Rolluik wil niet meer omhoog na koppeling met Shelly 2.5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BeeVeeBee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-04 12:36
Hoi! Ik heb onlangs de Shelly 2.5 gekocht voor het draadloos aansturen van mijn rolluiken. Heb hem vanmiddag aangesloten tussen de schakelaar en de rolluik middels onderstaand schema (de lampen zijn in dit geval de rolluikmotor). Zo kan ik ook de schakelaar nog gewoon blijven gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZpLAkI6kIpBNLhgtorH_9Oxc7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HtoDQSfhNm2vS0K1pOaQ4xX8.jpg?f=user_large

Heb de Shelly ook succesvol kunnen koppelen met de app en Google Home, maar zodra de rolluik halverwege beneden is en ik wil hem omhoog doen, hoor ik alleen de motor geluid maken. De rolluik beweegt niet meer, tenzij ik hem handmatig met mijn handen een zetje geef. Naar beneden is geen probleem.

Het lijkt er dus op dat de motor te weinig stroom krijgt op de een of andere manier, waardoor die het 'zwaardere' stuk van het omhoogtrekken niet meer wil doen. Kan iemand mij hulp bieden?

[ Voor 7% gewijzigd door BeeVeeBee op 11-09-2021 15:03 ]

Alle reacties

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 16:10

MieJuul

3970Wp

Werkt het handmatig via de schakelaars nog wel normaal, of ook niet?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:09
Heb je de Shelly wel direct in "Roller Shutter Mode" ingesteld? Als je dit niet doet kun je beide uitgangen tegelijkertijd activeren en daarmee sloop je de motor. Misschien heb je dat nu gedaan (de motor slopen).

Ik kan me slecht voorstellen dat de motor via de Shelly "te weinig stroom krijgt" maar om dat uit te sluiten zou je het rolluik weer even direct op de schakelaar kunnen aansluiten. Werkt het dan weer wel?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BeeVeeBee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-04 12:36
Xander schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:15:
Heb je de Shelly wel direct in "Roller Shutter Mode" ingesteld? Als je dit niet doet kun je beide uitgangen tegelijkertijd activeren en daarmee sloop je de motor. Misschien heb je dat nu gedaan (de motor slopen).

Ik kan me slecht voorstellen dat de motor via de Shelly "te weinig stroom krijgt" maar om dat uit te sluiten zou je het rolluik weer even direct op de schakelaar kunnen aansluiten. Werkt het dan weer wel?
Die instelling zag ik later. Ik kreeg hem eerst als twee losse apparaten, maar ik heb voor zover ik weet niet beide uitgangen tegelijkertijd ingeschakeld. Heb hierna de 'roller shutter mode' gevonden en die gelijk gepakt.

Heb net weer even rechtstreeks verbinding gemaakt met de schakelaar. Probleem is hetzelfde, echter als hij helemaal omlaag is trekt hij hem wel omhoog. Viel me tevens op dat de rolluik enorm hakkelt en stoot, dus misschien heeft het daar mee te maken. Heb de rolluik in de kleine maand dat we hier wonen namelijk nog niet op twee derde vanuit stilstand naar boven gehaald. Wellicht dat dit dan al zo was.

Ik ga wat teflonspray halen en de geleiders eens smeren. Hopen dat dat wonderen doet!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:55
Heb je de kalibratie uitgevoerd? Die gaat automatisch zoeken naar het begin en eindpunt en slaat dat daarna op zodat ie doet wat je verwacht. Zonder kalibratie slaat ie misschien al eerder af.

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome