanager. Naast FreeDOS is er praktisch niks aan DOS wat er draait op moderne hardware. WAT probeer je te doen, en wat is de verhouding met DOS? De link ontgaat me namelijk. Ben je niet in de war met firmware flashtools die in de CLI draaien? (die is niet te verwarren met DOS, DOS is een besturingssysteem, de CLI draait in Windows).

>ALS< (wat ik betwijfel) het de firmware is van de kaart, dan is de suggestie van @Malantur de beste: pak een andere kaart of IGP die nog wél beeld geeft, zet die als "master", de kaart met dooie BIOS als slave, en boot naar Windows. Pak vanaf daar je favo flash tool, en flash de originele BIOS terug vanaf je backup (meeste flash tools zijn Windows command line apps, GigaByte heeft een GUI tool, DOS heb ik nog NOOIT gezien in het post-3DFX tijdperk)

Het is 100% zeker dezelfde tool als waar je eerder de wijzigingen mee hebt gedaan waarmee je de oude bios (een bin file waarschijnlijk) weer terug kan zetten. Het is je eerder ook gelukt, het is gewoon hetzelfde (alleen zul je waarschijnlijk een flag moeten gebruiken om de juiste GPU te flashen).

• Delorian25
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 12:31
Bij mij werkte toentertijd 2 videokaarten in je systeem doen.

De bricked 6800 in het onderste slot en een goed werkende gpu in het bovenste slot. (of opstarten via je cpu graphics)
Herkend windows iets in het onderste slot dan?

Bij mij toentertijd na denk 10 minuten ging het scherm flikkeren en herkende die opeens een Gpu in het onderste slot, moest wel alsnog de Bios opnieuw flashen maar ati flash vond de kaart tenminste ook weer.

• chollersin
Delorian25 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:59:
Bij mij werkte toentertijd 2 videokaarten in je systeem doen.

De bricked 6800 in het onderste slot en een goed werkende gpu in het bovenste slot. (of opstarten via je cpu graphics)
Herkend windows iets in het onderste slot dan?

Bij mij toentertijd na denk 10 minuten ging het scherm flikkeren en herkende die opeens een Gpu in het onderste slot, moest wel alsnog de Bios opnieuw flashen maar ati flash vond de kaart tenminste ook weer.
Ik gebruik dus mijn 3060 in P0, en mijn 6800 in P1 of P2. Maar geen enkele herkend slot helpt in het herkennen van de GPU.

Ik volgde instructies om dit te verhelpen, alleen kreeg ik dit als errorcode: ERROR: 0FL01

Verder gaven ze antwoord hierop met:

Unfortunately, this is a general error with no specific information. This can be anything! From bad drivers, wrong ROM, not enough privileges, broken transistor, and even damaged BIOS chip. In this case, you can try flashing from DOS mode, UEFI Shell, Linux, or with SPI flash programmer.

Adapter not found
Try to short the video BIOS 1-5 pins as seen above, or use SPI flash programmer.

Ik heb geen SPI Flash programmer, en weet niet of kortsluiting op de Video Bios de moeite waard is?

Jack's Rig

• Kevin.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:46
Denk dat Linux je beste optie is in deze, gezien de laatste versie van de tool waarmee je in de EFI Shell de bios kunt flashen niet geüpdatet is. (Voor de RX 6000 serie)

https://www.techpowerup.com/download/ati-atiflash/

4.71 is de laatste Linux versie. Ik zou die downloaden en het daarmee eens proberen.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
Zo te zien is het je gelukt om een goede kaart te slopen.
Ik vraag mij dan af wat was er van de fabriek uit niet goed aan die kaart dan ?

Ik knoei echt nergens aan en als de kaart mij niet snel genoeg is dan koop ik een snellere kaart.
Ik bedoel ik koop nooit hardware die gelijk bij aanschaf al niet voldoet aan mijn wensen.
Een kaart waar ik meteen al aan moet sleutelen.

Advies : Koop een Nvidia kaartje het liefst een 3090 die is snel genoeg en als je een Asus koopt is hij ook koel genoeg van uit de doos gelijk al.

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:23
mmxmmx schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 06:38:

Ik knoei echt nergens aan en als de kaart mij niet snel genoeg is dan koop ik een snellere kaart.
Ik bedoel ik koop nooit hardware die gelijk bij aanschaf al niet voldoet aan mijn wensen.

Advies : Koop een Nvidia kaartje het liefst een 3090 die is snel genoeg en als je een Asus koopt is hij ook koel genoeg van uit de doos gelijk al.
Lekkere Tweakers mentaliteit man. Ik denk dat velen van ons graag het maximale uit onze hardware halen. En ja dan loop je wel eens het risico dat het fout gaat. Dat risico ken je als het goed is voordat je er mee begint. Je gaat me niet vertellen dat jij je cpu lekker stock laat draaien als je er (in het geval van ryzen) met het grootste gemak een PBO overclock en dus 10-20% winst uit kan halen. Jouw bericht is niets anders dan een sneer en daar help je deze tweaker niet mee.

RX 6900XT, 5800X3D, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, G.skill 32GB 3800cl14 b-die, Arctic Freezer II 280mm ||| Oneplus 8 Pro

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59
mmxmmx schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 06:38:

Lol, zeg je nu dat de TS maar een AIB 3090 had moeten kopen? We zitten hier op Tweakers. De meeste van ons vinden het leuk om de beste bang for the buck te krijgen. (En dat is sowieso geen AIB 3090)
Dus een beetje tweaken om extra performance te krijgen is toch leuk. Zoiets heet hobby.

Heb zelf een 6900XT AIB. (XFX Merc 319 Black edition) Absoluut niet de beste prijs to performance ratio, maar heb de kaart kunnen kopen voor 1200 euro. Met een undervolt en overclock krabbel ik heel dicht tegen de raw performance van je gepreesde Asus 3090 kaart aan. En dat voor wat... 1000 piek minder. O-)

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
Heb 1960€ Betaald voor mijn ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3090 OC 9 maanden geleden.
Zo uit de doos snel genoeg en lekker stil en rond de 58 graden tijdens gamen.

Ik heb dan de fan curve wat aangepast :)

Als ik het geld van die kapotte kaart van de OP optel bij een kaart die hij nu weer moet aanschaffen ben ik denk ik goedkoper uit.

Maar ik begrijp het hobby verhaal wel en wens jullie veel plezier hier mee.

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 09:07
chollersin schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:46:
[...]

Ik gebruik dus mijn 3060 in P0, en mijn 6800 in P1 of P2. Maar geen enkele herkend slot helpt in het herkennen van de GPU.

Ik volgde instructies om dit te verhelpen, alleen kreeg ik dit als errorcode: ERROR: 0FL01

Verder gaven ze antwoord hierop met:

Unfortunately, this is a general error with no specific information. This can be anything! From bad drivers, wrong ROM, not enough privileges, broken transistor, and even damaged BIOS chip. In this case, you can try flashing from DOS mode, UEFI Shell, Linux, or with SPI flash programmer.

Adapter not found
Try to short the video BIOS 1-5 pins as seen above, or use SPI flash programmer.

Ik heb geen SPI Flash programmer, en weet niet of kortsluiting op de Video Bios de moeite waard is?
Ik vind je erg onduidelijk, test je nou met een andere kaart in Windows via een command prompt of je kan flashen naar de kapotte kaart of zit je in veilige modus? Waar zie je die error dan precies, in apparaatbeheer of in de flash tool?

Tevens weet ik niet of die kortsluiting truc op het BIOS destructief is, gezien zo'n programmer een paar tientjes kost had ik dat eerst getest.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee