USB-C Dockingstation voor thuis (Tripple Display)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 11:47
Ik zoek een?
USB-C Dockingstation voor thuis, dit moet 3 Display's kunnen ondersteunen (3 x 23" 1920x1200), het liefst een aantal USB poorten voor een Camera en wellicht spider en tevens een muis/toetsenboard.

Wat is je budget?
200 - 300 euro lijkt mij ok.

Heb je bepaalde (merk) voorkeuren?
Nee geen voorkeuren, zolang het maar werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Oke, er zijn eigenlijk 3 systemen welke ik wil kunnen gebruiken op mijn bureau:

• Desktop systeem (dedicated machine opgehangen in het bureau), dit is dan ook het default systeem wat aangesloten zou moeten zijn.
• Laptop werk 1: HP Elitebook 850 G5
• Laptop werk 2: HP Probook 470 G5

Het Desktop systeem is een wat zwaardere machine, hier bewerk ik video materiaal op en worden games gespeeld. Op dit moment zijn de monitoren aangesloten via een Geforce RTX 2060.

Sinds dat we veelal thuiswerken met Corona, wil ik de werk laptops eenvoudig kunnen aansluiten. Mij leek USB C het meest handige. HP Dockingstation (via dockingport) zou kunnen, maar de 470 van mijn vrouw is niet compatible.

Ik heb gekeken naar een dockingstation zoals deze:
https://www.amazon.com/TO...ion&qid=1631266469&sr=8-2

Grootste nadeel is eigenlijk dat mijn Adapter 65 watt is en de Dockingstation 60 geeft.

Hebben jullie nog alternatieven? Wat zijn jullie ervaringen?

Beste antwoord (via peerke1987 op 13-09-2021 12:18)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
peerke1987 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:28:
Hoe bedoel je een aantal beperkingen? Ik weet ook niet zeker of ik de gehele test helemaal begrijp, maar naar mijn idee kwam het er op neer dat enkel een Dell laptop werkt met 3 externe monitoren en bijvoorbeeld een andere laptop niet? Wellicht begrijp ik het verkeerd.

Anyway, als iemand mij kan vertellen dat het wel gaat werken met enigzins beperkte bandbreedte is dat prima voor mij. Ik vraag inderdaad voor kantoor werkzaamheden niet zoveel, behalve beeld ruimte...
Oké, even samenvatten. USB-C docks bestaan in ruwweg drie smaakjes:
1) Thunderbolt --> PCI-E verbinding over USB-C om beeld en randapparatuur aan te sluiten (Thunderbolt over USB-C is minimaal versie 3)
2) Displayport alt-mode voor het beeld + USB voor de randapparatuur
3) Displaylink voor het beeld + USB voor de randapparatuur

Alle opties hebben hun eigen beperkingen en die hangen ook nog eens af van de versie die je gebruikt.
Thunderbolt heeft de meeste bandbreedte maar volgens mij kan je daar maximum 3 x 4k @ 30Hz uithalen en dat is niet helemaal ideaal want zelf bij kantoorgebruik merk je dat 30Hz niet vloeiend is. Verder moeten al je apparaten dan ook Thunderbolt 3 ondersteunen.

Bij Displayport Alt-mode hangt het ook weer vanaf welke versie ondersteund wordt door je laptops en je dock. Veel onduidelijkheid en ik kan geen goed antwoord vinden.

Displaylink is een technologie waarbij de output van je grafische kaart gebruikt wordt en deze door de Displaylink driver gecomprimeerd wordt om over een USB 3.x verbinding te passen. Hoe trager je verbinding of hoe meer andere data er over loopt, hoe meer er gecomprimeerd moet worden. Bij hogere resoluties en snel bewegend beeld moet er ook meer gecomprimeerd worden. Het is ook een extra belasting op je CPU om de compressie te doen.

In het product dat je linkte wordt Displayport Alt-mode gebruikt voor de HDMI aansluiting en Displaylink voor de twee Displayport poorten.

Dus: je zou eens moeten uitzoeken welke technologieën je laptop(s) ondersteunen en met die beperkingen naar docks gaan zoeken die doen wat je wil en wat je eventueel in de toekomst wil (1440p of 4k bijvoorbeeld). Je moet er voor gestudeerd hebben om iets goed te zoeken wat gaat werken dus zorg voor een goede return policy :X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf een dell d6000, meen dat die ook drie monitoren ondersteunt.
Maar bolgens mij moet je even naar je eisen kijken. Wil je ook kunnen switchen zonder usb om te wisselen, heb je een dock met ingebouwde kvm nodig.
Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij de FHD resolutie die je wilt. Dat ondersteunen de meesten wel, maar wat als jij besluit je schermen te upgraden naar 4k? Wil je dan ook meteen gedwongen zijn een nieuw dock te kopen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
De D6000 zou super zijn, maar zonder zelf een dell te gebruiken lijkt dit moeizaam of gewoon niet te werken?:
YouTube: Will Dell D6000 Dock Display to 3 Monitors with Lenovo X1 Carbon and...

De KVM zou Fantastisch zijn, maar dat laat ik lopen. Ik ben van plan mijn desktop native aan te laten sluiten op de schermen via één van dan de poorten van de schermen en vervolgens de dockingstation op de andere poorten aan te sluiten. De monitoren detecteren input, dus die zouden automatisch moeten wisselen. Enige wat ik dan over houd is toetsenboard en muis, maar daar kom ik wel uit.

De link die ik deelde ondersteunde meen ik tot 3x 4k, als ik mij niet vergis? Natuurlijk heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
peerke1987 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:51:
De D6000 zou super zijn, maar zonder zelf een dell te gebruiken lijkt dit moeizaam of gewoon niet te werken?:
YouTube: Will Dell D6000 Dock Display to 3 Monitors with Lenovo X1 Carbon and...

De KVM zou Fantastisch zijn, maar dat laat ik lopen. Ik ben van plan mijn desktop native aan te laten sluiten op de schermen via één van dan de poorten van de schermen en vervolgens de dockingstation op de andere poorten aan te sluiten. De monitoren detecteren input, dus die zouden automatisch moeten wisselen. Enige wat ik dan over houd is toetsenboard en muis, maar daar kom ik wel uit.

De link die ik deelde ondersteunde meen ik tot 3x 4k, als ik mij niet vergis? Natuurlijk heb je gelijk.
Het artikel dat je deelt heeft wel een aantal beperkingen. Men spreekt over USB-C met displayport alt mode maar voor een deel van de aansluitingen moet je een DisplayLink driver installeren. DisplayLink is een technologie waarbij het beeld over de USB verbinding gaat in plaats van over de DisplayPort alt mode verbinding. Hiervoor wordt het beeld gecomprimeerd tot het past over de beschikbare bandbreedte. Mijn ervaring is dat dit prima werkt voor kantoorwerk maar je ziet duidelijk de compressie (en soms stutters) als er veel bewegende beelden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
Hoe bedoel je een aantal beperkingen? Ik weet ook niet zeker of ik de gehele test helemaal begrijp, maar naar mijn idee kwam het er op neer dat enkel een Dell laptop werkt met 3 externe monitoren en bijvoorbeeld een andere laptop niet? Wellicht begrijp ik het verkeerd.

Anyway, als iemand mij kan vertellen dat het wel gaat werken met enigzins beperkte bandbreedte is dat prima voor mij. Ik vraag inderdaad voor kantoor werkzaamheden niet zoveel, behalve beeld ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
Iemand nog alternatieven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
peerke1987 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:28:

1) Thunderbolt --> PCI-E verbinding over USB-C om beeld en randapparatuur aan te sluiten (Thunderbolt over USB-C is minimaal versie 3)

Alle opties hebben hun eigen beperkingen en die hangen ook nog eens af van de versie die je gebruikt.
Thunderbolt heeft de meeste bandbreedte maar volgens mij kan je daar maximum 3 x 4k @ 30Hz uithalen en dat is niet helemaal ideaal want zelf bij kantoorgebruik merk je dat 30Hz niet vloeiend is. Verder moeten al je apparaten dan ook Thunderbolt 3 ondersteunen.

Bij Displayport Alt-mode hangt het ook weer vanaf welke versie ondersteund wordt door je laptops en je dock. Veel onduidelijkheid en ik kan geen goed antwoord vinden.

Displaylink is een technologie waarbij de output van je grafische kaart gebruikt wordt en deze door de Displaylink driver gecomprimeerd wordt om over een USB 3.x verbinding te passen. Hoe trager je verbinding of hoe meer andere data er over loopt, hoe meer er gecomprimeerd moet worden. Bij hogere resoluties en snel bewegend beeld moet er ook meer gecomprimeerd worden. Het is ook een extra belasting op je CPU om de compressie te doen.

In het product dat je linkte wordt Displayport Alt-mode gebruikt voor de HDMI aansluiting en Displaylink voor de twee Displayport poorten.

Dus: je zou eens moeten uitzoeken welke technologieën je laptop(s) ondersteunen en met die beperkingen naar docks gaan zoeken die doen wat je wil en wat je eventueel in de toekomst wil (1440p of 4k bijvoorbeeld). Je moet er voor gestudeerd hebben om iets goed te zoeken wat gaat werken dus zorg voor een goede return policy :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
Admiral Freebee schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:36:
[...]

Oke ontzettend bedankt voor je uitleg, het zal een combinatie zijn van inderdaad noodzakelijke benodigde kennis en mijn ’vele eisen' van het eenvoudig kunnen verbinden van 3 monitoren dmv USB-c.

Misschien toch maar beperken naar 2 externe schermen en de laptop zelf..maar ik hecht enorm veel waarde aan een eenvoudig/lean bureau met niet te veel poespas.

Ik denk dat ik het apparaat mag retourneren als het niet werkt..maar liever even wat zekerder weten.

Door jouw antwoord heb ik in ieder geval een beter idee van waar ik moet zoeken ,dat is al veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

peerke1987 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:51:
Ik gebruik de D6000 met een Dell (Thunderbolt), een HP Pavilion (Thunderbolt) en een ASUS TUF Gaming (Displayport over USB-C). Allen zonder problemen met 2 externe schermen (DP 3440*1440 en HDMI 1920*1080). Ik durf niet te zeggen of het met 3 schermen ook gaat werken maar ik voorzie zeker op Thunderbolt daar geen problemen mee.

Ja, je hebt er een modern systeem voor nodig maar als het werkt met een relatief oude Dell (Intel 9750H CPU), een moderne HP (Intel 1135G7) en een modernische Asus (AMD 4800H) dan zie ik weinig wat daar mis zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Croga schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:28:
[...]

Ik gebruik de D6000 met een Dell (Thunderbolt), een HP Pavilion (Thunderbolt) en een ASUS TUF Gaming (Displayport over USB-C). Allen zonder problemen met 2 externe schermen (DP 3440*1440 en HDMI 1920*1080). Ik durf niet te zeggen of het met 3 schermen ook gaat werken maar ik voorzie zeker op Thunderbolt daar geen problemen mee.

Ja, je hebt er een modern systeem voor nodig maar als het werkt met een relatief oude Dell (Intel 9750H CPU), een moderne HP (Intel 1135G7) en een modernische Asus (AMD 4800H) dan zie ik weinig wat daar mis zou kunnen gaan.
Oké, maar de TS heeft:
• 1 laptop met Thunderbolt 3 (HP Elitebook 850 G5)
• 1 laptop met enkel een USB-C aansluiting met USB 3.1 (gen 1?)
• 1 desktop met een onbekende aansluiting maar Thunderbolt heb ik nog nooit op een desktop gezien. Sommige RTX 2060 kaarten hebben wel een USB-C aansluiting met DisplayPort.

Dus de TS is wellicht veroordeeld tot een DisplayLink dock omdat de HP Probook 470 G5 enkel een standaard USB aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Admiral Freebee schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:41:
• 1 laptop met enkel een USB-C aansluiting met USB 3.1 (gen 1?)
• 1 desktop met een onbekende aansluiting maar Thunderbolt heb ik nog nooit op een desktop gezien. Sommige RTX 2060 kaarten hebben wel een USB-C aansluiting met DisplayPort.
Yeah, that would be a problem. De Desktop zegt hij zelf al van dat de schermen rechtstreeks naar de schermen gaan. Daar gaat de dock dus geen rol spelen.

Een laptop van 5 jaar oud gaat inderdaad wel een probleem zijn.
Dus de TS is wellicht veroordeeld tot een DisplayLink dock omdat de HP Probook 470 G5 enkel een standaard USB aansluiting heeft.
De grote vraag is of je een Displaylink dock gaat vinden die 3 schermen ondersteund. Daarnaast is de performance van dat soort docks heel onprettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Croga schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:49:
[...]

Yeah, that would be a problem. De Desktop zegt hij zelf al van dat de schermen rechtstreeks naar de schermen gaan. Daar gaat de dock dus geen rol spelen.

Een laptop van 5 jaar oud gaat inderdaad wel een probleem zijn.

[...]

De grote vraag is of je een Displaylink dock gaat vinden die 3 schermen ondersteund. Daarnaast is de performance van dat soort docks heel onprettig.
Klopt helemaal. Ik gebruik zelf een dock met Displaylink voor een 1440p scherm + een 1920 x 1200 scherm en dat werkt prima voor kantoorwerk maar bij dingen zoals full size webcam beelden wordt het toch wel wat stroperig met compressieartifacten en een blazende laptop. Ik zou het dus niet aanraden voor drie schermen.
Pagina: 1