Vraag

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hallo,

Ik gebruik mijn computer dagelijks voor mijn werk (browsen via het web, office, mail etc) en 's avonds speel ik graag games. Ik overweeg een nieuw systeem samen te stellen bestaande uit een AMD Ryzen 5600G in combinatie met een Radeon videokaart. Wat mij opvalt is dat op het web, deze combinatie zelden wordt gekozen. Er wordt meestal gekozen voor de Ryzen 5600 X (zonder video). Mijn aanname bij mijn keuze voor de G is dat het totale stroomverbruik tijdens mijn kantooruren lager is omdat de dedicated videokaart niet wordt gebruikt. Tijdens het gamen mag dat ding natuurlijk helemaal los gaan.

Ik kom er maar niet achter of deze aanname waar is of niet. Bij benchmarks gaat het veelal over performance, fps, hitte en dergelijke, maar ik lees of zie maar weinig over het totale stroomverbruik.

Concreet is de hypothese:
Een desktop met Ryzen 5600G en een Radeon RX 6700 XT (idle) verbruikt voor kantoorwerkzaamheden minder stroom dan een Ryzen 5600X en een Radeon RX 6700 XT (actief).

Iemand een idee?

N.b. ik snap dat er andere overwegingen zijn om voor de ene of de andere te kiezen (zoals PCI 4 ondersteuning voor de X), maar het vraagstuk wil ik me graag beperken tot het totale stroomverbruik.

The stuff that dreams are made of

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 12:48
Met reden is ie niet populair. Geen PCIe 4.0 en minder cache. De RX6700XT is trouwens prima geschikt voor kantoorgebruik. Stroomgebruik valt heel erg mee. Rond de 30W praten we over. Zie hier. Bij 200 dagen thuiswerk à 8 uur per dag praat je dan over ongeveer 12 euro meer aan kosten dan de iGPU van de 5600G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 16:27
Je kan niet de igpu van de 5600g en de rx 6700 xt tegelijk gebruiken. Het is niet zo dat je de igpu tijdens desktop gebruikt en de radeon tijdens het gamen zo werkt dat gewoon niet. Je sluit de monitor aan de igpu of de radeon kaart. Je hebt al een videokaart die je wilt gebruiken voor gamen, dan heeft een 5600g niet echt zin. Die is juist handig als je geen videokaart hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Idle stroomverbruik van moderne videokaarten is niet hoog, rond de 10 Watt. Dit zal verschillen afhankelijk van je model en ook merk. Als stroomverbruik toch heel belangrijk is, kan je beter een laptop kiezen, die zijn meer geoptimaliseerd qua stroomverbruik vergeleken met desktop-PCs en hebben vaak ook een grafische kaart die wisselend aan/uit gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:53
De 5600G en de 5600x verbruiken zo goed als hetzelfde, zowel idle als onder load. Bron hier. Het klopt dat er weinig info te vinden is over het verbruik tijdens gaming op de 5600G, maar ik verwacht niet dat het verbruik dan veel hoger zal zijn dan die resultaten van de stress tests uit de reviews.

Belangrijk verschil, zoals hierboven al is aangehaald, is dat de 5600x vanwege met L3 cache veel beter presteerd als CPU, maar je dus wel een aparte GPU nodig hebt als je wil gamen.

Je kunt inderdaad ook gamen via de iGPU 5600G, maar dan ligt het er maar net aan welke games je speelt. Met moderne titels zoals Assassin's Creed Valhalla, F1 2021 of Watch Dogs Legions zit je dan rond de 30fps op 1080p. Dat is niet vergelijkbaar met een 6700 XT waarmee je op 1080p op 80+ fps zit. Een 6700 XT verbruikt idle zo'n 7 W, zie hier.