Game-pc valt spontaan random en frequent uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 20:23
Sinds juni heb ik een mooie game systeem staan:

- Gigabyte X570 Aorus Master ATX
- AMD Ryzen 9 5900X
- HyperX Fury RGB HX434C17FB3AK2/64 - (64gb ram)
- Cooler Master MasterAir MA620M cpu koeler
- Nvidia RTX 3090 Founders Edition
- Gigabye Aorus P850W 80+ Gold voeding
- En aantal ssds en een hdd van 4 tb.

Sinds aanschaf in juni 2021 redelijk wat uren gegamed en nooit nergens last van gehad (mogelijk 1x in de 2 weken van gem. 3-4 uur gamen per dag). Tot afgelopen week. De crashes gebeuren voornamelijk in World of Warcraft (classic TBC). Soms 1x in de uur, soms 1x in de 5 minuten (tot 5x achter elkaar).

Ik kan niet achterhalen waar het probleem vandaan komt. De crash is beeld op zwart en pc start opnieuw op.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Max fps ingesteld (om te voorkomen dat bijv. de GPU in overdrive modus gaat).
- Windows 10 geupdate (19043.1202)
- Nvidia GPU geupdate 471.96
- Aangezien random crashes zijn heb ik deze nog niet ervaren in Call of Duty: Black Ops of bijv. Assassins Creed.

Foutcodes of logs?
Kernel-Power 41

Screenshot van de logs:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hLffDDn/systeem-1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0mxfPBY/systeem-2.png

Mijn vraag:
Wat kan ik nu het beste doen om te achterhalen wat het probleem doet veroorzaken?
Ik heb geen beschikking tot extra hardware onderdelen om te swappen.

Beste antwoord (via FireBladeX op 04-10-2021 08:42)

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Ik heb iets soortgelijks gehad. Bleek toen aan de voeding te liggen.

Probeer het eens met een nieuwe voeding

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:00
Meest recente BIOS versie op het moederbord geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Uszka schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:20:
Meest recente BIOS versie op het moederbord geïnstalleerd?
Dat niet, heb nu F33 en er is F34/F35b update beschikbaar voor de bios.
Echter nooit een BIOS geüpdate dus ben daar wel beetje voorzichtig mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kalekat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is niet stiekem een Gigabyte GP-P850GM of wel?

Die dingen staan bekend om hun explosieve karakter. Beter vervang je die tijdbom.

https://www.tomshardware....t-exchange-explosive-psus

https://www.reddit.com/r/...azard_issue_for_gigabyte/

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
nelizmastr schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:23:
Het is niet stiekem een Gigabyte GP-P850GM of wel?

Die dingen staan bekend om hun explosieve karakter. Beter vervang je die tijdbom.

https://www.tomshardware....t-exchange-explosive-psus

https://www.reddit.com/r/...azard_issue_for_gigabyte/
Dat is een ander model. Als ik world of warcraft draai gelimiteerd op max. 144 fps, belast het de cpu/gpu voor nog geen 20%. Ik zie geen grote power surges of spikes wat zou kunnen leiden dat mn 3 maanden oude gold voeding van 850w aan het doodgaan is.

Het zou anders zijn als mn cpu en gpu op 95% belasting draaien waardoor het uiteindelijk ermee uitscheidt.

Vaak bij psu problemen, start je pc niet automatisch opnieuw op. Vaak valt de stroom uit of gaat de voeding/pc in een noodloop. Dat gebeurt nu niet.

Beeld gaat zwart en pc start zich automatisch opnieuw op.

Ik heb nu world of warcraft opnieuw geïnstalleerd kijken of dat iets gaat helpen. Want ik denk dat ergens een corrupt bestand zit wat voor de nodige problemen leidt. Ergens iets bij een update op de achtergrond niet is goed gegaan...

(sta nogsteeds open voor ook ideeën, vooral hoe ik het beste kan diagnosticeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Inmiddels BIOS update uitgevoerd.
PC blijft opnieuw starten.

SFC /scannow uitgevoerd en die vindt na ieder crash toch corrupte bestanden.
Ik denk langzaam aan om Windows opnieuw te gaan installeren.

PC crasht nu ook buiten World of Warcraft om.
Als het opnieuw installeren van Windows niet het probleem oplost dan zal het probleem toch op hardware niveau moeten zitten (voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:18
Loopt ie in veilige modus ook vast?
geheugen misschien eens testen met memtest. Ram modules apart testen. Systeem uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten.
Das wat je met alleen de onderdelen uit het systeem kan proberen.
Daarna blijft er niks anders over als onderdelen uitwisselen te beginnen met de voeding, aangezien dit het makkelijkst is en de voeding momenteel hoog op het 'verdachten lijstje' staat. Daarna moederbord en cpu.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
The Reeferman schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:40:
Loopt ie in veilige modus ook vast?
geheugen misschien eens testen met memtest. Ram modules apart testen. Systeem uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten.
Das wat je met alleen de onderdelen uit het systeem kan proberen.
Daarna blijft er niks anders over als onderdelen uitwisselen te beginnen met de voeding, aangezien dit het makkelijkst is en de voeding momenteel hoog op het 'verdachten lijstje' staat. Daarna moederbord en cpu.
Even een memory test gedaan (ingebakken van Windows). Resultaat is clean.
Ik ga alvast een reparatie-aanvraag doen voor mijn voeding. Ik kan geen ander probleem vinden en hoe meer ik online lees, des te meer de problemen richting de PSU wijzen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1zgTXnF/memory.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireBladeX
kalekat schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:22:

Inmiddels had ik voeding teruggestuurd en deze bleek inderdaad defect te zijn.
Heb nu een nieuwe/gerepareerde voeding en mn pc werkt weer als een zonnetje (4 uur lang zonder crash, even afkloppen).

Toch bedankt voor het meedenken ! :)

• FireBladeX
FireBladeX schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:59:
[...]

Inmiddels had ik voeding teruggestuurd en deze bleek inderdaad defect te zijn.
Heb nu een nieuwe/gerepareerde voeding en mn pc werkt weer als een zonnetje (4 uur lang zonder crash, even afkloppen).

Toch bedankt voor het meedenken ! :)
Te vroeg gejuiched. PC crasht weer ;( .
Dan moet het probleem toch wel bij de 3090 FE liggen ?

Als ik google op 3090 FE + PC restarts, blijk ik niet de enige te zijn en dat mogelijk 850W te weinig is.
Ik ga proberen om te undervolten alleen geen idee hoe dat werkt. Wel blijf ik het vreemd vinden dat een micrsoft teams sessie op 1440p scherm zoveel vermogen vraagt en de 3090 zo onder druk zet dat mijn PSU het niet zou trekken. :F

[ Voor 11% gewijzigd door FireBladeX op 29-09-2021 11:06 ]

• Helza
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 16:01
Ik zou voor de zekerheid ook even de grafische kaart drivers met DDU in safe mode uninstalleren en daarna opnieuw installeren. Standaard driver update behoud veel zooi.

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

850 zou voldoende moeten zijn, normaal gebruik 350w, alleen piek belastingen van 800w, wat een 850w toch zou moeten trekken, en teams/zoom etc geeft je echt geen piek belasting :)

• Uszka
FireBladeX schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:59:

Heb nu een nieuwe/gerepareerde voeding
Dezelfde Gigabyte?

• FireBladeX
Helaas wel. Azerty gaat niet zomaar mij een ander voeding geven.
Helza schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:13:
Ik zou voor de zekerheid ook even de grafische kaart drivers met DDU in safe mode uninstalleren en daarna opnieuw installeren. Standaard driver update behoud veel zooi.

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

850 zou voldoende moeten zijn, normaal gebruik 350w, alleen piek belastingen van 800w, wat een 850w toch zou moeten trekken, en teams/zoom etc geeft je echt geen piek belasting :)
Geprobeerd en helaas zonder succes ;(

[ Voor 58% gewijzigd door FireBladeX op 29-09-2021 11:55 ]

• Uszka
Je hebt een 3090 FE dus met zo'n 12 pin mini stekkertje. Je hebt een adapter om van 2x8 pin naar 1x 12 pin te gaan? En van de voeding naar de adapter gaat één kabel met 2 connectors of 2 aparte kabels waarvan je per kabel één connector gebruikt en die andere hangen los?

• FireBladeX
Uszka schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:00:
Je hebt een 3090 FE dus met zo'n 12 pin mini stekkertje. Je hebt een adapter om van 2x8 pin naar 1x 12 pin te gaan? En van de voeding naar de adapter gaat één kabel met 2 connectors of 2 aparte kabels waarvan je per kabel één connector gebruikt en die andere hangen los?
3090 FE heeft inderdaad 1x 12 pin stekker --> die omgetoverd wordt naar 2x 8 pin. Deze 2x 8 pin zijn verbonden met een individuele kabel naar de voeding. Dus twee aparte 8 pin kabels worden uiteindelijk 1x 12 pin.

Na een crash toch taakbeheer geopend en viel mij het volgende op:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VWcF67t/foto2.png
RGB fusion (om lichtjes in te stellen) belast mijn GPU met 30%.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ydN2mkN/foto1.png
3090 FE spiked 100% belasting na herstart

RGB fusion verwijderd en kijken of dit consequenties heeft.

Edit: verwijderen van rgb fusion heeft geen baat gehad. Ik wilde w10 opnieuw installeren maar nu crasht de pc ook tijdens windows installatie. Ook krijg ik rare artifacts (af en toe) na een crash. Ik heb alvast een reparatie verzoek ingediend bij nvidia.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9rVn983/IMG-20210929-123905.jpg

Edit 2: Inmiddels schoot er bij mij ook een idee binnen. Ik heb contact gehad met Azerty (waar ik mn voeding had besteld) en gevraagd of ze mijn voeding hadden getest voordat ik een vervangend exemplaar kreeg. Dus ik heb het even nagevraagd en bleek inderdaad dat ze een defect hadden vastgesteld.

Aangezien ik het probleem eerste dag van mn vervangend voeding geen probleem gaf en op de tweede dag het probleem zich weer voortdeed als de defecte voeding. Kan het toch ook bij de voeding liggen (dat gigabyte gewoon troep is). Met Azerty afgesproken dat gigabyte retour gaat en een nieuwe voeding zal bestellen bij hen.

Even afgewogen om mogelijk te gaan voor een 1000w voeding. Maar dit lijkt mij echt een dikke overkill. 850w zou echt safe moeten zijn.
Uiteindelijk met een verschil van 10e ben ik gegaan naar Fractal Design Ion+ 2 860w platinum. Met geluk krijg ik die vandaag binnen en kan ik het meteen testen.

Ondertussen garantie aanvraag ingang gezet bij Nvidia en ik hoop dat ze garantie direct via nvidia laten afhandelen (ipv dat ik mn 3090 naar Spanje moet sturen).

[ Voor 42% gewijzigd door FireBladeX op 30-09-2021 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireBladeX
Ik heb donderdag mijn nieuwe voeding ontvangen (Fractal Design Ion+2 860W platinum) en sindsdien geen enkele crash/restart gehad. Mn pc draait weer als een zonnetje. Ik heb heel de weekend kunnen gamen met geen enkele restart. Het probleem zoals @kalekat en @nelizmastr aangaven, blijkt gigabyte gewoon een prut voeding te zijn. Het zal best wel een goede voeding kunnen zijn maar als het richting de maximale vermogen gaat, dat het dan tekort schiet of een slechte kwaliteitscontrole.

Ik heb namelijk dezelfde gigabyte voeding in mijn oude pc die ik aan mijn broer heb verkocht (3700x + 6900XT) en daarin draait het al meer dan een jaar als een zonnetje. Toch voor mensen die een 3090 (+ 5900x) hebben / willen, zou ik met een boog om deze voeding heen lopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalekat
Mooi dat het probleem is opgelost.
Altijd fijn als een suggestie ook daadwerkelijk helpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb hier ook een 5900X en een 3080Ti draaien. (mja, zelfde chip 40W minder) Maar ook met 6 fans op radiatoren, 4 SSDs en 4HHDs erin.

Zelfs het moment dat Furmark + 118% power (400W) GPU draai + non-AVX linpak op de CPU gaat dat goed op de Ion2+ 860W.

Desondanks is het wel aan te raden om een 3090 (of Ti of 80) te undervolten. Simpelweg minder warmte en stroomverbruik bij dezelfde clocks. Snoept vaak net weer 50W of meer eraf voor een 420W op een FE naar 350-375W gebruik

Ook een EDC power limiet een beetje schappelijk instellen op een 5900X doet wonderen voor de temperatuur. Het lijkt er misschien op dat je minder hoog boost, omdat de absolute pieken lager liggen, maar in benchmarks en games zit er dus geen verschil in. Met een limiet op 170A (Erg hoog) gebruikt mijn 5900X rustig 220W en zie ik all core 4.624Ghz, hoewel niet lang en niet in alle soorten belasting. Het moment dat ik dit naar 130A gooi, boost de chip nog maar naar 4.45Ghz, maar zoals ik al aangaf, de performance is binnen 1%. En ik zie nog steeds 4.9Ghz single of dual core load. Maar dit gebruikt mooi wel 60-70W minder!

Die kernel error 41 (63) kan je overigens nazoeken, dat betekend veelal dat je CPU onstabiel werd door te weinig stroom. Dus een te laag voltage voor wat er van de chip werd gevraagd, of een te grote fluctuatie in voltage zijn vaan de achterliggende redenen. Dat kan inderdaad heel goed komen omdat je bord geen schoon voltage kan leveren omdat de voeding wordt overvraagd. Maar de kans was er wel dat je hele handel stabiel had kunnen krijgen door de componenten wat meer te limiteren in hun gebruik. Neemt niet weg dat je nu een vele malen betere voeding hebt overigens.
Pagina: 1