Beste Tweakers,
Ik heb sinds een tijdje 6 zonnepanelen op mijn dak liggen, waarvan de omvormer via een zogenaamde PV-verdeler op de wasmachine/droger groep is aangesloten. Sindsdien is het twee keer voorgekomen dat er een aardlekschakelaar uit is geklapt zonder aantoonbare reden. Opmerkelijk genoeg wel twee keer een verschillende (1x die van de PV, 1x de andere). Ik heb hier nog nooit eerder last van gehad, dus ik zoek de oorzaak toch een beetje bij de omvormer/panelen.
Na wat googlen blijkt dat ik een beerput heb open getrokken, overal worden verschillende manieren besproken, maar het is mij onduidelijk welke er wettelijk zijn toegestaan, welke er aangeraden worden en welke er verboden zijn.
Dit is de huidige situatie, schematisch weergegeven:
Mijn eerste vraag is, is de huidige situatie wettelijk toegestaan, of is het noodzakelijk om de installateur te bellen?
De vervolgvraag is, is dit een wenselijke situatie, of kan ik beter wat veranderen? Als mogelijke "oplossingen" heb ik meerdere dingen gelezen::fill(white):strip_exif()/f/image/KfB8InSgWbCtSCW3pmsQia81.png?f=user_large)
Ik hoop dat jullie mij weer een beetje wijzer kunnen maken!
Mindstorms
Ik heb sinds een tijdje 6 zonnepanelen op mijn dak liggen, waarvan de omvormer via een zogenaamde PV-verdeler op de wasmachine/droger groep is aangesloten. Sindsdien is het twee keer voorgekomen dat er een aardlekschakelaar uit is geklapt zonder aantoonbare reden. Opmerkelijk genoeg wel twee keer een verschillende (1x die van de PV, 1x de andere). Ik heb hier nog nooit eerder last van gehad, dus ik zoek de oorzaak toch een beetje bij de omvormer/panelen.
Na wat googlen blijkt dat ik een beerput heb open getrokken, overal worden verschillende manieren besproken, maar het is mij onduidelijk welke er wettelijk zijn toegestaan, welke er aangeraden worden en welke er verboden zijn.
Dit is de huidige situatie, schematisch weergegeven:
Mijn eerste vraag is, is de huidige situatie wettelijk toegestaan, of is het noodzakelijk om de installateur te bellen?
De vervolgvraag is, is dit een wenselijke situatie, of kan ik beter wat veranderen? Als mogelijke "oplossingen" heb ik meerdere dingen gelezen:
- De aardlekschakelaar vervangen door Type A, 30mA, omdat type AC verouderd is
- De gehele wasmachine/droger groep naar een eigen aardlek verplaatsen zodat tenminste de andere groepen er geen last van hebben als er wat mis gaat
- De gehele wasmachine/droger groep zonder aardlekschakelaar aansluiten op de hoofdaansluiting in de meterkast (met een installatieautomaat van danwel 16A, danwel 20A), en in de PV verdeler één (of meerdere) aardlekschakelaars plaatsen, zoals bijvoorbeeld hier:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KfB8InSgWbCtSCW3pmsQia81.png?f=user_large)
Ik hoop dat jullie mij weer een beetje wijzer kunnen maken!
Mindstorms