Mogen zonnepanelen op deze manier?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.633 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmenveen
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-09-2021
Hoi!

Ik ben nieuw hier.. en heb een vraag.
Wij wonen in de binnenstad van Veenendaal, een tussenwoning in een rijtje jaren 30 woningen.

Onze buurman, een echte doe het zelver (overal klusjes in en om huis begonnen, niets is af.. bende, vies huis etc), heeft zonnepanelen zelf geplaatst.
Zie foto.
Op het dak van zijn schuur liggen er veel verschillende welke met een dikke kabel over het steegje lopen. Op dit steegje is recht van overpad van toepassing.
Is, zo op het oog, de plaatsing van deze verschillende panelen veilig? Alzo de kabel die over het steegje naar zijn huis loopt?
En het paneel op zijn platte dak, dat kabeltje? Is dat veilig?
We hebben dit huis een paar maanden geleden gekocht, maar ik twijfel sterk aan de (brand)veiligheid van zijn installatie.

Zijn er mensen die aan de hand van deze foto er iets over kunnen zeggen?
Ik stel deze vraag met name omdat ik er 0 verstand van heb. Mijn vakgebied is ouderzorg…. Technische kennis heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TWSIwhpwekzjU83mTQXxjUQm24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mnQM5cahXXlUsctBmI3dTQv.jpg?f=fotoalbum_large

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Harmenveen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:53:
Hoi!

Ik ben nieuw hier.. en heb een vraag.
Wij wonen in de binnenstad van Veenendaal, een tussenwoning in een rijtje jaren 30 woningen.

Onze buurman, een echte doe het zelver (overal klusjes in en om huis begonnen, niets is af.. bende, vies huis etc), heeft zonnepanelen zelf geplaatst.
Zie foto.
Op het dak van zijn schuur liggen er veel verschillende welke met een dikke kabel over het steegje lopen. Op dit steegje is recht van overpad van toepassing.
Is, zo op het oog, de plaatsing van deze verschillende panelen veilig? Alzo de kabel die over het steegje naar zijn huis loopt?
En het paneel op zijn platte dak, dat kabeltje? Is dat veilig?
We hebben dit huis een paar maanden geleden gekocht, maar ik twijfel sterk aan de (brand)veiligheid van zijn installatie.

Ik stel deze vraag met name omdat ik er 0 verstand van heb. Mijn vakgebied is ouderzorg…. Technische kennis heb ik niet.

[Afbeelding]
Kunstig stukje hobbywerk :+ Ik zou het de gemeente eens vragen maar dit lijkt mij niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:25

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

, niets is af.. bende, vies huis etc),
De panelen? ja lijkt me geen probleem.

DIe kabel? is kabel in dikke slang? Twijfelachtig tot mag niet.
Onveilig? ligt aan hoe stevig de slang is.
een paar maand geleden lag er nog niks?

edit: kon het niet laten... @Harmenveen mss even je locatie minder specifiek neerzetten, je bent vrij gemakkelijk te vinden zo

[ Voor 62% gewijzigd door Tens op 11-09-2021 19:30 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:44

Los van toegestaan of niet, ik zou me het meest druk maken over de manier waarop het aangelegd is.
De meeste branden door zonnepanelen ontstaan door de stekkers die alles met elkaar verbinden.

Bij zo'n professioneel aangelegde installatie is dat waarschijnlijk het grootste risico.
Verder kan de hele zooi er natuurlijk vanaf waaien als het niet goed vast zit.

https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:57
Een echte tweaker haha.
Zijn schuurdak wel netjes vol gepuzzeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik wil even iets zeggen in het voordeel van deze zonnepanelenpuzzelkoning. :)

Ja, het ziet er niet uit. Maar dat is slechts estetisch. Je kan daaruit niet afleiden dat iets (brand)gevaarlijk is. Sterker nog, het kan een uitmuntende aangelegde installatie zijn. Dat sommige zaken niet geheel volgens geldende regels lijken te zijn gedaan (electraleiding in slang) is misschien onhandig, maar niet perse onveilig.

Korte conclusie: de vraag die TS heeft, is terecht, maar kan alleen beantwoord worden door iemand die in fysieke vorm het spul naloopt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35
Buiten dat je niet goed kunt waarnemen of iets echt (on)veilig is heb je geen tot nauwelijks een belang en daarmee recht. De buurman mag zogezegd zijn schuur affikken voor zover jij daar geen schade van ondervindt :+

Mocht er een kabel over/in een publiek toegankelijke ruimte lopen dan kun je proberen te inspecteren of dat aan de maatschappelijke normen van veiligheid voldoet: voldoende afgeschermd, voldoende geborgd ,etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

Weet je zeker dat er een kabel door die slang loopt?
Misschien is het wel gewoon een waterleiding zodat ie ook aan de andere kant van het pad zijn planten kan sproeien?!

Kan me zo voorstellen dat die schuur wel is uitgerust met elektra, maar geen buitenkraan of iets dergelijks....

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
Wat zei je buurman toen je interesse toonde en een aantal vragen over het geheel hebt gesteld? :)

XXXVI

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat de slang voor water is, er ligt immers een grote zonnecollector op dat dak waar die slang zit.
Als ik al ergens moeite mee heb dan is het die plastic 'smelt' bak op dat platte dak :)
Wat dit topic betreft, misschien zou ik het ook zo proberen om goed voorbereid die buurman aan te spreken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:16:
Ik denk dat de slang voor water is, er ligt immers een grote zonnecollector op dat dak waar die slang zit.
Ik zie toch echt alleen maar pv-panelen op dat dak liggen (grote foto)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
een prutser pur sang...
gekregen spullen en niets uit willen geven, sick!
gewoon melding doen bij jouw gemeente

[ Voor 20% gewijzigd door yingli405 op 11-09-2021 14:27 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is in basis allemaal vergunningsvrij alleen dat losse element op het platte dak kan een paar cm te dicht bij de erf grens staan (als dat linkse platte dak tenminste niet ook van hem is)
Maar het is wel echt muggen ziften.
Of er nog ergens extra eisen zijn in jouw buurt kan (als je het zelf niet weet te vinden) het beste navragen bij de gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

yep
gekregen spullen en niets uit willen geven, sick!
nou en?
gewoon melding doen bij jouw gemeente
melding doen van wat precies?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vind het nog netjes aangelegd :+

Zo kan het ook
https://www.google.com/ma...t-GInQ!2e0!7i13312!8i6656

Is naderhand uitgefikt .
Helaas geen fotos meer
https://112inbeeld.nl/pag...nlijk-oorzaak-woningbrand

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2021 14:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42

Prx

ephymerous schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:14:
Wat zei je buurman toen je interesse toonde en een aantal vragen over het geheel hebt gesteld? :)
Bij hem gaan informeren naar enig welk inzicht over deze situatie is gewoon een kwestie van slager keurt zijn eigen vlees.

Wordt dan ook mogelijk al snel een wellus-nietus spelletje. Even wat informeren op een forum als dit voor inzichten, aanwijzingen en mogelijk verwijzingen naar (wettelijke) eisen is dan een stuk slimmer. Dat kopje koffie kan daarna altijd nog, maar dan ben je tenminste al goed ingelicht en sta je sterker in welke discussie er ook gaat komen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je moet wat als je niet op het dak durft te klimmen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:38:
[...]

Je moet wat als je niet op het dak durft te klimmen :+
Heb er net nog op gezeten.
Nieuw dakraampje bij de buren (die zonder panelen) :+

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:39:
[...]

Heb er net nog op gezeten.
Nieuw dakraampje bij de buren (die zonder panelen) :+
Dan kan je hier mooi afkijken hoe je daar omheen kan puzzelen.. :+

een dakraam kan je plaatsen zonder op het dak te komen

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 11-09-2021 14:43 ]

• Tens

Tens

Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:34:
[...]

Bij hem gaan informeren naar enig welk inzicht over deze situatie is gewoon een kwestie van slager keurt zijn eigen vlees.

Wordt dan ook mogelijk al snel een wellus-nietus spelletje. Even wat informeren op een forum als dit voor inzichten, aanwijzingen en mogelijk verwijzingen naar (wettelijke) eisen is dan een stuk slimmer. Dat kopje koffie kan daarna altijd nog, maar dan ben je tenminste al goed ingelicht en sta je sterker in welke discussie er ook gaat komen.
ja, want nu krijg je gedegen vooroordelen op basis van een foto. >:)

• yingli405
  • Niet online
ook bezuinigen op veiligheid..?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Tens

Tens

yingli405 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:43:
[...]

mogelijk 8)

• yingli405
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:30:
[...]

melding doen van wat precies?
Zoals topic start..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
yingli405 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:43:
[...]

Veiiligheid van wat?

Zonnepanelen kunnen op 2 manieren onveilig zijn.
1) Zit niet goed vast en valt op je hoofd.
2) Zit elektrisch niet goed aangesloten en veroorzaakt brand.

In beide gevallen is er weinig gevaar voor de buurman. En uit de foto's is niet op te maken dat een van beide hier van toepassing is.
Nee, het ziet er niet uit. Maar dat maakt het niet onveilig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

We vinden het een troep bij de buren waar we net naast zijn komen wonen: doe er wat aan gemeente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

Tens schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:42:
[...]

ja, want nu krijg je gedegen vooroordelen op basis van een foto. >:)
Erh, want bijvoorbeeld @Rukapul zijn post is ook echt een vooroordeel? Ik zeg inzichten ophalen, niet elke reactie als waarheid aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TS bemoeit zich met dingen waar hij juridisch gezien helemaal niks mee te maken heeft.

Als er waar die slang ligt alleen recht op overpad is en het geen openbare ruimte is dan zal er ook vastgelegd zijn welke criteria er zijn voor het overpad, meestal is dat alleen een minimumbreedte en geen hoogte, oftewel buurman mag daar gewoon een kabel hangen mits die voldoende afgeschermd is.

Verder doet buurman helemaal niks dat illegaal is, als die zonnepanelen binnen de voorwaarden voor vergunningsvrij vallen (wat me wel het geval lijkt hier) dan mag dit gewoon. Of het veilig is of niet, of het mooi is of niet, het is de tuin van de buurman en daar mag hij mee doen wat hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:42:
[...]
een dakraam kan je plaatsen zonder op het dak te komen
Ik zit graag op het dak.
Met pannen schuiven/weghalen is het ook wel iets handiger
//einde offtopic

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2021 14:52 ]

• yingli405
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:45:
[...]

Veiiligheid van wat?
[...]
Nee, het ziet er niet uit. Maar dat maakt het niet onveilig.
ben je ook zo'n prutser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

yingli405 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:52:
[...]

ben je soms ook zo'n prutser?
Lijkt me niet echt relevant in deze discussie toch? :?

• Prx

Prx

https://www.rijksoverheid...n-op-mijn-dak-te-plaatsen

Je zou nog even kunnen kijken of er bij jullie een omgevingsvergunning nodig is voor het plaatsen, maar dat is dan meer je buurman willen pakken op een vormfoutje dan echt daadwerkelijk controleren of het veilig is.

https://www.enexis.nl/ove...erugleveren-elektriciteit

Je zou ook nog melding kunnen maken bij jullie netbeheerder. Die zullen dan bij de buurman opvragen of alles conform de netcode is geregeld en alle apparatuur aan de eisen voldoet. Dan laat je de beoordeling dus in principe over aan de experts van jullie netbeheerder. Er vanuitgaande dat hij met deze panelen ook teruglevert.

[ Voor 38% gewijzigd door Prx op 11-09-2021 15:02 ]

• RocketKoen
  • Nu online
Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:00:
https://www.rijksoverheid...n-op-mijn-dak-te-plaatsen

Je zou nog even kunnen kijken of er bij jullie een omgevingsvergunning nodig is voor het plaatsen, maar dat is dan meer je buurman willen pakken op een vormfoutje dan echt daadwerkelijk controleren of het veilig is.

https://www.enexis.nl/ove...erugleveren-elektriciteit

Je zou ook nog melding kunnen maken bij jullie netbeheerder. Die zullen dan bij de buurman opvragen of alles conform de netcode is geregeld en alle apparatuur aan de eisen voldoet. Dan laat je de beoordeling dus in principe over aan de experts van jullie netbeheerder. Er vanuitgaande dat hij met deze panelen ook teruglevert.
Dat is alleen van toepassing op nieuwe installaties.
En zoals je website aangeeft, er is nog geen certificering mogelijk van consumenten installaties.

TheS4ndm4n#1919

• Prx

Prx

RocketKoen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:07:
[...]
Dat is alleen van toepassing op nieuwe installaties.
En zoals je website aangeeft, er is nog geen certificering mogelijk van consumenten installaties.
Geen idee of dit een nieuwe installatie is, ook zijn die regels ook wat oud. Verder zou ik het er toch even op gokken om met de netbeheerder te overleggen, die zitten ook niet te wachten op problemen met het (lokale) net als er wel prutswerk is gedaan. Maar als je 'nee' terugkrijgt als antwoord van je netbeheerder op het verzoek om te beoordelen dan weet je ook voldoende.

En anders is mijn advies aan TS om dan een goede brandblusser aan te schaffen voor de gemoedsrust. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Nu online
Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:11:
[...]

Geen idee of dit een nieuwe installatie is, ook zijn die regels ook wat oud. Verder zou ik het er toch even op gokken om met de netbeheerder te overleggen, die zitten ook niet te wachten op problemen met het (lokale) net als er wel prutswerk is gedaan. Maar als je 'nee' terugkrijgt als antwoord van je netbeheerder op het verzoek om te beoordelen dan weet je ook voldoende.
Hoe had je dit voorgesteld?
Dat de politie met een huiszoekingsbevel voor de deur staat. Zodat de netbeheerder de zonnepanelen kunnen inspecteren. Omdat zijn buurman een foto op internet heeft gepost en een anoniem iemand op een forum het niet vond kunnen?

Wat je achter je eigen hoofdschakelaar doet is je eigen verantwoordelijkheid. En mocht er iets gebeuren dat is het een kwestie tussen de verzekering van de buurman en de buurman over wie van de 2 hiervoor aansprakelijk is.

Bedenk je ook dat de TS waarschijnlijk nog heel veel jaren naast deze man moet wonen... Lijkt me geen goede manier om kennis te maken door te gaan klagen over dingen waar hij zelf geen verstand van heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

RocketKoen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:39:
[...]

Hoe had je dit voorgesteld?
Dat de politie met een huiszoekingsbevel voor de deur staat. Zodat de netbeheerder de zonnepanelen kunnen inspecteren. Omdat zijn buurman een foto op internet heeft gepost en een anoniem iemand op een forum het niet vond kunnen?

Wat je achter je eigen hoofdschakelaar doet is je eigen verantwoordelijkheid. En mocht er iets gebeuren dat is het een kwestie tussen de verzekering van de buurman en de buurman over wie van de 2 hiervoor aansprakelijk is.

Bedenk je ook dat de TS waarschijnlijk nog heel veel jaren naast deze man moet wonen... Lijkt me geen goede manier om kennis te maken door te gaan klagen over dingen waar hij zelf geen verstand van heeft.
Hoe ik het voor me zie is dat TS melding maakt bij de lokale netbeheerder die gerechtigd is om aan elke leverende consument bewijs te vragen dat een installatie voldoet aan de voorwaarden en keurmerken. Wat er achter je schakelaar gebeurt is misschien jouw verantwoordelijkheid, maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar mag. We hebben een hoop regels en wetten bedacht om zakelijk orderlijk en veilig te laten verlopen en in te richten. De handhaving daarop ligt in dit geval dus ook bij de netbeheerder. Als die op basis van een signaal daar geen gebruik van wil maken dan heb je ook een antwoord, zoals ik al zei.

TS Is aan het kijken of hij hier iets mee kan omdat zhij zich hier niet lekker bij voelt. Dan kan ik begrijpen en ik tracht dan ook alleen maar om te kijken naar mogelijke oplossingen binnen die regels.

Dat hij er geen verstand van heeft is toch evident aan de vraag die hij hier stelt, juist om inzichten en meningen van mensen te vragen hier?

Beetje makkelijk redeneren voor ons, op afstand en zonder dat gevoel van onveiligheid dat TS blijkbaar wel heeft.

Registeren van de installatie is altijd noodzakelijk wat ik hier zo lees, ook als consument:
https://www.energieleveren.nl/faq

Daar staan ook wat eisen waar aan voldoen moet worden. Voldoet de buurman hieraan dan is het toch ook allemaal prima in orde?

[ Voor 6% gewijzigd door Prx op 11-09-2021 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:50
Wow schrok me kapot ben vandaag ook panelen leggen in Veenendaal dacht dat het over ons ging tot ik de foto's zag haha.

Is het onveilig ? Zonder de installatie te zien niet over te zeggen.

Mag het ? Dat zal je aan de welstandscommissie moeten vragen. (Die is erg streng in Veenendaal). Denk dat het niet gewaardeerd gaat worden door hun.

Indien die gang openbaar te bereiken is dan mag die slang imo zoiezo niet (hebben hier al eens commentaar gehad op vlaggen maar dat was semie weg).

Wil je hem echt 'tot last' zijn. Dan gemeente inlichten omdat hij de veilige zones rondom de installatie niet in acht houd (doe maar eens vergunning check voor Veenendaal).

Persoonlijk denk ik ga eens met die gast praten en kijk hoe het aangesloten zit. Vaak zijn dit soort mensen behoorlijk trots op hun werk en hebben het vaak goed voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Nu online
Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:50:
[...]
Hoe ik het voor me zie is dat TS melding maakt bij de lokale netbeheerder die gerechtigd is om aan elke leverende consument bewijs te vragen dat een installatie voldoet aan de voorwaarden en keurmerken. Wat er achter je schakelaar gebeurt is misschien jouw verantwoordelijkheid, maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar mag. We hebben een hoop regels en wetten bedacht om zakelijk orderlijk en veilig te laten verlopen en in te richten. De handhaving daarop ligt in dit geval dus ook bij de netbeheerder. Als die op basis van een signaal daar geen gebruik van wil maken dan heb je ook een antwoord, zoals ik al zei.
Dat de installatie voldoet moet de eigenaar verklaren op het moment dat hij hem aansluit op het net. De netbeheerder heeft geen recht of mogelijkheid om dit te controleren.
Daar staan ook wat eisen waar aan voldoen moet worden. Voldoet de buurman hieraan dan is het toch ook allemaal prima in orde?
De TS is geen partij in deze. Dat is tussen de buurman en de netbeheerder.
Je gaat toch ook niet van de hele buurt de kentekens scannen om te kijken of ze hun verzekering, belasting en APK wel in orde hebben?
Of de belastingdienst bellen om te vragen of je buurman zijn inkomstenbelastingaangifte wel op tijd heeft ingediend?

Behalve dat je er niks mee op gaat schieten, verpest je de relatie met je buren.

TheS4ndm4n#1919

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jan-man schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:56:

Persoonlijk denk ik ga eens met die gast praten en kijk hoe het aangesloten zit. Vaak zijn dit soort mensen behoorlijk trots op hun werk en hebben het vaak goed voor elkaar.
De enige manier die ik zie waarop dit in theorie een klein beetje efficient kan werken is met een hoop micro omvormers of optimizers die een behoorlijk grote input range hebben. Een andere manier om dat te zeggen is dat het alleen efficiënt gaat werken met behoorlijk veel extra kosten.

En dit lijkt me nou geen setup waar wat extra kosten acceptabel waren gezien. Het ligt een beetje af van schaduwen enzo wat niet op de foto te zien is, maar mijn vermoeden is dat met identieke panelen hij heel veel goedkoper uit was geweest bij vergelijkbare efficiëntie.

• Prx

Prx

RocketKoen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:00:
[...]
Dat de installatie voldoet moet de eigenaar verklaren op het moment dat hij hem aansluit op het net. De netbeheerder heeft geen recht of mogelijkheid om dit te controleren.

[...]

De TS is geen partij in deze. Dat is tussen de buurman en de netbeheerder.
Je gaat toch ook niet van de hele buurt de kentekens scannen om te kijken of ze hun verzekering, belasting en APK wel in orde hebben?
Of de belastingdienst bellen om te vragen of je buurman zijn inkomstenbelastingaangifte wel op tijd heeft ingediend?

Behalve dat je er niks mee op gaat schieten, verpest je de relatie met je buren.
https://www.belastingdien...aude_en_financiele_fraude

Als jij het gevoel hebt dat er iets misschien niet klopt, dan kun je daar gewoon melding van maken. Natuurlijk word je niet op de hoogte gehouden van de uitkomst en de status, maar melding maken staat je altijd vrij. Als een netbeheerder dan aangeeft dat ze hier niet op zitten te wachten heb je al wel een antwoord.

De installatie van de buurman ziet er niet uit dat deze is aangelegd door een professionele partij, dus laten we er vanuit gaan dat hij hem zelf heeft aangelegd. Dan moet hij hem zelf ook aanmelden. En die hele aanmelding is juist voor je lokale netbeheerder.

https://www.energieleveren.nl/privacy

Daar staan ook de wetten gelinkt waarop ze die registratie baseren, zowel dat je moet registreren als wat ze er zelf mee doen.

En die relatie met de buurman? Die hoeft niet te weten dat jij melding hebt gemaakt. Dan is er ook niets aan de hand met de relatie. Zo zou ik het ook doen, want ik ben niet assertief genoeg om iemand zelf aan te spreken op die wijze waar sommigen hier op hinten. En als alles in orde is (bv die nette aanmelding) dan is er toch ook geen probleem?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:50
Sissors schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:24:
[...]

De enige manier die ik zie waarop dit in theorie een klein beetje efficient kan werken is met een hoop micro omvormers of optimizers die een behoorlijk grote input range hebben. Een andere manier om dat te zeggen is dat het alleen efficiënt gaat werken met behoorlijk veel extra kosten.

En dit lijkt me nou geen setup waar wat extra kosten acceptabel waren gezien. Het ligt een beetje af van schaduwen enzo wat niet op de foto te zien is, maar mijn vermoeden is dat met identieke panelen hij heel veel goedkoper uit was geweest bij vergelijkbare efficiëntie.
Zou me niks verbazen dat ie een paar mastervolt omvormers gebruikt. Die zijn perfect voor zulke wirwar aan panelen >:) .

https://www.herbergpv.nl/Images/CIS_uitbreiding_omvormer.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:34:
[...]

Nou ik vind er wel wat van. Een foto op internet posten en je beklag doen over iets dat mogelijk onveilig is. Sterker nog over iets waar je feitelijk weinig mee te maken hebt.

Ik ben gewend om met elkaar in gesprek te gaan, dat is toch niet zo moeilijk. Daar bereik je vaak het meeste mee.

XXXVI

• Prx

Prx

ephymerous schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:10:
[...]

Nou ik vind er wel wat van. Een foto op internet posten en je beklag doen over iets dat mogelijk onveilig is. Sterker nog over iets waar je feitelijk weinig mee te maken hebt.

Ik ben gewend om met elkaar in gesprek te gaan, dat is toch niet zo moeilijk. Daar bereik je vaak het meeste mee.
Ik zie voornamelijk vraagtekens bij een TS die al aangeeft zelf niet technisch onderlegd te zijn en die gewoon de mening wil weten van mensen die inhoudelijk wat sterker zijn. Zhij heeft dan feitelijk weinig te maken met de exacte situatie, maar ziet wel een risico voor de eigen levensfeer, dan moet je er iets mee.

En ja, praten is dan nogsteeds een optie. Maar weet dat je het gesprek aan gaat met iemand die totaal overtuigd is van het eigen werk.

En zoals gezegd, praten is ook alleen een optie als je je daar ook prettig bij voelt. Geen idee hoe stevig TS in de schoentjes staat, die zit in de ouderzorg en voert mogelijk niet vaker stevige gesprekken zoals een MT-lid dat wel doet (zijnde jouw ervaring en capaciteiten).

Ben ondertussen wel benieuwd wat @Harmenveen zelf wil gaan doen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:21:
[...]

Ik zie voornamelijk vraagtekens bij een TS die al aangeeft zelf niet technisch onderlegd te zijn en die gewoon de mening wil weten van mensen die inhoudelijk wat sterker zijn. Zhij heeft dan feitelijk weinig te maken met de exacte situatie, maar ziet wel een risico voor de eigen levensfeer, dan moet je er iets mee.

En ja, praten is dan nogsteeds een optie. Maar weet dat je het gesprek aan gaat met iemand die totaal overtuigd is van het eigen werk.

En zoals gezegd, praten is ook alleen een optie als je je daar ook prettig bij voelt. Geen idee hoe stevig TS in de schoentjes staat, die zit in de ouderzorg en voert mogelijk niet vaker stevige gesprekken zoals een MT-lid dat wel doet (zijnde jouw ervaring en capaciteiten).

Ben ondertussen wel benieuwd wat @Harmenveen zelf wil gaan doen. :)
Ik zie vooral een hoop aannames, niemand heeft met de eigenaar gesproken. En ik snap dat het voor de een lastiger is dan voor de ander maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet proberen.

XXXVI

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59
Ikzelf ben ook iemand die mijn 1000 dingen tegelijk bezig is en waar op allerlei plaatsen half afgemaakte projectjes liggen. Als ik TS was zou ik eens een kop koffie gaan drinken bij de buurman, kan nog een boel van geleerd worden (al is het maar over de vraag uit dit topic). Zo te zien is de buurman idd een Tweaker.

Dat zwarte draadje wat vanuit de omvormer op dat platdak naar de dakkapel ligt vindt ik wel uitzonderlijk, bedoeld als aarddraad?

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

En dan nog, die overstekende leiding (water of elektra, whatever het ook is) hangt zo hoog, daar heeft normaal gesproken niemand last van, tenzij je 2,30 lang bent

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik zie voornamelijk vraagtekens bij een TS die al aangeeft zelf niet technisch onderlegd te zijn en die gewoon de mening wil weten van mensen die inhoudelijk wat sterker zijn.
Waarbij dus op basis van foto's van buiten alleen we weinig kunnen zeggen met zekerheid. Maar ik begrijp TS echt wel, en mij zou op basis van deze foto's het verbazen als de rest goed is aangelegd. Gezien dat zelfs als je al die panelen gratis hebt gevonden, ik betwijfel of de kosten om ze fatsoenlijk met het net te verbinden hoog worden TOV gewoon identieke panelen hebben.

En dan zijn de opmerkingen van "en wat zij de buurman" leuk hoor (en tegen de regels hier), maar wat denk je dat die zegt? Dat hij vertelt dat hij een puinhoop heeft gemaakt? Natuurlijk niet, die verteld dat alles prima is, onafhankelijk of het prima is (en het kan dus dat hij het helemaal prima heeft gemaakt). En TS mist dus de kennis om dat te beoordelen, vanwaar hij hier de vraag stelt.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 22:59
En daarom geef ik iedereen hier altijd het advies om het dak meteen vol te leggen.
Maar weet dat je het gesprek aan gaat met iemand die totaal overtuigd is van het eigen werk.
Ja precies dit.

@Harmenveen
Op de foto's ziet het er, zover we kunnen zien, technisch niet slecht uit.
Mogelijk is de buurman vergeten de installatie aan te melden bij de netbeheerder. Misschien dat je hem daar op kunt pakken maar zelfs als ze nog niet zijn aangemeld denk ik niet dat deze panelen gaan verdwijnen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
De vraag is, heb je er last/schade van als het mis gaat. Vooral de schade is dan het belangrijkste eigenlijk. Zo niet, lekker laten gaan.
Zo ja, melding maken bij netbeheer lijkt me.

Of spreek met de buurman. Maar ik vind dat zelf ook niet zo makkelijk als ik heel eerlijk ben als het gaat om minder bekenden.

• Tens

Tens

Prx schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:00:
Je zou ook nog melding kunnen maken bij jullie netbeheerder. Die zullen dan bij de buurman opvragen of alles conform de netcode is geregeld en alle apparatuur aan de eisen voldoet.
Ben heel benieuwd hoe dat werkt:

Ik: ik vind dat de pv installatie van de buurman lelijk gevaarlijk
Netbeheerder: :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41

Part

Helemaal niets.....

Zie foto.
Op het dak van zijn schuur liggen er veel verschillende welke met een dikke kabel over het steegje lopen.
....
Door de dikke slang lopen geen kabels.
De slang zou dan op de plek waar hij op de dakrand steunt knikken.
Deze slang knikt niet en er staat dus duidelijk druk op dus waarschijnlijk is hij voor water.

Maar volgens mij heb je een heel ander probleem met de buurman. Dingen als bende, vies huis etc hebben niets te maken met de veiligheid van de zonnepanelen.

Ga gewoon eens een gesprek met hem aan me een beetje geluk laat hij je de installatie zien en krijg je er meer vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Vraag eens bij je buurman of hij je kan adviseren voor nieuwe zonnepanelen op jou eigen dak. En vraag vervolgens of hij niet ook meteen mee wilt doen voor een betere opbrengst. Die oude meuk kan dan weg. Win-Win.
Maar volgens mij heb je een heel ander probleem met de buurman. Dingen als bende, vies huis etc hebben niets te maken met de veiligheid van de zonnepanelen.
Dit.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

Daar staan de regeltjes wat er zonder vergunning mag.

Ik zie niet onmiddellijk van alles dat in het oog springend die regels overtreedt.

Of de installatie (brand)veilig is, voldoet aan NEN1010, tja, dat laatste zal vast wel niet, maar dat lijkt me een probleem voor/van je buurman, ik denk niet dat jij daar iets mee kunt of zou moeten willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
Jan-man schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:56:
Mag het ? Dat zal je aan de welstandscommissie moeten vragen. (Die is erg streng in Veenendaal). Denk dat het niet gewaardeerd gaat worden door hun.
Het lijkt mij dat als het van de landelijke regels vergunningsvrij mag, en dit geen monument/beschermd stadszicht/e.d. is (en dat zal zo te zien wel niet :P ), de welstandscommissie van alles mag vinden, maar met die mening gezellig de boom in kan.

Het is niet helemaal zo simpel lees ik hier: https://www.omgevingsweb....ij-bouwen-en-de-welstand/ - maar dan moeten ze wel flink hun best doen, i.p.v. dat ze gewoon kunnen zorgen dat een vergunning geweigerd wordt.

Die kabel over de gang is ook op zijn eigen gebied, er is alleen een recht van overpad begrijp ik. Maar ik zie niet in hoe dat hierdoor belemmerd wordt (je kunt er toch onderdoor lopen? Nou dan), dus ik denk dat dat ook nergens heengaat. Dan krijg je zo'n kansloos rijdende rechter verhaal op zijn hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ondertussen gaat dit alle kanten op, en @Harmenveen laat niets meer van zich horen (een topic openen is ook een topic bijhouden....) dus dit topic gaat dicht....

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.