Waar grond kopen en meerdere woningen bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49
Kortgeleden hadden we een mannenweekend in de familie. Met een paar bier en een paar whisky erin gingen de gesprekken al snel de wat meer filosofische kant op, je kent het wel ;)

In dat gesprek (dat tot diep in de nacht duurde, je kent het wel ;)), kwam het idee ter sprake om met z'n allen ergens een stuk land te kopen, voor elk gezin een eigen huis te (laten?) bouwen en een gemeenschappelijke familieruimte. Een beetje weg van de stad en de drukte, een beetje terug naar een rustiger, simpeler leven. Dat idee. Niet ergens in een woonwijk een paar huizen bij elkaar dus, maar een flink stuk grond ergens achteraf, waarbij je én een aantal woningen kunt bouwen én nog flink wat ruimte overhoudt.

Los van alle argumenten om dit wel of niet met familie te doen, of dit überhaupt een goed idee is etc., rijst toch de vraag:

Stel dat je dit toch zou willen, waar zou je dit dan kunnen doen? Ik vermoed dat het in Nederland al een lastig verhaal wordt met alle dichtgetimmerde regels rondom kadastrale kavels/percelen. Maar stel dat je verder kijkt dan Nederland, zijn er (Westerse) landen waar dit wel kan?

[ Voor 9% gewijzigd door Jorizzz op 12-09-2021 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:04

Rmg

Dit is toch gewoon een CPO/bouwen in eigen beheer? Complete wijken worden zo neergezet door groepen particulieren, of die nou wel of geen familie zijn maakt niet uit.

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen in Nederland :?

Zeker als je zak geld groot genoeg is en je op zoek gaat naar grond in een krimpregio lijkt me dat er best wel mogelijkheden zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 12-09-2021 10:27 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
Australië. Is ook westers want ze doen mee aan het songfestival.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Moet het nieuwbouw zijn? Je hoort namelijk wel eens verhalen van kleine oude dorpjes die voor het grootste deel leeggelopen zijn en die je met een grote familie compleet zou kunnen „overnemen”.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Rmg schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:23:
Dit is toch gewoon een CPO/bouwen in eigen beheer? Complete wijken worden zo neergezet door groepen particulieren, of die nou wel of geen familie zijn maakt niet uit.

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen in Nederland :?

Zeker als je zak geld groot genoeg is en je op zoek gaat naar grond in een krimpregio lijkt me dat er best wel mogelijkheden zijn.
Ter verduidelijking (ik zal het ook in de OP aanpassen): Het idee is om niet midden in een grote woonwijk terecht te komen. Liever dus een flink stuk grond ergens achteraf, waarop je dus meerdere huizen/gebouwen kunt bouwen, maar óók nog flink wat open ruimte hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
aawe mwan schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:59:
Moet het nieuwbouw zijn? Je hoort namelijk wel eens verhalen van kleine oude dorpjes die voor het grootste deel leeggelopen zijn en die je met een grote familie compleet zou kunnen „overnemen”.
Behalve Zonnedael of Marnehuizen ken ik dat soort verhalen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
aawe mwan schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:59:
Nieuwbouw zou wel de voorkeur hebben. Kun je alles helemaal indelen zoals je het zelf wil. Het zou dus echt een soort minidorpje op één groot perceel worden, zeg maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorizzz op 12-09-2021 12:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:05

EiT

Geeft wel een hoog “Kamp” gehalte als je dat met familie doet. Komt vaak niet ten goede voor de rest van de omgeving.

Bedoel je niet Centraal Wonen / Cohousing? Er zijn diverse projecten. Meeste is wel erg hippie gehalte.
http://www.gemeenschappelijkwonen.nl/

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10
TS wil denk ik een klein dorpje met een gemeenschappelijk centrum gebouw als speelruimte, bar, terras. En dan 4 tot 10 woningen. Liefst een beetje afgelegen. Herkenbaar.

Het is lastig want elke vierkante meter in Nederland heeft een bestemming. En je wilt niet in een gewone wijk komen. Dus je moet een gemeente vinden die hier open voor staat, inclusief gemeenteraad, en dan een stuk grond kopen en dan hopen dat je daar mag bouwen. De meeste grond heeft agrarisch of natuur als bestemming, dat moet dan gewijzigd worden.

Of je moet ergens buiten Nederland een woning met een enorme tuin vinden waar wellicht iets mogelijk is. Maar ook dat, woningen bijbouwen op bestaand perceel, is meestal niet zonder meer mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hoe „westers” moet het precies zijn?

Als je afgezonderd gaat wonen, dan moet je bijvoorbeeld vlakbij in Frankrijk al je eigen watervoorziening gaan regelen. Maar in het oosten van de EU, net voorbij Duitsland, zijn behoorlijk wat mooie vakantieoorden te koop, die sinds de val van de Sovjet Unie leeg staan en waar je met een beetje opknapwerk zou kunnen gaan wonen. Je vindt ze op veilingsites als beleggingsobject en op YouTube bij de urban exploring videos.

Vraagje: is het zo dat een locatie zonder snel internet voor je sowieso afvalt?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:53:
Starlink is inmiddels operationeel toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aangezien de aarde flink opwarmt en je vast een locatie wilt hebben waar je kinderen ook kunnen wonen zou ik een groot stuk grond kopen in Zweden of Noorwegen. Lekker goedkoop en over 50-100 jaar is het er ook nog uit te houden.

https://www.hemnet.se/

Bijvoorbeeld deze.
https://www.hemnet.se/bos...ommun-overbo-2-1-17081943
Voor 150k eur. koop je heel wat grond.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:30
Ernemmer schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:49:
Aangezien de aarde flink opwarmt en je vast een locatie wilt hebben waar je kinderen ook kunnen wonen zou ik een groot stuk grond kopen in Zweden of Noorwegen. Lekker goedkoop en over 50-100 jaar is het er ook nog uit te houden.
Ik zou daar niet zomaar van uit gaan. Gebaseerd op de geschiedenis en je intuïtie zou je dat denken, maar zowel de reeds waargenomen verandering als de toekomstmodellen wijzen op aanzienlijk snellere opwarming in het noorden dan elders.

Die X graden opwarming is een globaal gemiddelde. De lokale realiteit kan daar sterk van afwijken. Waar hittegolven in die regio vroeger nagenoeg onbekend waren zijn ze nu al een vaak wederkerend feit. Slechts 7 jaar geleden werd een eerste officiële hittewaarschuwing in Zweden aangekondigd. Bosbranden zijn in Canada, Scandinavië en Siberië nu vanzelfsprekender dan ooit. Muggen/teken doen het goed in de bossen en waterplassen en vriezen niet (altijd) meer kapot zoals vroeger.

Verder een mooie optie natuurlijk, verkijk je gewoon niet de enorme impact van klimaatverandering daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
aawe mwan schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:53:
Hoe „westers” moet het precies zijn?

Als je afgezonderd gaat wonen, dan moet je bijvoorbeeld vlakbij in Frankrijk al je eigen watervoorziening gaan regelen. Maar in het oosten van de EU, net voorbij Duitsland, zijn behoorlijk wat mooie vakantieoorden te koop, die sinds de val van de Sovjet Unie leeg staan en waar je met een beetje opknapwerk zou kunnen gaan wonen. Je vindt ze op veilingsites als beleggingsobject en op YouTube bij de urban exploring videos.

Mooi man, een soort koloniseren maar dan anno 2021 :+ Wat betreft dat internet, als je een dorp neer gaat zetten dan zullen de kosten voor een stuk glasvezel per persoon ook nog wel meevallen. En anders heeft ome Elon ook nog wel wat in de lucht hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 14:36
Leuk idee, zeker niet nieuw, wel moeilijk van de grond te krijgen, hoeveel tijd heb je?

Zoek eens op dewoongaard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Andere optie: Zoek in Nederland een groot stuk grond met een boerderij erop met her en der flink wat schuren/stallen/kassen, liefst enigzins in de buurt van een Natura 2000 gebied. Vraag bij de gemeente of provincie een wijziging van de bestemming aan naar wonen, stallen ruilen voor bouwvergunningen (dan moet je dus de stallen afbreken) en dan ben je al aardig op weg.

Slim is dan wel om voor de koop al met de gemeente te schakelen of ze openstaan voor dergelijke acties.

Noot: Dit werkt wel alleen met flink wat ruimte (zeg vijftien hectare plus), dat moet iedereen dan wel willen natuurlijk ;) Als je het terrein vervolgens natuurlijk inricht kun je ook nog gebruik maken van NSW-regelingen (voor vrijstelling van erfbelasting)

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 12-09-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 09:10
pagani schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:36:
Andere optie: Zoek in Nederland een groot stuk grond met een boerderij erop met her en der flink wat schuren/stallen/kassen, liefst enigzins in de buurt van een Natura 2000 gebied. Vraag bij de gemeente of provincie een wijziging van de bestemming aan naar wonen, stallen ruilen voor bouwvergunningen (dan moet je dus de stallen afbreken) en dan ben je al aardig op weg.

Slim is dan wel om voor de koop al met de gemeente te schakelen of ze openstaan voor dergelijke acties.
Vooraf vragen bij de gemeente lijkt me idd wel handig. Anders krijg je een Meilandjes probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

bbbrumbrum schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:55:
[...]

Starlink is inmiddels operationeel toch?
Ik zou 20k voor glasvezelaanleg wel acceptabel zou zijn gedeeld over vier nieuwbouwwoningen, maar dat is mijn idee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Arrigi schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:16:
[...]

Ik zou daar niet zomaar van uit gaan. Gebaseerd op de geschiedenis en je intuïtie zou je dat denken, maar zowel de reeds waargenomen verandering als de toekomstmodellen wijzen op aanzienlijk snellere opwarming in het noorden dan elders.

Die X graden opwarming is een globaal gemiddelde. De lokale realiteit kan daar sterk van afwijken. Waar hittegolven in die regio vroeger nagenoeg onbekend waren zijn ze nu al een vaak wederkerend feit. Slechts 7 jaar geleden werd een eerste officiële hittewaarschuwing in Zweden aangekondigd. Bosbranden zijn in Canada, Scandinavië en Siberië nu vanzelfsprekender dan ooit. Muggen/teken doen het goed in de bossen en waterplassen en vriezen niet (altijd) meer kapot zoals vroeger.

Verder een mooie optie natuurlijk, verkijk je gewoon niet de enorme impact van klimaatverandering daar.
Zweden is groot en hoe noordelijker je gaat hoe kouder het wordt. Het zuiden is nu inderdaad soms al erg warm.
Op koude plekken zal het zoals de plaatjes laten zien iets harder stijgen, maar uiteindelijk is het er nog steeds kouder dan op zuidelijker plekken.
Ook zal daar de grond een stuk langer vruchtbaar blijven dan in warmere gebieden.

En bosbranden heb je overal en bij droogte iets erger.
Australië en Zuid Europa hebben ook aardig in de brand gestaan dit jaar.

Over insecten weet ik niks, geen idee hoe dat veranderd met het klimaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:30
Nog een datapuntje dan: https://commons.wikimedia...perature_anomaly_2018.jpg
It shows land surface temperatures from July 1-15, 2018, compared to the 2000–2015 average for the same two-week period. Red colors depict areas that were hotter than average; blues were colder than average. [...] As of July 20, Sweden has over 10,000 hectares of burned land, which is nearly 24 times higher than the amount of burned land averaged over 2008-2017, according to the Copernicus Emergency Management Service.
Nogmaals, dit is met wat, 1,5 graad globale verandering? En dan zie je al een anomalie van 6-8 graden boven de gewone temperatuur. Ik zou er echt niet van versteld staan als je daar binnenkort met regelmaat hittegolven van 40+ graden hebt. Veel succes als je dan middenin een bos woont. Zie ook Canada.
In Spanje (om maar iets te noemen) is men dan ook voorbereid op dergelijke temperaturen. Zweden is dat niet.

Ik vind het ook een heel aanlokkelijk idee om daar te gaan wonen, maar negeer de intuïtie dat het daar beter zou meevallen ofzo. Alles wijst op het tegendeel.

Over insecten nog: historisch gezien heb je daar vanaf de zomer relatief kortstondig een ware plaag aan muggen, eens het eventjes warm genoeg is geweest om zich in stilstaand water te vermenigvuldigen. Teken ook. Met de mildere winters overleven ze beter en heb je én vroeger/langer én meer muggen. En ze worden gemiddeld groter met meer co2 in de lucht.

Nog een voorbeeldje van over de plas: https://www.dnr.state.mn.us/moose/adult.html
- teken overleven de zachtere winters, vermenigvuldigen zich massaal en zijn in dergelijke mate aanwezig dat elanden nauwelijks pels overhouden en huidproblemen hebben, danwel zichzelf zoveel krabben dat ze open wonden hebben.
- De zachtere winters zorgen voor migratie van andere dieren. Een soort hersenworm die in andere dieren geen problemen oplevert, migreert samen met die dieren. De muggen prikken dan weer in beide dieren en zodoende komt deze in de elanden. Elanden zijn niet resistent en sterven en masse.

Ecosystemen zijn enorm complexe wisselwerkingen die gemakkelijk uit balans geraken. Als het niet is doordat de mens ze al dan niet opzettelijk verplaatst, dan is het wel door het veranderende klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:54
Almere oosterwold staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Langerakpc schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:34:
Almere oosterwold staat er vol mee.
Nou woon ik toevallig in Almere, maar Oosterwold is nou juist een voorbeeld van sterk gereguleerde bebouwing. Het deel van je lapje grond dat je mag bebouwen is redelijk klein, juist omdat ze het 'agrarische' karakter willen behouden. Ik zou het liefst een stuk grond van een paar hectare willen hebben, met daarop eigenlijk precies wat @Kalentum zegt:
Kalentum schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:43:
TS wil denk ik een klein dorpje met een gemeenschappelijk centrum gebouw als speelruimte, bar, terras. En dan 4 tot 10 woningen. Liefst een beetje afgelegen. Herkenbaar.

...
Dus genoeg ruimte om voor elk gezin een vrijstaande woning met plaats/privacy voor jezelf, maar ook nog plek om gezamenlijk iets te hebben. Een zwembad, een flinke moestuin, een werkplaatsje, etc.

Overigens, hoe interessant ik de klimaatverandering ook vind, laten we die voor nu even buiten beschouwing laten. Wat mij betreft echt te onvoorspelbaar wat er waar gaat gebeuren. Zeespiegelstijging lijkt wel vrij onvermijdelijk, dus alles op of rondom de zeespiegel is wellicht minder interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door Jorizzz op 12-09-2021 18:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
Mijn pa is boer in het groene hart en heeft al afspraken met de gemeente om met zijn pensioen de stallen te slopen. In ruil hiervoor wordt het bestemmingsplan aangepast en "krijgt" hij er 5 bouwkavels voor terug. De 2 loodsen mogen wel blijven staan. (kan je verbouwen tot familieruimte ;) )

Dit zal waarschijnlijk aankomende jaar veel vaker voorkomen omdat de meeste gemeentes/provincies liever geen boerderijen meer hebben en het bijna onmogelijk is om je boerderij als boerderij te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

pagani schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:36:

Noot: Dit werkt wel alleen met flink wat ruimte (zeg vijftien hectare plus), dat moet iedereen dan wel willen natuurlijk ;) Als je het terrein vervolgens natuurlijk inricht kun je ook nog gebruik maken van NSW-regelingen (voor vrijstelling van erfbelasting)
BAM, Dura Vermeer, Heijmans etc hebben mannen in dienst die de hele dag niets anders doen dan kavels/boerderijen zoeken om (kleine) projecten op te zetten. Als particulier kom je daar nauwelijks tussen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

1. D'r staat hier een stuk grond te koop; stukje buiten het dorp.

2. En d'r zijn plannen om in het dorp op een stuk ~6 woningen te bouwen.

1. Bij de gemeente vragen hoeveel huizen je mag bouwen op die grond.
2. Met de hele familie alle gebouwen uit het nieuwbouwproject overkopen.

En dat is alleen al in dit dorp, d'r zijn nog heel veel andere dorpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sport_Life schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:17:
[...]

BAM, Dura Vermeer, Heijmans etc hebben mannen in dienst die de hele dag niets anders doen dan kavels/boerderijen zoeken om (kleine) projecten op te zetten. Als particulier kom je daar nauwelijks tussen.
Het kán wel, maar dan meestal via een eigen "netwerk". Dat kan via kennissen, familie of vrienden.... Maar het zal met de tijd alleen maar moeilijker worden, ben ik bang. Mijn ouders hebben, maar da's dus al lang geleden, vroeger op het punt gestaan om dit te gaan doen met de jongste broer van mijn moeder. Ze wisten dat kennissen een kavel gingen verkopen en waren daar ook al over in gesprek geweest. Plan was om 2 vrijstaande huisjes + 1 hele grote "twee-onder-1-kap" schuur / loods neer te zetten. Dat waren andere tijden, dus 3 huizen had volgens mij zelfs ook nog wel gemogen, maar daarvoor vonden ze de kavel te klein. Niet doorgegaan omdat het met de financiering lastig ging worden. Andere optie is om er gewoon een makelaar / bemiddelaar op te zetten, maar dat kost natuurlijk wel geld.

Schaal is wel keyword hier. Die grote jongens zijn niet op zoek naar projecten voor 3 vrijstaande woningen en een schuur. Misschien een paar high-end kleine projecten (levert nog wel wat op), maar die focussen toch wel op "iets groter". In mijn vorige woonplaats kwam een kleine inbreidingslocatie beschikbaar voor een rijtje van 6 woningen. Daar was geen van de grote jongens in geïnteresseerd. Uiteindelijk door een kleine lokale projectontwikkelaar gedaan. Maar dat is natuurlijk ook niet wat de TS echt zoekt, zelf een rijtje bouwen. Ik denk wel dat het heel lastig gaat worden om een grote kavel in het buitengebied te vinden, die je zou mogen splitsen in bijvoorbeeld 6 (weet niet om hoeveel huishoudens het gaat) kleine kavels voor 1 woning per kavel. Een gemeente zal dat waarschijnlijk snel als te "grootschalig voor in het buitengebied" bestempelen. In dat opzicht is het buitenland niet zo'n gek idee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:07
Anoniem: 39993 schreef op maandag 13 september 2021 @ 06:08:
[...]

Het kán wel, maar dan meestal via een eigen "netwerk". Dat kan via kennissen, familie of vrienden.... Maar het zal met de tijd alleen maar moeilijker worden, ben ik bang.
Dat was een tijd geleden leuk en nog te doen. In de huidge markt van grond doorflippen door de ontwikkelaars met diepe zakken ga je nooit winnen. Of je moet een particulier tegenkomen met een heel sterk principe tégen grondflippers, maar aangezien ze tienduizenden extra bieden, zwichten ook de principe-mensen meestal wel.

Ik zie op Funda wel regelmatig boerderijen die door ontwikkelaars (of huidige bewoners) in meerdere woonunits worden omgezet en de gebouwen los te koop zijn. Zoals dit object:
https://www.funda.nl/koop...-42404752-bredestraat-66/
https://www.funda.nl/koop...-42404750-bredestraat-64/

Maar dan ben je eigenlijk al te laat.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennisdn op 13-09-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dennisdn schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:19:
[...]

Dat was een tijd geleden leuk en nog te doen. In de huidge markt van grond doorflippen door de ontwikkelaars met diepe zakken ga je nooit winnen. Of je moet een particulier tegenkomen met een heel sterk principe tégen grondflippers, maar aangezien ze tienduizenden extra bieden, zwichten ook de principe-mensen meestal wel.

Ik zie op Funda wel regelmatig boerderijen die door ontwikkelaars (of huidige bewoners) in meerdere woonunits worden omgezet en de gebouwen los te koop zijn. Zoals dit object:
https://www.funda.nl/koop...-42404752-bredestraat-66/
https://www.funda.nl/koop...-42404750-bredestraat-64/

Maar dan ben je eigenlijk al te laat.
Dat zijn altijd al 2 adressen geweest. Volgens mij is dat niet ongebruikelijk op het platteland: de aanleunwoning voor de ouders van de boer (vorige eigenaar van de boerderij).

Het wordt steeds moeilijker, maar het wordt gewoon nog gedaan. Mijn vader heeft de nalatenschap van een voormalig boer afgewikkeld als executeur. Die had alleen nog familie ver in het buitenland. Het meeste land was eerder al verkocht, maar hij had nog steeds de boeredrij + schuur + een redelijk erf. Verkocht aan iemand uit de regio, die er inderdaad 2 huizen van wilde maken. Dat was de wens van de overledene: verkoop het aan een local. Dat is een paar jaar (max. 4) geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jorizzz schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:16:
Stel dat je dit toch zou willen, waar zou je dit dan kunnen doen? Ik vermoed dat het in Nederland al een lastig verhaal wordt met alle dichtgetimmerde regels rondom kadastrale kavels/percelen. Maar stel dat je verder kijkt dan Nederland, zijn er (Westerse) landen waar dit wel kan?
Iemand die ik (vaag) ken heeft dat een paar jaar geleden ergens in de achterhoek gedaan. Dus het kan wel degelijk in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:03

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij moet dat 'overal' toch kunnen? Hier in het dorp (achterhoek) heeft een groep vrienden een stuk grond gekocht in het dorp in overleg met de gemeente, en daarop hebben ze 5 of 6 huizen laten bouwen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:35
Jorizzz schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:16:
In Portugal zoeken ze mensen. Voor een redelijke prijs koop je hier nog een groot stuk grond, je zal echter van te voren uit moeten zoeken wat mogelijk is bij de gemeente. Het gaat echter wel allemaal traag (door Covid ging het nog trager).
Pagina: 1