[Aankoopadvies] Netwerkapparatuur voor goede Wi-Fi

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:38

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
In nieuwe woning wil ik een goed Wi-Fi netwerk aanleggen. We hebben nu een Wi-Fi access point van Netgear (van oude woning meegenomen) maar deze is niet sterk genoeg om het hele huis inclusief tuin van gedegen Wi-Fi ontvangst te voorzien. Ik heb kast in het midden van de woning met daarin het Ziggo modem en 2x 16 ports switches. De poorten in de twee switches zijn via CAT6 kabels verbonden met verschillende UTP wall outlets (2 per kamer) in verschillende kamers van het huis. Tevens loopt er ook al een aparte UTP kabel naar de tuin waarop nog niets is aangesloten.

Wat ik zelf al gevonden heb:
Ik heb bij een vriend een Ubiquiti AC LR geïnstalleerd en dat ging vrij vlotjes. Dus ik wil voor de access points graag weer Ubiquiti hebben. Ik wil later de mogelijkheid hebben om zonder al te veel moeite een extra, los Ubitquiti AP aan te schaffen voor in de garage (die wordt omgebouwd tot kindercave). Ik ben voornemens om de volgende apparatuur aan te schaffen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008P€ 45,90€ 45,90
1Access pointsUbiquiti AP Outdoor+€ 139,99€ 139,99
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (3-Pack)€ 454,05€ 454,05
Totaal€ 639,94

Ik heb nog de volgende vragen:
- Kan ik de voorgestelde TP-link PoE switch met een korte UTP kabel verbinden met een poortje van één van de twee bestaande switches en vervolgens de kabels richting de AP's vanaf de PoE switch laten lopen?
- Ik kan op de Ubiquiti site niet goed zien hoeveel UTP kabels er worden meegeleverd bij de 3-pack. Moet ik nog losse UTP kabels aanschaffen met deze setup?
- Is het AP voor buiten een aanrader of kan ik bijvoorbeeld beter voor nog een losse Ubiquiti AP AC Pro gaan om de installatie en het beheer relatief eenvoudig te houden?
- Configureer je een AP AC Pro net als een LR of Lite? Dus met de Ubiquiti controller software en een webbrowser?
- Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik hoor graag advies of verbetervoorstellen. :)

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:02
Techno Overlord schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:00:
In nieuwe woning wil ik een goed Wi-Fi netwerk aanleggen. We hebben nu een Wi-Fi access point van Netgear (van oude woning meegenomen) maar deze is niet sterk genoeg om het hele huis inclusief tuin van gedegen Wi-Fi ontvangst te voorzien. Ik heb kast in het midden van de woning met daarin het Ziggo modem en 2x 16 ports switches. De poorten in de twee switches zijn via CAT6 kabels verbonden met verschillende UTP wall outlets (2 per kamer) in verschillende kamers van het huis. Tevens loopt er ook al een aparte UTP kabel naar de tuin waarop nog niets is aangesloten.

Wat ik zelf al gevonden heb:
Ik heb bij een vriend een Ubiquiti AC LR geïnstalleerd en dat ging vrij vlotjes. Dus ik wil voor de access points graag weer Ubiquiti hebben. Ik wil later de mogelijkheid hebben om zonder al te veel moeite een extra, los Ubitquiti AP aan te schaffen voor in de garage (die wordt omgebouwd tot kindercave). Ik ben voornemens om de volgende apparatuur aan te schaffen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008P€ 45,90€ 45,90
1Access pointsUbiquiti AP Outdoor+€ 139,99€ 139,99
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (3-Pack)€ 454,05€ 454,05
Totaal€ 639,94

Ik heb nog de volgende vragen:
- Kan ik de voorgestelde TP-link PoE switch met een korte UTP kabel verbinden met een poortje van één van de twee bestaande switches en vervolgens de kabels richting de AP's vanaf de PoE switch laten lopen?
Ja dat kan, maar ik zou opteren voor 1 grote switch bij voorkeur maar dat zijn keuzes die je vanuit verschillende oogpunten maakt en kunt bekijken.
Je kan de POE switch ook "voeden" met internet vanaf je ziggo modem, beetje poteto - potato
- Ik kan op de Ubiquiti site niet goed zien hoeveel UTP kabels er worden meegeleverd bij de 3-pack. Moet ik nog losse UTP kabels aanschaffen met deze setup?
Er worden geheel geen kabels mee geleverd met de AP's als ik me goed kan heugen.
- Is het AP voor buiten een aanrader of kan ik bijvoorbeeld beter voor nog een losse Ubiquiti AP AC Pro gaan om de installatie en het beheer relatief eenvoudig te houden?
Voor het buiten AP zou ik gaan voor een Ubiquiti AC-M, is ook gewoon outdoor AP maar de naam is een beetje vern*#keratief...
Diegene die jij hier linkt is al een flink verouderd model en volgens mij niet eens meer ondersteunt in de latere/laatste controller versie's.
- Configureer je een AP AC Pro net als een LR of Lite? Dus met de Ubiquiti controller software en een webbrowser?
Ja dat is van hetzelfde laken een pak, je hebt alleen met b.v. de EDU serie wat andere/extra mogelijkheden maar basic's is hetzelfde.
- Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik hoor graag advies of verbetervoorstellen. :)
Ik weet niet hoeveel poorten je van je 2x16P switches vol hebt, maar is het het overwegen waard om een 1x 24P te kopen?
En ik weet niet hoever je verder wilt gaan met mogelijke VLAN's etc, maar anders kan je overwegen (vanwege gemak) om in ieder geval ook je switches te vervangen voor/naar Ubiquiti

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik snap wat je bedoeld over de switches maar heb ze nu al zo mooi opgehangen en weggewerkt dat ik ze liever blijf gebruiken. Ik trek een aparte UTP kabel van modem naar PoE switch. Je voorstel van de Ubiquiti AC-M neem ik ook over. Goeie Tip! :)

Ik ga verder niet aan de slag met VLAN's of whatever. Het enige wat ik wil is een guest Wi-Fi maar dat ondersteund de Ubiquiti software gewoon.

Edit:
Dat woordje Mesh bij de outdoor AP... Moet ik daar nog rekening mee houden aangezien de Pro's geen mesh hebben volgens mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Techno Overlord op 09-09-2021 20:47 ]

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:02
Techno Overlord schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:44:
Ik snap wat je bedoeld over de switches maar heb ze nu al zo mooi opgehangen en weggewerkt dat ik ze liever blijf gebruiken. Ik trek een aparte UTP kabel van modem naar PoE switch. Je voorstel van de Ubiquiti AC-M neem ik ook over. Goeie Tip! :)

Ik ga verder niet aan de slag met VLAN's of whatever. Het enige wat ik wil is een guest Wi-Fi maar dat ondersteund de Ubiquiti software gewoon.
Snap ik opzich ook wel maar had zoiets zet je tenminste even aan het denken ;)
Edit:
Dat woordje Mesh bij de outdoor AP... Moet ik daar nog rekening mee houden aangezien de Pro's geen mesh hebben volgens mij.
wat ik hierboven ook al zei:
Voor het buiten AP zou ik gaan voor een Ubiquiti AC-M, is ook gewoon outdoor AP maar de naam is een beetje vern*#keratief...

Oftewel nee dat woordje MESH hoef je in dit geval totaal geen rekening mee te houden.
Ligt me van bij dat het het eerste AP van Ubi was die Wireless Uplink ondersteunde (het "daadwerkelijke" Mesh dus) maar als jij alles netjes bekabeld aansluit (en in de controller wireless uplink uit zet) dan ga je nooit geen mesh netwerk creëren met Ubi..

Kleine edit:
Doordat de AC-M volledig geschikt is/was voor buiten was hij ook geschikt voor grote velden etc, waar je mogelijk niet overal meer een geschikte kabel kunt krijgen, meen dat daarom toen de wireless uplink (mesh) functie beschikbaar kwam..

[ Voor 9% gewijzigd door Annuk op 09-09-2021 20:56 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb al een kabel naar ongeveer het midden van de tuin lopen en komt onder een houten overkapping naast het zwembad uit. Dit is een STP Cat6 kabel. De bestelling heb ik inmiddels geplaatst. Bedankt voor je hulp @Annuk

Forever raver!