Vraag

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:34
Hoi

Uit de bouw heb ik als meerwerkoptie een afgemonteerde utp (cat6) kabel laten plaatsen aan de buitengevel van mijn toekomstige woning. Ik wil daar een camera op aansluiten.

Nu zie ik dat bij de meeste bullet ip-camera's waaronder de ubiquiti g4 pro die ik op het oog heb, de kabel vanaf de bovenkant in de camera gaat. Omdat er nu dus een wcd aan de gevel hangt kan ik de camera niet zo mooi ophangen als ik had gewild. Als ik de camera naast de wcd monteer kan ik volgens mij niet uit de voeten met een kleine losse utp kabel die ik er wellicht via de zijkant in kan proppen. Volgens mij heb ik dan geen stroomdoorvoer meer op de kabel (poe+) omdat het hier geen poe wcd betreft.

Volgens mij is mijn enige optie de wcd demonteren en een connector monteren aan het uiteinde van de utp kabel. Heb ik dat juist? In dat geval vraag ik mij af of dat een veilige oplossing is i.v.m. regen en andere weersinvloeden. Daarnaast kom ik dan nog steeds van het probleem af dat de kop van de camera aan de kant waar deze aan de gevel gemonteerd wordt, in de wcd gaat vallen omdat de diameter van de montageplaat van de camera niet breed genoeg is. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? Alvast bedankt

Verder heb ik getwijfeld of dit topic hier of in het nieuwbouw woning topic thuishoorde, ik lees het wel als ik hem verkeerd heb geplaatst

[Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 11-09-2021 21:19]

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
assassin85 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:12:
Als ik de camera naast de wcd monteer kan ik volgens mij niet uit de voeten met een kleine losse utp kabel die ik er wellicht via de zijkant in kan proppen. Volgens mij heb ik dan geen stroomdoorvoer meer op de kabel (poe+) omdat het hier geen poe wcd betreft.
:? Dat is natuurlijk een kwestie van het geheel aansluiten op een POE switch of injector. Dat zul je sowieso moeten doen. Of er een WCD tussen zit maakt wat dat betreft niet uit.
Volgens mij is mijn enige optie de wcd demonteren en een connector monteren aan het uiteinde van de utp kabel. Heb ik dat juist? Ik kom dan nog steeds op het probleem uit dat de kop van de camera aan de kant waar deze aan de gevel gemonteerd wordt, in de wcd gaat vallen omdat de diameter van de montageplaat van de camera niet breed genoeg is. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik denk dat de meesten geen inbouwdoos zullen laten plaatsen, maar alleen een leiding met daaruit een kabel (of een loze leiding en deze zelf bedraden). En dan idd een connector rechtstreeks op de kabel zetten.

In jouw geval kun je misschien een plaatje op de inbouwdoos monteren en daar de camera op bevestigen? Om het verschil in afmetingen op te lossen dus.

Ik ben stiekem wel nieuwsgierig wat je van een aannemer krijgt als je een outdoor UTP contactdoos vraagt. Is daar iets spatwaterdichts voor gemonteerd? Denk dat je dit bij de meeste projectontwikkelaars niet op de meerwerklijst zult vinden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is het niet verstandiger dat de kabel rechtstreeks je muur in gaat?
Net als in de film kan de dief anders het stekkertje er uit trekken of doorknippen ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• assassin85
Xander schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:23:
[...]

:? Dat is natuurlijk een kwestie van het geheel aansluiten op een POE switch of injector. Dat zul je sowieso moeten doen. Of er een WCD tussen zit maakt wat dat betreft niet uit.

[...]

Ik denk dat de meesten geen inbouwdoos zullen laten plaatsen, maar alleen een leiding met daaruit een kabel (of een loze leiding en deze zelf bedraden). En dan idd een connector rechtstreeks op de kabel zetten.

In jouw geval kun je misschien een plaatje op de inbouwdoos monteren en daar de camera op bevestigen? Om het verschil in afmetingen op te lossen dus.

Ik ben stiekem wel nieuwsgierig wat je van een aannemer krijgt als je een outdoor UTP contactdoos vraagt. Is daar iets spatwaterdichts voor gemonteerd? Denk dat je dit bij de meeste projectontwikkelaars niet op de meerwerklijst zult vinden.
Het eerste punt begrijp ik, in de meterkast komt een poe switch, maar die kabel komt dus uit in de wcd aan de buitengevel. Als ik daar vervolgens een tweede utp kabel op aansluit en deze verleng naar de camera die naast de wcd aan de muur hangt, heb ik toch geen poe doorvoer meer of wel?

De details van de wcd kon ik van de kopersbegeleider niet krijgen, het enige wat ze wist is dat de kabel afgemonteerd wordt aan een wcd. Niet afmonteren aan een wcd was geen optie en deze optie stond idd niet op de koperskeuzelijst, heb er zelf om moeten vragen. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om alleen een loze leiding aan te laten leggen naar de buitengevel.

• Xander
  • Nu online
assassin85 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:33:
[...]

Het eerste punt begrijp ik, in de meterkast komt een poe switch, maar die kabel komt dus uit in de wcd aan de buitengevel. Als ik daar vervolgens een tweede utp kabel op aansluit en deze verleng naar de camera die naast de wcd aan de muur hangt, heb ik toch geen poe doorvoer meer of wel?
Natuurlijk wel. Er zit geen POE-sperfilter in die WCD ingebouwd ofzo. :+
De details van de wcd kon ik van de kopersbegeleider niet krijgen, het enige wat ze wist is dat de kabel afgemonteerd wordt aan een wcd. Niet afmonteren aan een wcd was geen optie en deze optie stond idd niet op de koperskeuzelijst, heb er zelf om moeten vragen. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om alleen een loze leiding aan te laten leggen naar de buitengevel.
Misschien heb je geluk en wordt het opbouw. ;) Die kun je eraf schroeven en dan heb je toch je leiding door de muur...

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:25
ik heb overal gewoon een utp stekker aan mijn draka supercat5 & Belden 7965EPE 's geknepen
stekker is btw geschikt voor solide kabel + ik ben zeer ervaren in stekkers op utp's te knijpen ...

al dat geze-k met "verplicht" opbouwdozen... wil je net dat ze met een laddertje je camerakabel gaan uittrekken ? of wil je echt met een opbouwdoos + patchkabel werken ? succes want die kant n klare patchkabel connector past niet door je waterdichte seal van de camera

( moest je toch echt willen, een opbouw legrand plexo + 069559 RJ45 is de juiste manier om buiten een datapunt te maken .. voor een camera raad ik het niet aan, gezien het klepje dag & nacht openstaat gaan je connecties op lange termijn toch roesten )

• Xander
  • Nu online
ijske schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:22:
al dat geze-k met "verplicht" opbouwdozen...
Huh, heeft @Ben(V) dit topic dan al gevonden? :+

Dit zijn idd typisch dingen waarbij ik gewoon een geschikte connector op de kabel zet, net als bij tegen het plafond/wand gemonteerde accesspoints.

• assassin85
ijske schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:22:
ik heb overal gewoon een utp stekker aan mijn draka supercat5 & Belden 7965EPE 's geknepen
stekker is btw geschikt voor solide kabel + ik ben zeer ervaren in stekkers op utp's te knijpen ...

al dat geze-k met "verplicht" opbouwdozen... wil je net dat ze met een laddertje je camerakabel gaan uittrekken ? of wil je echt met een opbouwdoos + patchkabel werken ? succes want die kant n klare patchkabel connector past niet door je waterdichte seal van de camera

( moest je toch echt willen, een opbouw legrand plexo + 069559 RJ45 is de juiste manier om buiten een datapunt te maken .. voor een camera raad ik het niet aan, gezien het klepje dag & nacht openstaat gaan je connecties op lange termijn toch roesten )
Ik wil liever niet met een aparte patchkabel werken om zowel de waterdichtheid als esthetische redenen.

Ik denk dat de beste optie is om idd een connector aan de cat6 kabel te knijpen, en vervolgens op zoek te gaan naar een andere camera die een bredere montageplaat heeft dan de evt. wcd die ze zullen plaatsen zodat het er esthetisch ook nog netjes uit zal zien.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor sommige camera's is een soort opbouwdoos te krijgen met dezelfde diameter en kleur als de basis van die camera zelf. Hier kun je dan direct van onderen in, of via een wartel aan de zijkant.
In deze lasdoos kun je dan ook de tail van de goedkopere camera's opbergen. Of een stukje extra ethernet voor bij het inpluggen.
Maar dat kan ook gewoon een simpele warteldoos van bouwmarkt zijn.

Jouw aangewezen G4 camera kan de kabel gewoon naar onderen uitvoeren, en dan naar de WCD die aan je gevel hangt. Ben aardig benieuwd wat dat gaat zijn, want ik heb zoiets nog nooit gezien. Alleen dozen met wartels, wat ik denk dat je gaat krijgen. Een warteldoos met coupler.

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 17:04
assassin85 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:12:
Nu zie ik dat bij de meeste bullet ip-camera's waaronder de ubiquiti g4 pro die ik op het oog heb, de kabel vanaf de bovenkant in de camera gaat.
Heb zelf een paar G4 Bullets hangen (niet de pro versie) en dat gaat idd niet mooi passen met een WCD. Ik heb zelf wel draden in het zicht hangen (ook in RVS goten langs de regenpijp om dat nog op een acceptabele manier eruit te laten zien), omdat ik daar bij de bouw geen rekening mee heb gehouden. Dan moet je die overigens ook in een lus hangen, zodat vochtdruppels naar beneden kunnen vallen (de handleiding benadrukt dat ook). En liefst ook UV bestendige kabels, want het hangt toch in de buitenlucht met in/direct zonlicht. Als je niet zeker bent of ze het zonder WCD kunnen plaatsen, is dan niet de optie om deze als loze leiding naar het juiste punt te laten leggen een optie? Moet je wel alleen heel goed weten waar dat precies is, zodat je camera hoek, etc. precies is zoals je wil.

• assassin85
captain007 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:25:
[...]

Heb zelf een paar G4 Bullets hangen (niet de pro versie) en dat gaat idd niet mooi passen met een WCD. Ik heb zelf wel draden in het zicht hangen (ook in RVS goten langs de regenpijp om dat nog op een acceptabele manier eruit te laten zien), omdat ik daar bij de bouw geen rekening mee heb gehouden. Dan moet je die overigens ook in een lus hangen, zodat vochtdruppels naar beneden kunnen vallen (de handleiding benadrukt dat ook). En liefst ook UV bestendige kabels, want het hangt toch in de buitenlucht met in/direct zonlicht. Als je niet zeker bent of ze het zonder WCD kunnen plaatsen, is dan niet de optie om deze als loze leiding naar het juiste punt te laten leggen een optie? Moet je wel alleen heel goed weten waar dat precies is, zodat je camera hoek, etc. precies is zoals je wil.
Helaas is het daar nu te laat voor, mag niets meer wijzigen of toevoegen aan meerwerk.

Ik wacht rustig de oplevering af en zie wel hoe ik dit aan moet pakken. Als het een opbouw doos is wordt het een stuk simpeler

• Xander
  • Nu online
assassin85 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:52:
[...]

Helaas is het daar nu te laat voor, mag niets meer wijzigen of toevoegen aan meerwerk.

Ik wacht rustig de oplevering af en zie wel hoe ik dit aan moet pakken. Als het een opbouw doos is wordt het een stuk simpeler
Ik weet niet hoe formeel de contacten allemaal zijn maar je zou eens bij de installateur direct kunnen informeren hoe een UTP-aansluiting buiten afgewerkt wordt. En laten doorschemeren dat je blijer zou worden van een buisje met kabel uit de gevel.

Best kans dat jij de enige bent die dit als meerwerk heeft, dat de installateur er nog niet over nagedacht heeft hoe hij dit precies gaat afwerken en dat hij stiekem helemaal geen zin heeft om speciaal voor jou dit materiaal te gaan bestellen. :+

Wellicht vindt deze het niet erg om voor dezelfde meerwerkprijs minder werk te verrichten.

• assassin85
Xander schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:29:
[...]

Ik weet niet hoe formeel de contacten allemaal zijn maar je zou eens bij de installateur direct kunnen informeren hoe een UTP-aansluiting buiten afgewerkt wordt. En laten doorschemeren dat je blijer zou worden van een buisje met kabel uit de gevel.

Best kans dat jij de enige bent die dit als meerwerk heeft, dat de installateur er nog niet over nagedacht heeft hoe hij dit precies gaat afwerken en dat hij stiekem helemaal geen zin heeft om speciaal voor jou dit materiaal te gaan bestellen. :+

Wellicht vindt deze het niet erg om voor dezelfde meerwerkprijs minder werk te verrichten.
Daar heb je zeker een punt, ik moet zien te achterhalen wie de installateur is, via de kopersbegeleider zal het niet lukken want dat heb ik eerder al geprobeerd; “u krijgt de lijst met installateurs pas na de oplevering”

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 20:58
assassin85 schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:54:
[...]

Daar heb je zeker een punt, ik moet zien te achterhalen wie de installateur is, via de kopersbegeleider zal het niet lukken want dat heb ik eerder al geprobeerd; “u krijgt de lijst met installateurs pas na de oplevering”
Loop een keer naar de bouw en vraag het daar aan een van de bouwvakkers?

PV Output

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je aan de installateur vraagt de wcd te laten vervallen en in plaats daarvan een halve meter kabel uit de muur laat steken zal dat volgens mij geen enkel probleem zijn.
Is alleen maar minder werk en materiaal kosten voor hem.

Monteer er dan later zelf een RJ45 met LSA aan, want die kabel zal stugge aders hebben, zoiets dus.

https://www.onlinekabelsh...qeFlwEjHH2PRoCU7gQAvD_BwE

Vergeet niet achteraf de plek waar de kabel uit de muur komt dicht te kitten, anders loop je kans dat er bij regen water de spouwmuur in loopt.

[Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 13-09-2021 13:31]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Xander
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:28:
Als je aan de installateur vraagt de wcd te laten vervallen en in plaats daarvan een halve meter kabel uit de muur laat steken zal dat volgens mij geen enkel probleem zijn.
Is alleen maar minder werk en materiaal kosten voor hem.
Het ligt een beetje aan het project hoe flexibel men met dit soort dingen is. Er zijn ook projecten waar de installateur niets direct met de eindgebruiker mag afstemmen (zeker geen meerwerk want dan loopt de projectontwikkelaar zijn opslag mis) en tijdens een vooroplevering door de hoofdaannemer wordt teruggefloten bij afwijkingen. Als je dergelijke starre partijen treft dan heb je pech.
Monteer er dan later zelf een RJ45 met LSA aan, want die kabel zal stugge aders hebben, zoiets dus.

https://www.onlinekabelsh...qeFlwEjHH2PRoCU7gQAvD_BwE
Mooie oplossing als je het kwijt kunt in de camera.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:19
Xander schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:25:
[...]

Huh, heeft @Ben(V) dit topic dan al gevonden? :+

Dit zijn idd typisch dingen waarbij ik gewoon een geschikte connector op de kabel zet, net als bij tegen het plafond/wand gemonteerde accesspoints.
Ja, dit idd.

Idealiter zou zo'n camera (of switch) gewoon LSA terminals hebben, maar goed dat snappen mensen weer niet...

Er zijn ook RJ45-stekkers met LSA kunt monteren, maar die passen misschien weer niet in de kleine behuizing.

Anyway voor een apparaat als dit wat je toch in principe nooit verplaatst/beweegt/omplugt etc. gewoon lekker een stekkertje knijpen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Stekkertje knijpen is zeker voor buiten de slechtste oplossing.

Een aangeknepen stekker maakt enkel contact en geen las en zeker buiten zal dat gaan corroderen.
Een lsa snijd de stugge ader in en maakt zo een koude las waar geen corrosie tussen kan komen.

En zoals al gezegd door @Rensjuh, als je niet met de installateur mag praten, even de bouw in de gaten houden en even gaan praten met de jongens die het aanleggen op het moment dat ze er mee bezig zijn.
Je kunt ze ook vragen de wcd iets verder van de plek waar de kabel de muur uitkomt te monteren, dan haal je hem zelf later weg en heb je wat kabellengte over.

[Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 13-09-2021 14:20]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:13
Nou is het wel zo dat de Ubiquity camera een rubberen constructie heeft waarmee de aansluiting in principe altijd droog blijft. Om die reden zou ik zelf ook gewoon een stekkertje gebruiken; op die manier heb je zo min mogelijk verbindingen die aan de buitenlucht worden blootgesteld. Mocht het vanaf de camera heel ver naar de switch zijn zou ik wel overwegen om tegen de binnenmuur een stopcontact te monteren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Anoniem: 1279036

Ben(V) schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:15:
Stekkertje knijpen is zeker voor buiten de slechtste oplossing.

Een aangeknepen stekker maakt enkel contact en geen las en zeker buiten zal dat gaan corroderen.
Een lsa snijd de stugge ader in en maakt zo een koude las waar geen corrosie tussen kan komen.

En zoals al gezegd door @Rensjuh, als je niet met de installateur mag praten, even de bouw in de gaten houden en even gaan praten met de jongens die het aanleggen op het moment dat ze er mee bezig zijn.
Je kunt ze ook vragen de wcd iets verder van de plek waar de kabel de muur uitkomt te monteren, dan haal je hem zelf later weg en heb je wat kabellengte over.
Heb het idee dat dat corroderen wel meevalt , hier ook geknepen stekker die al twee jaar in de camerabehuizing zit. Het kleine beetje warmte dat de camera produceert helpt volgens mij met intern droog houden van de behuizing
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee