Acer Aspire 8930G - Start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 10:32
Beste mensen,
Ik ben al sinds 2009 een gelukkige gebruiker van mijn Acer Aspire 8930G laptop met 18,4 inch scherm.
Beetje verwend met deze groote wil ik m graag herstellen, maar wat is het probleem?
Na een schijf defragmentatie heeft hij een nacht aan gestaan, dat gebeurd wel vaker.
Toen ik de volgende dag ging kijken was hij uit geschakeld. Na inschakelen kreeg ik bijna direct eerst een wit scherm toen rood daarna groen, blauw, grijs en daarna rechtsom wisselend over het scherm eene helft wit andere grijs. Aan de schijven (2x 1 Tb) ligt het niet, die heb ik er al uit gehaald en dan gebeurd hetzelfde, bijna direct bij opstarten. Na het open maken zag ik dat de koel gaten/ribben helemaal vol zaten. Ondanks schoon maken blijft het probleem.
Een hulp verzoek naar Acer krijg ik (zoals vele klachten op internet) geen reactie op.
Via de Acer community is er wel iemand die probeerd mee te denken.
Zo geprobeerd wat er gebeurd als ik de HDMI aansluit op mijn tv? Als ik mijn laptop opstart en de tv op input signaal zet dan verschijnt de HDMI poort op mijn tv zodra ik de kabel in mijn laptop steekt maar verder gebeurd er niets. Als ik dan (op advies) de FN+F5 toets indruk gebeurd er ook niets.
Aanpassingen aan mijn laptop zijn in 2010 Bluetooth ingebouwd, in 2010 2x 1Tb harde schijven ingebouwd en een paar jaar geleden een andere processor ingebouwd, de Q9000 die naar volle tevredenheid werkte.
Nu natuurlijk mijn vraag, is dit probleem bij iemand bekend en/of weet iemand een oplossing?
Een betaalbare >=18 inch laptop vind je nergens meer dus wil indien nodig de defecte onderdelen vervangen,b.v.b. moederbord of grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-07 09:10
Kan je tijdens het opstarten wel in de Bios komen? dit doe je meestal door op F2 te drukken in de eerste fase van het opstarten dus tijdens die kleuren gewoon F2 blijven indrukken.

Als dit werkt kan je de output zetten van GPU (volgens google heeft jouw model een losse videokaart) naar IGPU. is iets inde richting als onderstaand: - als je dan wel beeld hebt dan is de videokaart het probleem/stuk.

-Primary Display -> PCIe
iGPU Multi-Monitor -> enable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Helaas reageert hij niet op de F2 toets.
Na inschakelen duurt het een paar seconden voordat het beeld op wit schakeld en daarna komen de kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
Het kan een ander sneltoets zijn probeer eens onderstaand:

Druk "F2 " F3 of " Del " om de toegang BIOS set - up scherm . Afhankelijk van de leeftijd van uw Acer laptop , moet u mogelijk in plaats daarvan druk op " Ctrl ", " Alt " en " Esc " gelijktijdig in om toegang te krijgen tot het BIOS .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Mijn BIOS toegang is inderdaad F2, maar heb voor de zekerheid tot F12 en ESC geprobeerd, maakt helaas allemaal niet uit.
Nog ter aanvulling, als ik de laptop inschakel zie ik het lampje van mijn harddisk knipperen alsof hij data ophaald.

[ Voor 32% gewijzigd door Manado op 12-09-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
Persoonlijk denk ik dat het aan de videokaart ligt, wellicht dat door de defragmentatie van de schijven de drivers zijn verplaatst als dat al iets is. Maar dan zou je volgens mij altijd nog in de Bios moeten komen.

Weet je zeker dat alle kabels er goed inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Ik heb alles gecontroleerd, voor zover zichtbaar zit alle op zijn plaats.
Zelf kreeg ik ook het vermoeden van de grafische kaart.
Het moederbord lijkt te werken aangezien bij het inschakelen de harde schijf begint te draaien en er een soort van boot lijkt te gebeuren. Op het moment dat het ACER logo zou moeten verschijnen krijg ik de kleuren schermen.
Zou ik nog ergens aan zo'n grafische kaart kunnen komen, Nvidia Geforce 9600M GT 1GB MXM2?
Of volgens elders op dit forum de upgrade, Nvidia Geforce 9650M GT 1GB MXM2?
Ik hoor het graag als iemand mij wil/kan helpen.
B.v.d. Manado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het probleem is je videokaart, het is een wonder dat hij het zo lang heeft uitgehouden. Deze problemen staan ze om bekend.

Kan je gelukkig makkelijk fixen - Google naar "reflowen"

Het is een tijdelijke fix, deze kaarten gaan uiteindelijk altijd weer kapot ivm slechte soldeer gebruikt, die bij vaak warm/koud worden gaat breken. Maar een goed gereflowde kaart met nieuwe koelpasta kan het prima 2 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Ziet er positief uit. Maar om zo'n klein kaartje in een grote oven op 200 graden te leggen?
Het is het proberen waard, op deze manier doet hij niets meer.
Bedankt Intelligo, ga het misschien wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Manado schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:51:
Ziet er positief uit. Maar om zo'n klein kaartje in een grote oven op 200 graden te leggen?
Het is het proberen waard, op deze manier doet hij niets meer.
Bedankt Intelligo, ga het misschien wel proberen.
Ik heb het honderden keren gedaan in de jaren van de 8000, 9000, 200 etc series van Nvidia.

Het is een prima oplossing. Laat hem niet te lang liggen in de oven - dan komen er onderdelen los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Anoniem: 472287 schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:57:
[...]

Ik heb het honderden keren gedaan in de jaren van de 8000, 9000, 200 etc series van Nvidia.

Het is een prima oplossing. Laat hem niet te lang liggen in de oven - dan komen er onderdelen los.
Ik zag n voorbeeld die het op 200 gr deed en iemand op 380 gr, dit was trouwens precies mijn kaart. :9~
YouTube: Fix Almost Any Laptop Video Card for Free "Oven Trick"
Maar beiden deden het maar 10 minuten.
Welke temperatuur adviseer jij?
Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Manado op 12-09-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Manado schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:07:
[...]

Ik zag n voorbeeld die het op 200 gr deed en iemand op 380 gr, dit was trouwens precies mijn kaart. :9~
YouTube: Fix Almost Any Laptop Video Card for Free "Oven Trick"
Maar beiden deden het maar 10 minuten.
Welke temperatuur adviseer jij?
Alvast bedankt.
Ik gebruikte altijd 200c en 6 - 8 minuten afhankelijk van grootte van de kaart, een MXM kaart zou met 6 minuten prima moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Bedankt voor je advies Intelligo.
Ga het vandaag niet meer doen anders gaat het te ongecontroleerd hebben het nu druk.
Doe het deze week en laat weten hoe het afgelopen is.
Fijne zondag verder allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
Helaas, het reflowen heeft geen positief effect gehad, probleem is nog steeds hetzelfde.
Ik zag na het reflowen een beschadigd component op de kaart, mogelijk dat dat de oorzaak is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh64Ml4xRhz5TvO3sfb0DDHmN1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8HIjOxN5m5Tma7wQ7xGa5LC.jpg?f=fotoalbum_large
Dus enigste oplossing is een andere kaart zien te vinden.
Pagina: 1