APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Alle opties die je noemt gaan geld kosten, dus de vraag is vooral:
- wil je geld besparen?
- wil je max. duurzaam zijn?
- wil je graag zoveel mogelijk je eigen zonne-stroom (als die er is, heb je panelen?) gebruiken omdat dat technisch cool is?
Boiler zat er al in toen we het kochten en ik zou hem zelf ook zeker niet hebben geplaatst. Ik had destijds gekozen voor een HR ketel met SWW ipv via een boiler.
Ik heb even gekeken in de zomer als we op vakantie zijn verstook ik voor SWW 0,5 kuub wat in koudere periodes alleen maar meer is (stilstand verlies dus). Voor mijn is dit grotendeels onnodig omdat dit met name komt door de enorm slechte isolatie graad van de Boiler.
Hieraan wil ik du vanuit financieel oogpunt iets doen maar wel zinvol naar de toekomst toe.
Ik heb wel panelen maar geen overcapaciteit op het moment, aanvullend als ik de boiler kan vervangen met een andere optie die eventueel ook in de verwarming iets kan beteken (geen vloerverwarming) dan zou dat helemaal mooi meegenomen zijn.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Om het rijtje van de genoemde opties na te lopen:
1. zonneboiler: financieel weinig interessant, kan vaak ongeveer de helft van het jaar zorgen voor warm water. Dit doe je vooral vanuit duurzaamheidsaspect (kan wel mooi in je bestaande setup samenwerken met je CV-ketel, dus qua aanpassingen valt het mee.). Als er ruimte op je dak is en het is makkelijk toegankelijk zou ik dit overwegen, er staat best veel in het zonneboiler-topic.
2. warmtepomp: je kunt er 1 kopen speciaal voor warm tapwater. Dat bespaart per eenheid warmwater ongeveer ~0 euro, het scheelt vooral als dit ervoor zorgt dat je geen gasaansluiting meer nodig hebt en dus het vastrecht de deur uit kunt gooien. Als je dit zelf installeert kost het je netto 1000 - 1200 euro. Valt mee maar TVT is dus niet heel groot.
3. elektrisch verwarmen: niet doen, belachelijk veel stroom nodig en per eenheid water veel duurder dan gas / warmtepomp / zonneboiler
4. heeft heel weinig nut. Je moet kijken naar de bron van de warmte. Die blijft in deze situatie toch aardgas, dus netto heel weinig verschil.
IS er dan geen andere mogelijkheid om de gasafhankelijkheid te verlagen zonder direct de grote stap te maken naar een Warmtepomp?
Dit heeft voor mij nogal wat haken en ogen (plaats van de buiten unit, kosten maar ook qua afgiftesysteem (radiatoren)).
Of denk je dat een hybride WP toch wel een idee is, voor mijn gevoel is dit iets half doen zonder de echte stap te nemen en alles kwijt te zijn (weliswaar een kleindere investeringen maargoed geen eindfase).
Gasafhankelijkheid verlagen kan wel met zonneboiler, maar dat hoef je niet voor het geld te doen. Een ZB kost je snel 2000 tot 3000 euro, daar gaat nog wel 1000 euro subsidie van af maar je moet hem dan ook nog installeren. Als je dat laat doen kost het vaak rond de 1000 euro, dus totale kosten rond de 2-3k EUR. met een beetje ZB kun je circa de helft van je tapwater vervangen. Laat dat bijv. 250-300 m3/jaar zijn, daar dan 50% op besparen is dus 125-150 m3 gas besparen. gaat niet echt hard dus.
Het goedkoopst is een warmtepompboiler
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector
krijg je nog 650 euro subsidie op, waarschijnlijk makkelijk aansluiten omdat je al een indirecte boiler hebt met de juiste aansluitingen. Stel dat je dit zelf doet dan kun je voor ~1300 - 1500 netto zo'n ding neerzetten. Gaat wel stroom in, in het voorbeeld van 250 m3 gas per jaar voor warm water moet je rekenen op ongeveer 700 kWh/jaar ofzo. Dat kost je rond de 200 euro. Besparing dus 50 euro per jaar.
Dus nee, de meeste tussenoplossingen schieten financieel niet op helaas.
Is er dan echt geen optie anders dan een panasonic bij rjtec?
Misschien is een Arostor of andere WPB een optie?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
En functioneert dat ook een beetje als je geen binnen licht aanzuigt maar buiten lucht of daalt daarmee de cop flink?
Nee, maar wel een extra 50,- per maand kwijt i.v.m. een hoger 'capaciteits-tarief' van je netbeheerder zeker?No Hands schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:05:
Koop een doorstroomverwarmer. Nooit meer stilstandverlies.
Of heb jij een oplossing gevonden die je wel met een standaard 3x25A kunt gebruiken?
Ik zuig 50/50 aan.Fantastic_fox schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:29:
@Fr33z @Jim423 wat moet ik me voorstellen qua geluid van een warmtepomp boiler?
En functioneert dat ook een beetje als je geen binnen licht aanzuigt maar buiten lucht of daalt daarmee de cop flink?
Ook puur op buitenlucht is het fors goedkoper dan een normale boiler.
Het geluid is vergelijkbaar met de afzuigkap op de laagste stand ongeveer. Je hebt ook WPB met een buitenunit als je dat liever hebt maar misschien is een e-boiler dan beter.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
En hoe heb je de cv ondersteuning geregeld?
De cv-ondersteuning laat ik via de spiraal op de bodem lopen maar dit zou ik niet aanraden. Wil je cv gaan verwarmen zou ik kiezen voor een buitenunit bijv. Panasonic MDC serie.
Wat gebruikte jij voor de wpb?
gebruik gas voor SWW is ordegrote 10% van je totale gasverbruik. Dus als je een beetje impact op je energierekening wil zien is de boilerFantastic_fox schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:25:
@Fr33z wat ik eigenlijk wil is minder financiele afhankelijkheid van de gasprijs. Dus geld besparen in die zin. Mileu is mooi meegenomen.
Ik heb even gekeken in de zomer als we op vakantie zijn verstook ik voor SWW 0,5 kuub wat in koudere periodes alleen maar meer is (stilstand verlies dus). Voor mijn is dit grotendeels onnodig omdat dit met name komt door de enorm slechte isolatie graad van de Boiler.
Hieraan wil ik du vanuit financieel oogpunt iets doen maar wel zinvol naar de toekomst toe.
niet de plek om te beginnen….maar goed.
Daarnaast werkt de helft van het jaar het warmteverlies van die boiler mee aan het verwarmen van je huis waardoor je daar dus weer minder gas nodig hebt…..
0,5 m3 per dag bij een gasprijs van een euro kost je nu dus 175euro per jaar.
terugverdientijd 10 jaar mag het dus 1750euro kosten. Dan valt een zonneboiler af.
Warmtepomp boiler zit wel in die ordegrote, maar je gaat dan natuurlijk nog wel voor de elecktriciteit betalen.Kun je ook doorrekenen.
er is vast iemand die roept dat je voor dat geld dan beter zonnepanelen kan kopen….
Maar waar iedereen het over eens zal zijn is dat waarschijnlijk isoleren van andere onderdelen van je huis de beste terugverdientijd op gaat leveren. voor 1500 euro kun je best wel veel materiaal kopen om een zolder te isoleren of spouwmuur isolatie valt daar ook nog wel eens qua ordegrote in afhankelijk van je soort huis. of alle glas door hr++ vervangen.
dan als de cv toch over een par jaar in zijn geheel wordt vervangen door een warmtepomp of een of andere vette waterstofinstallatie kan die ook kleiner en energiezuiniger zijn omdat je je huis al beter geisoleerd hebt.
Hier een indirect gestookte boiler van tenminste 12 jaar oud, maar hetzelfde type wordt vandaag de dag nog steeds verkocht (Inventum CV80).
Hybride wp volgens jouw wel een goede optie? Wpb voor sww en kijken hoever ik zou komen met een elga?
Dan is er iig een deel van het gas weg voor de cv, en het gas voor de cv is dan ook weg.
Zal bij elkaar een 5 k ofzo zijn maar denk dat het ook wel redelijk wat gas kan besparen (verbruik nu 1600kuub per jaar)