Vraag

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Goedeavond,
Ik heb een viertal HP-mini-PC's (HP 260 G3 DM) welke door middel van een Alcatel USB-4G-Dongle een internetverbinding hebben. De internetverbinding die wordt opgezet wordt door de mini-PC als een ethernet-verbinding gezien, echter iedere reboot en nieuwe netverbinding wordt door Windows (10 Pro) gezien als een nieuw Netwerk. Na ruim een jaar zitten we daardoor inmiddels bij Netwerk 308 welke via deze dongle is opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://www.traincharter.eu/wp-content/uploads/2021/09/netwerken-1.png

Sinds kort verschijnt bij iedere reboot de popup (blauwe band rechts in beeld) met de vraag of de pc op het netwerk gevonden moet kunnen worden door andere PC's en apparaten. Dat is ongewenst, omdat de mini-PC gebruikt wordt voor een (kiosk)presentatie en deze pop-up niet verdwijnt.

Het lukt niet om deze pop-up te onderdrukken door de instellingen privé/publiek van het netwerk aan te passen, omdat iedere reboot leidt tot een nieuw netwerk. Ook de oplossingen op de twee volgende pagina's welke gaan over group policies lossen het probleem niet op:
- https://alferkwok.wordpre...o-windows-vista-or-later/
- https://social.technet.mi...l-admin?forum=winserverGP

Weet iemand wellicht de optie om dit toch onderdrukt te krijgen?

Beste antwoord (via Luke! op 28-09-2021 22:51)

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
via Group Policy kan je dit uitzetten.

ga naar de GP editor: beleid --> computerconfiguratie --> windows instellingen --> beveiiginsinstellingen --> beleidsregels voor network list manager --> dubbelklik op "alle netwerken" --> gebruiker mag naam/locatie/pictogram NIET wijzigen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Basically moet je bij Alcatel zijn; die zouden een driver moeten kunnen leveren die niet dit gedrag vertoont.
Want het storende wat jij ziet is gewoon windows functionaliteit. Misschien is het via een policy of een smerige hack uit te schakelen, maar dan ben je alleen maar symptomen aan het bestrijden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik ben het wel met je eens, maar Alcatel beweegt helaas niet. Daarmee zie ik niet echt een andere oplossing dan smerige hack of policy. Heb je wellicht een advies voor me hoe dit met een policy af te dwingen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:26
De vraag is waarom er bij iedere reboot deze verbinding als nieuwe verbinding wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik heb het gezocht in wisselende IP-adressen, maar zelfs met statische adressen verandert dit gedrag niet. Zijn er andere dongles bekend die (gegarandeerd) dit gedrag niet vertonen? Het is helaas niet een product feature waar fabrikanten mee te koop lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Luke! op 10-09-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Luke! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:30:
[...] Heb je wellicht een advies voor me hoe dit met een policy af te dwingen is?
Sorry, ik ben niet zo goed thuis in policies dat ik dat uit m'n hoofd weet. Als die policy al bestaat.

Er is nog een kleine kans dat het probleem veroorzaakt wordt door de kiosk-mode. Zo te zien wordt er wel een gedeelte van HKCurrentUser meegenomen na een reboot, want het nummer van je netwerkverbinding loopt op. 't Zou kunnen zijn dat windows in kiosk-mode er niet in slaagt de koppeling te maken omdat de Alcatel dongle telkens als nieuwe hardware wordt gezien. Eventueel op te lossen door tijdens reboot een backup van HKLM\Hardware te kopiëren. Maar dan zit je al redelijk diep in de smerige hacks

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Luke! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:10:
Ik heb het gezocht in wisselende IP-adressen, maar zelfs met statische adressen verandert dit gedrag niet. Zijn er andere dongles bekend die (gegarandeerd) dit gedrag niet vertonen? Het is helaas niet een product feature waar fabrikanten mee te koop lopen.
Simpel 4G routertje geen optie? Aansluiten via ethernet en klaar. Heb zelf goede ervaringen met de Teltonika RUT, zijn zeer stabiel gebleken. Gebruik ze in een semi zelfde setup als jij (bestelzuil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik denk dat dit te maken heeft met het MAC adres van de gateway. Veranderd dat?

https://docs.microsoft.co...n.10)?redirectedfrom=MSDN

Whoops, je hebt een router nodig. Je computer krijgt iedere keer een ander publiek IP en raakt dus in de war.

[ Voor 64% gewijzigd door Snake op 10-09-2021 22:42 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het wel of niet er tussen zetten van een router lost het steeds krijgen van een nieuw ip niet op toch? Deze zou nl ook uit gaan als de mini-pc uitschakelt (geen permanente stroomvoorziening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Je router krijgt steeds een ander IP (op standaard data-sims is mijn ervaring iedere 24u), de pc houdt gewoon zijn eigen lokale IP adres dat via de router komt.

Voor de mini pc wijzigt er dus niets (anders dan een drop in de internetverbinding van +/- 5-10 seconden).

[ Voor 25% gewijzigd door gastje01 op 11-09-2021 13:42 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
OK, die snap ik maar ik had al getest door het IP wat de dongle aan de pc geeft statisch te maken (pc ziet de dongle als een ethernetverbinding met een lokaal ip). Dat verhielp het probleem niet. Volgens mij komt dat qua effect wel op hetzelfde neer als wat jij beschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Inmiddels alle vier de simkaarten laten omzetten naar een vast IP-adres. Dat is enkele dagen geleden gelukt, maar nog steeds verschijnt iedere dag de "nieuw netwerk"-melding. De oplossing zit dus helaas niet in het instellen van een statisch IP-adres.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
via Group Policy kan je dit uitzetten.

ga naar de GP editor: beleid --> computerconfiguratie --> windows instellingen --> beveiiginsinstellingen --> beleidsregels voor network list manager --> dubbelklik op "alle netwerken" --> gebruiker mag naam/locatie/pictogram NIET wijzigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Dank @jorisjan ik heb deze optie zojuist ingesteld en laat morgen weten of het gewerkt heeft.
Pagina: 1