Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynheer007
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-04 17:31
Ik zoek een?
USB-C monitor voor kantoorgebruik

Wat is je budget?
300-400 euro, maar is geen harde grens

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Context: ik werk bij een kantoor met +-50 medewerkers waar we gebruik maken van flexplekken. IT hebben we grotendeels uitbesteed, behalve de hardware. Het idee is dat we in de toekomst ongeveer drie dagen per week op kantoor werken. Tot op heden was de structuur dat je bij aankomst op kantoor alle kabels individueel moest aansluiten(oplader, monitor, randapparatuur), Mac-gebruikers met dongels aan de slag moesten, en sommige collega's er zelfs voor kozen om de hele dag gewoon op hun laptop te werken ipv gebruik te maken van een externe monitor en toetsenbord. Gezien dat sommige schermen maar slechts 20 inch zijn, kan ik me er bijna iets bij voor stellen.

Aangezien ik dit een keer heb aangekaart, ben ik nu ineens benoemd tot interne IT hardware coördinator. Mijn eerste stap is direct geweest om als pilot twee USB-C monitoren te bestellen wetende:
- Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1
- Dell P2722HE

Qua specificaties en prijs redelijk gelijk, alleen is de Iiyama QHD i.p.v. HD, maar daarentegen zijn er maar twee USB-A poorten om eventuele randapparatuur aan te sluiten. Mocht dat laatste ooit een probleem worden, dan is dat waarschijnlijk wel op te lossen met een adapter vermoed ik zo. Gezien de hogere resolutie van Iiyama moet ik mijn laptop schalen zodat de tekst niet te klein wordt. Bij mijn eigen laptop wordt deze schaling onthouden voor de volgende keer dat ik met deze specifieke monitor koppel. Ik hoeft dus niet elke keer dat ik mijn laptop vastkoppel bij display settings de schaling aan te passen. Mijn vraag is nu:
- Is het standaard voor een laptop dat de schaling onthouden wordt?
- Wordt deze schaling ook tussen monitoren met dezelfde resolutie onthouden? (dus altijd als ik mijn laptop verbindt met een QHD scherm dat er 125% schaling wordt toegepast) Of bijv. tussen het zelfde type monitor?
- Hoe vaak komt het nog voor dat programma's niet meeschalen? (ik lees hier soms wisselende verhalen over, maar dat zijn vaak ook verhalen van een paar jaar geleden toen hogere resoluties voor monitoren nog niet heel gebruikelijk waren)
- Ik lees ook verhalen over mensen met een 4k monitor waarbij wanneer ze hun scherm delen via Teams, de content te klein wordt. Komt dit nu omdat die 4k schermen vaak gewoon groter zijn waardoor het beeld verkleint moet worden om op het scherm van de ontvanger te passen, of heeft dit ook iets met de resolutie van doen?

Gezien sommige collega's niet de meest handige zijn op IT-gebied, zou ik graag de antwoorden op de bovenstaande vragen willen meenemen voor mijn keuze tussen de Dell en Iilyama. Daarbij speelt in hoeverre QHD echt een noodzaak is op 27 inch natuurlijk ook een rol. Ik ben daar ook nog niet echt over uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Mynheer007 op 12-09-2021 14:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 12:53

mr_fragle

Don't forget the guide

Ik lees even mee, aangezien de Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 ook hier op kantoor wat mij betreft een kanshebber is.

Indien iemand ervaring heeft met een windows laptop met 2x Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 (via displaypoort uit) verneem ik het graag. Is het juist dat je daarmee effectief 3 monitoren krijg (laptopscherm + 2x monitor, of is er een beperking van 2 schermen)?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodOldMe
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 14:37
Ik heb dit scherm hier aan mijn laptop hangen via usb-c. Een 2e (ander merk, 24") scherm heb ik aangesloten op mijn laptop via hdmi: ik heb geprobeerd of ik die andere monitor via de dp-out (met verloopje dp-hdmi) kon aansluiten(dus laptop - usb-c - monitor27 - dp - monitor24), maar dat ging (bij mij) niet. Ik moet dus 2 kabels lostrekken als ik mijn laptop meeneem.
Ik heb de schaling op 100% staan, bevalt prima. Ik gebruik 'm vooral voor softwareontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:47
GoodOldMe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:40:
Ik heb dit scherm hier aan mijn laptop hangen via usb-c. Een 2e (ander merk, 24") scherm heb ik aangesloten op mijn laptop via hdmi: ik heb geprobeerd of ik die andere monitor via de dp-out (met verloopje dp-hdmi) kon aansluiten(dus laptop - usb-c - monitor27 - dp - monitor24), maar dat ging (bij mij) niet. Ik moet dus 2 kabels lostrekken als ik mijn laptop meeneem.
Ik heb de schaling op 100% staan, bevalt prima. Ik gebruik 'm vooral voor softwareontwikkeling.
Hoe je het aansluit gaat het ook nooit werken.
Een verloopje van Displayport is om een Displayport uitgang aan te sluiten op een HDMI-monitor, waarbij de Displayport-uitgang Alternate Mode moet ondersteunen en dan gewoon een HDMI-signaal uitstuurt.

Aangezien er in dit geval alleen Displayport-signalen verstuurd worden, werkt dat niet. (Een combinatie van Displayport en HDMI uit dezelfde uitgang kan niet en ook ondersteunt HDMI geen meerdere signalen, dus ook dat is geen oplossing.)

Je hebt dan of een monitor nodig met een Displayport-ingang, of een actieve Displayport->HDMI-adapter nodig. Die zet het daadwerkelijke Displayport-signaal om naar HDMI.

Bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl...rt-naar-hdmi-adapter.html

Je kunt zoeken naar adapters die van Displayport 1.2 naar HDMI 2.0 gaan (of een maximale resolutie hebben van 3840x2160@60hz), die zijn altijd actief.
Er zijn ook adapters die naar HDMI 1.3/1.4 gaan en dus op zich voor de 2560x1440-resolutie voldoende zijn, maar die zijn bijna nooit actief en daarom is het moeilijk daarop te zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 17-09-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mynheer007
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-04 17:31
mr_fragle schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:09:
Ik lees even mee, aangezien de Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 ook hier op kantoor wat mij betreft een kanshebber is.

Indien iemand ervaring heeft met een windows laptop met 2x Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 (via displaypoort uit) verneem ik het graag. Is het juist dat je daarmee effectief 3 monitoren krijg (laptopscherm + 2x monitor, of is er een beperking van 2 schermen)?
Ik heb een setup met drie schermen geregeld maar dan via usb c:

Laptop —-usb c kabel—- Liyama monitor —- displayport kabel —- extra monitor

Voor de usecase hierboven beschreven zit ik trouwens nog te twijfelen; de keuze tussen dell en iiyama is gemaakt in het voordeel van de laatste, alleen vraag ik me af hoe lang de 65w pd genoeg gaat zijn of dat ik beter wat meer kan neerleggen om zo gelijk 100w pd te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Mynheer007 op 17-09-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Qua dock al eens gekeken naar deze?
pricewatch: Dell WD19 180W

Ik weet niet 100% zeker of 'ie Dell-only is, maar voor Dell laptops, kun je daar prima 3 schermen mee aansturen. Het kan de moeite waard zijn het uit te proberen. Zelf ben ik iig erg blij met mijn WD19. (Is wel TB trouwens.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1