USB-C docking wordt warm zonder Ethernet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik gebruik een USB-C dock om toetsenbord en muis te kunnen gebruiken op een laptop en door ompluggen van de dock op een oude Intel NUC (met een verloopplugje) en soms op een Chromebook en op mijn telefoon.

Nou heb ik meerdere docks gekocht om te kijken welke het handigst werkt. Wat me opvalt is dat docks zonder Ethernet goed werken, maar dat docks die ook een Ethernet aansluiting hebben een hoog idle stroomverbruik hebben. Dat merk je doordat het dock zelf warm aanvoelt en wat nog vervelender is, is dat door dit hoge stroomverbruik de ventilator in de NUC heel snel aanslaat (en op het Chromebook zie je het aan de accutijd).

Het maakt voor de warmte niet uit of je de Ethernet aansluiting aangesloten hebt, of dat hij vrij is.

Is dit een typisch probleem voor alle Ethernet docks, of heb ik toevallig goedkope docks gekocht?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus doordat je dockingstation warm word slaat de ventilator van je NUC aan, ik zie de logica niet helemaal :?

Overigens zou je 'conclusie' net zo goed kunnen zijn dat docks met ethernet slechte koeling hebben en daardoor warm worden. ipv dat echt door een hoog idle verbruik komt (tenzij je het idle verbruik natuurlijk meet en vergelijkt).

Begin eerst eens met vertellen welke docks je hebt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sapphire schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:02:
Dus doordat je dockingstation warm word slaat de ventilator van je NUC aan, ik zie de logica niet helemaal :?
Als de NUC die docking via USB voedt dan lijkt de logica mij wel helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:22
Aangezien de ethernetpoort een chip gebruikt die van stroom voorzien moet worden denk ik dat je nuc ook warmer wordt.
En dan slaat hij aan.
Of die nu aangesloten is of niet.
Opzich niet heel vreemd gedrag lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:08

sapphire

Die-hard pruts0r

downtime schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:07:
[...]

Als de NUC die docking via USB voedt dan lijkt de logica mij wel helder.
Zal wel aan mijn definitie van dockingstation liggen maar die hebben toch een eigen voeding? Zo niet is het imho een verloopje.

Een beetje NUC heeft een 65 watt voeding (de meeste die ik ken) dus lijkt me dat er geen luxe USB-C PD ofzo opzit want veel ruimte heb je niet met 65watt-NUC's eigen verbruik.

Gabriël AM5