Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 08:07
Ik heb een Dell Latitude E5250 met zowel een M.2 mini SSD in het WWAN slot en een gewone SATA HDD.
Ik wil de SSD gebruiken als bootdrive / OS en de HDD als storage voor films etc. Mijn OS en library houd ik graag apart.

De BIOS staat helaas niet toe dat ik van de kleine SSD kan booten (zie hier). De Windows 10 installer herkent hem verder wel en Linux is ook geen probleem, kan er dus alleen niet vanaf booten.

Als het goed is moet ik wel van SD kaart kunnen booten, heeft iemand ervaring met een goede universele bootloader die zowel Windows 10 als Linux ondersteunt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hûh? Dan boot je toch gewoon van je SATA SSD naar een OS op je M.2 SSD? Een heleboel tweakers krijgen dat zelfs ongewild voor elkaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 08:07
Zou niet weten hoe ik dat met de Windows 10 installer voor elkaar krijg? En verder wil ik nog wel kunnen booten als ik mijn SATA HDD upgrade

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 17:57
Je zou een bootloader als grub standalone kunnen installeren op de HDD, maar volgens mij heb je dan alsnog een NVMe driver nodig.

Nu ben je niet de eerste met dit probleem, dus er zijn voldoende guides te vinden over het laden van een UEFI NVMe driver. Dat kan zelfs vanuit een UEFI shell, wat misschien wel de mooiste optie is. Je kunt de UEFI shell ook scripten met een startup.nsh (cf. autoexec.bat).

[Guide+Video] How to install windows on NVME SSD 960 EVO without clover on a board without NVMe support.

Ik vermoed dat als je de UEFI shell boot en de NVMe driver laadt, je daarna gewoon Windows kunt installeren op de SSD. Daarna kun je een startup.nsh schrijven die de NVMe driver laadt en vervolgens de Windows bootloader aanroept.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

AvWijk schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 01:32:
...En verder wil ik nog wel kunnen booten als ik mijn SATA HDD upgrade...
Gewoon de UEFI partitie overzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==