Vraag

• Zkafka
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-04 15:09
Wat ga je met je laptop doen?
Veel research en schrijfwerk. Dus heel veel tabs tegelijkertijd open, verschillende Word/andere office programa’s. Stuk data-analyse (R Studio), icm met Adobe-programma’s zoals Illustrator en InDesign. Vaak staat er een hoop de achtergrond open voor later gebruik. Geen gaming of videobewerking.

Het stoort mij enorm als programma’s traag reageren, dus hoe soepeler de komende jaren ik kan schakelen tussen verschillende programma’s des te blijer ik ben met mijn laptop. ;-)

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Soms, afhankelijk van hoe het thuiswerken zich ontwikkeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik twijfel tussen deze modellen:

https://tweakers.net/pricewatch/1652032/hp-15-eg0700nd.html
https://tweakers.net/pric...ro-16ach6-82l5005rmh.html

Waarbij in het voordeel van de HP spreekt dat ie een 1TB schijf heeft (vs 500), een aparte videokaart (geen topmodel, maar toch). De Lenovo heeft dan weer een betere bouwkwaliteit, beter scherm, betere processor (?).

Wat is jullie oordeel? Alvast bedankt!

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Tazzios

..

Ik zou de Lenovo kiezen i.v.m. scherm, CPU, grotere accu.

Ik kan niet 12,3, een goede vergelijking vinden maar vermoed dat de Vega 8 redelijk in de buurt zal komen van de MX450.
een benchmark: https://askgeek.io/en/gpu...D_Radeon-RX-Vega-8-Mobile

Hier een vergelijkingslinkje voor andere lezers:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1652032;1703444/

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou ook voor de Lenovo gaan. Beter scherm. Snel en meer cores, altijd handig als je veel tegelijk open hebt staan. En een veel grotere batterij.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

hoe ben je op deze twee gekomen? de ene is nieuw niet meer leverbaar, de andere slechts in één winkel

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Zkafka
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-04 15:09
@Tens De Lenovo is weer leverbaar bij Coolblue. Ik ben al paar weken op zoek en ben uiteindelijk bij deze twee gekomen door de belangrijkste voorwaarden af te gaan (snellere processor, min 16GB RAM, gewicht, prijs, 15/16 inch). Als je een betere suggestie hebt, dan hoor ik het graag!

Als ik de andere posts goed begrijp is er dus eigenlijk geen reden om voor de HP te kiezen?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Is een andere dan jij gelinkt hebt toch?

https://tweakers.net/lapt...X0hDSzyD_KWs3epAzClq7X6y8

ASUS, HP, Dell, Lenovo rond die prijs heb ik niet echt een voorkeur. Zou alleen willen weten of een tweede SSd mogelijk is. (even bij fabrikant spieken)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:13
Het zijn ook 2 totaal verschillende processoren.

De HP heeft een processor met een TDP van 15W, met 4 cores en 8 threads.
De Lenovo heeft een processor met een TDP van 45W, 8 cores en 16 threads.

Als alle cores aan het werk worden gezet, is de Lenovo ruwweg tweemaal zo snel als de HP. Een budgetprocessor als de Ryzen 5 5500U (6 cores, 12 threads, 15W TDP), is singlecore wat trager dan de Intel (tot 15%), maar met alle cores aan het werk al gauw enkele tientallen procenten sneller.

Dus als je een snelle processor wilt, valt de HP eigenlijk af. Niet dat het daarom een slak is, maar een € 200 goedkopere laptop met Ryzen 5 5500U is zeker gelijkwaardig, alles daarboven is een stuk beter, inclusief de wat oudere Ryzen 7 4700U en 4800 (zowel U als H).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik kan een beetje vanuit mijn eigen ervaring schrijven nadat ik een aantal laptop van o.a. HP en Lenovo getest heb. HP laptops beneden een bepaald budget ( beneden 1000 euro ) vallen bij mij af vanwege de mindere schermen. De Lenovo's scoren daarin beter en vooral die 16 inch schermen zijn heel prettig, niet te groot maar ook net weer wat meer plek dan de 15,6 inch schermen.

Voor de uiteindelijke laptop die ik gekocht heb had ik een Lenovo Ideapad 5 Pro met een Ryzen 5 5600H, schermkwaliteit prima, niks op aan te merken. Enigste wat mindere puntje was voor mij de cpu die toch net wat miste voor b.v. videobewerking. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Lenovo Legion 5 Pro met dan een Ryzen 7 5800 H en een RTX3060.

De laatste ligt dan wel in een andere prijsklasse maar voor rond 1000 euro kan ik je absoluut die Lenovo Ideapad 5 Pro aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zou eens in de tweakers pricewatch gaan filteren met de basiseisen die je hebt, om vervolgens te kijken naar leverbaarheid bij verschillende winkels. En vooral niet kijken of de prijs toevallig zo dicht mogelijk in de buurt komt van je budget 8)7

Er zijn legio laptops die beter aan je eisen voldoen én beter verkrijgbaar zijn, maar misschien ook net iets goedkoper of duurder dan die magische 1000 euro.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1