Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijdje 6 zonnepanelen op mijn dak liggen, waarvan de omvormer via een zogenaamde PV-verdeler op de wasmachine/droger groep is aangesloten. Sindsdien is het twee keer voorgekomen dat er een aardlekschakelaar uit is geklapt zonder aantoonbare reden. Opmerkelijk genoeg wel twee keer een verschillende (1x die van de PV, 1x de andere). Ik heb hier nog nooit eerder last van gehad, dus ik zoek de oorzaak toch een beetje bij de omvormer/panelen.

Na wat googlen blijkt dat ik een beerput heb open getrokken, overal worden verschillende manieren besproken, maar het is mij onduidelijk welke er wettelijk zijn toegestaan, welke er aangeraden worden en welke er verboden zijn.

Dit is de huidige situatie, schematisch weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmjyyFbkjJ5-tVg_wzCOgkLgzB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O6hbaM4bPG9CZw7Szx3QCXQ1.png?f=fotoalbum_large

Mijn eerste vraag is, is de huidige situatie wettelijk toegestaan, of is het noodzakelijk om de installateur te bellen?

De vervolgvraag is, is dit een wenselijke situatie, of kan ik beter wat veranderen? Als mogelijke "oplossingen" heb ik meerdere dingen gelezen:
  • De aardlekschakelaar vervangen door Type A, 30mA, omdat type AC verouderd is
  • De gehele wasmachine/droger groep naar een eigen aardlek verplaatsen zodat tenminste de andere groepen er geen last van hebben als er wat mis gaat
  • De gehele wasmachine/droger groep zonder aardlekschakelaar aansluiten op de hoofdaansluiting in de meterkast (met een installatieautomaat van danwel 16A, danwel 20A), en in de PV verdeler één (of meerdere) aardlekschakelaars plaatsen, zoals bijvoorbeeld hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZI_1BhmqnGY_c7TLYSRJPW-Di8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KfB8InSgWbCtSCW3pmsQia81.png?f=user_large

Ik hoop dat jullie mij weer een beetje wijzer kunnen maken!

Mindstorms

Alle reacties

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het lijkt een beetje op wat bij mij fout ging, al was dat een bestaande aardlek schakelaar waar de pv bij zat.
Dit was een fout (of gemakzucht) van de installateur.

Hier was een aparte groep met gecombineerde 16A aardlek gemonteerd, maar helaas zat die groep bij een bestaande aardlek schakelaar waardoor deze soms eruit ging bij nat weer.

Na eigen onderzoek kon ik dit zelf oplossen door de nieuwe groep direct na de hoofdschakelaar te plaatsen.
Waar je met een waarschijnlijk trafoloze omvormer last van krijgt is een extra foutstroom (lek) op een aardlek schakelaar die al te maken had met een kleine foutstroom maar niet triggerde omdat het <30mA was.

Zoals het nu zit heb je eigenlijk 5 groepen op de aardlek zitten en eerder waren dat er dat 4.
Als er ruimte voor is kan je in de meterkast een gecombineerde aardlek schakelaar (alamat) plaatsen en daar de wasmachine/pv groep op aansluiten.
Kijk voor de zekerheid wat er in de handleiding van de omvormer staat, soms raden ze een minder gevoelige aardlek aan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Als ik het goed lees heb je in de huidige situatie 2 aardlekschakelaars in serie zitten. Een in je meterkast en 1 op je PV verdeler (los of als alamat).
Als er dan een lekstroom is dan is het niet raar dat er een willekeurige uitklapt. Ze staan in serie en zijn niet selectief ten opzichte van elkaar.

Ik denk eigenlijk dat je aardlekschakelaars precies doet wat ze moeten doen. En dat je ergens een lekstroom hebt.

TheS4ndm4n#1919

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie in de huidige situatie geen aardlek bij de wasmachine groep zelf maar zelfs als die daar zou zitten krijgt de ALS in de meterkast de totale lekstroom voor z'n kiezen of vindt het wellicht een weg naar de andere ALS.
Misschien mag het officieel wel maar wat heb je er aan op deze manier :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Staat er in de installatiehandleiding van de omvormer iets over een aardlek?
Als er iets over staat dan wordt vaak een 100 of 300 mA aardlek aangeraden. Ik vermoed dat jij gewoon 30 mA aardleks hebt.

Ik ben geen electricien maar volgens mij mag het in de meterkast zonder aardlek en dan in de PV verdeler een 30 mA aardlek voor de wasmachine en een 300 mA aardlek voor de omvormer. Pin me hier niet op vast.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
@RocketKoen Er is in de huidige situatie maar 1 aardlekschakelaar voor enkele "gewone" groepen en de PV-verdeler + omvormer + wasmachine. In de PV-verdeler zit geen aardlekschakelaar. In de meterkast zit nog wel een andere aardlekschakelaar, maar die is dus ook voor 4 andere groepen.

@Speedy-Andre In de handleiding van de omvormer staat dat als er een aardlekschakelaar nodig is, er een type A zou moeten worden gebruikt: type B is niet nodig. Er staat niets over de stroom.
Alleen de omvormer is dus bij de huidige groep op gekomen, maar de huidige aardlekschakelaar is nog wel van het type AC. Het is dan de vraag of alleen de aardlekschakelaar vervangen voor type A voldoende is, of dat het toch wijs is om dan ook de groep direct na de hoofdschakelaar te plaatsen.
Pagina: 1