[Alg] IDE of texteditor die met je meedenkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Een hele tijd geleden heb ik een demonstratie gezien van een texteditor die met je meedenkt.
Ik probeer twee voorbeelden te herinneren:

* Als hij zag dat je de naam van een variabele aan het editen was, dan kwam hij zelf met de suggestie om andere regels in het document, waarin je diezelfde variabele gebruikt, ook te editen en tijdens het typen kon je dan de naam van de variabele op meerdere plaatsen op je scherm zien veranderen.

* Een andere functie was een soort van automatisch opgeslagen macro: als je een bepaalde edit deed op de ene regel (bijvoorbeeld een woord tussen dubbele quotes zetten), dan kon je een stukje verderop in de sourcecode het commando "herhaal dezelfde edit hier" geven en dat kon hij dan. Dus ook hier is het idee: één keer de knopjes op het toetenbord indrukken, maar dezelfde edit op meerdere plekken in je document en dan niet door domweg herhalen van je toetsen, maar alsof de editor begrijpt wat het gewenste resultaat is.

Ik weet niet meer zeker of het een pure text editor was, of dat het een IDE. Voor zover ik weet gaat het om een texteditor, maar het zou misschien ook een plug-in geweest kunnen zijn.

Ik weet dat Notepad++ dingen kan die hier veel op lijken: als je een woord met de hand selecteert dan hightlight hij automatisch hetzelfde woord op andere plaatsen in het document, je kunt een macro opnemen om exact dezelfde toetsvolgorde later opnieuw af te spelen en je kunt je cursor meerdere regels hoog maken en zo exact dezelfde edits op meerdere regels tegelijk doen. Maar met die andere editor gaat het handiger.

Mijn vraag
Hoe heet deze editor en/of dit principe van editen van sourcecode?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 11-09-2021 14:08)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Copilot

En anders elke zichzelf respecterende IDE als Visual Studio, Visual Studio Code, één van de vele Jetbrains IDE's, Rider, Eclipse, ... en alle andere IDE's met refactoring mogelijkheden. Eigenlijk zo'n beetje elke IDE die geen veredelde notepad is.

[ Voor 78% gewijzigd door RobIII op 11-09-2021 13:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• RobIII
  • Laatst online: 23:20

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Copilot

En anders elke zichzelf respecterende IDE als Visual Studio, Visual Studio Code, één van de vele Jetbrains IDE's, Rider, Eclipse, ... en alle andere IDE's met refactoring mogelijkheden. Eigenlijk zo'n beetje elke IDE die geen veredelde notepad is.

[ Voor 78% gewijzigd door RobIII op 11-09-2021 13:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
„Refactoring” lijkt inderdaad een goed zoekwoord hiervoor. Ik vond een YT video met titel „Code refactoring support in Visual Studio 2017” en daarin zie je voorbeeld 1 gedemonstreerd; de toetscombinatie is CTRL-R-R. Eigenlijk best grappig om te zien dat we al meer dan 50 jaar hogere programmeertalen kennen, maar dat dit soort features in editors pas een nieuwe ontwikkeling is van de laatste 5 jaar.

Sommige features die ik bedoelde, kunnen ook met „multi-cursor editing” en dat ondersteunen tegenwoordig ook veel editors met een GUI.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 18:13
aawe mwan schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:29:
„Refactoring” lijkt inderdaad een goed zoekwoord hiervoor. (…). Eigenlijk best grappig om te zien dat we al meer dan 50 jaar hogere programmeertalen kennen, maar dat dit soort features in editors pas een nieuwe ontwikkeling is van de laatste 5 jaar.
5 jaar? Hoe kom je daar bij? Veel van de hierboven genoemde IDE’s ondersteunen dat soort refactoring al minstens 15 jaar. Eclipse bijvoorbeeld bestaat al sinds 2001.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Dat heeft ook allemaal te maken met de kennis die je hebt over je IDE.
Velen leren alleen de basis en missen zo de potentie die er is.
Ikzelf kwam er ook pas later achter dat Intellij ook een "select next occurrence" heeft, waar ik die in VS code al vrij vaak gebruikte.

Dus het is ook raadzaam om je IDE te leren kennen ipv direct gebruiken en niet verder te kijken dan de basis dingen die je doet.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 11:36
Bij VS en VS Code noemen ze dit IntelliSense:

https://code.visualstudio.com/docs/editor/intellisense

Of ook wel code completion. De spullen van JetBrains zijn hier ook erg goed in. Het is dus even afhankelijk van de programmeertaal waarin je wilt programmeren.

[ Voor 33% gewijzigd door epic007 op 13-09-2021 10:05 ]

Pagina: 1