Toon posts:

Hd koelen, welke kant?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke kant van de hd moet je nou koelen?
Waar de chips zitten on de bovenkant?

Verwijderd

|:(

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

ik zal wat minder raar reageren als die gast hierboven, maar je moet de alu kant koelen. Daar zit het loopwerk het dichtste tegenaan. maar het zal ook moeilijk zijn om de andere kant te koelen.

Maar een hd heeft maar heel weinig koeling nodig (een 40mm fan op 7v is genoeg met cooldrive om hem op 3 graden boven case temp te houden)

advies: laat de fan van de cooldrive naar buiten blazen. Zo komt er minder warmte in je kast, waar je het toch voor doet. Voor de airflow maakt het echt maar minimaal uit, die 2cfm merk je echt niet dat die de verkeerde kant op gaat.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

Yucko

One clown to rule them all !

Op zondag 19 augustus 2001 20:20 schreef 5chaap2k het volgende:
|:(
Oke, het is niet de briljantste vraag, maar antwoord dan wel ff.

Lijkt me nogal logisch dat je de bovenkant koelt (dus NIET de kant waar de chips zitten), simpelweg omdat daar ook de onderdelen zitten die warm worden.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al.
Maar ik had een hd koeler die je aan de onderkant moest schoeven. Dit leek me al raar.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Op zondag 19 augustus 2001 20:24 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Oke, het is niet de briljantste vraag, maar antwoord dan wel ff.

Lijkt me nogal logisch dat je de bovenkant koelt (dus NIET de kant waar de chips zitten), simpelweg omdat daar ook de onderdelen zitten die warm worden.
Het lullige feit is alleen dat de de chipjes aan de onderkant ziiten en als je dat niet cooled (kijk naar seagate met hun metalen plaat of condoom) dan stopt je hdd er ook snel mee.

Tip : Koop een cooler die in 5.25" slot gat, dan cool je de voor, zij, boven, en onderkant

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

Yucko

One clown to rule them all !

Ik heb zo'n seagate (met condoom) en die loopt nog perfect hoor. Tevens 3 scsi hdd's tegen elkaar aan, allen zonder koeling . No problem :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/ReseTTim/got/hddkooling.jpg

is dit dan beterz?? dat ie de lucht bij de hdd wegzuigt of is het beterz als ie koude lucht over de hdd blaast en dan de warme lucht weghaalt?? dus de cooler aan de andere kant dan op deze afbeelding.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

Op zondag 19 augustus 2001 21:01 schreef ReseTTim het volgende:
[afbeelding]

is dit dan beterz?? dat ie de lucht bij de hdd wegzuigt of is het beterz als ie koude lucht over de hdd blaast en dan de warme lucht weghaalt?? dus de cooler aan de andere kant dan op deze afbeelding.
boeit niet zo veel hoor
het scheelt wel warmte
Pagina: 1