Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nieuw aan te kopen zonnepaneleninstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Beste medetweakers,

Ook hier een adviesvraag m.b.t. aankoop zonnepanelen.

Uitgangspunten
Doel: korte terugverdientijd
Huidig jaarverbruik elektricitet: 2825kWh
De komende 5 jaar is er geen toename in verbruik te verwachten.
Gas gestookte CV ketel komt uit 2013 (tevens bouwjaar huis), de auto's zijn ook voorlopig niet aan vervanging toe. Koken doen we reeds elektrisch.
Netaansluiting: 3 x 25A
Totale leveringskosten [€/kWh] (inc. energiebelasting en ODE): 0,210705
Teruglevertarief [€/kWh]: 1e 1500kW na salderen: 0,1052, daarna kaal leveringstarief: 0,059455

Dak:
Orientatie relevant dakvlakOost Zuidoost
Dakhelling [graden]42
dakpanbreedte pan-tot-pan [cm]25
beschikbare dakbreedte kavel-tot-kavel [cm],
rijtjeshuis: 21 pannen x 25cm
525
dakpanlengte pan-tot-pan [cm]37
beschikbare daklengte dakgoot-tot-nokpan [cm]
18 pannen x 37,5cm
675
beschikbare dakpanbreedte tussen rechter kavelgrens
en rechter gesneden dakpan bij dakraam [cm]
13 pannen x 25cm
325

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS3tStEaUQlRuWCy-Fi9J1IAc84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hbgQKNbFJNs2ygyQ62sOrJYx.png?f=user_large

Het gaat om nr 17. Het dakraampje is met rood omcirkeld en is hieronder beter te zien. De rode lijnen hieronder geven de begrenzing tussen het dakraampje en de kavelgrens aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfs-CGzjKI4EBFuNd4Dg3dF9AiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FIcZX78fp2dw2I5jS1YyRbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X3XHYQzu4mLzSrEEFMFUCyyD0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CfDCcdBkvSPL5tEOJtPgeFW4.png?f=user_large

Wat heb ik zelf gevonden:
Diverse offertes opgevraagd, maar niets komt beter uit dan de volgende samenstelling op solar bouwmarkt:
productopmerkingenaantalstuksprijsprijs
Longi Solar
LR4-72HPH450M
450wp, vmp notc: 38,6, vmp stc: 41,5, voc stc: 49,3,
imp stc: 10,85, isc stc: 11,6, lxb: 2094x1038
121391668
SMA SB3.62 strings: 2 x 6 panelen110591059
Montagesetportrait: 4 + 3 + 5 panelen1528528
installatie1t/m12 panelen111001100
totaalinc btw4355

Setup check op sunnydesign:
Setup check op sunnydesign:
Jaarlijkse opbrengst [kWh]: 4500
Jaarlijkse opbrengst [kWh] indien SB4.0 toegepast: 4549
Jaarlijkse opbrengst [kWh[ indien SB5.0 toegepast: 4592
Jaarlijkse opbrengst [kWh] indien STP4.0 toegepast: 4586

Aftopping valt dus mee.

Terugverdientijd:
Jaarlijkse opbrengst [€]: 769
Terugverdientijd (investeringsprijs ex btw): 4,7 jaar

Concrete vragen:
Maak ik missers? Zie ik iets over het hoofd of mis ik iets?
Zijn er verbeteringen mogelijk, of uberhaupt een betere setup voor mijn situatie en doel?

BIJLAGEN: snippets uit sunnydesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIx2t6neamTOp8lFcQokKCexL-0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jso9eLY1kn2DsGUoLv6oqtt7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH2gvkGFCjxBrUzFYrVWKmNCZ1s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0VXGipIcSI9KyzPykZUip8tL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx3p38SnzQfnw-JAOh4FkNo_nqs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G3hZHYvfdboo6wUuFeGY7A4u.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULvJ5guFTiQxreb-UjrLeBWEVZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WQsOHXHIUoiXynaaHud6RLhb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_qxPiMIjsiXGw79D6w0wr3SAvw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Xd9VtevQcP2cqwqIb2LW9mMN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht7qVf-stYxxXuq6pnU3Bw3FBBc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CVErGTlxP7O48yPq1CCCOBE5.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Wat mij betreft helemaal prima.
Sunny design geeft zeker een waarschuwing over te hoog DC voltage (Voc) in 1 string?

Met 2% gesimuleerd aftop zou ik toch de SB4.0 overwegen, het is financieel om het even op basis van de simulatie over 10 jaar... Maar dat is bij huidige tarieven (die vermoedelijk gaan stijgen, dus in jouw voordeel), en de simulatie is vaak pessimistisch.

13e paneel rechts onder de schoorsteen past denk ik niet?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
beschikbare dakbreedte kavel-tot-kavel [cm],
rijtjeshuis: 21 pannen x 25cm
Heb je ook al een keer van regenpijp naar regenpijp gemeten?

Zodra je huidige energiecontract afloopt even dmv gaslicht oid kijken wat handig is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rbaidjoe
Ronald schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:58:
Wat mij betreft helemaal prima.
Sunny design geeft zeker een waarschuwing over te hoog DC voltage (Voc) in 1 string?

Met 2% gesimuleerd aftop zou ik toch de SB4.0 overwegen, het is financieel om het even op basis van de simulatie over 10 jaar... Maar dat is bij huidige tarieven (die vermoedelijk gaan stijgen, dus in jouw voordeel), en de simulatie is vaak pessimistisch.

13e paneel rechts onder de schoorsteen past denk ik niet?
Yep, Voc te hoog in 1 string.
SB4.0 mag ik volgens mij niet op 1 fase van 3x25A schakelen tenzij ik daar een 16A automaat tussen zet, waardoor er effectief een SB3.6 overblijft toch, of zie ik dat verkeerd?

13e paneel rechts onder schoorsteen past wel, maar geeft met een SB3.6 een extra waarschuwing.
Waar 12 panelen met SB3.6 resulteert in een note 'partly compatible' (zie 1e bijlage uit startpost), met 13 panelen komt daar ook nog 'conditionally compatible' bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUNtJaqvH0vUhYkV2tRwvA-YQxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXadyYivgJrfSAWGb5HgpkBM.png?f=fotoalbum_large

De opbrengst verandert wel positief mee naar 4813kWh per jaar.
Terugverdientijd wordt door de hogere investering voor het extra paneel daarmee marginaal langer(4,71 jaar ipv 4,68 jaar).

13 panelen met een STP5.0 levert op jaarbasis 5018kWh op en zet de terugverdientijd een klein halfjaar achteruit. 13 panelen met een STP4.0 levert op jaarbasis 4916kWh op, en een terugverdientijd van 5,02 jaar.

13 panelen met een STP4.0 levert op jaarbasis 4916kWh op en geeft een terugverdientijd van 4,95 jaar.

Alle bovenstaande alternatieven met 13 panelen gaan dus gepaard met een hogere investering en een (marginaal) langere terugverdientijd.
Bovendien is het maar de vraag of we hier langer dan 5 jaar blijven wonen. Vandaar de sterke focus op korte terugverdientijd.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als kostprijs zo belangrijk is, waarom dan een SMA en geen Chinees?

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-09-2021 09:14 ]

• rbaidjoe
busscherski schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 01:03:
[...]

Heb je ook al een keer van regenpijp naar regenpijp gemeten?

Zodra je huidige energiecontract afloopt even dmv gaslicht oid kijken wat handig is.
Regenpijp tot regenpijp is ook 525cm, komt ook overeen met de bouwtekening die ik uiteraard ook geraadpleegd heb B)

Energiecontract loopt nog 2 jaar. We zijn best streng qua energiecontract, energie moet groen en lokaal zijn. Als je dan ook nog een hoge terugleververgoeding erbij wil kom je op Pure Energie, Powerpeers, of evt Vandebron uit.
https://www.overstappen.n...enste-energieleverancier/
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Kan je niet een drie fase doen en dan in 1 string?

• rbaidjoe
bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:14:
Als kostprijs zo belangrijk is, waarom dan een SMA en geen Chinees?
Goede vraag, paar redenen:
- het liefst geef ik de euro's zo lokaal mogelijk uit.
- mijn data laat ik het liefst beheren door een organisatie die onder beleid valt dat door gelijkgestemden ontwikkeld is.

Bij de panelen zelf vervalt de reden m.b.t. data, en dan gaat de prijs weer relatief zwaarder wegen (prijsverschil met EU panelen is ruim 2 x duurder). Bovendien ben ik qua bemating beperkt om zoveel mogelijk Wp uit mijn dakoppervlak te krijgen. Breedte van het paneel mag niet boven 1040mm uitkomen, daarna wordt het wel erg twijfelachtig of het i.c.m. montagemateriaal met 3 rijen past binnen de 325cm tussen kavelgrens en dakraam.

• rbaidjoe
lothar schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:25:
Kan je niet een drie fase doen en dan in 1 string?
Levert nauwelijks meer op, maar kost wel meer.

12 panelen met STP4.0 1 string= levert 4586kWh op ipv 4500 terwijl de kosten met een kleine 300 euro toenemen.

• Ronald
rbaidjoe schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:12:
[...]

Yep, Voc te hoog in 1 string.
SB4.0 mag ik volgens mij niet op 1 fase van 3x25A schakelen tenzij ik daar een 16A automaat tussen zet, waardoor er effectief een SB3.6 overblijft toch, of zie ik dat verkeerd?
Selectiviteit in huisinstallaties is vanwege de afschakel karakteristiek van installatieautomaten eigenlijk een illusie. Daar is in het Elektra in huisinstallaties topic wel wat over te vinden. Komt er op neer dat als je een 16A met 35A overbelast dat de 25A erachter waarschijnlijk ook klapt. Voor teruglevering is de vraag of selectiviteit überhaupt van belang is. Je PV is echt niet in staat om voldoende te leveren om de netbeheerders zekeringen/automaten aan te spreken.

Belangrijker is de parallelle invoeding af te dekken. Net en PV samen willen nog wel eens over de 40A mogelijk maken: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
13e paneel rechts onder schoorsteen past wel, maar geeft met een SB3.6 een extra waarschuwing.
Waar 12 panelen met SB3.6 resulteert in een note 'partly compatible' (zie 1e bijlage uit startpost), met 13 panelen komt daar ook nog 'conditionally compatible' bij.
De 12 is al aan de krappe kant op 3.6, dus 13 moet echt wel naar 4.0.

3 fase 4.0 is helemaal netjes, maar kost nog meer... Maar door de lage stroom door verdeling over fasen is het verhaal van ABB overbodig.

Ik geef het maar ter overweging. Ik denk dat het dak dan visueel 'compleet' oogt... Wel zo netjes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rbaidjoe
Dus een SB4.0 of evt zelfs SB5.0 aangesloten op de ABB manier kan en mag gewoon op 3x25A netaansluiting?

Als het niet mag zie ik geen meerwaarde om het te doen. Kost meer, terugverdientijd wordt langer, en formeel doe ik iets wat niet mag. Enige voordeel is dat het dak iets completer oogt.

Voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DA5CfM43gqrm60SEjAkICYt_Q4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9Wckx2utKUDql8saI2bLn3p.png?f=user_large

• Ronald
Voor zover ik weet mag het ja.

Er zijn genoeg voorbeelden van 2x16A kookgroepen op 1 van de 3 25A fasen; dat is echt serieus veel erger.... Dat is defacto een 32A groep... Zelfs dat veroorzaakt in de praktijk eigenlijk geen probleem omdat kookplaat zelden echt 7kW trekt.

Dit gaat om teruglevering, dus je /kunt/ er met slechts 4kW nooit de netbeheerders zekeringen door uit blazen.

• rbaidjoe
@Ronald En zet je de PV invoeding dan, conform het ABB document, achter een B16 aardlekautomaat?
Waarbij, indien hogere amperages dan 16A plaatsvinden je ervanuit mag gaan/mag hopen dat die piek kort genoeg duurt om de automaat niet af te laten slaan?
Of gaat daar dan toch een zwaardere automaat tussen? Danwel qua karakteristiek, danwel qua Amperage.

[ Voor 3% gewijzigd door rbaidjoe op 10-09-2021 10:08 ]

• Ronald
Als je voor 16A gaat zou ik niets doen, dan zit je op gecombineerd 41A invoedings-afzekering en daar gaat een 40A automaat nooit op triggeren.

Met 20A is het een goede overweging.

De PV zelf zeker je af op 16 of 20A (indien je toch voor 4kW gaat, al heeft @Dre al jaren 4.2 kW op een 16A hangen... Dit is de (ruime) marges van de karakteristiek gebruiken dus of het op elke automaat goed gaat is niet 100% zeker)

Je plaatst tussen de hoofdschakelaar en je verbruikers een 40A automaat.

De PV groep sluit je aan tussen hoofdschakelaar en de 40A. - Diagram op pagina 8 zo uit het hoofd ;-)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Doel: korte terugverdientijd
Dat zou nooit mijn doel zijn.
Mijn doel is, zo laag mogelijke energierekening, ook in het nasaldeertijdperk.

Even resume:
- aan 1 kant panelen (enkel in de ochtend opwek)
- om kosten te besparen (2 a 300 euro?) een 1-fase omvormer ipv een 3-fase omvormer.

Dit klinkt niet echt doorgedacht.

Neem gewoon die tripower 6.0 en leg op de andere kant ook nog wat panelen boven je dakkapel.
Daar heb je in de toekomst meer aan, dan die paar honderd euro die je nu uitspaart.

Deze zijn precies 2x1 mtr
Bevestigingrail portrait: eindbeugel minimaal 30 mm, tussenbeugel 8 mm

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2021 13:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• rbaidjoe
AUijtdehaag schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:57:
[...]
Dat zou nooit mijn doel zijn.
Mijn doel is, zo laag mogelijke energierekening, ook in het nasaldeertijdperk
Tegen die tijd op de westkant bijplaatsen met de stand der techniek van dat moment schat ik voordeliger in dan nu die kant meteen vol leggen. Op de oostkant leg ik al 1500kWh/jr 'te veel'.

Economisch gezien is het alleen zinvol om west nu al vol te leggen als ik daar binnen twee jaar in financiele zin gebruik van maak. Zelfs als de voorgestelde afbouw van het salderen doorgaat bereik ik dat punt niet binnen twee jaar. Zelfs niet binnen vier jaar. Vandaar dat het de moeite waard is om te optimaliseren voor een korte terugverdientijd.

Tegen de tijd dat ik van panelen op west gebruik ga maken (of dat nu door afbouw salderen komt of door elektrificatie van ons transport of cv systeem) heb ik de oost installatie al terug verdiend. Dan kan ik tegen die tijd dus 'gratis' west vol leggen met de efficientie en rendement die op dat moment van toepassing is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
En dan koop je weer een nieuwe omvormer? Nu een paar honderd bijleggen voor een tripower is goedkoper

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2021 20:46 ]

• rbaidjoe
AUijtdehaag schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:41:
En dan koop je weer een nieuwe omvormer? Nu een paar honderd bijleggen voor een tripower is goedkoper
Goed punt.
Ik had wel gekeken naar opplussen van de omvormer t.b.v. toekomstige uitbreidingen, maar gezien de uitbreidingsmogelijkheden zo gaar zijn zag ik niet direct een no-brainer qua omvormer.

Zo ziet de achterkant van het huis er (schematisch) uit. (in werkelijkheid is de dakkapel niet over de hele breedte van het gebouw, maar voor de simulatie maakt dat niet uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ECTtwhRaQDtQ_Vv45I0ZJMmEdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HfNTnn2mCiOx62LfRvvfuNCN.png?f=user_large

Van boven naar beneden:
- schuin dak
- dakkapel
- schuin dak
- uitbouw

Voor de vorm heb ik de panelen op de platte dakdelen (dakkapel en uitbouw) onder een hoek van 42 graden gezet, zodat ze een gelijke hoek maken met de panelen van het schuine dak. Aanpassen van de hoek op de platte daken kan natuurlijk als daarin geoptimaliseerd kan worden.

Ik zie op de bovenste 5 panelen na vooral veel schaduw. Door de hoeveelheid schaduw zie ik niet direct een duidelijke optimale omvormer voor een potentieel volledig volgelegd huis (oost en west). Volgens mij kan ik alleen de bovenste 5 panelen slim op 1 omvormer combineren met de panelen op oost:
String A = 7 panelen oost
String B1 = 5 panelen oost, String B2 = 5 panelen west
Als ik de omvormer opplus van SB3.6 naar STP 5.0 kost dat 400 extra, terwijl in de toekomst een kleine omvormer voor alleen die 5 panelen iets van 800e kost.
800e over 4 jaar uitgeven is ongeveer even duur als 400e nu direct uitgeven. Gezien de onzekerheid die meespeelt (wonene we hier over 4 jaar nog wel?, hebben we die extra panelen over 4 jaar al nodig?) is het interessanter om 800e uit te geven wanneer het nodig is i.p.v. nu al 400e 'voor het geval dat'.

De vraag is wel, is mijn beredenering juist, dat een grotere omvormer alleen nuttig zou zijn voor die 5 panelen bovenaan op west?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je een STP 5.0 neemt, dan zou ik de oost panelen in 1 string doen, dat geeft een betere Vmpp en dus een beter rendement
En de west kant op de andere ingang.
Helaas zou het dan maar 5 panelen zijn, tenzij ze allemaal (bijna) dezelfde hellinghoek hebben.

Een SMA STP 5.0 heeft ook maar 1 ingang A en 1 ingang B. Polystring is dan al wat lastiger.
Bovendien beperkt tot 12 A. (Dat is 1 string)

Een SMA 8.0 of 10.0 heeft wel 2 ingangen A en is niet beperkt tot 12 maar tot 20A, dus polystring is dan mogelijk.
Maar de Vmpp loopt vanaf 260 V, en dat haal je niet met 5 paneeltjes parallel. (met schaduw dan beter niet doen, daardoor werkt de tracker ook niet lekker met te weinig Vmpp)

Zo heb ik 1 paneeltje van 59 Vmpp/360 Wp op een SMA 2.5. (op minimaal 50V startspanning ingesteld)
Beetje schaduw is dan ook weinig shadefix.die in werking treedt. Kakt gewoon in.
De tracker kan er niks mee vanwege lage DC spanning.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 09:52 ]

• rbaidjoe
@AUijtdehaag
Alle panelen op west kunnen onder een en dezelfde hoek: 42 graden.
Alleen blijven ze verdeeld qua schaduwval.

Wat is dan efficienter? De bovenste 5 mee laten lopen met oost, maar dan dus wel een 3fase omvormer en aparte string voor die bovenste 5 van oost (ondanks relatief lage vmpp voor die string).

Of een aparte omvormer voor west, maar hoe verdeel je de panelen dan?
Zonder e.e.a. heel diep uitgezocht te hebben vermoed ik dat ik voor west op optimizers of micro-omvormers uitkom. Is die aanname reëel?

• AUijtdehaag
  • Niet online
SMA heeft shadefix
Oost en west kan beide op een aparte ingang als de hellingshoeken van de onderlinge strings hetzelfde zijn.

Schaduw werking werkt prima met voldoende Vmpp
Het voordeel van de 3-fase omvormer is dat oost in 1 string kan. (vanwege de hoeveelheid panelen en Vmpp)
5 of 10 panelen west zal beide werken op de andere ingang. (10 geeft hogere Vmpp dus shadefix werkt)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 10:12 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Op west dus 7 panelen op schuin dak met 42 graden helling en 7 op het platte dak. Dat zal ongeveer 10 graden helling worden.
Twee enkelfase omvormers vind ik eigenlijk het meest voor de hand liggen.

Als je geen dakkapel had gehad was een tripower wel beter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rbaidjoe
Dank voor het meedenken allemaal.

Het is uiteindelijk de SB3.6 geworden met 2 x 6 Longi 455wp panelen. Daarmee max ik de SB3.6 helemaal uit (40 wp totaal onder de bovengrens).

Panelen zijn iets duurder dan het originele ontwerp (455wp ipv 450wp), opdracht (buitendeel) aanbesteed bij een lokale PV boer die InstallQ gecertificeerd is ipv een van de webshops. Binnendeel doe ik zelf. Totale kosten nog net geen 5k.
Pagina: 1