PC start niet na installeren RTX3080TI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-03 12:45
Hallo,ik heb net mijn eigen pc gebouwd, maar ik loop tegen wat problemen aan.

Ik heb zojuist een nieuwe gpu in mijn systeem geïnstalleerd en ik heb 2x een pcei 8 + 6+2-pins kabel aangesloten op de gpu vanaf de psu (2 verschillende psu-poorten pcei).

Als ik de computer opstart, gaat hij niet aan. Alleen de ramsticks lichten op, geen draaiende ventilatoren en ik kan de pc niet uitschakelen door de aan / uit-knop ingedrukt te houden.

Nu probeerde ik 1 pcei-kabel met 2x 6+2 pinnen van psu naar gpu. Nu gaat de pc aan maar worden niet al mijn monitoren weergegeven vanwege een stroomtekort

Ik kocht 2 nieuwe kabels 8 + 6+2 pinnen. En probeerde het opnieuw met hetzelfde probleem, alleen RAM sticks branden weer.

Mijn vraag.. hoe kan ik dit probleem oplossen? Wat kan dit zijn?

MB: Aorus elite x570

CPU: Ryzen 9 5900x

GPU: Gigabyte RTX 3080ti

RAM: 2x 8gb corsair DDR4 3600mhz

PSU: Corsair RM850

SSD's: 1tb Samsung 980 pro + sata 260gb + 1tb HDD.

Fans: Corsair A500 cpu cooler + 6 corsair 120mm Rgb fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-07 10:29
toch nog s checken of alle kabels goed ingeplugd zitten, kijken of de videokaart goed in het PCI-E slot zit, ik zou ook het moederbord voorzien van de laatste bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 23:25
Advies over je PSU kabels: gebruik geen andere (merk) kabels. Alleen de originele die je erbij hebt gekregen.

Verder zou ik even kijken of je de kabels van je voeding naar je moederbord en GPU wel goed hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Zonder foto's kunnen we je niet helpen, laat eens precies zien waar de stekkers in zitten (PSU kant)

Ik vermoed ergens verkeerd. Anders is je PSU kapot, of je videokaart. Weinig andere opties over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Alle kabels zitten goed ingeplugd. ( in het pce-i slot van de voeding en de gpu)
Kaart zit goed vast ( GPU werkt met 1 kabel met 2x een 6+2 aansluting. )
Oude GPU werkt wel.
Laatste Bios heb ik geinstalleerd.

Ik zal een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Alles zit in de PSU. met die 2 rode kabels in 2 verschillende poorten.
Die 2 rode kabels zitten in de GPU.
1 zon zwarte kabel werkt WEL. ( niet genoeg stroom )
2 van die zwarte kabels werken NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvUYQyFU0zmP5r_en6gtGf3djyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxBu5gLOsOMti970RpkYs0Jf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZl5oLIXVngZT88inKmgNiK5Gns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceM4KCdVE9M0hV8aROzxTD9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGQJh2VDkJbxibzaXn09QRYt1H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzzUrxYMMUUnv0mp3rusDMd6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-07 23:01
De kabel met rode connectors hoort niet bij de voeding. In het slechtste geval maak je daarmee kortsluiting in de videokaart met een kapotte videokaart als gevolg. Gebruik alleen kabels die bij de voeding zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door Uszka op 10-09-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Uszka schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:12:
De kabel met rode connectors hoort niet bij de voeding. In het slechtste geval maak je daarmee kortsluiting in de videokaart met een kapotte videokaart als gevolg. Gebruik alleen kabels die bij de voeding zitten.
Die zwarte kabels zaten bij de voeding. 2x die 2x 6+2 pins werkten niet.
1x die 2x 6+2 pins kabel ( van de voeding, werkte wel)
Ik heb toen nieuwe kabels aangeschaft ( die rode )

Die werkten ook niet. ( zelfde probleem als die 2x van de voeding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Voor welk merk en type voeding is de kabel met rode connectors of heb je een random kabel gekocht waarmee je mogelijk je 3K rig mee hebt gesloopt?

De zwarte kabels die met de voeding kwamen moeten overigens gewoon werken. Werkt het niet dan is er iets anders aan de hand en moet je verder troubleshooten ipv een random pci-e kabel proberen waarvan je de pinout aan de voedingkant niet weet.

[ Voor 45% gewijzigd door Uszka op 10-09-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Uszka schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:53:
Voor welk merk en type voeding is de kabel met rode connectors of heb je een random kabel gekocht waarmee je mogelijk je 3K rig mee hebt gesloopt?

De zwarte kabels die met de voeding kwamen moeten overigens gewoon werken. Werkt het niet dan is er iets anders aan de hand en moet je verder troubleshooten ipv een random pci-e kabel proberen waarvan je de pinout aan de voedingkant niet weet.
Ik heb de kabels van een computer zaak uit de buurt, geen idee wat voor merk ze zijn eerlijk gezegd...
De kabels die bij de voeding zaten deden het ook niet.
zijn niet alle kabels hetzelfde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Aan de kant van het onderdeel, in jouw geval de videokaart, is de pinout van alle kabels hetzelfde echter aan de kant van de voeding verschilt het per merk en kan het zelfs per type binnen een merk verschillen. Gebruik van niet compatibel kabels kan schade aan het systeem veroorzaken. Hebben ze in de winkel niet gevraagd met welk merk en type voeding het gebruikt gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 19:06

muhda

Time & Space traveler

Het lijkt alsof je computer onderdelen meer dan 850 watt van de voeding vragen tijdens het opstarten.

Kan je als test jouw CPU in de bios op ECO modus zetten en dan de pc opstarten met de originele kabels?
Als het niet lukt via de bios, kan je dan je oude GPU erin zetten. AMD Master software installeren en dan de ECO modus kiezen voor de CPU en dan weer je nieuwe GPU erin met de originele kabels.

* ECO modus voor de CPU zorgt ervoor dat de CPU maar 64 Watt vraagt en niet de volle 120-140 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Uszka schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:11:
Aan de kant van het onderdeel, in jouw geval de videokaart, is de pinout van alle kabels hetzelfde echter aan de kant van de voeding verschilt het per merk en kan het zelfs per type binnen een merk verschillen. Gebruik van niet compatibel kabels kan schade aan het systeem veroorzaken. Hebben ze in de winkel niet gevraagd met welk merk en type voeding het gebruikt gaat worden?
Ze hebben enkel gevraagd of het om een modulaire voeding ging. Dit was het geval en dus gaven ze me die kabels mee..
Ik zal de orginele kabels nog maals proberen samen met de ecostand.
heel erg bedankt voor de suggesties.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Eco stand heeft geen nut. Voeding is adequaat en dat met een daisy chained kabel bepaalde videouitgangen het niet doen ligt niet aan de voeding.

Heel dom van die winkel om niet te vragen om welke voeding het gaat. Nu is de kans aanwezig dat je schade hebt veroorzaakt door verkeerd advies.

[ Voor 33% gewijzigd door Uszka op 10-09-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Uszka schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:44:
Eco stand heeft geen nut. Voeding is adequaat en dat met een daisy chained kabel bepaalde videouitgangen het niet doen ligt niet aan de voeding.

Heel dom van die winkel om niet te vragen om welke voeding het gaat. Nu is de kans aanwezig dat je schade hebt veroorzaakt door verkeerd advies.
Wat zou jij voorstellen om te doen in dit geval?
De GPU opnieuw installeren in het PCE-i slot?
met 1 daisy chain kabel deed de GPU het wel.. ( niet met genoeg stroom tho..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik geloof dat ik het zie. Waar gaat die kabel heen waar "type 4" op staat, aan de voedingskant?

Hij zit tussen de 24p en 6+2. Wordt dat een 8pin CPU kabel?

EDIT: nvm dat zou niet uit moeten maken. Either way, je hebt onder 4x 6.2pin mogelijkheden die ook dubbelen als 4+4 CPU power. Heb je ze allemaal al geprobeerd, ipv die ene uit de bovenste rij te gebruiken?

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 10-09-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:00:
Ik geloof dat ik het zie. Waar gaat die kabel heen waar "type 4" op staat, aan de voedingskant?

Hij zit tussen de 24p en 6+2. Wordt dat een 8pin CPU kabel?
De eerste type 4 zit bij die 24 pins in ( zijn 2 kabels die op het moederboard aansluiting zitten aangesloten.)
Die daar onder zijn die voor de GPU en die naast de 24 pin is CPU.
Maar ik heb al deze kabels ook al in alle mogelijke manieren geprobeerd te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Zwitsalhaardoen schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:58:
[...]

Wat zou jij voorstellen om te doen in dit geval?
Basis setup buiten de behuizing testen en alleen de kabels gebruiken die met de voeding mee kwamen.
( niet met genoeg stroom tho..)
Dat is onzin. 2 aparte kabels is beter om de stroom over de kabels te verdelen maar opstarten, kantoorwerk en video's kijken gaat prima als de videokaart met een daisy chained kabel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wat bedoel je hier precies mee "
met 1 daisy chain kabel deed de GPU het wel.. ( niet met genoeg stroom tho..)"?

Het lijkt erop dat je systeem niet opstart door een power tekort en dat is vreemd want op papier moet dit kunnen. Wat zie je wel met 1 kabel en niet met 2 (van diezelfde en zeker niet die rode gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
superduper schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:14:
Wat bedoel je hier precies mee "
met 1 daisy chain kabel deed de GPU het wel.. ( niet met genoeg stroom tho..)"?

Het lijkt erop dat je systeem niet opstart door een power tekort en dat is vreemd want op papier moet dit kunnen. Wat zie je wel met 1 kabel en niet met 2 (van diezelfde en zeker niet die rode gebruiken)
met 1 daisy chained gaat alles gewoon aan.
Met 2 daisy chained gaan alleen de ram sticks branden en gebeurd er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

En als je die ene daisy chain kabel in de andere poort op de PSU stopt (waar je eerder kabel nummer 2 had) gaat die dan ook aan?

Ik zie dat je 5 opties hebt om deze aan te sluiten; alle poorten op de PSU geprobeerd? Ook de CPU kabel is op het mobo aangesloten?

Heeft deze voeding aparte 12V rails? Je zou bijna denken dat er dan 1tje niet helemaal lekker is.

[ Voor 22% gewijzigd door superduper op 10-09-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt voldoende kabels gekregen bij aankoop, je hoeft geen kabels bij te kopen. Verder moet je wel de PCIe kabel en stekkers gebruiken, niet de EPS.
@superduper Nee, Single

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 10-09-2021 16:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hackus schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:21:
Je hebt voldoende kabels gekregen bij aankoop, je hoeft geen kabels bij te kopen. Verder moet je wel de PCIe kabel en stekkers gebruiken, niet de EPS.
@superduper Nee, Single
EPS cables zouden niet moeten passen in de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Ik heb nu denk ik nog een groter probleem..

Zojuist de pc proberen aan te zetten ( alles op de juiste plek op de voeding etc, met zwarte kabels 2x ).
Hierbij viel de stroom in de woning uit ( zekering gesprongen ). Na vervangen van de zekering geen teken van leven in de voeding.. ( brandlucht in voeding ).

Ik hoop dat de rest nog wel in leven is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Klinkt als een grote user error.

Post eens foto's van de modulaire kant van de voeding en de voeding aansluiting van elk onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Klinkt mij meer gewoon als een defecte voeding die de load niet aan kon. De 3080Ti heeft een reputatie voor bij pieken een hoop meer dan de TDP van een voeding te vragen (onthoud: TDP is wat de koeler minimaal aan hitte moet kunnen dissiperen, maximale power draw van de voeding mag een hoop meer dan TDP zijn).

Zie de coverage van GamersNexus bij de recente Gigabyte-voedingen. Die hadden er ook ééntje die na een paar keer Over Power Protection te raken ineens kortsloot, en daarbij een zekering van hun stroomtester opblies.

Super tricky, want ze hebben toen ze niet met de stroomtester bezig waren er ook een 3080 aan verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Er is nu alleen niets meer dat je kunt doen tot je een nieuwe voeding hebt. Mocht je PC aan een verlengsnoer hangen is het misschien ook handig om even te checken of die niet mee gebarbecued is. :/ Rot voor je, man. Ik hoop dat alleen de voeding de geest heeft gegeven.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Niet Henk schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:35:
Klinkt mij meer gewoon als een defecte voeding die de load niet aan kon.
Nieuw systeem dat nog niet verder is geweest dan 1x opstarten. Hoe wil je daarmee een OCP of OPP triggeren?
De 3080Ti heeft een reputatie voor bij pieken een hoop meer dan de TDP van een voeding te vragen (onthoud: TDP is wat de koeler minimaal aan hitte moet kunnen dissiperen, maximale power draw van de voeding mag een hoop meer dan TDP zijn).
In een game of tijdens een stress test. Niet in het BIOS of het laden van Windows.
Zie de coverage van GamersNexus bij de recente Gigabyte-voedingen. Die hadden er ook ééntje die na een paar keer Over Power Protection te raken ineens kortsloot, en daarbij een zekering van hun stroomtester opblies.

Super tricky, want ze hebben toen ze niet met de stroomtester bezig waren er ook een 3080 aan verloren.
Dat is een ontwerpfout in de voeding door onervarenheid van de OEM. Dat heeft niets van doen met het probleem waar TS tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

superduper schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:23:
[...]

EPS cables zouden niet moeten passen in de GPU
Je wil niet weten wat veel voor elkaar krijgen ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Hij is al wel eerder aangeweest, het is niet een compleet nieuw systeem.
Ik speelde er eerder gewoon games op ( alles hetzelfde ) maar dan met een GTX 970 ( alles werkte daarop een maand prima, ook zware games zoals Fallen order, borderlands 3 etc.).

De GPU heb ik nieuw aangeschaft en geïnstalleerd. Hierbij begonnen de problemen...
Ik zal die foto's straks even maken van alle aansluitingen. Ik heb niet heel veel bijzonders verder gedaan...

Hoop echt dat alles verder nog in tact is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmdoVVkZXjY6mkSINLwQDVISFdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlV3d2kGI8JzPufh2PRejPve.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ_IGY7abuRBTPL0h-YHqFJOI-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OvuiDhaZmOdSuWBWYwyUYfY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9hqKnU4GUSli4qS9t8X9r16QF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bop60XPgPgBkJSgvYuVpN11d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhNvsgSWxBbSEbkovTPIpuyRKxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGe1fIFWgv1862na7RPk4WP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y37g9fXta2C8v0Njcn76TgWEBAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hgi6FBXyh2ffCyJU1OBvSYc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqJ9gG1CU3PsKJeS_laqVaaEBLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjHwRy5DAioWQDAz4p07644z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de aansluitingen

Update:

Ik heb een voeding gekregen (400w)
En deze aangesloten op het moederboard zonder cpu aan te sluiten en zonder gpu.

Moederboard gaat aan, fans draaien, ram sticks geven rgb. Dus ik denk dat mn gpu het ook wel heeft overleefd...

Thank god.

Nu nieuwe voeding proberen later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Uszka schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:48:
Nieuw systeem dat nog niet verder is geweest dan 1x opstarten. Hoe wil je daarmee een OCP of OPP triggeren?
Vrij simpel, de meeste componenten vragen best wat vermogen bij start-up voor initialisatie.
Dat is een ontwerpfout in de voeding door onervarenheid van de OEM. Dat heeft niets van doen met het probleem waar TS tegenaan loopt.
De oorzaak is niet hetzelfde, het gevolg wel.

Feiten op een rijtje:
1. Een PC met een intacte voeding dient niet in z'n eentje een stop door te kunnen slaan (behalve als je hem natuurlijk op een heel lichte stop hebt aangesloten). OPP dient te trippen voordat een voldoende vermogen gevraagd wordt om een stop door te slaan.
2. Een voeding dient niet defect te raken bij verkeerd aansluiten (behalve als je heel rare dingen doet). Daarvoor hebben we SCP/OPP/OCP. Enkel downstream componenten kunnen defect raken bij een te hoog voltage bij verkeerd aansluiten.
3. Als een stop doorslaat en de voeding ruikt naar rook, dan is de voeding stuk tot het tegendeel bewezen is.

Daarnaast heeft OP een oude voeding die niet heel ruim zit als je een 5900X + 3080Ti erop wil draaien. Dus de kans dat dat niet lukt is best reeel. Mij lijkt het een hoop meer waarschijnlijk dan een mysterieuze user error die een werkende voeding laat roken en stoppen door laat slaan. Zeker wetende dat die extensions gewoon aan beide kanten hetzelfde waren (zoals bij de meeste modular PSUs maar zeker niet alle), dus de kans dat die de fout veroorzaken lijkt me niet heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:57
Kleine kans dat het te maken heeft met je probleem, maar heb je wel standoffs gebruikt om je moederbord in je kast te monteren? Op je foto's lijkt het alsof je moederbord vrij plat op de kast ligt en de schroeven uitsteken, maar misschien zie ik het verkeerd op de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Wekko306 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:48:
Kleine kans dat het te maken heeft met je probleem, maar heb je wel standoffs gebruikt om je moederbord in je kast te monteren? Op je foto's lijkt het alsof je moederbord vrij plat op de kast ligt en de schroeven uitsteken, maar misschien zie ik het verkeerd op de foto's.
Ja die schroeven zijn prima, het is een oude case haha, die schroeven zijn wat dikker dan andere.

Ik heb deze voeding als retour aangeboden, en heb een corsair 1000w gevraagd als vervanging. Kijken of dat het oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 11:02
Niet Henk schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:39:
[...]

Daarnaast heeft OP een oude voeding die niet heel ruim zit als je een 5900X + 3080Ti erop wil draaien. Dus de kans dat dat niet lukt is best reeel. Mij lijkt het een hoop meer waarschijnlijk dan een mysterieuze user error die een werkende voeding laat roken en stoppen door laat slaan. Zeker wetende dat die extensions gewoon aan beide kanten hetzelfde waren (zoals bij de meeste modular PSUs maar zeker niet alle), dus de kans dat die de fout veroorzaken lijkt me niet heel groot.
An-sich moet een RM850 voldoende zijn voor zijn setup.
Hier draait een 5900x samen met een RTX 3090, 2 PCi-E SSD's,3 SATA SSD's, pomp voor waterkoeling en 6 USB randapparaten probleemloos op een HX850i
Hoogste wat ik hier tot nu toe gemeten heb belast is 580watt.

Dat gezegd, je hebt wel gelijk dat een combinatie van een oude voeding die al op het randje is en een piek spanning voldoende kan zijn om de zaak om zeep te helpen.

@Zwitsalhaardoen
Corsair voedingen, zowel RM's, AXen als HXen zijn ERG selectief met kabels.
Kabels die niet standaard bij je voeding zitten of special voor dat type voeding gemaakt zijn (aftermarket kabels) echt...gewoon... niet...gebruiken.

Eerlijk gezegd, zoals ik je verhaal lees ben ik bang dat je redelijk wat hardware naar de eeuwige rijstvelden heb gestuurd.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Niet Henk schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:39:

Vrij simpel, de meeste componenten vragen best wat vermogen bij start-up voor initialisatie.
Niet in die mate dat een 850w voeding daarvan over zijn nek gaat. Videokaart verbruikt zo goed als niets tijdens boot.
Daarnaast heeft OP een oude voeding die niet heel ruim zit als je een 5900X + 3080Ti erop wil draaien. Dus de kans dat dat niet lukt is best reeel. Mij lijkt het een hoop meer waarschijnlijk dan een mysterieuze user error die een werkende voeding laat roken en stoppen door laat slaan.
Het is geen oude voeding. De RM850 die TS heeft kan niet ouder zijn dan 2 jaar en de kwaliteit is verre van beroerd, vrij goed zelfs.
Zeker wetende dat die extensions gewoon aan beide kanten hetzelfde waren (zoals bij de meeste modular PSUs maar zeker niet alle), dus de kans dat die de fout veroorzaken lijkt me niet heel groot.
Welke extensions? Ik zie alleen modulaire kabels en weet vrijwel zeker dat de kabel met rode connectors niet de juiste pinout aan de voedingkant heeft.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zwitsalhaardoen schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:09:
[...]

Ja die schroeven zijn prima, het is een oude case haha, die schroeven zijn wat dikker dan andere.

Ik heb deze voeding als retour aangeboden, en heb een corsair 1000w gevraagd als vervanging. Kijken of dat het oplost...
1000W helpt niets als je niet de meegeleverde kabels gebruikt, of dingen verkeerd aansluit.
RTX3080Ti draait prima op 850w voeding, zeker een van goede kwaliteit als je hier bespreekt
pricewatch: Corsair RM850 (2019)

Bij 'custom' kabels, moet je wel de versie voor Corsair kiezen. maar dat had ik eerder al gezegd.
De +-500W spikes van deze videokaart, ontstaan niet bij opstarten.

• Zwitsalhaardoen
Hackus schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:49:
[...]

1000W helpt niets als je niet de meegeleverde kabels gebruikt, of dingen verkeerd aansluit.
RTX3080Ti draait prima op 850w voeding, zeker een van goede kwaliteit als je hier bespreekt
pricewatch: Corsair RM850 (2019)

Bij 'custom' kabels, moet je wel de versie voor Corsair kiezen. maar dat had ik eerder al gezegd.
De +-500W spikes van deze videokaart, ontstaan niet bij opstarten.
Waar zou het dan aan kunnen liggen dat hij niet opstart? Wel met 1 kabel, niet met 2.. ik snap er echt niets van. Eerst maar een nieuwe voeding bestellen, dan kijken wat de meegeleverde kabels doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou uitbouwen en opnieuw beginnen. Op 0 open ogen en eerst beeld krijgen. Dan pas verder kijken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 11:02
Zwitsalhaardoen schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:29:
[...]

Waar zou het dan aan kunnen liggen dat hij niet opstart? Wel met 1 kabel, niet met 2.. ik snap er echt niets van. Eerst maar een nieuwe voeding bestellen, dan kijken wat de meegeleverde kabels doen..
Klinkt erg als een probleem wat ik maanden geleden met een 3090 had.
Uiteindelijk bleek de 3090 en een PCI-E SSD overleden.
Ben er jammer genoeg nooit achter gekomen wat uiteindelijk de oorzaak hiervan is geweest.

Het is jammer dat jou moederboord geen status LED's heeft, anders kon je zien waar hij tijdens bootup op blijft handen (ik vermoed D_VGA aka de videokaart)

Het is mogelijk, maar dan zoek je het echt al ver, dat 1 poort op je voeding wat brak is, waardoor er niet voldoende stroom aan je videokaart geleverd kan worden.
Nogmaals, dit is echt al ver gezocht : een voeding doet het of is kaduk, zit weinig anders tussen.
Je zou de kabels die stroom leveren aan je videokaart kunnen uitwisselen naar andere poorten op je voeding (uit mijn hoofd heeft de RM850 4 poorten voor stroom voor je videokaart maar hou me ten goede)

Denk dat je beter kan wachten tot je die andere voeding hebt en dan verder kijken, zoals ik hierboven al heb aangegeven : ik vermoed dat je al wat hardware naar de eeuwige rijstvelden heb gestuurd.

Kleine tip :
Als het nog mogelijk is kijk of je een voeding kan krijgen waarbij je de wattage kan uitlezen (heb je wel een vrije USB 2.0 poort op je moederboord nodig)

Uit mijn hoofd zijn het de i versies van de Corsair RM, AX en HX serie die deze mogelijkheid hebben.
Kost je wel extra, en velen zullen het totaal overbodig vinden maar ik zweer erbij tegenwoordig, al is het maar alleen om te zien WAT er gebeurt als je desktop voluit gaat.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
RM1000 van corsair is onderweg. Oude viel onder garantie.
Ik heb het waarschijnlijk voor het weekend wel getest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwitsalhaardoen
Een nieuwe voeding doet wonderen.
Alles leeft !!!

Bedankt voor de hulp !
Pagina: 1