Nieuwe tv, OLED of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 23:08
Onze huidige LCD is (al een eindje) aan vervanging toe.
Mijn favoriet is de LG G1, specifiek omdat je deze vlak tegen de muur kan hangen.
Dit vlak tegen de muur is belangrijk omdat je de living van de zijkant inkomt en zo tegen de zijkant van de tv aankijkt.

De reden waarom ik jullie raad / hulp nodig heb, is gelinkt aan volgende bedenking:

Wij hebben 2 dochters die, waarschijnlijk zoals iedereen, fan zijn van Netflix.
Hierdoor staat het beeld vaak op pauze / wachtscherm van Netflix voor een langere periode...

Alhoewel ik zeer graag een OLED tv zou aankopen, vrees ik dat dergelijk gedrag zeer rap zal resulteren in burn-in...
Is deze vrees terecht en kijk ik beter naar een Samsung Flush mount icm bvb een Neo QN95?

Een alternatief zou bvb een Philips met Ambilicht kunnen zijn, maar die hangt natuurlijk niet zo mooi strak tegen de muur (maar aangezien we de tv tegen een egaal witte muur hangen, zou de ambilight wel mooi uitkomen...

Keuzes, keuzes, keuzes... 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Definieer vaak op pauze en voor hoelang.

Hier al sinds 2016 een oled
En mijn dochters kijken ook netflix.
Het scherm dimt na een tijdje. En met films kijken op kodi ook.
Verder ook beetje opvoeden van als ze besluiten om buiten te spelen e.d. dat ze ook de TV uit doen.
Hij gaat op pauze voor de WC e.d. Niet om 30min iets anders te doen.

Heb geen burnin.
Mijn ervaring is dat het wel meevalt.

Zeker omdat ik ook wel een lange game sessies doe met daar de HUD in een redelijk constante plek.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Soms vergeten we dat die aan staat en dan kan het al rap een halve dag zijn, al zijn dat natuurlijk wel uitzonderingen.
Zorgt het dimmen voor geen / minder snel burn-in?

Indien dat het geval is dan zou het de keuze alvast gemakkelijk maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan ook instellen dat hij na x uur uit gaat.
Weet niet wat het minimum is. Maar mogelijk dat zo laag mogelijk zetten.

Verder minder fel is beter voor scherm dus ja. Dimmen helpt.
En verder vergeten dat hij aan staat......Dat gewoon aanpassen in gedrag (ja makkelijk gezegd achter mijn toetsenbord)
Maar gewoon uitzetten als je klaar bent. Ik ga niet tv kijken. Dan denken he ik ga achter de PC waarbij ik de TV aan laat zeg maar.

Als je interne apps gebruikt heb je ook de Screensaver optie (kijken laatste tijd via Google Chrome cast met Google TV die dat niet heeft)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Gunny_vds schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:42:
Soms vergeten we dat die aan staat en dan kan het al rap een halve dag zijn, al zijn dat natuurlijk wel uitzonderingen.
Na die tijd is de TV al lang uit zichzelf uitgeschakeld omdat er geen activiteit waar is genomen. Ik ben hier ook in het bezit van een G1 en de automatische schermbeveiliging schiet er erg snel op. Netflix op pauze, even naar de WC en bij terugkomst staat de TV al op de screensaver. En nee, dat is niet omdat ik zo groot woon of lang op de WC zit :P
Zorgt het dimmen voor geen / minder snel burn-in?
Burn-in krijg je bij statisch beeld. Het beeld dimmen en afwisselen (screensaver is een klok die wisselt met het actuele weer) gaat dat dus tegen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
FeaR schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:45:
[...]
Na die tijd is de TV al lang uit zichzelf uitgeschakeld omdat er geen activiteit waar is genomen. Ik ben hier ook in het bezit van een G1 en de automatische schermbeveiliging schiet er erg snel op. Netflix op pauze, even naar de WC en bij terugkomst staat de TV al op de screensaver. En nee, dat is niet omdat ik zo groot woon of lang op de WC zit :P
Aha, dit wist ik niet.
Dus als het beeld statisch is dan kan de G1 zichzelf op standby / schermbeveiliging zetten (zelfde?)?
Dat is wel ideaal dan (huidige tv doet dit niet, dus was niet op de hoogte dat dit kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Netflix op mijn C7 heeft een screensaver als hij op pauze staat -- een subtiele vuurwerk show.

Daarnaast kan je hem instellen dat hij na een bepaalde tijd uitgaat. Ik heb mijn C7 nu al vier jaar in de woonkamer, en ben er nog steeds hardstikke blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Top, bedankt iedereen!
Dan is de keuze snel gemaakt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 18:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mijn G1 heeft een screensaver en schakelt bij 0 input van de remote uit na 4 uur. Heb m ook plat tegen de muur en het ziet er zo zeer sexy uit. Ophangen was ook piece of cake.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 22-09 15:30
FeaR schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:45:
[...]

Na die tijd is de TV al lang uit zichzelf uitgeschakeld omdat er geen activiteit waar is genomen.
Sterker nog, hier gaat ie na 4uur activiteit ook uit (althans de melding dat ie wil uitschakelen). Altijd weer confronterend als je 4 uur achter elkaar naar dat scherm zit te loeren. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 14-09-2021 08:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:11
Gunny_vds schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:31:
Een alternatief zou bvb een Philips met Ambilicht kunnen zijn, maar die hangt natuurlijk niet zo mooi strak tegen de muur (maar aangezien we de tv tegen een egaal witte muur hangen, zou de ambilight wel mooi uitkomen...
Aanvullend; Phlips heeft ook OLED met Ambilight, ik heb hier uit de V&A de "Philips 65OLED754" waar Ambilight toevallig opzat. Ik dacht geen waarde te hechten aan Ambilight maar nu het er op zit ben ik er toch heel blij mee. Ik gebruik de "kleurfunctie" trouwens nooit, enkel een witte of rode gloed als sfeerverlichting (ook vaak als de TV uit staat).

Qua inbranden; hier ook kinderen en me er nog nooit mee bezig gehouden. Enige wat mogelijk opletten is zou zijn als je via een receiver een Chromecast gebruikt o.i.d., dan werkt het automatisch uitschakelen niet (geloof ik).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1