• TM120
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 12-09 15:07
Hallo, wij zitten hier thuis wat met de handen in het haar.

Mijn vader heeft jongdementie (vorm van Alzheimer bij mensen onder de 75 jaar). Deze vorm is zeer progressief en mijn papa zit ondertussen al relatief ver. We hebben echter wel een zorgvolmacht dus we zijn gemachtigd om alles in orde te maken.

Het grote probleem is dat we er zelf niets van kennen, zowel mijn mama als ik hebben nihil ervaring met al het papierwerk dat er komt bij kijken.

Mijn papa zou nu normaal in het komend jaar met vervroegd pensioen kunnen gaan. Dit staat al vast, we weten vooral niet wat en hoe we de groepsverzekering moeten aanpakken die mijn papa heeft van zijn werk.

Als mijn mama gaat kijken op de mypension van mijn papa dan staat er nog aanvullend pensioensparen bij met een bedrag. Dit bedrag van aanvullend pensioensparen is dit de groepsverzekering of is dit nog iets apart?

Ten slotte weten we niet of het slim is voor ons om bij de aanvang van zijn vervroegd pensioen de groepsverzekering op te zeggen en het bedrag te trekken met 20% belastingen? Pas bij 65 jarige leeftijd zou de belastingen op 10% komen maar met hoe papa nu achteruit gaat weten we niet of hij nog zo lang leeft.

Verliezen we deze groepsverzekering bij geval van sterfte of wordt deze dan toch nog uitgekeerd? Is zijn levensverzekering ook nog van toepassing wanneer hij op vervroegd pensioen is of niet (levensverzekering zit onder groepsverzekering blijkbaar)

Zoals ik al zei, we zitten met de handen in het haar en weten niet hoe het we moeten aanpakken, deze beslissingen kunnen ons ettelijke duizenden euro's kosten mochten we een verkeerde beslissing nemen en dat geld is broodnodig om papa zijn woonzorgcentrum te betalen.

Mijn excuses als ik het foute vakjargon gebruikt heb of er iets onduidelijk is.

Alvast bedankt voor enige raad.

Vriendelijke groeten,

TM

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:58
Allereerst, verschrikkelijk om te horen van je vader.

Verder mogelijk belangrijk om te vermelden dat het om België gaat, veel leden hier zijn enkel bekend met de Nederlandse regels. Zover ik kan vinden (ik ben er ook niet bekend mee) is de groepsverzekering hetgeen je zult zien op mypension, dit vind ik hier: https://www.kbc.be/ondern...plannen-op-mypension.html

Kun je niet de werkgever van je vader aanspreken? Die kunnen er mogelijk meer over vertellen (of de HR als het een groot bedrijf is). Of er iets overblijft bij overlijden zou namelijk kunnen liggen of er een overlijdensdekking bij afgesloten is, ook weer zover ik kan vinden op internet. Daar zal hier verder vermoedelijk ook niemand een duidelijk antwoord op kunnen geven.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:05
Gezien de term groepsverzekering neem ik aan dat het hier over België gaat?

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:05
Pensioenen zijn ingewikkelde stof, het is niet voor niets dat je (in Nederland, in Belgie weet ik dat niet) alleen advies over pensioen mag geven als je een vergunning daarvoor hebt. Op Tweakers zijn heel veel mensen bereid om je te helpen, als ik het goed inschat hebben de meesten mensen die hier vaak komen wel een Nederlandse achtergrond, dus dan zal dit al lastig worden. Maar mijn advies zou sowieso zijn om op zoek te gaan naar een fiscalist of financieel planner. Je wil niet achteraf ontdekken dat het advies "bijna goed" was en het je toch een hoop geld gaat kosten. Natuurlijk kost een fiscalist of financieel planner je geld, maar bij belangrijke beslissingen weegt dat echt wel op tegen de baten.

• Generaal Pep
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 21:13
DCV191283 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:05:
alleen advies over pensioen mag geven als je een vergunning daarvoor hebt
Deze opmerking. Ga opzoek naar een adviseur. Dat is het beste advies die welke tweaker dan ook jou kan geven.

Ik wens je heel veel sterkte TM.

Edit: Ik zie nu dat je speciaal voor deze vraag een account op Tweakers hebt geregistreerd. Naar aanleiding hiervan wil ik je nog wat meegeven: Ga niet heel het internet en de actieve fora af opzoek naar advies. Niet iedereen zit op het internet met goede bedoelingen en daarbij komt ook de opmerking hierboven te pas. Het is serieus. Ga opzoek naar een adviseur. (Ik heb wel heel veel contacten alleen die werken allemaal onder de Nederlandse regelgeving)
Die adviseur zal geld kosten, maar zoals je zelf zegt kan die je misschien wel 1000'en besparen.

[Voor 46% gewijzigd door Generaal Pep op 11-09-2021 11:14]

01010000 01100101 01110000 01100101

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17:56
TM120 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:40:
deze beslissingen kunnen ons ettelijke duizenden euro's kosten mochten we een verkeerde beslissing nemen en dat geld is broodnodig om papa zijn woonzorgcentrum te betalen.
Om die reden alleen al zou ik je niet wenden tot geboden hulp op een online forum, maar professioneel advies inschakelen. Ik zou denken dat een notaris hiervoor het juiste adres is. Anderszins bijvoorbeeld een fiscaal adviseur.

Ja, je betaald hier mogelijk iets voor. Maar zodra er duizenden euro's tegenover staan loont dit zich.

Op enkele van de vragen kun je je mogelijk ook reeds wenden tot de partij die het pensioen uitbetaald. Indien dit één partij is, kan deze je mogelijk ook reeds een eind op weg helpen. Desalniettemin, zou ik bij dit soort bedragen niet te moeilijk doen over de stap naar professioneel, onafhankelijk advies. Zoals je zelf terecht aangeeft, het gaat hier niet om wisselgeld.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verder zou ik hem niet adviseren om met vroegpensioen te gaan, maar zal in deze de weg van ziekte/arbeidsongeschikt de beste weg zijn. In elk geval in nederland. Bij vroegpensioen teer je in op je pensioen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Lordy79

Fundamentalist

Allereerst ook sterkte gewenst: jullie gaan een aantal moeilijke jaren voor de boeg.

Betreft de financiën:
Zoek een goede boekhouder / adviseur.
Ik ken er eentje in Antwerpen die mij altijd goed geholpen heeft in de jaren dat ik in België heb gewoond maar er zijn er vast meer.
Dat hoeft ook geen waanzinnige bedragen te kosten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• TM120
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 12-09 15:07
Ja ik ben uit België en de regelgeving zal dus wel anders zijn dan in Nederland.

Het gene wat ik uit de meeste reacties haal is om professionele hulp te zoeken wat dan waarschijnlijk ook wel de beste weg is voor ons. Zullen we hier thuis moeten bespreken.

Bedankt voor de reacties en goede raad.

Vriendelijke groeten

TM

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:40
@TM120 Allereerst: Veel sterkte in je situatie.

Ik ben geen expert in de materie, dus gelieve mijn post niet met zekerheid als correcte informatie aan te nemen en, zoals eerder aangeraden, zeker professionele info in te winnen.

Zoals je waarschijnlijk weet heb je in België 4 pensioenpijlers:

1. Wettelijk pensioen van de overheid
=> Dit kan je terugvinden op MyPension in de sectie "Mijn Wettelijk Pensioen". Daar kan je zowel je vroegste als wettelijke pensioendatum terugvinden.
2. Aanvullend pensioen opgebouwd via je werkgever of als zelfstandige (beter bekend als groepsverzekering (werknemers) of Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (zelfstandigen).
=> Dit kan je terugvinden op MyPension in de sectie "Mijn Aanvullend Pensioen"
3. Pensioensparen via je bank (aparte pijler tegenover pijler 4 gezien dit fiscaal voordelig is)
=> Info kan je terugvinden rechtstreeks bij je bank
4. Vrij sparen
=> Spreekt voor zich.

De groepsverzekering waarover je spreekt is dus de tweede pijler die je inderdaad kan terugvinden in MyPension onder de sectie "Mijn Aanvullend Pensioen". In verband met wanneer je dit bedrag exact krijgt uitgekeerd, is (of was) dit niet altijd duidelijk

Volgens de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (afgekort "het FSMA" naar de Engelse naam):
Sinds 1 januari 2016 is de uitbetaling van het aanvullend pensioen gekoppeld aan het wettelijk rustpensioen: wanneer u met (vervroegd) pensioen gaat, wordt uw aanvullend pensioen automatisch uitbetaald. Ook al vermeldt uw aanvullend pensioenplan een andere pensioenleeftijd. Als gevolg hiervan:

Is het niet mogelijk om uw aanvullend pensioen op te nemen vóór uw wettelijk pensioen ingaat (op deze regel bestaan enkele uitzonderingen, die hieronder worden toegelicht).
Is het niet mogelijk om de opname van uw aanvullend pensioen uit te stellen, nadat u al met pensioen bent gegaan.
Dus inmiddels lijkt mij dat je aanvullend pensioen automatisch zal worden uitgekeerd bij het bereiken van de vervroegde pensioendatum van je vader. Hoe dit fiscaal in elkaar zit qua belastingen durf ik niets over zeggen. Het lijkt me dus ook niet langer mogelijk de opname van dit geld uit te stellen tot de "wettelijke pensioendatum" ivm fiscaliteit (wat naar mijn weten vroeger inderdaad wel een optie was, maar ik vind hier niet direct iets over terug).
*Er zijn ook (zeer) beperkte opties op het aanvullend pensioen eerder op te nemen. Je lijkt hier niet naar op zoek/hier niet achter de vragen, maar ik geef het gewoon mee. Verder ken ik de scenario's niet waarin dit kan + fiscaal zal dat sowieso niet interessant zijn, maar mocht je vader té snel achteruitgaat kan het misschien toch de moeite zijn?

Ivm opname bij overlijden. Kijk eens of je in MyPension (nog steeds in de tab "Mijn Aanvullend Pensioen") of er onder het bedrag van de "Pensioenreserve" (het aanvullend pensioen van de groepsverzekering) ook een bedrag staat met de naam "Overlijdensdekking".
Vaak voorziet een aanvullend pensioenplan ook een overlijdensdekking. Uw begunstigden (bijvoorbeeld uw partner of kinderen) krijgen dan een bedrag uitbetaald als u sterft vóór uw pensioen. Hier vindt u het bedrag van al uw overlijdensdekkingen die geldig zijn op 01/01/2021 in uw pensioenplan(nen) als werknemer. Dit bedrag zou aan uw begunstigden zijn uitbetaald als u op 01/01/2021 zou zijn overleden.
Indien dit er niet staat vermoed ik dat het aanvullend pensioenplan van je vader niet beschikt over een overlijdensdekking.

Sowieso zou ik eens proberen contact opnemen met de personeelsdienst van de werkgever van je vader. Daar zit in principe iemand die kennis heeft van de afgesloten contracten van de groepsverzekering + contacten heeft rechtstreeks bij de verzekeraar. Gezien de situatie zou het me toch erg verbazen mochten ze je daar niet willen assisteren (of op zijn minst in de juiste richting wijzen).

Alternatief kan je eens contact opnemen met een advocaat of notaris? Ik vermoed dat deze mensen iets vaker dit soort vragen krijgen?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee