Raspberry's worden niet meer 'gezien'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik heb 2 raspberry pi's. Genaamd : NAS en de ander 'heet' LibreElec.

Sinds een week staan ze niet meer in het rijtje als ik het netwerk open, wel staat daar mijn 2 satelliet ontvangers en mijn eigen pc, als de laptop aangaat, staat deze er ook tussen, maar wat ik ook probeer, de 2 raspberry pi's komen niet in het rijtje voor.

De volgende settings in de raspberry pi:

sudo nano /etc/samba/smb.conf - is goed ongevuld met daarin de shares die er al maanden in staan
sudo service smbd restart
sudo raspi-config - daar heb ik de naam voor de raspberry pi NAS gemaakt
sudo systemctl restart smbd - herstart van samba.

Ik heb voor een week geleden altijd de shares gewoon kunnen zien en opeens een deel niet meer.

Wat ik zelf heb geprobeerd:
* herstart van de pi's
* herstart modem
* reset modem (fabrieksinstellingen)
* windows 10 opnieuw geïnstalleerd
* Alle instellingen gecontrolleerd van smb conf (is goed)

Het rare is, als ik via netwerk de invulregel bovenaan intoets met \\NAS deze dan gewoon netjes wordt geopend, dit geldt ook voor \\LibreElec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xST73v55LpyAoJAnksgKbBFbpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFMX4sXNS48rci5iTabfbWG7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
ze zijn bereikbaar dus is het geen netwerk issue

kan je ze misschien manueel toevoegen (links boven netwerk - apparaten toevoegen)
dan staan ze er altijd, zelfs als ze niet bereikbaar zijn (dan moet hij ze niet discoveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

loek6000 schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:16:
Ik heb 2 raspberry pi's. Genaamd : NAS en de ander 'heet' LibreElec.

Sinds een week staan ze niet meer in het rijtje als ik het netwerk open..
Laat me raden: de PC in kwestie heeft net een windows update gehad? En nu is SMBv1 uitgeschakeld?

De nette oplossing is om op je NAS en op je LibreElec de WDS service te implementeren
De minder nette oplossing is om SMBv1 weer aan de zwengelen op je windows PC's

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Manueel aanmaken zit er niet, ze worden niet gezien maar soms ook wel al is het maar even (ook raar)

Geen update heeft hiervoor gezorgd, heb een nieuwe W10 gedaan en ook daar zijn de shares niet te vinden.

SMBv1 is nog steeds actief en de raspberry pi's zouden gewoon gezien moeten worden.

Ik ga morgen alles resetten, dhcp aanzetten (nu zijn ip's aangewezen op bepaalde apparaten) kijken of ik dan wel iets 'zie'
dank tot dusver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 13:34
Draait de nmbd.service ook op de pi's? Bij oudere Windows versies was die nodig voor de service discovery, geen idee of het met win 10 nog gebruikt wordt.

Lijkt me niet dat het een smbv1-probleem is, aangezien de shares wel te openen zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door ray0755 op 12-09-2021 23:44 ]