• lainsce
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Specs: rMBP 15 2014 (10.15.7)
Twee dagen geleden stopte Finder met werken na opstart. Laptop werkt voor X seconden vooraleer de spinning wheel opdaagt, nadien werkt finder/desktop niet meer (folders/files op desktop alsook verdwenen). De apps in dock blijven aanwezig, maar kan enkel hover over de apps, openen gaat niet. Probleem keert telkens terug na ieder forced reboot dus enige oplossing is een forced shutdown.

Geprobeerd maar werkt niet:
- reset SMC and PRAM
- relaunch finder en delete finder phlist
- openen in safe mode (kan niet inloggen omdat Finder niet reageert)
- erase harde schijf in disk utility en reinstall macOS (beide gaat niet doordat er geen harde schijf te selecteren is). Vreemd is wel dat de interne schijf wel toont in About This Mac > Storage toen ik binnen die 15sec dit controleerde.

Gisteren, macOS geïnstalleerd via macOS recovery op externe harde schijf and laptop werkt. Geen spinning wheel of verdwenen folders/files in desktop.

Zou het zijn dat de interne schijf kapot is? Of misschien de SATA harde schijf kabel?

• PrimusIP
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 14:45
Maar begrijp ik goed dat het niet alleen finder is die niet werkt, maar dat gewoon niks werkt, qua apps?

Kun je wel Terminal.app starten en je mappen en files bekijken?

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Waarschijnlijk disk kapot inderdaad. Check zoals PrimusIP al zegt even of je via terminal wel bij je files kan, maar ik geef je weinig kans.

Gelukkig had je goede backup's toch? :D

• lainsce
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Dat klopt, eens Finder vastliep na tientallen seconden werkte niets. Het enige dat ik zag waren de apps op mijn dock en de pointer, maar kon niets openen. Enigste oplossing was een forced shutdown

Een geluk dat ik altijd backups maak van de belangrijke documenten, dus de overgebleven zaken zijn niet erg van belang 😅

Momenteel kan ik de laptop wel gebruiken dankzij de OS op de externe harde schijf, maar beste is waarschijnlijk om een nieuwe interne SSD te laten plaatsen?
(Mijn excuses als ik voor de hand liggende vragen stel, ben nogal een noob op dit vlak, als female gebruiker haha)

Bedankt voor de reacties~

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Naar zo een raparatiezaak brengen een aangeven dat ie ssd kapot is. Niet zelf gaan lopen doen, want daar heb je zo te merken niet genoeg kennis voor.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
lainsce schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 01:25:
Momenteel kan ik de laptop wel gebruiken dankzij de OS op de externe harde schijf, maar beste is waarschijnlijk om een nieuwe interne SSD te laten plaatsen?
Even de betreffende laptop opgezocht op iFixit.com. Deze latop: rMBP 15" 2014 model heeft géén SATA kabel want het is een SSD met een NVMe-PCIe aansluiting, oftewel een SSD op een printplaatje. Zie ook deze handleiding van maar liefst 6 stappen om de schijf te vervangen.

Ik heb eventueel nog een 128GB versie voor je liggen, moet ik waarschijnlijk even leegmaken maar daarna kan die gebruikt worden.

[Voor 0% gewijzigd door sypie op 12-09-2021 13:52. Reden: aansluiting is met een t]

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:47
sypie schreef op zondag 12 september 2021 @ 01:11:
[...]

Even de betreffende laptop opgezocht op iFixit.com. Deze latop: rMBP 15" 2014 model heeft géén SATA kabel want het is een SSD met een NVMe-PCIe aansluiding, oftewel een SSD op een printplaatje. Zie ook deze handleiding van maar liefst 6 stappen om de schijf te vervangen.

Ik heb eventueel nog een 128GB versie voor je liggen, moet ik waarschijnlijk even leegmaken maar daarna kan die gebruikt worden.
Let op dat het niet een generieke connector is. Als je een NVME schijf wil gebruiken i.p.v. een Apple specifieke zal je een adapter moeten gebruiken. Zie https://forums.macrumors....-ssd-to-m-2-nvme.2034976/ voor een uitgebreid topic over wat hierbij komt kijken. Scheelt wel flink in prijs.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee