@
joep doei het gaat om deze reactie:
joep doei schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:59:
[...]
Ik ben weer eens onduidelijk. Stel dat er op de laptop waarop ik Netflix wil blokkeren wel na 23 uur internet nodig is. Zou ik het zo kunnen regelen dat na 23 uur geen netflix mogelijk is maar andere sites wel bereikbaar zijn?
En dan snap ik de reactie van @
Gunner heel goed. Want je probeert het "probleem" nu op een heel erg specifieke manier op te lossen, terwijl het misschien helemaal niet de beste oplossing is. Je bent met symptoombestrijding bezig, en dat is zelden een goede manier van aanpakken. Vooral in de IT moet je daar heel scherp op zijn omdat je uiteindelijk misschien met meer werk opgezadeld zit dan waar je mee begon.
Misschien is het wel beter om je op die specifieke laptop te richten?
En misschien is het wel een kwestie van opvoeding, of van zelfbeheersing, dat weten we niet. En dan kun je bepaalde zaken inrichten om daarbij te helpen, maar ook daar moet je opletten dat je niets doet wat je ergens anders niet meer onder controle hebt.
Je probeert het te blokkeren op je router, wat houd iemand dan tegen om mobiel internet te gebruiken? Je kunt een bepaalde makkelijk verkrijgbare verleiding maar op beperkte manieren "verborgen" houden.
Dus wat je opvoeding ook is, misschien is het gewoon niet de "beste" oplossing, en dat is wel waar we hier graag naar zoeken, en dan moet je naar alle facetten kijken.
Als iets vervolgens buiten je mogelijkheden valt, dan is dat ook iets wat je moet vermelden, dat is onderdeel van het zoeken naar de beste oplossing.
prutser001 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:13:
[...]
Sorry dat dit zo overkwam maar ik zie toevallig hetzelfde gebeuren (mede mijn schuld ik heb dat ding cadeau gegeven) bij mijn familie... gewoon ruzie/janken etc. Ik dacht, kan die kleine leuk beetje letters leren enzo maar ja.
Ben blij dat ik zelf geen kinderen heb hoor

leuk als ze komen maar blij als ze gaan!
Bij mijn eigen kinderen probeer ik ze gewoon zoveel mogelijk te betrekken bij het waarom iets wel of niet gebeurt. Als ze dat niet snappen, dan heeft dat dus een betere uitleg nodig. Als ze het daar vervolgens niet mee eens zijn, prima, kom maar met argumenten en dan praten we verder.
Dus hoewel ik hier alles prima heb ingericht om van alles te kunnen beperken, doe ik het niet. En dan soms komen ze in de verleiding om iets stiekem te doen. Daar ben ik zelf, net als ieder mens, ook gevoelig voor. Zolang het maar geen patroon wordt. Want dan moet je naar goede oplossingen zoeken. En ik weet niet of blokkeren vanuit hele specifieke hoeken zo'n goede oplossing is, misschien voor sommige situaties wel.
Edit:
Ik vergelijk het met mijn baas die al z'n werk-gerelateerde apps van z'n telefoon moet gooien in z'n vakantie, anders heeft ie geen vakantie. Als dat voor hem werkt is dat prima, maar dat is dus ook een veel betere oplossing dan z'n toegang tot het netwerk beperken om maar wat te noemen.
[
Voor 30% gewijzigd door
--MeAngry-- op 13-09-2021 10:34
]