Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Vraag
Alle reacties
Inderdaad. En all things equal is een pannendak natuurlijk altijd het veiligst als ondergrond, maar staal is dan alsnog een heel stuk veiliger dan een plastic in-dak systeem wat open op je dak(isolatie) ligt.jeroen3 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:09:
Er is alleen brandgevaar als je het onjuist monteert.
@TS: geef eens wat meer info. Is het een residentieel dak? Wat is de exacte opbouw?
Raar advies, wat is er brandbaarder? Meer APS'en zijn toch juist meer dingen die in de brand kunnen voegen dan 1 grote omvormer? Verkoopt die leverancier zelf wel stringomvormers of verzint ie smoezen om zijn dure APS'en te slijten?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands het punt met de meeste risico is de dc isolator en de dc stekkers. Dus in bepaalde zin klopt het wel. Als je de dc componenten kan verminderen is da kans op vlambogen verminderd.
Maar goed gemonteerde dc stekkers en goeie isolators zouden niet mogen vlambogen. Ook niet na jaren op een dak.
Maar goed gemonteerde dc stekkers en goeie isolators zouden niet mogen vlambogen. Ook niet na jaren op een dak.
Nogmaals, eerder ook al in een ander forumpost aangegeven, het verhaal over brandgevaar heeft vanuit de installateur geen technische gedachte maar een commerciële gedachte, hij speelt met de woorden brandgevaar in op een stuk emotie bij mensen en probeert zodoende meer omzet te creëren.
Ik werk voor een installateur, en krijg bijna dagelijks mensen aan de lijn die dergelijke verhalen aanhoren van een installateur, soms zelf van meerdere, het gaat om geld, meer omzet en winst in het laatje.
Ik werk voor een installateur, en krijg bijna dagelijks mensen aan de lijn die dergelijke verhalen aanhoren van een installateur, soms zelf van meerdere, het gaat om geld, meer omzet en winst in het laatje.
Dank voor de reacties. Moest even ‘residentieel’ opzoeken😏, maar het gaat idd. om een woning (in aanbouw).
Wat ik vaak hoor als argument voor micro’s is dat er dan minder spanning (dc) op het dak en naar de meterkast is. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit theoretisch een groter gevaar oplevert bij een stalen dak, maar vraag me af of dit in de praktijk een reëel gevaar is, en of er voorbeelden zijn waar dit tot ongelukken heeft geleid.
Wat ik vaak hoor als argument voor micro’s is dat er dan minder spanning (dc) op het dak en naar de meterkast is. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit theoretisch een groter gevaar oplevert bij een stalen dak, maar vraag me af of dit in de praktijk een reëel gevaar is, en of er voorbeelden zijn waar dit tot ongelukken heeft geleid.
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Het 'risico' van gelijkspanning komt uit de mogelijkheid tot veroorzaken van vlambogen. Knappe omvormers detecteren dat tegenwoordig en sluiten het systeem af. Sommige omvormers staat dat niet standaard aan
. Dus kennis en kunde van installateur.
Als het al mis gaat, is dat voornamelijk bij de connectoren. En dat zit hem in de kennis, kunde en gereedschap van de installateur.
Als hij aankomt met dit soort verhalen ... Is mijn vraag: vertrouwt hij zichzelf wel, en heeft de potentiële klant reden hem te vertrouwen?
Als het al mis gaat, is dat voornamelijk bij de connectoren. En dat zit hem in de kennis, kunde en gereedschap van de installateur.
Als hij aankomt met dit soort verhalen ... Is mijn vraag: vertrouwt hij zichzelf wel, en heeft de potentiële klant reden hem te vertrouwen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pagina: 1