Schimmel in kelder huurhuis, wie verantwoordelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Buraizu
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Beste iedereen,

Dit is mijn eerste topic, sorry als ik ergens een fout maak! :)

Ik woon inmiddels al een half jaar in een bovenwoning in het centrum van een redelijk grote stad. Dit pand wordt verhuurd door een verhuurder in opdracht van de gebouw-eigenaar, een andere partij. Het pand betreft een 17e eeuws monument, de kelder stamt uit de 15e eeuw.

Sinds het begin van de huurperiode heb ik gemeld dat er schimmel in de muren van de kelder zit. Dit is inmiddels zover gevorderd dat alles wat hier in gezet wordt, stuk gaat door vocht of helemaal wit wordt van de schimmel.

De afgelopen maanden is de communicatie slecht gegaan, geen overleg geweest tussen verhuurder en eigenaar, wachten op antwoorden vanuit eigenaar. Nu heb ik vandaag eindelijk een antwoord gekregen:

"We gaan niks met de kelder doen. Het renoveren van de kelder mag uit je eigen portemonnee komen, het staat je vrij de kelder te gebruiken hoe je wilt. Wij gaan geen kosten maken om de kelder bruikbaar te maken."

Helaas niet het antwoord waar ik op zat te wachten..

Hier heb ik mij opzich bij neergelegd. Ik hoef deze ruimte niet meer te gebruiken. Het grootste probleem voor mij is dat mijn entree / hal gigantisch stinkt naar schimmel. De trap naar mijn bovenwoning is gelukkig achter een deur, maar zelfs hier begin ik nu schimmel achter te ruiken, tot in mijn woning. Volgensmij kan dit ook niet goed zijn voor mijn gezondheid :X

Kan ik de verhuurder / eigenaar ergens toe dwingen om tot een oplossing te komen? Zonder dat ik zelf tientallen / honderden euros hoef uit te trekken om dit zelf te doen? Ik wil hier graag blijven wonen, maar als blijkt dat ik geen voet heb om op te staan, zal ik toch voor mijn eigen gezondheid moeten kiezen..

TL;DR:

Kelder van huurhuis ernstig beschimmeld, in hoeverre kan ik de verhuurder / eigenaar ertoe dwingen om voor verbetering te zorgen?

Groetjes,

Buraizu

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat je aannemelijk moet gaan maken dat het idd je huurgenot onevenredig belemmert danwel slecht voor je gezondheid is. In het algemeen is schimmel niet goed voor de gezondheid en daar is genoeg over te vinden. Wellicht is een extern adviesrapport wel nodig voor meer overtuigingskracht.

Mocht de verhuurder daar niet in mee gaan, kun je vervolgens naar wellicht een huurcommissie of de rechtbank om je gelijk te gaan halen.

Ook zou je nog kunnen kijken of de gemeente een rol voor je kan spelen.
https://www.rijksoverheid...-slecht-onderhoud-aanpakt

[ Voor 11% gewijzigd door bonzz.netninja op 09-09-2021 18:50 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Checklist plus adviespunt plus mogelijk actiepunt:

https://www.huurcommissie...en/onderhoud-en-gebreken/

https://www.huurcommissie...-in-de-vrije-sector#c1152

[ Voor 30% gewijzigd door Virtuozzo op 09-09-2021 18:51 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je kan heel moeilijk gaan doen. Maar het gaat niet weg met het schimelverwijderbaar? Paar 10tjes.

Usenet handleidingen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je een verwarming in de kelder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:29
Buraizu schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:45:

"We gaan niks met de kelder doen. Het renoveren van de kelder mag uit je eigen portemonnee komen, het staat je vrij de kelder te gebruiken hoe je wilt. Wij gaan geen kosten maken om de kelder bruikbaar te maken."
op basis daarvan huurverlaging eisen.....

Is er geen ventilatie mogelijk?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
TheDudez schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:50:
Je kan heel moeilijk gaan doen. Maar het gaat niet weg met het schimelverwijderbaar? Paar 10tjes.
Dat is symptoombestrijding en dan is de schimmel zo terug.

Als eerste is de vraag. Werd de kelder mee verhuurd. Dus stond in huurcontract iets van een kelder die gebruikt kan worden.

Als vocht/schimmel de woning zelf aantast is dat natuurlijk een gebrek en gevaarlijk.

De verhuurder zou ook voor behoud pand eens het moeten laten onderzoeken.

Wellicht dat een paar simpele renovatie ventilatiekokers al heel veel kunnen uitmaken. Een natuurlijke trek in de kelder/kruipruimte scheelt echt heel veel en zou standaard moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buraizu
bonzz.netninja schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:49:
Ik denk dat je aannemelijk moet gaan maken dat het idd je huurgenot onevenredig belemmert danwel slecht voor je gezondheid is. In het algemeen is schimmel niet goed voor de gezondheid en daar is genoeg over te vinden. Wellicht is een extern adviesrapport wel nodig voor meer overtuigingskracht.

Mocht de verhuurder daar niet in mee gaan, kun je vervolgens naar wellicht een huurcommissie of de rechtbank om je gelijk te gaan halen.

Ook zou je nog kunnen kijken of de gemeente een rol voor je kan spelen.
https://www.rijksoverheid...-slecht-onderhoud-aanpakt
Thanks voor de info, ik zal de gemeente eens vragen wat ze kunnen betekenen. Er zijn tekenen van onderzoek naar de schimmel in de kelder, er lijkt namelijk met een betonvrees over de muren gegaan te zijn om te kijken hoe diep het zit. De eigenaar erkent dit ook, maar wilt het rapport hiervan niet delen.
TheDudez schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:50:
Thanks, hier was ik al aan begonnen maar er is geen beginnen aan. Intussen zijn er al tientallen euros verspild aan schimmelverwijdereraars en ontvochtigers. Het heeft nauwelijks tot geen effect.
Wolly schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:10:
Heb je een verwarming in de kelder?
Er heeft een radiator gehangen, deze is echter verwijderd en de leidingen zijn dusdanig gesloopt dat dit eerst vervangen moet worden voordat ik er weer 1 kan plaatsen.

Ook hangen er 2 verwarmingspanelen op het plafond, deze zijn achtergelaten door de vorige bewoners (een bedrijf). Deze zijn ruim 1000 watt sterk en zou ik een lange tijd 24/7 aan moeten hebben om er effect van te krijgen. Dit gaat mij natuurlijk ook teveel geld kosten om dit aan te houden.
Tens schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:18:
[...]

op basis daarvan huurverlaging eisen.....

Is er geen ventilatie mogelijk?
Er is 1 koekoek raam die open kan. Ik heb er geen vertrouwen in dat deze de gehele kelder kan ventileren. De kelder beslaat de volledige lengte van het pand, ongeveer 52 m2 aan oppervlakte.
Rofdof schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:26:
[...]

Dat is symptoombestrijding en dan is de schimmel zo terug.

Als eerste is de vraag. Werd de kelder mee verhuurd. Dus stond in huurcontract iets van een kelder die gebruikt kan worden.

Als vocht/schimmel de woning zelf aantast is dat natuurlijk een gebrek en gevaarlijk.

De verhuurder zou ook voor behoud pand eens het moeten laten onderzoeken.

Wellicht dat een paar simpele renovatie ventilatiekokers al heel veel kunnen uitmaken. Een natuurlijke trek in de kelder/kruipruimte scheelt echt heel veel en zou standaard moeten zijn.
In het huurcontract staat geen kelder vermeld en volgens de verhuurder is deze ook niet meeberekend in de totale huurprijs en oppervlakte. Onderzoek schijnt al gedaan te zijn, maar zoals eerder vermeld wilt de eigenaar hier geen documentatie van tonen. Ventilatiekokers weet ik niet of dit mogelijk, monumentaal pand en al.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Zou eens beginnen om het raampje van de koekoek open te zetten en een ventilator te plaatsen die richting de koekoek blaast . Kijken of dat het effect heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door MLLL op 09-09-2021 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:41

Qwerty-273

Meukposter

Over specifiek jouw vraag over druk zetten op de verhuurder, neem eens contact op met de Huurderslijn van De Woonbond. Dan kan je zien wat er wel en niet mogelijk is. Een 17e eeuws monument op een kelder uit de 15e eeuw is natuurlijk al wel een situatie waar veranderingen niet echt mogelijk worden. En je zit eventueel er ook niet op te wachten dat jouw woning onbewoonbaar wordt verklaard (als het te kostbaar wordt voor de verhuurder op dit vocht/ventilatie/schimmel probleem aan te pakken).

https://www.woonbond.nl/v...-heb-schimmel-huis-wat-nu

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:29
Buraizu schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:46:

Er is 1 koekoek raam die open kan. Ik heb er geen vertrouwen in dat deze de gehele kelder kan ventileren. De kelder beslaat de volledige lengte van het pand, ongeveer 52 m2 aan oppervlakte.
Dicht is in elk geval fout.......... (en met openen is het niet in een paar dagen weg, een beetje geduld dus)
In het huurcontract staat geen kelder vermeld en volgens de verhuurder is deze ook niet meeberekend in de totale huurprijs en oppervlakte.
ondanks dat: de schimmel is aanwezig in het pand, dus ook een probleem van de eigenaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08

BCC

Tja als de verhuurder niet wil, zou ik het luik lekker aftapen/kitten tegen de stank en dan mag de eigenaar zelf de gevolgschade oppakken over een paar jaar? Maar zoals gezegd eerst ventileren en ik zou het schoonmaken met schimmelplekken reiniger (chloor/bleek).

[ Voor 25% gewijzigd door BCC op 10-09-2021 09:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
BCC schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:03:
Tja als de verhuurder niet wil, zou ik het luik lekker aftapen/kitten tegen de stank en dan mag de eigenaar zelf de gevolgschade oppakken over een paar jaar? Maar zoals gezegd eerst ventileren en ik zou het schoonmaken met schimmelplekken reiniger (chloor/bleek).
probleem is dat als het echt vochtig is in de kelder dit kan omhoogtrekken.
En als het huis zo groot is denk ik dat de kelder afsluiting niet optimaal is en de luchtjes langs alle kiertjes en gaatjes wel komt.

die hele oude panden zijn gewoon klote omdat het vaak zonder ingrijpen niet aan de huidige of iets moderne norm kan voldoen.

Maar ik snap de verhuurder ook niet.
Als je een vocht/schimmel probleem hebt wil je dat voor behoud van je pand oplossen.

en zoals gezegd zijn er best wat mogelijkheden die niet de hele wereld kosten waarmee je dus wel wat kan oplossen. Ik zou het wel aandurven om kokers te boren in de gevel. zit laag en die roosters zijn klein dus valt niet op.
Maar goed de gemeente kan ook gaan zeiken over zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rofdof schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:22:
[...]

probleem is dat als het echt vochtig is in de kelder dit kan omhoogtrekken.
En als het huis zo groot is denk ik dat de kelder afsluiting niet optimaal is en de luchtjes langs alle kiertjes en gaatjes wel komt.

die hele oude panden zijn gewoon klote omdat het vaak zonder ingrijpen niet aan de huidige of iets moderne norm kan voldoen.

Maar ik snap de verhuurder ook niet.
Als je een vocht/schimmel probleem hebt wil je dat voor behoud van je pand oplossen.

en zoals gezegd zijn er best wat mogelijkheden die niet de hele wereld kosten waarmee je dus wel wat kan oplossen. Ik zou het wel aandurven om kokers te boren in de gevel. zit laag en die roosters zijn klein dus valt niet op.
Maar goed de gemeente kan ook gaan zeiken over zoiets.
Een koker boren in de gevel naar een 15e eeuwse kelder. What could possibly go wrong?

@Buraizu Ventileren helpt schimmel voorkomen, ventileren helpt ook tegen muffe luchtjes (tenzij de rest van het huis een lagere druk heeft), ventileren kost ook nog eens niets.
Next level: Je zou kunnen voorstellen om de koekoek te vervangen door een plank/raam met elektrische ventilator welke 24/7 zorgt voor onderdruk in de kelder (lucht naar buiten zuigen). Daarmee ventileer je én voorkom je nare luchtjes in de rest van het huis. Dat alles tegen een geringe investering...
En anders; proberen de ruimte af te sluiten zodat je geen last hebt van de nare luchtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het lijkt alsof de verhuurder denkt dat jij daar een extra kamer wil op hun kosten. Misschien moet je iets meer de nadruk leggen op vochtproblemen en schimmelsporen in het gedeelte waar je wel voor betaalt, dus je halletje? Dus op de gezondheidsproblemen die je van schimmels kunt krijgen en vochtproblemen die voor problemen zorgen elders in het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Tehh schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:54:
[...]

Een koker boren in de gevel naar een 15e eeuwse kelder. What could possibly go wrong?

@Buraizu Ventileren helpt schimmel voorkomen, ventileren helpt ook tegen muffe luchtjes (tenzij de rest van het huis een lagere druk heeft), ventileren kost ook nog eens niets.
Next level: Je zou kunnen voorstellen om de koekoek te vervangen door een plank/raam met elektrische ventilator welke 24/7 zorgt voor onderdruk in de kelder (lucht naar buiten zuigen). Daarmee ventileer je én voorkom je nare luchtjes in de rest van het huis. Dat alles tegen een geringe investering...
En anders; proberen de ruimte af te sluiten zodat je geen last hebt van de nare luchtjes.
Een renovatiekoker is 50mm doorsnede. En je hebt er dacht ik 1 per 12m2 nodig. Dus als het huis instort na een paar gaten dan is er meer aan de hand.
En die gaten boor je nat met een diamantboor en dat veroorzaakt geen vibraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 15:00
Het is een monumentale pand.
Daar worden strenge regels aan verbonden door de gemeente/overheid.
Wellicht kan je kijken of die iets te zeggen hebben over de staat van onderhoud van het pand.
Want monumenten moeten verplicht goed onderhouden worden heb ik begrepen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-07 14:51
Wat is de luchtvochtigheidsgraad in de kelder? Een elektrische luchtontvochtiger is een aanrader om eerst de luchtvochtigheid omlaag te krijgen, die kosten iets van 150 euro en trekken zo 6L vocht per dag uit de lucht (en muren). Daar zit ook meteen een HEPA filter in dat de lucht alvast een beetje schoner maakt. Dan kun je intussen de schimmel gaan bestrijden, dan pak je zowel oorzaak als gevolg aan.

Idealiter sluit je die ontvochtiger aan op een afvoer, dan hoef je niet elke 2 uur een bak leeg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
timmert26 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:49:
Wat is de luchtvochtigheidsgraad in de kelder? Een elektrische luchtontvochtiger is een aanrader om eerst de luchtvochtigheid omlaag te krijgen, die kosten iets van 150 euro en trekken zo 6L vocht per dag uit de lucht (en muren). Daar zit ook meteen een HEPA filter in dat de lucht alvast een beetje schoner maakt. Dan kun je intussen de schimmel gaan bestrijden, dan pak je zowel oorzaak als gevolg aan.

Idealiter sluit je die ontvochtiger aan op een afvoer, dan hoef je niet elke 2 uur een bak leeg te gooien.
Volgensmij is er geen ontvochtiger van 150 euro waarbij een aansluiting op een afvoer zit. Die zijn duurder.

Dan moet je zelf in de bak een afvoer maken met een slangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-07 14:51
Bij de meeste kun je een kleine slangetje aansluiten op de uitloop in die opvangbak. Moet je hem wel hoog genoeg zetten dat het netjes eruit (in de gootsteen) loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
Er is een koekoek en dus een manier om naar buiten te komen. Ik zou een MV box plaatsen aan het uiteinde van de ruimte en de in/uitstroom bij de koekoek scheiden door voor een daarvan (of beide) een buis te gebruiken. In het raam zet je dan een plaat waar de buis en in/uitlaat doorheen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buraizu
Iedereen bedankt voor de reacties!

Inmiddels heb ik de gemeente een bericht gestuurd met vragen hoe zij hier in staan, daar het een monument betreft en hier inderdaad richtlijnen voor onderhoud zijn.

Ik zal kijken of ik een ontvochtiger kan vinden en aansluiten. Stroom ligt er niet en er is ook geen water afvoer aanwezig.

Constructies met buizen ga ik niet aan beginnen, het stucwerk komt op plekken al naar beneden en ik heb er geen budget voor om heel de kelder opnieuw te stuccen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:40

LankHoar

Langharig tuig

Buraizu schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:45:
Beste iedereen,

Dit is mijn eerste topic, sorry als ik ergens een fout maak! :)
...

Groetjes,

Buraizu
Welkom! Het is hier niet de gewoonte om te groeten en af te sluiten. Dit niet doen bevorderd de leesbaarheid van het forum :)
Buraizu schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:48:
Constructies met buizen ga ik niet aan beginnen, het stucwerk komt op plekken al naar beneden en ik heb er geen budget voor om heel de kelder opnieuw te stuccen.
Ik zou er geen cent meer in steken dan het voor jou waard is om die kelder in gebruik te kunnen nemen.

Vraagje: zit er een slot op de kelder waarvan je de sleutel hebt gekregen? Is de kelder rechtstreeks bereikbaar vanuit jouw woning? In die gevallen denk ik niet dat de verhuurder zomaar wegkomt met "geen onderdeel van de huur". Ruimtes hoeven niet expliciet vermeld te worden om onderdeel van de huur te zijn (neem bijvoorbeeld een inbouwkast, halletje, tussenruimte oid).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buraizu
LankHoar schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:38:
[...]

Ik zou er geen cent meer in steken dan het voor jou waard is om die kelder in gebruik te kunnen nemen.

Vraagje: zit er een slot op de kelder waarvan je de sleutel hebt gekregen? Is de kelder rechtstreeks bereikbaar vanuit jouw woning? In die gevallen denk ik niet dat de verhuurder zomaar wegkomt met "geen onderdeel van de huur". Ruimtes hoeven niet expliciet vermeld te worden om onderdeel van de huur te zijn (neem bijvoorbeeld een inbouwkast, halletje, tussenruimte oid).
Thanks, er zit een enkel slot op de voordeur bij de entree. Hier is ook gelijk de trap naar beneden, dus direct toegankelijk vanuit de entree.

De verhuurder heeft ook mondeling vermeld dat ik "De kelder is niet vermeld in het huurcontract, maar je krijgt deze er bij", deze zou eigenlijk in de huur zitten van het winkelpand onder mijn woning. Deze heeft een toegangsdeur naar mijn entree, maar zijn niet in bezit van de sleutel hiervan. De deur naar mijn woning heeft geen slot, dus de enige beveiliging is de voordeur.

De kelder is dus direct toegankelijk vanuit mijn woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:40

LankHoar

Langharig tuig

Buraizu schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:23:
De kelder is dus direct toegankelijk vanuit mijn woning.
Dan hoort het gewoon bij je woning lijkt mij en is de verhuurder verantwoordelijk om dit in degelijke staat te houden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BryceVL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 14:57
In navolging van wat @LankHoar hierboven zegt, zelfs als de kelder niet tot jouw ruimtes behoort, maar de staat ervan jouw woongenot verstoord, is de verhuurder er naar mijn weten verantwoordelijk voor om hier wat aan te doen.

Ik zou er in ieder geval zelf geen grote geldsommen aan uitgeven, en goed bijhouden wat je al wel hebt uitgegeven. Dat kan je altijd helpen in de toekomst.

Overigens zou ik zeker zorgen dat de koekoek wel open staat, al was het maar om de geur naar buiten te drijven inplaats van naar jouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52

Punkrocker

Mostly harmless

BryceVL schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:15:
In navolging van wat @LankHoar hierboven zegt, zelfs als de kelder niet tot jouw ruimtes behoort, maar de staat ervan jouw woongenot verstoord, is de verhuurder er naar mijn weten verantwoordelijk voor om hier wat aan te doen.

Ik zou er in ieder geval zelf geen grote geldsommen aan uitgeven, en goed bijhouden wat je al wel hebt uitgegeven. Dat kan je altijd helpen in de toekomst.

Overigens zou ik zeker zorgen dat de koekoek wel open staat, al was het maar om de geur naar buiten te drijven inplaats van naar jouw woning.
Maar hoe groot is dat koekoekraampje?
Is dat groot genoeg voor een kleine of misschien wel een grote inbreker?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buraizu
Punkrocker schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:56:
[...]

Maar hoe groot is dat koekoekraampje?
Is dat groot genoeg voor een kleine of misschien wel een grote inbreker?
Redelijk groot formaat. Er zitten wel tralies voor maar voorbijgangers en hangjongeren gooien gewoon afval naar binnen wanneer ze zien dat hij openstaat. :(

Dit is in het verleden meedere malen gebeurd helaas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is dat niet te verhelpen met een rooster, of gaas?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Als jurist kan ik je aanraden om een goed schriftelijk/electronisch dossier op te bouwen. Je moet de verhuurder goed laten weten dat er sprake is van achterstallig onderhoud waardoor en gevolgschade kan ontstaan. Je moet hem sommeren dit op te lossen. Dit opbouwen van je dossier gaat later belangrijk zijn als je toc maatregelen wilt nemen.

Die kelders worden heel vaak niet opgenomen in het huurcontract. Het gebrek aan die ruimte levert je wel overlast op en je verhuurder heeft hier wel de plicht dit op te lossen. Blijf vooral communiceren en geef dit aan dat je hem wijst op het gebrek en e mogelijke gevolgen.

Je hebt als huurder zeker rechten hier en die kan je uitoefenen. Als jurist weet ik dat die discussie lastig kan worden en je vaak niet serieus wordt genomen, dus zoek ook hulp hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buraizu
Thijsmans schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 23:58:
Is dat niet te verhelpen met een rooster, of gaas?
Er ligt een gietijzeren rooster, deze is groot genoeg om blikjes door te gooien.
Ik zal eens kijken of ik iets van kippengaas kan gebruiken om dit tegen te gaan.
LucyLG schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 00:05:
Als jurist kan ik je aanraden om een goed schriftelijk/electronisch dossier op te bouwen. Je moet de verhuurder goed laten weten dat er sprake is van achterstallig onderhoud waardoor en gevolgschade kan ontstaan. Je moet hem sommeren dit op te lossen. Dit opbouwen van je dossier gaat later belangrijk zijn als je toc maatregelen wilt nemen.

Die kelders worden heel vaak niet opgenomen in het huurcontract. Het gebrek aan die ruimte levert je wel overlast op en je verhuurder heeft hier wel de plicht dit op te lossen. Blijf vooral communiceren en geef dit aan dat je hem wijst op het gebrek en e mogelijke gevolgen.

Je hebt als huurder zeker rechten hier en die kan je uitoefenen. Als jurist weet ik dat die discussie lastig kan worden en je vaak niet serieus wordt genomen, dus zoek ook hulp hierbij.
Enorm bedankt voor je reactie. Ik zal zeker vanaf nu alles gaan documenteren. Ik ben het met je eens dat dit een overlast is, en zij dus verplicht zijn dit op te lossen. Het lastige is dat de communicatie tussen verhuurder en pandeigenaar stomzinnig slecht gaat, en de eigenaar dus al gezegd heeft geen zin te hebben in het oplossen van de problemen.

Ik vind het lastig te bepalen hoeveel druk ik kan zetten op beiden, mogelijk krijgt de pandeigenaar het idee om mijn contract niet te verlengen.

Ook ben ik toch nog aan de gang gegaan met wat ideëen die anderen hadden, zo heb ik een hygrometer en zware ventilator aangeschaft. Begin dit weekend stond de kelder op 99% luchtvochtigheid op 17 graden Celsius, en heb ik de ventilator op de hoogste stand 48 uur laten draaien. Vanmorgen heb ik deze uitgezet met 93% luchtvochtigheid op 16.5C.

Echter toen ik daarstraks weer thuis aankwam van werk, stond de luchtvochtigheid weer doodleuk op 99% met 17.5C..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
Tja, een kelder in een ver verleden aangelegd zal altijd vochtig blijven (behalve bij 2 weken vorst en noorderwind). Enige oplossing is de complete kelder onder het huis slopen, het huis op stempels zetten en een nieuwe kelder bouwen (maar ik betwijfel of de RCE dat goed zal keuren).
Tegen die stank is de hal is wel wat te doen door het deurkozijn naar de kelder te voorzien van afdichtstrips. Alle kieren en gaten naar de kelder afdichten. En die 17 graden is een ideale temperatuur om rode wijn te bewaren.
Bovendien, je betaald niet voor de kelder. Iets met een gegeven paard of zo.
Is de schimmel in de kelder zelf wel echte schimmel? Of is het zoutbloei die uit de (oude) muren komt?
En dat (organische) spullen bij een hoge luchtvochtigheid kunnen gaan schimmelen is gewoon logisch, dat wisten ze in de 15e eeuw al, (tijdelijke) spullen die niet konden schimmelen stonden in de kelder, de rest op zolder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1