Hulp gevraagd bij repareren keybord Roland F120

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Helaas werkt mijn elektronische piano Roland F120 niet meer. Hij >10 jaar oud. Ik ga hem niet meer laten repareren, maar wil het zelf nog wel even proberen. Ik ben wel redelijk technisch en kan solderen, maar ik heb geen ervaring met electronische borden.

Wat mij opvalt is dat in rust er 12 Volt op de eerste elementen van het bord staat en als ik de aanknop indruk, dit reduceert tot 2 volt, ook bij de input van de kabel. Dit vond ik vreemd, dus ik vroeg me af of dit normaal is, of wellicht een bekend probleem.

Ben ik bij voorbaat kansloos of is er een mogelijkheid dat ik dit kan fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Fi0z7vcOYgyBGGbCf1sTxykru0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMUFvi8xa2THO1K2uhfLS5MW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX0eNVkgRHY6J4mgWXAIiyJ_L30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2ayg8GsUm5MCGDF1B82xR0b.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Waar meet je precies als de spanning op de 'eerste elementen' meet? Meet je ook die spanningsval naar 2V op de voedingsconnector? Als dat zo is lijkt het er op dat er ergens kortsluiting zit in het circuit. Waarschijnlijk wordt er een component warm, wat je (voorzichtig) met de hand of met de alcohol methode kan achterhalen (alcohol verdampt sneller als een component warm is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2 volt betekent of een hoge belasting (geen directe sluiting) of een hoop verlies.

Dat kan dus inderdaad ergens in het keyboard zitten wat mogelijk wel te meten is met een multimeter op ohm stand of een rotte voeding wat wel te meten is met een andere belasting zoals bv een lampje.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
_Jeffrey_ schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:18:
Waar meet je precies als de spanning op de 'eerste elementen' meet? Meet je ook die spanningsval naar 2V op de voedingsconnector? Als dat zo is lijkt het er op dat er ergens kortsluiting zit in het circuit. Waarschijnlijk wordt er een component warm, wat je (voorzichtig) met de hand of met de alcohol methode kan achterhalen (alcohol verdampt sneller als een component warm is).
De spanningsval meet ik ook op de voedingsconnector. Dus waar de voedingskabel er in gaat en dan die eerste solderingen. Ik ga het proberen.
memphis schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:28:
2 volt betekent of een hoge belasting (geen directe sluiting) of een hoop verlies.

Dat kan dus inderdaad ergens in het keyboard zitten wat mogelijk wel te meten is met een multimeter op ohm stand of een rotte voeding wat wel te meten is met een andere belasting zoals bv een lampje.
Heb het inmiddels geprobeerd, er wordt niets warm (gebeurt dat bij 10 volt?). Ik heb hem op ohm gezet, bijna alles is rond de nul, alleen die spoel direct na de kabel en die solderingen bij de kabel, die slaan uit naar maximaal in alle standen van de multimeter. Hij heeft ook een tijdje 10 aangegeven, maar later deed hij dat niet meer. Als ik beide polen van de multimeter op eens stukje van dat koperen draadje van de spoel zette slaat hij ook uit naar maximaal. Dat vond ik vreemd, daar verwachtte ik ook rond de nul...

[ Voor 42% gewijzigd door iamcj op 12-09-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Heel dom: wellicht is de adapter gesneuveld.

Dat is een 12V 4A geval, dat is een vrij stevige voeding.

[ Voor 40% gewijzigd door Sine op 12-09-2021 18:36 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

iamcj schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:34:
[...]

Heb het inmiddels geprobeerd, er wordt niets warm (gebeurt dat bij 10 volt?). Ik heb hem op ohm gezet, bijna alles is rond de nul, alleen die spoel direct na de kabel en die solderingen bij de kabel, die slaan uit naar maximaal in alle standen van de multimeter. Hij heeft ook een tijdje 10 aangegeven, maar later deed hij dat niet meer. Als ik beide polen van de multimeter op eens stukje van dat koperen draadje van de spoel zette slaat hij ook uit naar maximaal. Dat vond ik vreemd, daar verwachtte ik ook rond de nul...
Je hebt een multimeter met een wijzer? Als die niet uitslaat is die hoogohmig en als die vol uitslaat laagohmig. Als die niet vol uitslaat op de voedingsconnector met de schakeleer op de aan stand lijkt het mij dat je gewoon een defecte adapter hebt wat overigens niet ondenkbaar is met een elektronische voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Nou, ik heb het probleem gevonden.... Ik dacht eerder al wat te ruiken.

Ik kwam er achter als ik ander bordje (die met alle chips) loskoppelde er wel goede voltages waren. Toen ik die erna weer aansloot om te checken, had ik toen ik de stroom weer aansloot een mooie licht en stinkshow en brandde hij live door....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFbtHQb3qMAB-hGYWjVepaT8tng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtQA62EMNMcA7d9rAbgrylRM.png?f=user_large

De patient is helaas overleden. Misschien een andere kapotte op de kop tikken en daar het bordje uithalen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Het lijkt een voedings circuit. Opvallend ernaast zit een soortgelijk circuit, mogelijk is Q9 hetzelfde als Q8, zou je de code kunnen lezen op Q9?

Roland kent zgn service manuals: http://www.synfo.nl/pages/servicemanuals.html
Maar de F120 staat er niet bij.

Andere optie is om de printnummer te achterhalen en een beetje googlen of er iets mee te vinden is, Veelal staat in witte opdruk een code van de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
memphis schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:12:
Het lijkt een voedings circuit. Opvallend ernaast zit een soortgelijk circuit, mogelijk is Q9 hetzelfde als Q8, zou je de code kunnen lezen op Q9?

Roland kent zgn service manuals: http://www.synfo.nl/pages/servicemanuals.html
Maar de F120 staat er niet bij.

Andere optie is om de printnummer te achterhalen en een beetje googlen of er iets mee te vinden is, Veelal staat in witte opdruk een code van de print.
Er staat dezelfde code.

Had ook op de service manual gezocht en de code's op de print. Allemaal 0 resultaat. Dit type is al een tijdje uit de handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De U27 op de andere FET geeft aan dat het waarschijnlijk een QS5U27 P-channel mosfet (met ingebouwde Schottky diode) is. De vraag is natuurlijk waarom deze kapot is gegaan. Je kan het circuit voor en achter de spoel meten om te kijken of je daar een kortsluiting meet (na Q8 verwijderd te hebben).

Als je daar geen sluiting meet heb je kans dat het te repareren is door alleen Q8 te vervangen. En dan hopen dat de DB9851 driver nog goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door _Jeffrey_ op 12-09-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Je bent aan het inzoomen geweest.... inderdaad is het net aan zichtbaar

Inderdaad is het IC ernaast een dual buck/boost/inverter DC-DC converter
https://fscdn.rohm.com/en...regulator/bd9850fvm-e.pdf

Die FET lijkt inderdaad geheel volgens de applicatie schema erbij te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Als alleen de dc/dc eruit is, dan zou je hem nog kunnen zombiemodden (oftewel, een ander pwoerboard met dezelfde voltages er op aansluiten en de oude loskoppelen)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
_Jeffrey_ schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:07:
De U27 op de andere FET geeft aan dat het waarschijnlijk een QS5U27 P-channel mosfet (met ingebouwde Schottky diode) is. De vraag is natuurlijk waarom deze kapot is gegaan. Je kan het circuit voor en achter de spoel meten om te kijken of je daar een kortsluiting meet (na Q8 verwijderd te hebben).

Als je daar geen sluiting meet heb je kans dat het te repareren is door alleen Q8 te vervangen. En dan hopen dat de DB9851 driver nog goed is.
memphis schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:43:
Je bent aan het inzoomen geweest.... inderdaad is het net aan zichtbaar

Inderdaad is het IC ernaast een dual buck/boost/inverter DC-DC converter
https://fscdn.rohm.com/en...regulator/bd9850fvm-e.pdf

Die FET lijkt inderdaad geheel volgens de applicatie schema erbij te passen.
Fordox schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:48:
Als alleen de dc/dc eruit is, dan zou je hem nog kunnen zombiemodden (oftewel, een ander pwoerboard met dezelfde voltages er op aansluiten en de oude loskoppelen)
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp ongeveer wat jullie zeggen, maar zoals aangegeven heb ik geen ervaring, dat andere bordje zag er een stuk simpeler uit :). Ook is mijn soldeerbout veel te mega voor deze miniatuur componenten. Mocht 1 van jullie betaald (max 50 euro ex materiaal) de uitdaging aan willen gaan stuur me dan een DM.
Pagina: 1