Aankoopadvies tweedehands MPV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Context
Enkele maanden geleden is onze derde geboren, waarmee onze Toyota Yaris erg krap begint te worden. Tegelijkertijd is mijn woon-werkafstand flink omhoog gegaan, en merk ik dat een kleine hatchback toch wel wat comfort mist wanneer je lang op de snelweg zit.

Wat we zoeken
Oorspronkelijk was het plan om een busje te kopen, omdat we graag meteen wat meer laadvermogen hebben (we lopen verrassend vaak tegen gebrek aan ruimte aan met verplaatsen van spullen, zo kan bijv. de duowagen al niet mee op vakantie), daarna is dat verkleind naar een stationwagen omdat een bus weer niet handig is om mee naar kantoor te nemen. Nu denken we aan een MPV waarin je 7 (of 8 ) volwaardige zitplaatsen hebt, waarmee we alle situaties afdekken; grotere auto rijdt fijn, een MPV waarin de laatste stoelen plat kunnen heeft de laadruimte die we zoeken, en als we een keer op pad gaan met de kids + grootouders of vrienden dan hebben we niet meteen twee auto's nodig. Verdere gezinsuitbreiding staat ook t.z.t. nog op de planning, dus hiermee hebben we ook een toekomstbestendige auto.

Ik heb wat gezocht maar ik ben absoluut geen autokenner en kan dus absoluut niet inschatten welke merken/modellen betrouwbaar zijn. Onderaan een lijstje van willekeurige auto's die ik op het internet gevonden heb (bij zoeken naar '8 persoons MPV' en 'MPV drie kinderstoelen').

Must-haves:
- De basisdingen zoals airco
- Veilig, dus dingen als ABS en voorin airbags
- Minstens 7 volwaardige zitplaatsen, dus geen Prius oid waar achterin net twee kleine kinderen passen
- Betrouwbaar genoeg om mee op vakantie te gaan
- Achterste rij stoelen moet plat kunnen. Hoeft geen dressoir of twee persoons bed in te passen, maar ik wil er niet op achteruit gaan.
- Stuur gewoon links, oorsprong van auto maakt me niks uit maar ik wil wel aan de goede kant zitten

Nice to haves:
- Cruise control, hoeft zeker niet adaptive te zijn
- Schuifdeur lijkt me handig
- Genoeg laadvermogen dat een trekhaak nuttig is
- 8 zitplaatsen zou helemaal super zijn
- We hebben nu een isofix stoeltje, dus deze optie zou ook heel fijn zijn
- Liefst handgeschakeld, maar automaat is ook prima

Budget
Een heel hard budget is er niet, maar we zijn wel op zoek naar de beste optie voor het minste geld. Tot 5k kunnen we zo betalen, maar daarna zouden we al moeten financieren, wat ik tot 8-10k geen probleem vind. Daarboven zou het écht een hele mooie auto moeten zijn, want ik heb liever geen hoge maandlasten en langdurige schulden voor een auto.
Dus laten we stellen dat budget maximaal €10.000 is.

Wat ik al heb gevonden
  • Chrysler Pacifica - Ziet er uit als een mooie optie, maar ik heb er geen kunnen vinden binnen ons budget
  • Toyota Sienna - Een enkele gevonden binnen budget met 320k op de teller
  • Honda Odyssey - Geen gevonden met stuur aan de juiste kant
  • Ford Galaxy - Vind ik een lelijke auto, eentje gevonden binnen budget met 200k op de teller
  • Volkswagen Sharan
  • SEAT Alhambra - Oudere modellen vind ik spuuglelijk, modellen na 2008 zijn te duur. Éen gevonden binnen budget die er wel oké uitziet
Mijn hoop met dit topic
Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan helpen. Het bovenstaande lijstje is puur wat ik toevallig gevonden heb, maar ik kan me voorstellen dat er een heleboel zijn die ik dus niet ben tegengekomen. Vooral bekende gebreken die er op het internet niet bij staan vind ik dan belangrijk, want een garage die een auto kwijt wil gaat je natuurlijk niet vertellen waarom je 'm niet zou moeten kopen. Ook is het aantal kilometers niet bij iedere auto even relevant, maar ik heb ook geen idee of die grens bij 100k of 200k ligt.

Alle reacties

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 17:01
Kijk eens naar een Toyota Previa, die voldoet volgens mij aan je eisen. zijn er niet veel van te koop, maar toch.

zoiets : https://www.autowereld.nl...1.2.1319680339.1608470524

Van de km stand zou ik niet schrikken, want Toyota ;)

• Oon
  • Niet online
MEN-O schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:54:
Kijk eens naar een Toyota Previa, die voldoet volgens mij aan je eisen. zijn er niet veel van te koop, maar toch.

zoiets : https://www.autowereld.nl...1.2.1319680339.1608470524

Van de km stand zou ik niet schrikken, want Toyota ;)
Die zien er nog best leuk uit ook!

Ik heb zelf ook hele goeie ervaringen met Toyota, nou is mijn Yaris nog redelijk jong (bouwjaar 2008-2009, nog geen 100k op de teller) maar mijn vorige was een Starlet uit 92 met rond de 150k en die reed nog alsof het een nieuwe auto was.

Maar tot welk punt gaat dat op? Want ook een Toyota met 500k lijkt me toch wel riskant?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 17:01
Naja, alles valt en staat natuurlijk met onderhoud ; mijn auto heeft er inmiddels ruim 500k op zitten, en die gaat zeker nog wel een tijdje mee. of het verstandig is. is een ander verhaal.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:15
[quote
mpv
[/quote]

Als je het over 7 volwaardige plekken heb kom je inderdaad op formaatje Galaxy of alhambra en consorten .
Grote verschil tussen de galaxy en alhambra die je als voorbeeld stelt is de 3e rij . Bij de alhambra zijn dit echt volwaardige stoelen ( feautuils ) en als nadeel niet wegklapbaar. Bij de Galaxy zijn het lagere maar wel wegklapbare (grote) kinderplekken.
Zeker de 2.3 van ford is zeer betrouwbaar en past goed bij t formaat auto.

Maar ik lees ook het moet zo min mogelijk kosten p maand en dat is met deze ruimtereuzen natuurlijk weinig reëel . Het zijn hoge zware auto's en de motoren vaak net aan en lusten dus wel gauw een 1 op 8-9-10 .
Lenen voor een auto? nooit doen! Hou je dan aan je budget van 5K en kijk voor 4K en dan 1K voor reparaties achter de hand houden. Kijk ook eens naar een C8 die heeft ook achterin bank met 3 plekken. Blijft een franse wagen maargoed bij een toyota slijten de onderdelen ook gewoon hoor _O-

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-06 21:10
Autos als een caddy maxi ?

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 20:26
Suvaru Tribeca? Is een SUV, wel een zevenzitter. Met heerlijke zescilinder boxermotoren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe groter de auto, hoe hoger de kosten (verbruik, wegenbelasting, onderhoud). ik zou goed nadenken of je echt 7(volwaardige) plaatsen wilt. Het past idd niet echt bij het budget dat je opgeeft.

Megane Grand Scenic? Is relatief compact met soms 7 plaatsen
Zoiets
https://link.marktplaats.nl/m1748063473

[ Voor 28% gewijzigd door bombadil op 11-09-2021 21:55 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

Exigence

dnkroz

Ik denk dat je te veel wilt voor te weinig budget, zeker gezien er geleend moet worden voor de aankoop en je ook nog eens geen hoge maandlasten wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 16:46

Glewellyn

is er ook weer.

bombadil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:46:
Hoe groter de auto, hoe hoger de kosten (verbruik, wegenbelasting, onderhoud). ik zou goed nadenken of je echt 7(volwaardige) plaatsen wilt. Het past idd niet echt bij het budget dat je opgeeft.

Megane Grand Scenic? Is relatief compact met soms 7 plaatsen
Zoiets
https://link.marktplaats.nl/m1748063473
Volgens mij ziet bombadil dit goed; wat is eigenlijk de reden dat je voor 5 personen een 7-zitter zoekt?

Edit: Lezen is ook een vak, je legt in de startpost netjes uit waarom je een 7-zitter zoekt. Desondanks moet je je misschien nog eens te rade gaan of een vijfzitter (met genoeg ruimte voor de kinderstoeltjes) ook voldoende kan zijn.

Met een budget van het liefst <=5K en zeker niet >10K is moet je kijken naar oudere auto's met meer kilometers. Dat betekent meer onderhoud en vanwege het extra gewicht ook nog hogere wegenbelasting.

[ Voor 35% gewijzigd door Glewellyn op 11-09-2021 22:31 ]

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:26
Voor wat goedkoper budget kan je ook kijken naar de Dacia Lodgy of Fiat Doblo, deze zijn verkrijgbaar met 7 zitplaatsen.

Of de Fiat 500L is iets duurder maar daar heb je wel meer luxe op en zuiniger dan de Doblo.

[ Voor 86% gewijzigd door Ingelogd op 11-09-2021 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Citroën C4 Grand Picasso (tegenwoordig Spacetourer)?

Heeft 4 ISO fix punten, neerklapbare 6de en 7de stoel, bak met ruimte (ook als de 2de rij niet plat is). Ideale gezinsauto :)

Note: 3de rij is vooral voor mensen tot ~1.70m

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 11-09-2021 23:45 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de reacties en suggesties.

Om even twee vragen te beantwoorden:

Ik snap dat het budget krap is, en dat lage maandlasten ook lastig zijn met zo'n grote auto. Ik had al gerekend op 250-500 euro per maand aan kosten (wegenbelasting + verzekering), en mijn opmerking over maandlasten ging vooral over het evt. terugbetalen van een financiering. Ik vind financiering geen super optie, maar omdat we gewoon weinig spaargeld hebben maar wel echt een grotere auto nodig hebben wil ik het niet uitsluiten.

Vwb het formaat van de auto; ik denk toch zeker dat een 7-persoons auto de beste optie is. In een flink bredere auto zouden in theorie drie stoeltjes naast elkaar kunnen, maar dan past er ook niemand meer bij. De meeste auto's van dat formaat die ik heb gezien zijn qua verbruik en maandlasten ook vergelijkbaar, dus het is niet dat ze veel goedkoper zijn.

Ik vind de echte zevenzitters er tot nu toe wel het beste uitzien, en er zijn er een aantal genoemd die blijkbaar helemaal niet duur zijn, dus ik ga een lijstje maken en dan eens navragen bij onze garage wat die aan zouden raden uit hun ervaring. Onderhoud zou uiteindelijk ook daar gedaan worden, en die zijn altijd wel heel eerlijk in het aan of afraden van specifieke modellen/merken waar ze ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Bedenk ook goed dat de diesels nu al veel steden niet meer in mogen. Dit wordt over paar jaar alleen maar meer. (Zorgt er wel voor dat je heel goedkoop een 2ehands diesel uit België kan halen).

Voor rest: hoe goedkoper de grote auto, hoe meer kosten aan reparatie je kan verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Is de Dodge Grand Caravan misschien iets?
Daarvan staan er een paar onder de 10k op marktplaats.

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Het zelfde model is ook een tijdje verkocht als Lancia Voyager.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 22:19

Exigence

dnkroz

Ik denk dan dat een Ford S-Max in 7-persoonsuitvoering heel dicht in de buurt komt van je eisen in combinatie met je budget. Achterin drie volwaardige stoelen. In de kofferbak nog 2 stoelen die wegklapbaar zijn zodat je een vlakke bodem krijgt.

Betrouwbaar, relatief eenvoudig onderhoud en het rijdt ook gewoon goed. Tweedehands wel te vinden voor <8-10k met onder de 200.000 kilometer.

[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 14-09-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:29
Hier hebben de achterburen 4 kids en vervoeren deze in een Mazda 7. Buurman is erg tevreden in ieder geval.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Mijn ouders rijden al jaren in een Kia Carnival (uit 2008, ofzo? Ze hadden hem toen nieuw gekocht). Achterlijk groot, maar wel erg praktisch en dat ding is niet kapot te krijgen. Elk jaar op en neer naar Zweden ermee, vol laden met god weet wat, en door die verwijderbare stoelen maak je er een halve camper van, zo groot is dat ding van binnen. :D Verder voldoet het eigenlijk aan al je eisen; cruise control, automaat, (elektrische) schuifdeuren, 7 persoons, laadruimte etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN3JBC1xorkGpvmVm7TlMD_zfAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l2A2rwAZ289JnzqavjLUZYnX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5exJ0SR43QLnkVvN4FoKedFchU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeKhTvSrFOXqlZJP0iXWGQaD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Negakinu op 14-09-2021 09:54 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Negakinu schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:38:
Mijn ouders rijden al jaren in een Kia Carnival (uit 2008, ofzo? Ze hadden hem toen nieuw gekocht). Achterlijk groot, maar wel erg praktisch en dat ding is niet kapot te krijgen. Elk jaar op en neer naar Zweden ermee, vol laden met god weet wat, en door die verwijderbare stoelen maak je er een halve camper van, zo groot is dat ding van binnen. :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een beetje het type dat ik eerder heb gezien dat me erg trekt. Middelste rij twee losse stoelen, en dan een derde rij die weg te klappen of helemaal te verwijderen is, zodat je het praktische laadvermogen hebt en toch de ruimte. Afhankelijk van model blijft er dan vaak nog evenveel kofferbak over met alle stoelen uitgeklapt als dat ik nu in mijn Yaris heb, of zelfs nog meer (ivm hoogte).

Zet ik zeker op m'n lijstje opties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr33bo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-08-2024
De dacia Lodgy kan ook als 7 zits worden geleverd en er zijn er genoeg van op LPG, relatief licht dus dat scheelt weer in de de wegenbelasting.

Ik zie op gaspedaal ff geen 7 zits op LPG mogelijjk dat en zo eenvoudig is als twee stoeltjes bij bestellen en plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 30-06 14:51

oZy

Ik zie hem nog niet op je lijstje maar hij zal waarschijnlijk aan alle eisen voldoen en nog eens goedkoop te krijgen zijn ook: De Peugeot 5008 THP uit 2009-2014.

Wees gewaarschuwd: koop hem niet! THP motoren zijn stil, krachtig en zuinig maar hebben een ontwerpfout waardoor ze intern vervuild raken wat leidt tot vervelende situaties op de weg (noodloop) en dure reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:20
Het is een wel wat oudere model maar een Nissan qashqai+2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
gr33bo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:01:
De dacia Lodgy kan ook als 7 zits worden geleverd en er zijn er genoeg van op LPG, relatief licht dus dat scheelt weer in de de wegenbelasting.

Ik zie op gaspedaal ff geen 7 zits op LPG mogelijjk dat en zo eenvoudig is als twee stoeltjes bij bestellen en plaatsen.
Met LPG zit je weer dat je niet in de Eurotunnel mag (wanneer weer relevant), en dat is helaas onze primaire vakantiebestemming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Eventueel een Mitsubishi Grandis?

Ze kunnen best wat lopen. Platform is degelijk en de auto is ruim. Te krijgen binnen je budget. Verbruik is alleen bij dit soort grote auto's altijd secundair. Dus zuinig zijn ze eigenlijk nooit. Niet zoals een Yaris.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr33bo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-08-2024
Oon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:06:
[...]

Met LPG zit je weer dat je niet in de Eurotunnel mag (wanneer weer relevant), en dat is helaas onze primaire vakantiebestemming
Je zou nog met de boot kunnen, is wel 90 minuten tov de 35 van de tunnel wel relaxter op de heenweg, op dr terugweg wil ik meestal wel een beetje doorrijden.
Pagina: 1