Vraag

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 20:25
Hi All,

Ruim 4 jaar geleden hebben wij onze huidige woning betrokken. Het betreft een vrijstaande woning uit 1976 met een woonoppervlak van 182 m2 inhoud van 550 m3. De vorige bewoners betaalde destijds €300,- per maand aan gas & licht, logischerwijs vonden wij het een goed idee om onze maandlasten te reduceren door het e.e.a. te vervangen & verduurzamen. De begane grond beschikt over radiatoren + vloerverwarming als bijverwarming en de rest van de woning wordt verwarmd door radiatoren. Destijds moesten de boiler en CV ketel uit 2001 worden vervangen en wilden we eigenlijk toen al van het gas af. Bij gebrek aan data durfde we die stap destijds niet te maken omdat mijn vrouw niet in de kou wilde zitten.

Zaken die we toen wel aangepakt hebben zijn:
  • Spouwen geïsoleerd
  • Dak geïsoleerd
  • Overal HR++ glas laten plaatsen
  • Nieuwe CW4 CV ketel + Elga Hybride warmtepomp (5 kW)
  • 21 zonnepanelen geplaatst (7 kWp)
Inmiddels zijn we weer 4 jaar verder en is er budget beschikbaar om het e.e.a. grondig te renoveren. Zo willen we alle vloeren vervangen, overal stucen, nieuwe keuken en van één badkamer 2 badkamers maken, etc. Daarnaast willen we dit moment aangrijpen om nog verder te verduurzamen, maar wel met behoud van "comfort".

Punten die we naast de cosmetische zaken aan willen pakken zijn:
  • Complete dekvloer + oude vloerverwarming verwijderen
  • Constructie vloer isoleren (opbouw, er is geen kruipruimte)
  • LTV vloerverwarming als hoofdverwarming aan laten leggen op benedenverdieping
  • Alle radiatoren in huis verwijderen en op de 1ste en 2e verdieping met L/L warmtepompen koelen/verwarmen
  • Eventueel een volledig duurzame oplossing voor warm sanitair water voor beide badkamers
  • Huidige hybride opstelling behouden of overstappen op volledige L/W warmtepomp
Voor de laatste 2 punten zou ik graag jullie kennis & ervaring willen gebruiken.

Warm sanitair water
Wij hebben 3 dochters die nu 4, 5 en 7 jaar oud zijn. Aangezien we de ruimte hebben, willen we met het oog op de toekomst 2 badkamers realiseren. Één badkamer met douche en één badkamer met douche en bad. Hier komt naast verduurzaming ook een stukje comfort om de hoek kijken. Als ik realistisch ben verwacht ik niet dat de douches minder dan +/- 10 l/min aan warmwater zullen gaan gebruiken. Nu wordt er gemiddeld zo’n 15 minuten per dag gedoucht, maar dat zal later ongetwijfeld meer worden. Daarom verwacht ik dat we het niet gaan redden met één 300l warmtepomp boiler en eerder 500l of meer nodig zouden hebben. We zouden ook één badkamer aan kunnen sluiten op de bestaande CV ketel en één badkamer op een nieuwe warmtepomp boiler van 300l. Een warmtepomp boiler van 500l (bestaan die) of 2 x 300l warmtepomp boilers, één per badkamer, zou ook een optie kunnen zijn. Wellicht dat jullie hier nog een goede/betere duurzame oplossing voor hebben waar ik niet aan gedacht heb? De boiler(s) kunnen direct onder de badkamers op de begane grond geplaats worden, waarbij ruimte en gewicht geen probleem zijn.

Verwarming woning
In de 4 jaar dat wij nu in de woning wonen heb ik door alles te meten een zeer goed beeld van ons energieverbruik en de warmtevraag van onze woning gekregen. Als ik puur kijk naar de warmtevraag voor het verwarmen van de woning is de gemiddelde warmtevraag over de afgelopen 4 jaar zo’n 20000 kWh per jaar. Op de koudste dagen van de afgelopen 4 jaar komt de benodigde warmtevraag niet boven de 6kWh per uur uit. Als ik me niet vergis zou een L/W van 9kW dat theoretisch moeten kunnen trekken, maar zelf zou eerder neigen naar een 12kW model. In de zojuist geschetste situatie wordt echter de complete woning verwarmd door het hybride systeem en wordt er geen gebruik gemaakt van een optimaal afgifte systeem. In de nieuwe situatie zou alleen de benedenverdieping (85m2) worden verwarmd door de warmtepomp en het nieuwe LVT vloerverwarming systeem. In dat geval zou die 9kW L/W warmtepomp dat dus makkelijk moeten kunnen trekken en mogelijk dat zelfs de Elga het nu in 95% van de tijd zelfstandig vol zou kunnen houden?

Nou is het natuurlijk niet zo dat wij geld in overvloed hebben en het hybride systeem is nog redelijk nieuw en werkt verder prima. Zouden jullie het huidige hybride systeem vervangen en compleet van het gas af gaan of zouden jullie deze behouden en combineren met één of meerdere warmtepompboilers? Als we nu al alle voorbereidingen treffen, kunnen we tegen de tijd dat het hybride systeem aan het einde van zijn levensduur is gekomen altijd nog overstappen op een volledig elektrische oplossing.

Ik hoop dat de situatie en ons “probleem” duidelijk over zijn gekomen en ben benieuwd naar jullie mening/input.

P.S. 1 Zonnecollectoren zijn geen optie, deze kunnen wij niet plaatsen.
P.S. 2 Wij koken op inductie en hebben naast de badkamer en Cooker in de keuken geen warm sanitair water aansluitingen in huis.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
20000 kWh thermisch = 20000 kWh thermisch. Of dat nu met hoge of lage temperatuur afgifte systeem afgegeven wordt.

20000 kWh / 1650 vollast uren = 12.1 kW

Wat dit betreft het enige verschil tussen HTV en LTV is dat sommige warmtepompen bij A-10/W30 nog wel het nominale vermogen halen en bij A-10/W50 een lager vermogen.

Als die 20000 kWh correct is lijkt een 12 kW model me meer op z'n plaats.
Die warmt het vat ook lekker snel op. In combinatie met een douche wtw kan die even snel het vat opwarmen dan je met 1 douche kunt leeg douchen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@abwouters Heb je enig idee wat je warmtebehoefte na het verbouwen/renoveren zal worden?
12 - 15 MWh/a?
Alles beneden wordt vloerverwarming en dan verwarm je nog een stuk minder dan voorheen met de wp?
Boven alleen maar L/L? - ik weet niet of je in de (slaap)kamers niet last van geluid/tocht kan krijgen.
Misschien toch een optie om met de anders waarschijnlijk te grote L/W-wp te verwarmen?
(overgrote radiatoren?)

Voor warmwater heb ik helaas geen goed voorstel, dit is te individueel vind ik.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Je warmtevraag is nog veel te hoog dus ik zou het recente hybride systeem niet vervangen, is trouwens ook niet ecologisch om recente apperatuur te gaan vervangen.

De primaire focus moet liggen op je energievraag omlaag te krijgen, wat je niet moet verbruiken moet je niet opwekken of het nu via warmtepompen of gas is. Immers hoe groen je ook opwekt het heeft altijd een impact.

Pas als je verbruik niet meer omlaag te krijgen is zou ik gaan kijken naar opwekking, bovendien ga je nu dimensioneren op de huidige situatie, dan ga je verder isoleren, energievraag zakt en nu zit je met een overpowered en te dure opwekking.

Verder is het ecologisch aspect bij douchen eerder het water verbruik dan de energievraag, ook daar weer focus op eerst verminderen via watersparende douche kop, dan recuperatie van energie via warmtewisselaar alsook recuperatie van water via filtersysteem (douche water is nauwelijks vuil dus kan gemakkelijk gefilterd worden) wat dan weer hergebruikt kan worden zolang het niet gedronken word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zit nu op 108 KWh/m2 dat is voor 1976 (afhankelijk van de ventilatie methode) al best veel.. laat staan voor 1976 waar al veel gedaan is
Ik zou de boel eens onder een vergrootglas houden, volgens mij gaat er iets mis, je zou eigenlijk ~30% lager moeten zitten met je huidige staat. van de woning.

en ~9KW uit 85m2 vloer halen met wp vriendelijke temp is zo makkelijk niet. dat is 105 W/m2

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 09-09-2021 20:11 ]

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 20:25
Wellicht gaat er het e.e.a. niet goed in mijn calculaties…

Als ik puur naar het gas en stroomverbruik kijk over januari 2021 hebben wij in die maand 264 m3 aan gas verbruikt en heeft de warmtepomp 592 kWh aan stroom verbruikt. Gemiddelde buiten temperatuur in januari bedroeg hier 3,5 graden.

Als ik voor de Elga dan gemiddeld een COP van 3 neem hebben wij in januari 2021 (3x592)+(264x8)=3888 kWh aan warmte verbruikt.

Ter verduidelijking van de situatie, hierbij de tekening van onze woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7XJ4Bdd7Jm269uktDGmTqbycVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxMLLqnfAWP7ELdTKWEie18y.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan verder inzoom op een aantal specifieke punten die van invloed zijn op ons huidig verbruik:
  • De plafondhoogte aan de linker kant van de woning is over de gehele diepte van de woning 5 meter.
  • Wij hebben erg veel glas/kozijnoppervlakte. Waarbij het glas wel vervangen is, maar de kozijnen niet.
  • Nagenoeg alle radiatoren in de gehele woning stonden open.
  • CV Opstelling is nu op zolder, leidingen zijn niet geïsoleerd.
  • De uitbouw rechtsboven op de tekening is door de vorige bewoners gerealiseerd en bestaat uit één zone vloerverwarming die via een vertakking vanaf een radiator is aangesloten. Hierdoor zijn de verwarmingsafgiftesystemen niet meer goed gedimensioneerd en is er in de winter een temperatuur verschil van 2 graden tussen de voorkant en achterkant van de woning.
  • De vloer is op dit moment nagenoeg niet geïsoleerd (2cm tempex uit bouwperiode)
Een aantal punten gaan wij dus tackelen, maar een aantal punten zijn (realistisch gezien) onoverkomelijk. Mijn verwachting is dat wij door de verbetering/aanpassingen onze oorspronkelijk warmtevraag van de gehele woning, maar dan nu voor alleen de beneden verdieping, minimaal met 1/3 tot 1/2 moeten kunnen reduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Even een ruwe berekening. Op deze manier kom ik iets te hoog uit omdat ik het verbruik voor SWW ook extrapoleer.

264 m3 gas * 8 kWh / m3 + 529 kWh elektrisch * 3 (lage COP vanwege lage temperaturen = 2112 kWh thermisch + 1587 kWh thermisch = 3699 kWh thermisch over 511 graaddagen in januari.
Dus 7.2 kWh thermisch per graaddag.
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation (weerstation Gilze-Rijen, 18 graden stookgrens en etmaalgemiddelde binnentemp.

In de afgelopen 4 jaar heeft Gilze-Rijen 10333 graadddagen gehad, dus gemiddeld 2583 graaddagen per jaar. Je warmtebehoefte in een gemiddeld jaar is dan 2583 graaddagen * 7.2 kWh thermisch per graaddag = 18698 kWh / jaar.

Het zal eerder 18000 dan 19000 kWh zijn, maar ik vind het veel. Draait die Elga wel goed?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1