Douglas bbq tafel behandelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb voor bij het barbecueën een verrijdbare tafel met kastjes eronder gemaakt uit Douglas hout.

Ik wil het meubel graag transparant afwerken.
Nu vraag ik mij af of het voor het blad handig is om dit met olie te doen ivm voedsel of sappen die er dan nog in kunnen trekken?
Of valt dat wel mee?

Ik zat zelf te denken om Hermadix Douglas olie te gebruikenhttps://www.hermadix.nl/p...douglas-hout/douglas-olie

Of heeft iemand een beter alternatief om hem te behandelen.

Meubel zal voorlopig na het barbecueën in de garage staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 15:11
Als ie goed in de olie zit, trekt er niets in. Ook houten snijplanken worden geolied.
Wel op tijd vers laagje leggen (ik dacht dat je de druppeltest kan doen: blijven druppels water er op staan en maken ze het hout niet nat, is het nog ok; trekken ze in dan moet er een verse laag op).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ok dankje.

Is de Hermadix olie aan te raden, of maakt het niet zo veel uit welk merk ik gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 16:32

AMDFreak

Intel is zo..

Qua merk maakt het niet veel uit.
Aangezien je voor het eerst gaat olien zou ik wel 2 lagen aanbrengen.

En in het voorjaar als je hem weer gaan gebruiken weer een vers laagje erop. Het is ook weerafhankelijk, staat hij buiten in weer het wind? of staat hij droog in een overkapping enz..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
Zolang je hem in de garage laat staan is het dan niet beter om iets te gebruiken wat voedsel veilig is? Dus een olie die bedoeld is voor keukenbladen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 11:13
Ik zou er wel rekening mee houden dat de hermandix die je hebt gelinkt kleurstoffen in zich heeft en dat zou ik niet gebruiken op een werkblad waarop je ook je producten snijd/verwerkt. Kies dan eerder voor een gewone transparante olie (werkbladolie)

Voor de kastjes kan je dan de gekleurde hermandix gebruiken om het grijzen tegen te gaan, maar dat is wel een trucje wat je waarschijnlijk wel twee keer per jaar moet doen om de kleur okay te houden. Als je het niet onderhoud kan het wel lelijk verkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis0162
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 10:47
Crxtreem schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:49:
Ok dankje.

Is de Hermadix olie aan te raden, of maakt het niet zo veel uit welk merk ik gebruik?
Die Hermadix werkt prima die gebruik ik voor mijn overkapping ieder jaar in het voorjaar doe ik de buitenkant om het jaar de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 09:10
Ik zou goed nadenken met welke olie je je werkblad behandeld. Als je levensmiddelen gaat verwerken of op je werkbladen gaat leggen lijkt het me goed om een olie te nemen die geschikt is om met voedsel in aanraking te komen.

Je kan dan denken aan lijnolie, walnootolie of een minerale olie. Bijenwas kan ook.

het gaat dan alleen om je werkbladen, voor de rest van het meubel lijkt de olie die je hebt gevonden prima.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:57
Ik gebruik voor snijplanken etc parafineolie, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 10:26
Skylt gebruiken, olie blijft een bende en gaat na een tijdje opdrogen etc. Zeker met etenswaren wordt het een vlekken paradijs.
Skylt is een 2k matte verf die je niet ziet maar het volledig water en olie proof maakt.
Ook zul je geen kleur verschil krijgen wat je bij olie wel hebt.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
Ik had de boel gewoon afgewerkt met matte lak!?
Ben je in 1x klaar qua onderhoud?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:40
Crxtreem schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:11:
Ik heb voor bij het barbecueën een verrijdbare tafel met kastjes eronder gemaakt uit Douglas hout.

Ik wil het meubel graag transparant afwerken.
Nu vraag ik mij af of het voor het blad handig is om dit met olie te doen ivm voedsel of sappen die er dan nog in kunnen trekken?
Of valt dat wel mee?

Ik zat zelf te denken om Hermadix Douglas olie te gebruikenhttps://www.hermadix.nl/p...douglas-hout/douglas-olie

Of heeft iemand een beter alternatief om hem te behandelen.

Meubel zal voorlopig na het barbecueën in de garage staan.
Ik zou de hermadix niet graag als afwerking op een tafel hebben waar etenswaren op komen. Of komt er nog iets van een natuurstenen tegen op waar je eventueel wat spullen op kwijt kan?

K to the KillaZ

• Crxtreem
  • Niet online
Voor het blad ziet dit er wel mooi uit.
Maar weet niet of ik dan het gehele meubel ermee moet behandelen.

Als ik voor de rest een ander product gebruik zal de kleur ook waarschijnlijk anders zijn.
KillaZ schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:43:
[...]

Ik zou de hermadix niet graag als afwerking op een tafel hebben waar etenswaren op komen. Of komt er nog iets van een natuurstenen tegen op waar je eventueel wat spullen op kwijt kan?
Er zit ook een natuursteen in van 60x60, maar die wil ik meer gebruiken om mijn warme roosters e.d. op te leggen.
Het houten gedeelte gebruik ik dan meer om een snijplank op te leggen e.d.

Ik neig wel meer naar een lak dan olie, maar dat is meer een gevoel.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Crxtreem schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:56:
[...]

Voor het blad ziet dit er wel mooi uit.
Maar weet niet of ik dan het gehele meubel ermee moet behandelen.

Als ik voor de rest een ander product gebruik zal de kleur ook waarschijnlijk anders zijn.

[...]

Er zit ook een natuursteen in van 60x60, maar die wil ik meer gebruiken om mijn warme roosters e.d. op te leggen.
Het houten gedeelte gebruik ik dan meer om een snijplank op te leggen e.d.

Ik neig wel meer naar een lak dan olie, maar dat is meer een gevoel.
Ik zou het hele meubel ermee doen. Wil je verf, neem dan ook jotun, maar dan "demidekk". Dat blijft gewoon 10 jaar zitten.

natuursteen kan je goed behandelen met polytrol, een product op lijnoliebasis. Dat moet je wel elk jaar doen.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1