Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voorbereiden op batterij-opslag ivm afbouw saldering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Zoals in een eerder draadje besproken ben ik bezig met de aanschaf van zonnepanelen. Nu ben ik ook dieper in de toekomst van de salderingsregeling gedoken en daar schrok ik van. Het voorgestelde plan van de VVD is vrij ongunstig. Dit torpedeert meteen menig business case voor zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gf2HljtqooLZKunkZebgkLEVTEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1aHlScCIcUQ1MT8iXNTt5Rb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hebben we nog geen kabinet en is het niet zeker of dit het gaat worden, er langzamer afgebouwd gaat worden of dat de plannen voorlopig uitgesteld gaan worden. Niet alle partijen zijn voor het voorstel en ook vele gemeenten zijn tegen. Maar niemand die weet hoe dit uit gaat pakken.

Wat wel kan is om je hierop voor te bereiden en te kijken naar mogelijkheden voor toekomstige batterij-opslag.
Ik ben nu van plan om een Solar Edge 3 fase 7K omvormer te nemen. SolarEdge biedt ook een die voorbereid is om er een batterij op aan te sluiten. De StorEdge. Deze is ongeveer 800 euro duurder (ex BTW). https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge/

De vraag is of dat een verstandige investering/verzekering is.

Een omvormer gaat misschien 12 jaar mee en dus kan ik het ook als het nodig is aanpassingen maken. Maar later losse apparatuur kopen die je achter je omvormer zet en waarmee je een batterij kunt opladen is vreselijk duur. Zeker voor 3 fase oplossingen. Ook de baterijen die je met 220 kunt opladen (bv de Enphase) zijn erg duur - en bedienen dan maar 1 van de 3 fases. Oftewel de Storedge is een redelijk voordelige opties ALS er batterijen nodig zijn binnen een jaar of 5-6. Hier kun je dan een LG CHEM 6,5kWh batterij op aan sluiten die momenteel ongeveer 3500 euro kost. Nog steeds veel geld, maar terugleveren voor 5-7 cent is helemaal onrendabel.

Iemand die hier ook al over nagedacht heeft?

Alle reacties

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Thuisbatterij kan nog niet uit. Had 't al eens uitgerekend, en elke KW die je eruit trekt kost je 0,59 EUR. Inkoop van ~0,22EUR is dus nog steeds aanzienlijk goedkoper...

Professioneel Heftruck Syndroom

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:50
Ik geloof oprecht niet dat het salderen er (volledig) af gaat.

Als we een groene transitie willen maken zijn we afhankelijk van zonnestroom. En ook het volgende kabinet zal zich hiervoor in moeten zetten.

Mocht het er wel van komen dan gaat iedereen een zijn moeder en accu aanschaffen en zullen dat genoeg partijen op inspringen. Ik wacht dat moment nog even af.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
mwah, de komende 5 jaar ga je bijna niets verdienen aan je accu + omvormer. Alhoewel het natuurlijk een interessante optie is om je eigen verbruik te verhogen, denk ik niet dat er een business case voor te maken is. Gedurende die jaren slijt je accu en je omvormer wel.

Ik zou lekker die 800 euro in je zak houden, en kijken wat er over 5-10 jaar te koop is, en niet te vergeten, er is ook nog een kans dat de saldering niet verdwijnt, later verdwijnt of minder versoberd wordt.

in mijn geval is de terugverdientijd van mijn installatie minder dan 4 jaar, dus die heb ik net terug voor, potentieel, de salderingsregeling verdwijnt.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

Dennahz

Life feels like hell should.

Noxa schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:06:

Als we een groene transitie willen maken zijn we afhankelijk van zonnestroom. En ook het volgende kabinet zal zich hiervoor in moeten zetten.

Mocht het er wel van komen dan gaat iedereen een zijn moeder en accu aanschaffen en zullen dat genoeg partijen op inspringen. Ik wacht dat moment nog even af.
Ze zouden wel enorm dom zijn om de salderingsregeling volledig af te schaffen. Immers, ze willen meer groene energie in Nederland, toch?

Aan de andere kant is het beter voor het net als mensen hun verbruik inplannen op basis van de beschikbare zonne-energie. Dus de was draaien als de zon schijnt, enz. Een eigen accu (liefst met eiland-modus, voor het geval er een storing is) is dan wel een droom om pieken te voorkomen.

Alles staat of valt bij een goed beleid vanuit de overheid.

Twitter

• borft
Dennahz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:16:
[...]

Ze zouden wel enorm dom zijn om de salderingsregeling volledig af te schaffen. Immers, ze willen meer groene energie in Nederland, toch?

Aan de andere kant is het beter voor het net als mensen hun verbruik inplannen op basis van de beschikbare zonne-energie. Dus de was draaien als de zon schijnt, enz. Een eigen accu (liefst met eiland-modus, voor het geval er een storing is) is dan wel een droom om pieken te voorkomen.

Ze zouden ook de salderingsregeling kunnen versoberen, maar een subsidie geven op accu oplossingen. Of bijvoorbeeld een max stellen aan hoeveel je terug het net op mag gooien.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-11 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Het wordt pas echt gaaf als we gewoon een pool hebben met gegenereerde energie, eentje met opgeslagen energie en eentje met energievraag. Dan kan het verdeeld worden op basis van noodzaak of mogelijkheid tot opslag. Dan gaat er niets verloren en kunnen we energie centraal en efficiënt opslaan. Maar dat duurt nog wel even voordat we dat voor elkaar hebben ...

This too shall pass

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Menn_o schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:54:
Zoals in een eerder draadje besproken ben ik bezig met de aanschaf van zonnepanelen. Nu ben ik ook dieper in de toekomst van de salderingsregeling gedoken en daar schrok ik van. Het voorgestelde plan van de VVD is vrij ongunstig. Dit torpedeert meteen menig business case voor zonnepanelen.

[Afbeelding]

Nu hebben we nog geen kabinet en is het niet zeker of dit het gaat worden, er langzamer afgebouwd gaat worden of dat de plannen voorlopig uitgesteld gaan worden. Niet alle partijen zijn voor het voorstel en ook vele gemeenten zijn tegen. Maar niemand die weet hoe dit uit gaat pakken.

Wat wel kan is om je hierop voor te bereiden en te kijken naar mogelijkheden voor toekomstige batterij-opslag.
Ik ben nu van plan om een Solar Edge 3 fase 7K omvormer te nemen. SolarEdge biedt ook een die voorbereid is om er een batterij op aan te sluiten. De StorEdge. Deze is ongeveer 800 euro duurder (ex BTW). https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge/

Een omvormer gaat misschien 12 jaar mee en dus kan ik het ook als het nodig is aanpassingen maken. Maar later losse apparatuur kopen die je achter je omvormer zet en waarmee je een batterij kunt opladen is vreselijk duur. Zeker voor 3 fase oplossingen. Ook de baterijen die je met 220 kunt opladen (bv de Enphase) zijn erg duur - en bedienen dan maar 1 van de 3 fases. Oftewel de Storedge is een redelijk voordelige opties ALS er batterijen nodig zijn binnen een jaar of 5-6. Hier kun je dan een LG CHEM 6,5kWh batterij op aan sluiten die momenteel ongeveer 3500 euro kost. Nog steeds veel geld, maar terugleveren voor 5-7 cent is helemaal onrendabel.

ja hoor genoeg over nagedacht

Mijn conclusie was hou niet te veel rekening met de toekomst doe dat wel als er nu bv makkelijk een kabel kan worden getrokken en let ook op vendor lockin.

De andere conclusie was niet te veel geld besteden aan de zonnepanelen en leg daken vol zonder bijzonder nauwkeurig naar jaar verbruik te kijken en met SE (of een ander systeem wat vooral optimalizeerd) gaat dat eigenlijk al direct mis. Het gaat om kwantiteit

Je kan dat geld beter inzetten in meer panelen of betere spreiding op de dag en meer direct verbruik.
De ontwikkeling voor de thuisaccu gaan nog steeds hard. ook komt de V2G auto om de hoek kijken.
Op dit moment zou ik gewoon een pas op de plaats maken en dus een omvormer kopen die kan omvormen en bij je overige wensen past. En dan koop je straks een thuisaccu die kan thuisaccu-en en al dan niet kan backupen. (want dat is weer een andere functie waar je ook weer dingen voor nodig hebt)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:03
@Menn_o Ik zou lekker wachten en kijken hoe de ontwikkelingen gaan. Nieuwe kabinet (als die er ooit komt) kan de plannen weer aanpassen.
Ook kan jezelf alvast gaan kijken hoe je je stroomverbruik kan afstemmen als de zon schijnt. Direct verbruiken is maximaal besparen, want je koopt geen dure kWh's incl. energiebelasting.

Persoonlijk zie ik vooral heil in elektrische auto's die ook kunnen terugleveren. Dan heb je een verrijdbare accu met 50 kWh waar je toevallig ook nog zelf in kan zitten :P

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 10-09-2021 11:08 ]

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:56
Ik zie het punt hiervan niet zo? Einde saldering, so what? Als je je verbruik een beetje timed, kan je toch zeker 50% wel in het tijdsframe krijgen dat je ook energie opwekt, en voor de rest krijg je 7 cent teruglevertarief.
In mijn berekeningen kan dat gewoon uit, al moet ik toegeven dat de terugverdientijd significant langer word. mis ik iets?

[ Voor 45% gewijzigd door sebastiaan89 op 09-09-2021 16:42 ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
Ipv dat iedereen gekke accu oplossingen maar moet installeren kunnen ze dit toch makkelijker centraal oplossen? Dan kunnen we salderen behouden en zijn mensen ook meer bereid om zonnepanelen te installeren.
Weet niet wat zo n grote accu zal doen voor de brandveiligheid, en ook nog eens dat het een grote unit is die je weer ergens kwijt moet. Met bijbehorende onderhoud en controles.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
Noxa schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:06:

...
Als de komende 5 jaar de wereldwijde prijs per kWh omhoog gaat van 6ct naar 9ct (bv ivm CO2 uitstoot rechten) dan zijn we er ook.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:01
Ik blijf het vreemd vinden dat het lage stroomtarief niet flexibel is. Dus bij veel zon of wind kan je stroom gebruiken tegen het lage tarief.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:42

[Afbeelding]

Ik heb hier zelf ook zeker al eens over nagedacht. Ik heb toen eens gekeken naar spullen van Victron en wat er allemaal bij komt kijken.

Mijn conclusie was dat het voorlopig niet rendabel was. Zelfs als het hele salderen zou verdwijnen was het nog steeds de vraag of het (uiteraard met de huidige prijzen) rendabel zou worden.

Natuurlijk kun je niet in te toekomt kijken. Als de energie prijzen stijgen, prijzen van accu's dalen en het salderen echt gestopt is dan zal het uiteindelijk rendabel worden.

Ik zou er dus nu geen rekening mee houden met de aanschaf van de regelaar.
Enige waar ik rekening mee zou houden is met kabels trekken mocht je dat nog moeten doen. Of loze leidingen bijvoorbeeld.

Wordt natuurlijk een ander verhaal als je het wilt gebruiken als backup oplossing voor die 1 keer in het jaar dat er storing is in het net.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
Beste tip: niet vooruit lopen op komend beleid.

In het beste geval loop je subsidie mis. In het ergste geval gooien ze de plannen volledig om en zit je met je zinloze product.

Zoals gezegd: je kan rekening houden met leidingen en evt met groepen als je toch bezig gaat. Maar verder dan dat zou ik niet kijken nog.

Wat betreft de plannen: ik verwacht dat dit een warmmakertje is. Kijken hoe groot de ophef is, het dan de helft minder erg maken en voila. "We luisteren naar het volk"

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 09-09-2021 17:05 ]

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:08
Eenvoudige berekening van "rendement" zonnepanelen is (Teruglevertarief) / (€ per kWp opstelling), dus ligt normaal tussen de 0,05/1,00=5% of 0,07/0,50=14% (of 0,11/0.50=22% bij b.v. Powerpeers). Hoger dan een spaarrekening, hoezo niet rendabel?

Met 30% intern verbruik bespaar je daarnaast nog eens (Normaal tarief - teruglevertarief)*0.3 per kWh, op z'n gunstigst dus (0,25-0,05)*0,3 = € 0,06 per kWh. Met salderen is de besparing dus max €0,20 per kWh.

Als salderen dus wegvalt en dat gaat compenseren met batterijen zal de besparing per kWh maximaal €0,14 per kWh zijn en zeker niet het normaal tarief a €0,25.

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-11 12:26
devriesjande schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:46:
Ik blijf het vreemd vinden dat het lage stroomtarief niet flexibel is. Dus bij veel zon of wind kan je stroom gebruiken tegen het lage tarief.
Variabele tarieven, kwartier prijzen, zouden in combinatie met slimme apparaten veel kunnen betekenen. Ware het niet dat het niet mag. De wetgeving verbiedt nog steeds variabele tarieven voor consumenten.

• Menn_o
il-Principe schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:26:
Eenvoudige berekening van "rendement" zonnepanelen is (Teruglevertarief) / (€ per kWp opstelling), dus ligt normaal tussen de 0,05/1,00=5% of 0,07/0,50=14% (of 0,11/0.50=22% bij b.v. Powerpeers). Hoger dan een spaarrekening, hoezo niet rendabel?

Met 30% intern verbruik bespaar je daarnaast nog eens (Normaal tarief - teruglevertarief)*0.3 per kWh, op z'n gunstigst dus (0,25-0,05)*0,3 = € 0,06 per kWh. Met salderen is de besparing dus max €0,20 per kWh.

Als salderen dus wegvalt en dat gaat compenseren met batterijen zal de besparing per kWh maximaal €0,14 per kWh zijn en zeker niet het normaal tarief a €0,25.
Met die rendementsberekening neem je niet mee, dat ik dat geld eerst investeer in de installatie. Dus 5% betekent dat het 20 jaar duurt voordat ik het geheel heb terugverdiend. Daarna begint die 5% pas als inkomen bovenop initiele investering. Verder denk ik niet dat je in de zomer 30% direct overdag gebruikt aan stroom. Ik denk dat dat veel lager ligt bij huishoudens zonder airco. Tel daarbij op dat veel mensen ook nog eens 2-3 weken op vakantie zijn in juli/augustus. Maar goed, mensen met een bestaande PV installatie zouden zo moeten kunnen zien wat totale opbrengst vs teruglevering is.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:30
beerten schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:42:
[...]

Variabele tarieven, kwartier prijzen, zouden in combinatie met slimme apparaten veel kunnen betekenen. Ware het niet dat het niet mag. De wetgeving verbiedt nog steeds variabele tarieven voor consumenten.
Welke wetgeving precies?
Is dit illegaal? https://www.easyenergy.com/

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:13
of deze:
Flexibele tarieven verschillen per uur en per dag. Zo kun je met je energieverbruik inspelen op de lage tarieven. Sinds 1 januari 2017 kunnen kleinverbruikers van energie – huishoudens en kleine bedrijven – gebruikmaken van flexibele energietarieven. Er zijn pas een aantal energieleveranciers die deze flexibele tarieven aanbieden. Wij vertellen je alles over de flexibele energietarieven.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Kalentum
Je zou dan theoretisch je energie op kunnen slaan en terugleveren als de prijs hoger is. Maar zelfs dan kan een thuis batterij niet uit denk ik

• Tens
Kalentum schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:22:
Je zou dan theoretisch je energie op kunnen slaan en terugleveren als de prijs hoger is. Maar zelfs dan kan een thuis batterij niet uit denk ik
theoretisch zelfs geld krijgen voor het afnemen, en geld krijgen voor het leveren.

of het rendabel is?....

's winters heb je dagelijks veel nodig als je all-electric bent, en juist dan is de kans groot dat je hoge prijzen hebt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe zien jullie de administratie van zo'n continu variabel tarief voor je? Leveranciers hebben nu al moeite met 4 telwerken....

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-09-2021 22:54 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:50
beerten schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:42:
[...]

Op zich zou het omdraaien van het dal en piek tarief al een oplossing kunnen zijn.

De klant neemt af voor het piek tarief wat dan 's nachts wordt. En levert terug tegen het daltarief wat dan overdag wordt. Dat zou in ieder geval al eerlijk zijn dat je 's nachts iets meer betaald voor je "vuil" opgewekte stroom.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
@Verwijderd

Twee opties:

1. De financiele afweging --> leg nu voor zo weinig mogelijk euro's zoveel mogelijk WP, ga naar een leverancier met goede terugleververgoeding (bijv. Powerpeers) en maak hooi zo lang de zon schijnt. Vergeet accu's en voorbereiding daarop etc.

2. De gave technische afweging --> je wilt graag alvast een beetje spelen met / leren over accu's en dat die hobby geld kost is prima --> koop dan een systeem (vooral de omvormer) die hiervoor is aangepast en beging met experimenteren.

Je zegt dat terugleveren niet uit kan. Dat valt meestal erg mee. Verder is het zo dat een accu kopen echt meerdere keren slechter uitkomt financieel dan terugleveren, dus als je dat al de moeite niet vind hoef je niet na te denken over accu's.

~kleine toekomstvoorspelling:
1. De enige logische (dwz, niet bizar dure en inefficiente) optie voor thuisopslag wordt in elektrische wagens.
2. Tegen de tijd dat deze systemen opkomen worden er ook echt wel opties geknutseld zodat je omvormers kunt laten praten met laadpalen etc. Dus nu iets kopen met het oog op de toekomst is onverstandig. De kans is veel groter dat er dan gewoon interfaces/bridges/vertaalkastjes komen (moet ook wel, want 90% van de mensen heeft een gewone "domme" omvormer).

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou zeggen, houd je kruit nog even droog maar het kan geen kwaad om er alvast over na te denken waar een eventuele batterij gaat komen en een extra groep te trekken als je toch gaat rotzooien voor de PV.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

sebastiaan89 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:41:
Ik zie het punt hiervan niet zo? Einde saldering, so what? Als je je verbruik een beetje timed, kan je toch zeker 50% wel in het tijdsframe krijgen dat je ook energie opwekt, en voor de rest krijg je 7 cent teruglevertarief.
In mijn berekeningen kan dat gewoon uit, al moet ik toegeven dat de terugverdientijd significant langer word. mis ik iets?
Voor mensen zoals ik die full electric verwarmen net een warmtepomp (vaak ook NOM) gaat dit financieel wel pijn doen hoor.

In de zomer veel opwekken en weinig zelf kunnen verbruiken.
In de winter veel verbruiken en weinig kummen opeekken.

Tegelijk is dit ook een scenario die geen accu kan oplossen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
psy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:53:
[...]

Voor mensen zoals ik die full electric verwarmen net een warmtepomp (vaak ook NOM) gaat dit financieel wel pijn doen hoor.

In de zomer veel opwekken en weinig zelf kunnen verbruiken.
In de winter veel verbruiken en weinig kummen opeekken.

Tegelijk is dit ook een scenario die geen accu kan oplossen.
Het is dan ook al jaren een slecht idee om opwek gelijk te stellen aan gebruik. Er een leuke naam (NOM) aan geven veranderd dat niet.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Los van het financiele vraagstuk op micro niveau (niveau van 1 huishouden), kun je je ook afvragen hoe groen het is als elk huishouden lokaal aan de (elektrische) energie-opslag moet.

Er ligt een fantastisch grid dat zich uitermate goed leent voor centrale energieopslag. In ieder geval centraler dan per huis. Wellicht per wijk, gemeente, provincie, netbeheer-regio, zeg het maar. Centralere opslag betekent dat overcapaciteit van opslag efficienter verdeeld kan worden over de aangesloten huishoudens, en dat er dus minder grondstoffen voor batterijen nodig is.

Aangezien het energieverbruik steeds slimmer weet in te spelen op energiebeschikbaarheid, zal de noodzaak voor opslag steeds kleiner worden (maar nooit 0). Persoonlijk zou ik te toekomstige technologische en beleidsontwikkelingen afwachten, en daar nog niet op voorsorteren.

• psy

psy

Persoonlijk heb ik een grote interesse in zout opslag. Dat lijkt mij een goed alternatief voor salderen voor de full-electric huizen. Alleen beperkte verliezen bij de conversie, maar NIET zodra het opgeslagen is. Bij grotere capaciteiten (meer volume) is zelfs overbrugging van meerdere maanden mogelijk. Ook een stuk goedkoper dan een accu. Maar helaas is het nog niet te krijgen.

https://www.smartcirculai...ing-voor-je-energievraag/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• rbaidjoe
psy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:06:
Persoonlijk heb ik een grote interesse in zout opslag. Dat lijkt mij een goed alternatief voor salderen voor de full-electric huizen. Alleen beperkte verliezen bij de conversie, maar NIET zodra het opgeslagen is. Bij grotere capaciteiten (meer volume) is zelfs overbrugging van meerdere maanden mogelijk. Ook een stuk goedkoper dan een accu. Maar helaas is het nog niet te krijgen.

https://www.smartcirculai...ing-voor-je-energievraag/
Voor wat betreft warmte ben ik het daarmee eens (lokaal energie opslaan). Is de Flamco Flextherm daar niet een commercieel beschikbare variant van?
Maargoed, uiteindelijk moeten de elektrisch aangedreven zaken in de winter ook door blijven draaien. Elektrische energie is goed te transporteren zonder al te grote verliezen, vandaar de verwachting dat die energie efficienter centraler dan op huisniveau opgeslagen gaat worden in de toekomst.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:29
Het lijkt me verstandig om alvast een omvormer te kiezen die met een batterij overweg kan. 800 extra is duurder dan ik had gedacht. Misschien zijn er andere merken waarbij het verschil kleiner is. We zijn hier in Nederland nogal fan van Solaredge, maar er zijn meer merken die feitelijk net zo goed zijn.

Ik heb een warmtepomp met een buffervat waar overtollige energie in de vorm van warm water in opgeslagen kan worden. Ik heb een paar metingen gedaan en de temperatuur van het opgeslagen water zakt 1-2 graden in 8 uur. Best efficiënt dus.

Myenergi heeft verschillende producten voor het opslaan van overtollig energie in een auto of boiler. Misschien ook interessant om te overwegen.

Er zijn dus meer manieren om overtollige stroom nuttig te gebruiken

• Tens
rbaidjoe schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:56:

Er ligt een grid die het nu op plekken al niet aankan.
ftfy >:)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wanneer het salderen afgeschaft is dan zijn EV's met V2G waarschijnlijk al ruim beschikbaar op de markt.
Met eigen oprit denk ik dat dit dan interessanter is dan een thuisbatterij.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tens
revolution-nl schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:54:
Wanneer het salderen afgeschaft is dan zijn EV's met V2G waarschijnlijk al ruim beschikbaar op de markt.
Met een eigen oprit denk ik dat dit dan interessanter is dan een thuisbatterij.
als je thuis werkt, of nachtdiensten draait, dan mogelijk wel.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tens schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:56:
[...]

als je thuis werkt, of nachtdiensten draait, dan mogelijk wel.
Of de tweede auto. Wij hebben twee EV's en er staat er altijd wel één op de oprit, ik vind het persoonlijk irritant (en zonde) dat ik deze accucapaciteit alleen kan gebruiken om te rijden. Het is dan eigenlijk waanzin (voor de portemonnee als de grondstoffen) om weer een aparte thuisbatterij aan te schaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 10-09-2021 10:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• psy

psy

rbaidjoe schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:13:
[...]

Voor wat betreft warmte ben ik het daarmee eens (lokaal energie opslaan). Is de Flamco Flextherm daar niet een commercieel beschikbare variant van?
Maargoed, uiteindelijk moeten de elektrisch aangedreven zaken in de winter ook door blijven draaien. Elektrische energie is goed te transporteren zonder al te grote verliezen, vandaar de verwachting dat die energie efficienter centraler dan op huisniveau opgeslagen gaat worden in de toekomst.
Het grote probleem wat ik heb met centrale oplossingen zijn de te hoge vaste kosten; ik ben net verhuisd vanuit een wijk waar we stadsverwarming hadden. In het begin ging dit nog wel qua kosten, maar naarmate ik er langer woonde bleven die kosten maar stijgen en je hebt er geen enkele invloed op. Hier in Nederland moet daar echt anders naar gekeken gaan worden, nu wordt er nog te veel geld verdiend met "centrale" oplossingen. De ACM en het NMDA model moet echt op de schop om de gebruikers/consumenten/ons mee te krijgen.

• Tens
revolution-nl schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:58:
[...]

Of de tweede auto. Wij hebben twee EV's en er staat er altijd wel één op de oprit, ik vind het persoonlijk irritant (en zonde) dat ik deze accucapaciteit alleen kan gebruiken om te rijden.
heb nog geen EV, maar dan nog: ik rijd 's zomers niet elke nacht 400 km, en mijn airco gebruikt ook niet zoveel.

• rbaidjoe
Klopt, maar vroeger groeide het net gewoon mee met de vraag. Dat is sinds kort niet meer zo. We moeten gewoon dat oude truucje weer uit de koelkast halen en toepassen. Het truucje van netverzwaring a.d.h.v. groeiende vraag.
https://www.wattisduurzaa...d-lampen-en-a-koelkasten/

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:29
Helaas. Het lijkt er op dat V2G het niet gaat halen. Niemand is hier nog serieus mee bezig. Erg jammer overigens.

• Tens
rbaidjoe schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:27:
[...]

Klopt, maar vroeger groeide het net gewoon mee met de vraag. Dat is sinds kort niet meer zo. We moeten gewoon dat oude truucje weer uit de koelkast halen en toepassen. Het truucje van netverzwaring a.d.h.v. groeiende vraag.
https://www.wattisduurzaa...d-lampen-en-a-koelkasten/
netbeheerders piepen al een tijdje, maar doen niks. Lijkt er op dat ze wachten tot ze subsidie krijgen omdat het stroomnet anders echt op zijn gat ligt.

• HyperBart
  • Laatst online: 17:37

[Afbeelding]

Ik ben Belg en hier is salderen net afgeschaft. Ik ga een paar dingen op een rij zetten.

Om te bepalen of een batterij nuttig is, dien je eerst je zelfvoorzienigheidsgraad (%) te bepalen. Doorgaans ligt die rond de 30% voor een modaal gezin, twee-verdieners 2 kinderen, met wat moeite en load shiften (was machines opzetten als de kans het hoogst is op zon en alle verbruikers spreiden) kan je dat verhogen maar verwacht geen schokkende dingen.

Neem je totaal verbruik, je totale opwek op een jaar en zet die tegen elkaar af met het percentage.

4000kWh verbruik
0.24 EUR / kWh voor afname
0.04 EUR / kWh voor verbruik
4000kWh opwek
4000 * 0,3 = 1200 direct verbruik
4000-1200 = 2800 afgenomen van het net

1200 kwh direct verbruik van je PV energie levert je 1200 * 0,24 EUR = 288 EUR op
2800 kWh afname van het net gaat je 672 EUR kosten

Goed... Neem nu even dat je een batterij zou nemen, een beetje omvormer kost 1000 EUR (800 in jouw geval maar goed) en een LG Chem batterij 7kWh ongeveer een 5 000 EUR, installatie en andere marges van installateur grofweg 500 EUR. Mispak je niet, zo een batterij is niet in staat om de shift van winter/zomer in de lage landen op te vangen. Zo een batterij is op zijn best genomen een klein buffertje waarmee je een nacht of vooral avondje overbrugt.

Stel dat die batterij je zelfconsumptie van 30 naar 60 pct omhoog doet gaan.

576 EUR bespaar je dan door eigen verbruik, dus een verhoging van 288 EUR.

Per jaar is je rendement op je batterij dus 288 EUR.

5000 + 1000 + 500 = 6500 EUR kost
6500 / 288 = 22.5 jaar om break even te draaien 8)7

Mannekes, geniet van het salderen, hou uw geld in uw portefeuille en zit de rit gewoon lekker uit. En vergis je niet, salderen gaat er uit, netbeheerders willen geld zien voor het gebruik als producent op het net.

Kijk
maar
naar
België

Alle draagvlak is hier in België weg door het wegvallen van die meters. Door het via nieuwbouw te verplichten zullen we wel wat groene energie bij krijgen maar bijlange niet wat we gehaald hebben in de voorgaande jaren.

Ok, toen hebben ze ook wel redelijk gek gedaan, zie hier nog een post van mij enkele maanden/jaar geleden:
HyperBart in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Ondertussen is die voorspelling die ik daar gaf nog erger uitgedraaid, men gaat nu de distributietarieven ook nog eens bepalen op basis van je vermogen waarmee je in België het net belast

Iedere 15 min wordt een gemiddelde genomen van je vermogen
Al die gemiddeldes worden opgelijst per maand
Daarvan wordt het maximum geslecteerd en dit wordt voor die maand genoteerd
Van alle maanden wordt het gemiddelde genomen

Dat getal (kW) is voor de DNB (Fluvius) het getal waar ze voor een groot stuk je net tarieven mee bepalen.

Fijn he, zo een warmtepomp in de winter :X

Ik zeg dit absoluut niet rancuneus: geniet van het salderen zo lang het er nog is! :X

• Menn_o
@HyperBart

Dank je voor de info. Hoe is dat proces verlopen in Belgie? Hebben de consumentenorganisaties geen moord en brand geschreeuwd toen ze het salderen willen afschaffen?

Dit is de laatste stand van zaken in NL over het afschafen van salderen zoals ik nu kan vinden:
https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen

• HyperBart
  • Laatst online: 17:37
Menn_o schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:51:
@HyperBart

Dank je voor de info. Hoe is dat proces verlopen in Belgie? Hebben de consumentenorganisaties geen moord en brand geschreeuwd toen ze het salderen willen afschaffen?

Dit is de laatste stand van zaken in NL over het afschafen van salderen zoals ik nu kan vinden:
Het hoogste hof van België heeft daar over geoordeeld, wat ga je daar dan nog aan doen? :X
Natuurlijk, half België voelt zich **********, het vertrouwen in eender welke toekomstige regel mbt PV ligt gewoon aan gort, kijk naar dat verloop van al die zaken. GSC's, daarna alleen terugdraaiende teller en dan die ook nog eens wegnemen. Ik denk dat dit jaar er maar 1/3 of 1/4 geinstalleerd is aan kWp dan het jaar voorheen.

En pas op... Natuurkundig gezien klopt dit allemaal, alle begrip voor, het is "correct". Maar niet dat ze midden in het spel de regels aanpassen, dat niet.

Het is een stukje volkspsychologie he, geef nu iedereen tot 2025, laat iedereen hopelijk ten minste zijn investering 1 op 1 terugkrijgen en dan zit het toch al in het collectieve geheugen als voldongen feit "haja da was al lang da we da wisten tja het zat er ooit aan te komen".

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wow, als er een topic is wat overstroomt met wishfull thinking en aannames is het dit topic wel.
Ik kom niet vaak zoveel onderbuik en zo weinig onderbouwing tegen hier op t.net

• Kalentum
eL_Jay schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:26:
Wow, als er een topic is wat overstroomt met wishfull thinking en aannames is het dit topic wel.
Ik kom niet vaak zoveel onderbuik en zo weinig onderbouwing tegen hier op t.net
Wat dan precies?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het is ook handig om te wachten op solidstate accupacks die er over een paar jaar zijn. In plaats van een levensduur van 10 jaar in principe levenslang.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Menn_o
Ik ben eens aan het rekenen geslagen met de voorgenomen salderingsregeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxZ2vG5bn-D0-3i7UJ3mT6HN3M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEKLcZqmaWmDF4VNyHFL4Kpq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSC6oCmPqzRtx5HQF2U_0AZjw-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sD0sPBH5j155ZSPoGnzdYJGX.png?f=fotoalbum_large

De gevolgen van saldering zijn samengevat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpSeQ6INH_AZhfgoMrXDUl97Vy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6YnwJ5ZMdPMHH4eCgJy4p0gW.png?f=user_large

Oftewel het rendement op de investering (Internal Rate of Return) loopt terug van 6,1% naar 3,4% of zelfs 2,9% na 20 jaar afhankelijk van percentage eigen verbruik. Nou is dat nog steeds meer dan de bank mij geeft, maar als ik dit als business case op mijn werk zou presenteren voor een nieuwe dienst/product zou ik hier moeilijk akkoord voor krijgen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Wishfull thinking.
De salderingsregeling kost de overheid per bespaarde ton CO2 meer dan wanneer die subsidie naar een zonnepark of windmolen gaat.
Sharky schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:21:
[...]

Het wordt pas echt gaaf als we gewoon een pool hebben met gegenereerde energie, eentje met opgeslagen energie en eentje met energievraag. Dan kan het verdeeld worden op basis van noodzaak of mogelijkheid tot opslag. Dan gaat er niets verloren en kunnen we energie centraal en efficiënt opslaan. Maar dat duurt nog wel even voordat we dat voor elkaar hebben ...
Wishfull thinking.
De heffingen en belastingen per kWh zijn te belangrijk voor de cashflow van de overheid.
sebastiaan89 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:41:
Weinig onderbouwing.
Als je nog gewoon een CV ketel hebt en je een beetje je best doet is die 50% eerder 35%. Als je belangrijkste verwarming een warmtepomp is 30%. Om in de buurt van 45% te komen moet je er obsessief mee bezig zijn (in 99% van de gevallen onmogelijk als je niet alleen woont).
Tens schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:07:
[...]

of deze:
Flexibele tarieven verschillen per uur en per dag. Zo kun je met je energieverbruik inspelen op de lage tarieven. Sinds 1 januari 2017 kunnen kleinverbruikers van energie – huishoudens en kleine bedrijven – gebruikmaken van flexibele energietarieven. Er zijn pas een aantal energieleveranciers die deze flexibele tarieven aanbieden. Wij vertellen je alles over de flexibele energietarieven.
Wishfull thinking.
Alleen de kale stroomprijs is variabel. Dat is ongeveer 6 cent van de 24 cent per kWh. De mogelijke winst is dus erg laag.
Ja tenzij de heffingen en belastingen per kWh heel anders worden dan nu.
Voorlopig wishfull thinking maar het zou mooi zijn als dat tegen 2030 anders is dan nu.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Tens
Yep, maar dat was niet het punt..... >:)

• rbaidjoe
@Menn_o
To be fair, op het werk (industrie, productiebedrijf) is een investering met een IRR van 33-50% al een moeilijke case. Een zakelijke investering is wat dat betreft niet vergelijkbaar met particulier. Een zakelijke investering moet zich in 2 jaar terugverdiend hebben (ervaring bij diverse industriele bedrijven). Met een beetje goodwill kan je dat rekken naar 2 jaar en 11 maanden, 'want pas vanaf 2 jaar en 12 maanden heb je het over 3 jaar'.

• psy

psy

Tens schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:41:
[...]

netbeheerders piepen al een tijdje, maar doen niks. Lijkt er op dat ze wachten tot ze subsidie krijgen omdat het stroomnet anders echt op zijn gat ligt.
Flauwekul. Zeg dan niets.

Probleem is dat netbeheerders verplicht zijn om per direct mee te werken aan aansluiting nieuwe windmolenparken en zonneweiden, maar tegelijk niet de netten mee kunnen laten schalen omdat vergunningstrajecten veel te lang duren maar het al jaren een groot probleem is om technisch personeel te vinden. Ook omdat de CAO's onvoldoende mogelijkheden bieden.

• Tens
psy schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:05:
[...]

Flauwekul. Zeg dan niets.

Probleem is dat netbeheerders verplicht zijn om per direct mee te werken aan aansluiting nieuwe windmolenparken en zonneweiden, maar tegelijk niet de netten mee kunnen laten schalen omdat vergunningstrajecten veel te lang duren maar het al jaren een groot probleem is om technisch personeel te vinden. Ook omdat de CAO's onvoldoende mogelijkheden bieden.
kan net zo reageren op jouw bericht. :X
hm, de problemen in het glastuinbouwgebied bij Rotterdam zijn echt niet van gisteren. Ze weten al lang dat er problemen zijn, en nog meer te verwachten zijn. Waar zijn er problemen met vergunningen voor verzwaring van de uiteinden van het net? Of beter, waar liggen er aanvragen.........

• psy

psy

Ik ga er verder niet op in, je praat echt onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 12-09-2021 14:22 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Menn_o schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:33:
Ik ben eens aan het rekenen geslagen met de voorgenomen salderingsregeling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De gevolgen van saldering zijn samengevat:

[Afbeelding]

Oftewel het rendement op de investering (Internal Rate of Return) loopt terug van 6,1% naar 3,4% of zelfs 2,9% na 20 jaar afhankelijk van percentage eigen verbruik. Nou is dat nog steeds meer dan de bank mij geeft, maar als ik dit als business case op mijn werk zou presenteren voor een nieuwe dienst/product zou ik hier moeilijk akkoord voor krijgen.
Maar inmiddels is de kale stroomprijs 12 cent, hoe kom je dan uit? Mijn nieuwe contract betaal ik 12,1 cent kale stroomprijs, bijna 30 incl belastingen, dus alles wat ik teveel lever is 12,1 cent. :P

Inmiddels al 13,2 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAZwCfO3lGYabvuC-w17JgHEvls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gn4ElBwHQbRdRqkLDFbvoejV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 12-09-2021 14:35 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co Bij wie zit je nu met 12,1 cts/kWh kale leveringsprijs en hoe lang loopt je contract nog?
Ik zit tot medio april volgend jaar bij OXXIO voor 2,869 cts/kWh (kale enkeltarief),
maar ik lever dan ook niets terug (netto 100-200 kWh verbruik per contractjaar).

Als ik me niet vergis staat in het wetsvoorstel van de "afbouw salderingsregeling"
dat de energieleverancier over de extra teruglevering (=overschot) in toekomst een redelijke? vergoeding
zou moeten betalen, d.w.z. minimaal 80% van de kale leveringsprijs.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:50:
@Rol-Co Bij wie zit je nu met 12,1 cts/kWh kale leveringsprijs en hoe lang loopt je contract nog?
Ik zit tot medio april volgend jaar bij OXXIO voor 2,869 cts/kWh (kale enkeltarief),
maar ik lever dan ook niets terug (netto 100-200 kWh verbruik per contractjaar).

Als ik me niet vergis staat in het wetsvoorstel van de "afbouw salderingsregeling"
dat de energieleverancier over de extra teruglevering (=overschot) in toekomst een redelijke? vergoeding
zou moeten betalen, d.w.z. minimaal 80% van de kale leveringsprijs.
YMMV
Die hierboven ga ik heen, dit contract wat af loopt is bij pure energie met 11 cent (vorig jaar afgesloten)

Kale prijs is nu gewoon 12-13 cent, omdat het allemaal duur is geworden.

• Tens
psy schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:22:
Ik ga er verder niet op in, je praat echt onzin.
Wat jij wilt.
De netwerkbeheerder zegt zelf dat ze achter de feiten aanlopen :?

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

AJediIAm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:08:
[...]
Helaas. Het lijkt er op dat V2G het niet gaat halen. Niemand is hier nog serieus mee bezig.
Sono Motors is met de Sion en de Sono bi-directionale Wallbox wel degelijk serieus bezig met V2G.

De NOM-woningen kunnen (groepsgewijs per 40 woningen) de warmtepomp weglaten en de energie vanuit de zonnepanelen rechtstreeks in een thermische accu opslaan op bijna 500ºC met zoiets als een Cees van Nimwegen basalt-accu in VPRO Tegenlicht.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• busscherski
@Rol-Co
Mensen die geen zonnepanelen hebben kiezen eerder voor een andere leverancier, als ik 5000 kWh piek en 5000 kWh dal invoer in gaslicht.com komt ik bij de goedkoopste leverancier op 27.31 ct / kWh piek en 24.45 ct / kWh dal uit.
Ik wist dat het gestegen was maar wist niet dat het zoveel was.
Voor mij voorlopig goed nieuws omdat ik toch op jaarbasis een overschot heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnlE9VnXdroXDE_31fEHfyZs0oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hmVHUsTtKhPsSJrTN7XHiZS9.png?f=fotoalbum_large

Maar goed. Met de huidige thuisbatterij prijzen moet er al snel 50 ct. verschil tussen levering en teruglevering komen om een thuisbatterij terug te verdienen.

Ik kwam nog wel een filmpje tegen waar iemand vanaf de 12V batterij van een elektrische auto de koelkast aan houdt tijdens een periode van stroomuitval.
YouTube: How To Power Your House In an Emergency From Your Electric Car

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:42:
@Rol-Co
Mensen die geen zonnepanelen hebben kiezen eerder voor een andere leverancier, als ik 5000 kWh piek en 5000 kWh dal invoer in gaslicht.com komt ik bij de goedkoopste leverancier op 27.31 ct / kWh piek en 24.45 ct / kWh dal uit.
Ik wist dat het gestegen was maar wist niet dat het zoveel was.
Voor mij voorlopig goed nieuws omdat ik toch op jaarbasis een overschot heb.
Die 5000 op beide is dan 10000 waar je in een ander tarief valt, doe eens zelfde opwekken als verbruiken op het totaal, pak maar iets van 4000 kWh en 800 m3 gas, zonder gas wordt alles anders namelijk.

Eneco betaald nog steeds 7 cent, en zolang je overschot hebt is de prijs niet boeiend, al is het een euro, terugleveren wel en dat is bijna overal nu 12-13 cent, zit je dan met je oude vandebron contract van 10 cent en 105,- vaste leveringskosten, of 11 cent bij Greenchoice met je 3 of 5 jaar contract vorig jaar afgesloten omdat ze naar 8 cent gingen :P hahaha. O-)

• busscherski
@Rol-Co
We praten misschien iets langs elkaar heen maar we snappen allebei grotendeels hoe gaslicht.com werkt.

Ik moet binnenkort ook overstappen en kom met, op jaarbasis 1500 kWh overschot, momenteel ook op Budget energie uit.

Ik wilde alleen even benadrukken dat de prijs voor levering bij Budget energie voor de meesten die daar momenteel naar overstappen niet relevant is en als de kWh prijs voor levering belangrijk is er momenteel goedkopere alternatieven zijn. Maar per kWh wel veel duurder dan ik dacht.
Die 5000 op beide is dan 10000 waar je in een ander tarief valt, doe eens zelfde opwekken als verbruiken op het totaal, pak maar iets van 4000 kWh en 800 m3 gas, zonder gas wordt alles anders namelijk.
Als ik naast ons huidige +/- 1500 kWh / jaar overschot ook nog 800 m3 gas zou verbruiken rekenen de twee op jaarbasis goedkoopste aanbieders 1.10 euro / m3. Ik ben blij dat ik daar geen last meer van heb. Ik kan prima wennen aan een jaarrekening van -450 euro per jaar. Wordt wel balen als we over een paar jaar weer moeten gaan betalen voor energie...
zit je dan met je oude vandebron contract van 10 cent en 105,- vaste leveringskosten, of 11 cent bij Greenchoice met je 3 of 5 jaar contract vorig jaar afgesloten omdat ze naar 8 cent gingen :P hahaha. O-)
Ja dat leek toen nog best een verstandige keuze. Gelukkig heb ik het niet gedaan.

Wat betreft de thuisaccu's. Ik vind ze hardstikke interessant en kan de boel ook zelf aansluiten in de meterkast. Zodra ik er eentje kan kopen met een, ook door mijzelf gecontroleerde, terugverdientijd van 7 jaar of minder dan komt die er denk ik wel. Een 1 of 2 kWh model met een vermogen van 500 W haalt me vrijwel geheel door de meeste nachten waar de warmtepomp niet aan staat.

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Ik bedoelde (weliswaar in een lang verhaal) dat de kWh prijs inmiddels 31 cent kan zijn en dat er voor teruglevering al 13,7 cent betaald wordt, elke dag bij gaslicht kijken kan het anders zijn, ik had net afgesloten met een leuke bonus van 90,- en 2 dagen later kijk ik nog eens staat er dezelfde leverancier met 150,- bonus maar iets hogere kWh prijs, dus eerste opgezegd met mijn 8 dagen herroeping recht en een nieuwe afgesloten, weer 6 tientjes verdiend. Prijs maakt immers niet uit.

Wat betreft de thuis accu, ik heb echt een hele berg gel batterijen van 290Wh en wilde die ooit eens aan elkaar knopen voor een nacht buffer te maken waardoor ik mijn eigengebruik op kan krikken, elk jaar komen er nieuwe bij dus zou ik lekker kunnen uitbouwen of vervangen, ze kosten niets.
Echter zolang er nog niets over salderen bekend is of gebeurd neem ik de moeite nog niet echt.....

• borft
Menn_o schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:43:
[...]

Met die rendementsberekening neem je niet mee, dat ik dat geld eerst investeer in de installatie. Dus 5% betekent dat het 20 jaar duurt voordat ik het geheel heb terugverdiend. Daarna begint die 5% pas als inkomen bovenop initiele investering. Verder denk ik niet dat je in de zomer 30% direct overdag gebruikt aan stroom. Ik denk dat dat veel lager ligt bij huishoudens zonder airco. Tel daarbij op dat veel mensen ook nog eens 2-3 weken op vakantie zijn in juli/augustus. Maar goed, mensen met een bestaande PV installatie zouden zo moeten kunnen zien wat totale opbrengst vs teruglevering is.
Eens met de rendements berekeningen. Je investering ben je immers kwijt. That said, met mijn huidige verbruik is mijn terugverdientijd iets minder dan 4 jaar. Dat betekent dat ik daarna wel dat rendement pak. nog sterker, in mijn geval is dat dus meer dan 25%.

Wat betreft verbruik, in de zomermaanden wordt ongeveer 60% van mijn verbruik uit de eigen installatie voorzien. En dat is nog zonder dat ik bv de vaatwasser overdag draai (dat is namelijk niet handig). In de winter is dat natuurlijk veel lager, maar dan verbruik ik weer >60% direct (ipv dat het teruggeleverd wordt).

• Menn_o
Rol-Co schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:30:
[...]

Maar inmiddels is de kale stroomprijs 12 cent, hoe kom je dan uit? Mijn nieuwe contract betaal ik 12,1 cent kale stroomprijs, bijna 30 incl belastingen, dus alles wat ik teveel lever is 12,1 cent. :P

Inmiddels al 13,2 cent.
Goed punt, ik neem nu nog stroom af rond de 6 cent, maar zie dat het inderdaad gestegen is. Ik ging uit van 5 cent omdat dat is waar onder TNO ook mee gerekend heeft.
Met een terugleverprijs van 10 cent (ze hoeven maar 80% van het kale tarief te betalen) is het rendement wel veel beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_2bY2iLEB25l-_LDI71sXmUvaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rVN1coZZhXO8a112nKYuz2pf.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Menn_o op 13-09-2021 18:25 ]

Pagina: 1