Private lease, auto kopen & spaargeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:15
Hi all,

Momenteel rijd ik in een leaseauto, 366 euro per maand voor 2.500 km en maandelijks opzegbaar. Inclusief brandstof ben ik +\-690 in de maand kwijt.

Nu heb ik genoeg spaargeld om een auto te kopen, zou graag dan een bmw 3 serie uit 2013/2014 of een Audi A4 (diesel) willen kopen. Online zie je leuke occasions staan voor +\- 12K. Spaargeld heb ik voldoende (35K) om zoiets dergelijks aan te schaffen. Ik zou dan (obv ANWB autokosten) +\- 630 per maand kwijt zijn, inclusief afschrijving van +\- 200 euro in de maand. Dit houdt in dat ik 250 euro extra per maand kan sparen (als ik de afschrijving opspaar).

Nu is mijn vraag: op termijn zou ik graag een koophuis willen kopen, maar in deze markt is het lastig om een juiste woning te vinden en zou nog wel 1 a 2 jaar thuis willen blijven wonen. Is het dan verstandig om te blijven leasen zodat ik mijn spaargeld niet hoef te gebruiken of moet ik juist het spaargeld gebruiken om uiteindelijk goedkoper te rijden (50 per maand; 250 extra sparen)?

In kort, is het rationeel gezien de juiste keuze om te blijven leasen hetgeen iets duurder is maar dat ik mijn spaargeld niet hoef te gebruiken, of is het rationeel gezien beter om een eigen auto aan te schaffen zodat ik meer kan sparen maar wel wat spaargeld kwijtraak? De leaseauto staat niet op mijn naam dus dit heeft geen invloed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Private lease hakt sowieso in op je maximaal te lenen hypotheek. Je wilt dus op het moment van zoeken van een huis niet ook nog een private lease rijden. Anderzijds moet je momenteel over de taxatiewaarde bieden voor pak 'n beet 95% v.d. huizen in de startersmarkt, je wilt dus spaargeld hebben.

Enige optie is het OV :z , ik zou sowieso voor een eigen wagen gaan in jouw geval, meer besteedbaar inkomen meer sparen. 200€/mnd *24 tikt lekker aan. Heb je overwogen om wat goedkopers te kopen om dat te gaan rijden? Dus geen 12k aan spaargeld hiervoor uitgeven?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 06:26
Lease auto de deur uit doen, er goedkoop iets voor terugkopen en vervolgens maximaal gaan sparen om je eigen vermogen op te bouwen. Komt goed van pas als je een huis wilt kopen, zeker in de huidige markt.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lease hakt in op je maximale hypotheek. 12k stukslaan op een auto neemt een hap uit je budget die je nodig hebt voor overbieden en kosten koper, twee zaken die je zelf moet ophoesten bij een eigen woning. Dus als je een BMW of audi wilt rijden, kijk naar een exemplaar met meer km / hogere leeftijd. Kosten minder in aanschaf, lease kan de de deur uit, je houdt meer geld over voor je eigen woning.

Voor mij ook de reden om nog niet aan private lease te beginnen en hoewel het wil het factor groot is met een EV rijd ik nog even door in mijn goedkope mild hybrid. Een tweedehandse EV kost al snel 15k tot 20k. Geld wat ik heb liggen, maar hard nodig heb om de kosten koper en overbieden van te betalen.
Bij een hypotheek worden de maximaal toegestane hypotheeklasten per maand verminderd met 65% van het maandelijkse leasebedrag.
Aldus de consumentenbond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je het over rationeel hebt, dan is 2e hands altijd de betere keuze boven lease. Nog rationeler is om een goedkopere auto te gaan rijden dan een 3-serie of een A4 (5k of 6k ipv 12k is al een stuk minder afschrijving, en de maandelijkse kosten zullen ook lager zijn), maar da's waarschijnlijk niet het antwoord dat je wilt horen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 11-09-2021 16:00 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• thekingmatt3
True schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:49:
Private lease hakt sowieso in op je maximaal te lenen hypotheek. Je wilt dus op het moment van zoeken van een huis niet ook nog een private lease rijden. Anderzijds moet je momenteel over de taxatiewaarde bieden voor pak 'n beet 95% v.d. huizen in de startersmarkt, je wilt dus spaargeld hebben.

Enige optie is het OV :z , ik zou sowieso voor een eigen wagen gaan in jouw geval, meer besteedbaar inkomen meer sparen. 200€/mnd *24 tikt lekker aan. Heb je overwogen om wat goedkopers te kopen om dat te gaan rijden? Dus geen 12k aan spaargeld hiervoor uitgeven?
Joosie200 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:57:
Lease hakt in op je maximale hypotheek. 12k stukslaan op een auto neemt een hap uit je budget die je nodig hebt voor overbieden en kosten koper, twee zaken die je zelf moet ophoesten bij een eigen woning. Dus als je een BMW of audi wilt rijden, kijk naar een exemplaar met meer km / hogere leeftijd. Kosten minder in aanschaf, lease kan de de deur uit, je houdt meer geld over voor je eigen woning.

Voor mij ook de reden om nog niet aan private lease te beginnen en hoewel het wil het factor groot is met een EV rijd ik nog even door in mijn goedkope mild hybrid. Een tweedehandse EV kost al snel 15k tot 20k. Geld wat ik heb liggen, maar hard nodig heb om de kosten koper en overbieden van te betalen.

[...]

Aldus de consumentenbond.
naitsoezn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:58:
Als je het over rationeel hebt, dan is 2e hands altijd de betere keuze boven lease. Nog rationeler is om een goedkopere auto te gaan rijden dan een 3-serie of een A4 (5k of 6k ipv 12k is al een stuk minder afschrijving, en de maandelijkse kosten zullen ook lager zijn), maar da's waarschijnlijk niet het antwoord dat je wilt horen ;)
Dank allen voor jullie antwoorden!

Enige voetnoot is dat de PL auto die ik rijdt niet op mijn naam staat en dit dus geen impact heeft op mijn maximale hypotheek 😀

Wel klopt het wat jullie zeggen dat het een optie is om een goedkopere auto te rijden van 5-8K en zo meer spaargeld achter de hand te houden. Uit jullie antwoorden neig ik om te kijken naar een auto uit deze prijs range.

Iemand een aanrader voor een c/d segment auto voor deze prijs?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoewel dat wellicht fraude kan zijn en wellicht door sommigen als onethisch gezien kan worden brengt dit in dit geval een groot voordeel mee, het voordeel is nu uit te rekenen.
Wat spaar je meer bij een eigen auto maal de aantal maanden dat je thuis blijft wonen =< aankoop eigen auto dan zit je goed.
Dus 200€/mnd voor 24mnd = 4800€ indien minder dan de aanschaf eigen auto dan blijven PL'en.

• thekingmatt3
True schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:57:
Hoewel dat wellicht fraude kan zijn en wellicht door sommigen als onethisch gezien kan worden brengt dit in dit geval een groot voordeel mee, het voordeel is nu uit te rekenen.
Wat spaar je meer bij een eigen auto maal de aantal maanden dat je thuis blijft wonen =< aankoop eigen auto dan zit je goed.
Dus 200€/mnd voor 24mnd = 4800€ indien minder dan de aanschaf eigen auto dan blijven PL'en.
Van fraude oid is geen sprake, dit is ook gevalideerd door de LM maatschappij. Is een gezinslid waar de auto op staat.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

thekingmatt3 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:03:
[...]

Van fraude oid is geen sprake, dit is ook gevalideerd door de LM maatschappij. Is een gezinslid waar de auto op staat.
Prima, ik zeg ook wellicht. Houd er dan wel rekening mee dat het moment dat jij een huis zou kopen je direct niet meer in je PL mag rijden (wanneer je verhuisd volgens de GBA).

Maar als je serieus 250€ kunt sparen door te stoppen met de PL is het een overweging die je kunt maken. 250€*24 = 6000€ meer spaargeld over 2 jaar als je een huis wilt kopen. Mits je berekening klopt en je ook afschrijving van je aangekochte auto meerekent. Daarmee dek je kostenkoper voor een starterswoning zo ongeveer.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57

Speedmaster

Make my day...

Waarom een c/d klasse auto…? Wil je maximaal sparen dan zou ik toch kiezen voor een andere klasse. Genoeg auto’s die goedkoper zijn in verbruik en wegenbelasting waardoor je maximaal bespaar……

• thekingmatt3
True schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:08:
[...]

Prima, ik zeg ook wellicht. Houd er dan wel rekening mee dat het moment dat jij een huis zou kopen je direct niet meer in je PL mag rijden (wanneer je verhuisd volgens de GBA).

Maar als je serieus 250€ kunt sparen door te stoppen met de PL is het een overweging die je kunt maken. 250€*24 = 6000€ meer spaargeld over 2 jaar als je een huis wilt kopen. Mits je berekening klopt en je ook afschrijving van je aangekochte auto meerekent. Daarmee dek je kostenkoper voor een starterswoning zo ongeveer.
Ja precies, dan is het zeker het overwegen waard om een goedkope auto te zoeken. Dank voor al je antwoorden en ik ga de rekensom compleet maken.
Pagina: 1