Cultuur omtrent vraag/aanbod en in onderhandeling zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 1.362 views

• Jae hoor
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09-2021
Beste tweakers,

Recent heb ik een advertentie geplaatst om een oude videokaart te verkopen. Ik ben hierop negatief beoordeeld en naar aanleiding daarvan ben ik benieuwd naar het reviewsysteem en jullie objectieve mening over de gang van zaken.

Het verhaal:
Ik heb initieel rond de 20 reacties gehad, binnen een dag. Ik was nogal overweldigd. Op al deze reacties heb ik gereageerd. Ongeveer de helft heeft een wedervraag gesteld. Hen heb ik voorgesteld over ongeveer 5 dagen af te spreken, hierna waren er nog 3 mensen over. Die heb ik allen een voorstel gedaan en de kaart vergeven aan degene waarmee ik als eerste een afspraak kon maken.

Je kunt de "reviews" op mijn profiel lezen denk ik. Uiteindelijk snap ik de ontevredenheid, ik had kunnen aangeven dat ik met meerdere mensen in onderhandeling was. Tegelijkertijd heb ik mensen minimaal 1 dag voor de voorgestelde tijd aangegeven dat ik de kaart aan een ander heb gegeven en heb ik met niemand een afspraak bevestigd behalve degene die de kaart kreeg. Het was slechts: "komt donderdag uit? Of zaterdag?". Onderaan deze post heb ik mijn afzegging gepost, ik kan natuurlijk de andere kant van het verhaal niet posten, dat is niet netjes uit een DM.

Mijn concrete vragen:
- Is het fair om hiervoor zulke slechte beoordelingen te krijgen? Is dit de V&A cultuur dat je als verkoper officieus maar met een iemand tegelijk in onderhandeling mag zijn?
- Is het wel eerlijk dat iedereen een verkoper kan reviewen als er een reactie geweest is? Ik krijg nu voor een verkoop meerdere negatieve reviews, zonder mogelijkheid mezelf te verdedigen. Uiteindelijk heb ik grotendeels het gevoel dat de reviews voortkomen uit teleurstelling. Ik ben altijd vriendelijk en eerlijk geweest en heb niemand iets beloofd.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. In de toekomst zal ik duidelijk aangeven dat ik met meerdere mensen in gesprek ben, als er verder tips zijn hoe ik mijn gedrag kan verbeteren hoor ik dat graag.

Groeten

Afzegging 1:
code:
1
Excuus voor de onduidelijkheden. Ik heb besloten de kaart aan een ander te geven die 'm zo komt ophalen. Sorry voor de teleurstelling als die er is. Had de luxe om te kunnen kiezen.

Afzegging 2:
code:
1
Een andere tweaker kon ik net wat sneller een afspraak mee maken, dus ik geef het aan hem mee. Sorry voor de dooie mus

[ Voor 1% gewijzigd door Jae hoor op 09-09-2021 15:44 . Reden: Dagen minimaal klopte niet. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

AFAIK Mag je alleen een review plaatsen mits er daadwerkelijk een transactie is voltooid.

Ik kan me voorstellen dat je niet gelijk met de eerste de beste in zee gaat, al had het m.i. wel netjes geweest richting de anderen wanneer je had aangegeven met meerdere potentiële kopers in onderhandeling te zijn. Probeer het niet alleen vanuit jouw eigen standpunt te bekijken ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 22:45

InFamous

excommunicado

Wat je doet is gewoon niet netjes, je maakt een afspraak met iemand waardoor deze van alles moet gaan regelen om de kaart op te halen en dan puntje bij paaltje laat je iemand anders komen die eerder kon.

IMHO zijn de reviews gewoon terecht.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:14
Als je vraagt schikt zaterdag ..-..-2021 dan lijkt het mij dat je een overeenkomst hebt en heb je de kaart dus 3x verkocht....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:50
Als je kijkt naar de betreffende advertentie is de vraagprijs 450 euro voor een XFX Radeon RX 5700 XT THICC II

Tegenwoordig is dat relatief goedkoop. Ik heb het idee dat mensen ook een beetje boos zijn omdat ze een goede deal misgelopen hebben. Reacties op het profiel vind ik onnodig. Er is naar mijn mening geen overeenkomst, Je kunt altijd vragen wanneer iemand eventueel zou kunnen. Dit kun je puur doen om te kijken wie het snelst kan en daarmee kun je een deal sluiten.

Tis misschien niet heel netjes verlopen maar het is geen onbeschofte manier van handelen. Ik zou voortaan gewoon in de gesprekken aangeven dat er meerdere mensen gereageerd hebben en dat de interesse voor de advertentie hoger is dan je had verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

MustacheNick schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:08:
Als je kijkt naar de betreffende advertentie is de vraagprijs 450 euro voor een XFX Radeon RX 5700 XT THICC II

Tegenwoordig is dat relatief goedkoop. Ik heb het idee dat mensen ook een beetje boos zijn omdat ze een goede deal misgelopen hebben. Reacties op het profiel vind ik onnodig. Er is naar mijn mening geen overeenkomst, Je kunt altijd vragen wanneer iemand eventueel zou kunnen. Dit kun je puur doen om te kijken wie het snelst kan en daarmee kun je een deal sluiten.

Tis misschien niet heel netjes verlopen maar het is geen onbeschofte manier van handelen. Ik zou voortaan gewoon in de gesprekken aangeven dat er meerdere mensen gereageerd hebben en dat de interesse voor de advertentie hoger is dan je had verwacht.
Allemaal leuk en aardig, totdat je mensen daadwerkelijk een plek in hun agenda laat reserveren om hem op te halen. Zodra je over gaat naar afspreken voor een datum en tijd is het algemeen verwacht dat de deal gesloten is.

• MustacheNick
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:10:
[...]

Allemaal leuk en aardig, totdat je mensen daadwerkelijk een plek in hun agenda laat reserveren om hem op te halen. Zodra je over gaat naar afspreken voor een datum en tijd is het algemeen verwacht dat de deal gesloten is.
Algemeen verwacht is gelukkig geen overeenkomst.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
MustacheNick schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:12:
[...]

En vandaar ook dat ie slechte reviews krijgt en niet voor de rechter wordt gesleept :P

[removed]

MustacheNick schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:12:
[...]

Nee maar nog steeds een enorme naaistreek wat mij betreft. Vind het dan ook niet meer dan terecht dat mensen er boos over zijn. Als iemand je vraagt wanneer je langs kan komen om op te halen verwacht je dat je het ook daadwerkelijk kan gaan ophalen op dat tijdstip. Allemaal leuk en aardig dat er dan misschien nog geen juridische overeenkomst is, maar het is nog steeds enorm vervelend.

• MustacheNick
redwing schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:16:
[...]

En vandaar ook dat ie slechte reviews krijgt en niet voor de rechter wordt gesleept :P
Een beoordeling mag alleen zodra er een overeenkomst is.
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:17:
[...]

Nee maar nog steeds een enorme naaistreek wat mij betreft. Vind het dan ook niet meer dan terecht dat mensen er boos over zijn. Als iemand je vraagt wanneer je langs kan komen om op te halen verwacht je dat je het ook daadwerkelijk kan gaan ophalen op dat tijdstip. Allemaal leuk en aardig dat er dan misschien nog geen juridische overeenkomst is, maar het is nog steeds enorm vervelend.
Daar ben ik het zeker mee eens. Ik zou het zelf ook niet waarderen.

Daarom probeer ik hem ook advies te geven hoe hij het in de toekomst beter kan doen. Dan kunnen dit soort reviews uitblijven en hoeft niemand boos te zijn. _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door MustacheNick op 09-09-2021 16:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 23:19

Rmg

Ja en als je een afspraak voor ophalen aan het maken bent heb je al een overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MustacheNick schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:19:
[...]

[...]

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik zou het zelf ook niet waarderen.
Dat mag wel zo wezen, maar in jouw eerste reactie praat je het gedrag van OP goed, en ging het niet over het feit dat men wel of niet volgens Tweakers voorwaarden een review mag achterlaten.

Dus ja die reviews mogen niet, maar OP zat alsnog fout.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
MustacheNick schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:19:
[...]

Ik heb even de reviews bekeken en dan zie ik dat er al was afgesproken voor hoeveel de kaart opgehaald kon worden en ook al een dag. Ik zou zeggen dat je dan toch echt een overeenkomst hebt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MustacheNick
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:21:
[...]

Dat mag wel zo wezen, maar in jouw eerste reactie praat je het gedrag van OP goed, en ging het niet over het feit dat men wel of niet volgens Tweakers voorwaarden een review mag achterlaten.

Dus ja die reviews mogen niet, maar OP zat alsnog fout.
Volgends mij zit ik volledig fout, Excuus 8)7 8)7 8)7 8)7 . Ik lees de review nog eens goed en:

"Naar aanleiding van zijn advertentie gereageerd, vraagprijs geboden en afgesproken om het product op te halen. Let wel, ik zou 1½ uur heen en 1½ uur terugrijden (~250km) en heb zodoende vervoer geregeld en ervoor gezorgd dat ik die dag ook nog wat leuks kon doen in Amsterdam. Dit wist hij ook"

OP zit inderdaad volledig fout.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rmg schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:21:
Ja en als je een afspraak voor ophalen aan het maken bent heb je al een overeenkomst.
Nee, dat vind ik niet. De verzendwijze / ophaaldag / etc. zijn ook onderdeel van een overeenkomst.

Echter, als ik afga op de review van Hawleri is dat het geval, dus was er wél een overeenkomst.

Zelf meld ik bij gewilde producten nog wel eens: "we hebben een deal zodra we het eens zijn over prijs en verzending of ophaalmoment". Zodra dat het geval is: "bij dezen hebben we een overeenkomst" of simpel "deal".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je krijgt reactie waarbij de vraagprijs wordt geboden en gaat daarna direct door met het maken van afspraken om het item op te halen. Ik zie weinig waaruit ik zou concluderen dat er geen overeenkomst was als ik eerlijk ben. De reviews lijken mij dan ook terecht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Jae hoor
Hi guys,

Thanks voor de reacties.

Voor de goede orde meld ik dat er geen afspraken gemaakt zijn. Het is bij voorstellen gebleven, bijvoorbeeld vanuit mij: "Kun je donderdag na 20.00?" -> "Nee wel zaterdag, gaat dat?" achtige dingen. Nooit is er van twee kanten een bevestiging geweest. De betreffende review zoals op mijn profiel is dan ook incorrect. Ik heb gezegd: "Zou Zaterdag uitkomen?", reactie iets als: "Dat kan, dan maak ik er een dagje van". Daarop heb ik afgezegd, omdat iemand anders wel op de dag van mijn voorkeur kon. Er was dus niet eens een tijd afgesproken, slechts overeenstemming over de dag. Wat dat betreft klopt het wat @MustacheNick zegt, ik was aan het inventariseren wie de kaart op het voor mij meest gunstige moment kon ophalen.

Ik merk uit jullie berichten op dat het vooral netjes geweest zou zijn als ik had aangegeven wanneer er in mijn ogen aan een deal voldaan wordt, zodat dit voor alle partijen duidelijk geweest was vanaf het begin. Dat is goede feedback waarmee ik dit soort situaties zal kunnen voorkomen.

Qua of de prijs goed of slecht was doet er volgens mij niet toe. Het was een kaart van een jaar oud voor 50 euro meer verkocht dan dat ik 'm voor gekocht had, omdat ik er (staat ook in m'n advertentie) gewoon niet tevreden over was. Dat vind ik geen koopje.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht met 3 mensen tot zo ver in de gesprekken te komen. Meestal word ik halverwege een transactie geghost. Ik vind het daarom lastig te zeggen dat ik onjuist gehandeld zou hebben door met meerdere mensen te onderhandelen. Het hele verkoopproces duurt meerdere dagen en om dit per persoon uit te voeren, lijkt me niet in het voordeel van de verkoper.

• redwing
En voor TS, dit is niet zozeer cultuur dat je niet met meerdere mensen in onderhandeling mag zijn. Maar laat ze het dan wel weten en bovenal spreek geen prijs en afhaaldag af als je nog met meerdere mensen aan het onderhandelen bent. Verder is het allemaal niet zo'n heel groot probleem, maar gebruik het wel als leermomentje :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Jae hoor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:45:
Hi guys,

Thanks voor de reacties.

Voor de goede orde meld ik dat er geen afspraken gemaakt zijn. Het is bij voorstellen gebleven, bijvoorbeeld vanuit mij: "Kun je donderdag na 20.00?" -> "Nee wel zaterdag, gaat dat?" achtige dingen. Nooit is er van twee kanten een bevestiging geweest. De betreffende review zoals op mijn profiel is dan ook incorrect.
Je lijkt hier nu op de letter te gaan om onder de reviews uit te komen. De intentie die je uitdraagt speelt wat mij betreft ook nog mee. In sommige gevallen geef je zelfs tijdstippen aan waarop er afgehaald kan worden. Ik ga er dan ook niet in mee dat de reviews incorrect zijn. Een goede leer voor de volgende keer wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 09-09-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 22:45
Ik merk toch wel een verminderd gevoel voor empathie bij jouw posts.
Kun je je uberhaupt wel plaatsen in hun schoenen? Hoe zou jij je voelen als dit jouw gebeurd?

• Jae hoor
Bor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:47:
[...]

Je lijkt hier nu op de letter te gaan om onder de reviews uit te komen. De intentie die je uitdraagt speelt wat mij betreft ook nog mee. Ik ga er dan ook niet in mee dat de reviews incorrect zijn. Een goede leer voor de volgende keer wat mij betreft.
Hi, dan wek ik de verkeerde indruk. Mijn reactie was geplaatst omdat veel mensen de indruk schijnen te hebben dat ik een tijd en plaats heb afgesproken; wat niet het geval is. Het is bij voorstellen voor dagen gebleven, over en weer, tot ik het heb afgekapt. Het meest concreet kwam ik tot zaterdag.

Vanuit moderatorreacties maak ik dus het volgende op:

- Bij het voorstellen van een dag ga je als verkoper eigenlijk al een koopafspraak aan
- Het is dus terecht dat je meerdere negatieve reviews kunt ontvangen als je met met meerdere mensen in onderhandeling bent, namelijk een review per "benadeelde" koper

Dan zal ik mij in het vervolg hieraan houden

Jae hoor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:45:
Hi guys,

Thanks voor de reacties.

Voor de goede orde meld ik dat er geen afspraken gemaakt zijn. Het is bij voorstellen gebleven, bijvoorbeeld vanuit mij: "Kun je donderdag na 20.00?" -> "Nee wel zaterdag, gaat dat?" achtige dingen. Nooit is er van twee kanten een bevestiging geweest. De betreffende review zoals op mijn profiel is dan ook incorrect. Ik heb gezegd: "Zou Zaterdag uitkomen?", reactie iets als: "Dat kan, dan maak ik er een dagje van". Daarop heb ik afgezegd, omdat iemand anders wel op de dag van mijn voorkeur kon. Er was dus niet eens een tijd afgesproken, slechts overeenstemming over de dag. Wat dat betreft klopt het wat @MustacheNick zegt, ik was aan het inventariseren wie de kaart op het voor mij meest gunstige moment kon ophalen.

Ik merk uit jullie berichten op dat het vooral netjes geweest zou zijn als ik had aangegeven wanneer er in mijn ogen aan een deal voldaan wordt, zodat dit voor alle partijen duidelijk geweest was vanaf het begin. Dat is goede feedback waarmee ik dit soort situaties zal kunnen voorkomen.

Qua of de prijs goed of slecht was doet er volgens mij niet toe. Het was een kaart van een jaar oud voor 50 euro meer verkocht dan dat ik 'm voor gekocht had, omdat ik er (staat ook in m'n advertentie) gewoon niet tevreden over was. Dat vind ik geen koopje.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht met 3 mensen tot zo ver in de gesprekken te komen. Meestal word ik halverwege een transactie geghost. Ik vind het daarom lastig te zeggen dat ik onjuist gehandeld zou hebben door met meerdere mensen te onderhandelen. Het hele verkoopproces duurt meerdere dagen en om dit per persoon uit te voeren, lijkt me niet in het voordeel van de verkoper.
Ja had het kunnen voorkomen met een "Mocht je de winnende partij worden, zou zaterdag voor jou dan lukken?".

Als vrienden tegen je zeggen "kun je zaterdag" dan hou je zaterdag vrij. Als ze je dan een dag later laten horen "ow, nee ik heb toch nog met iemand anders afgesproken" dan zou je ook niet blij zijn denk ik.

• Jae hoor
Drs_Ben schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:51:
Ik merk toch wel een verminderd gevoel voor empathie bij jouw posts.
Kun je je uberhaupt wel plaatsen in hun schoenen? Hoe zou jij je voelen als dit jouw gebeurd?
Ik neem aan dat je mij bedoelt. Ik heb nog nooit iets gekocht via V&A, dus niet aan die kant gestaan. Ik ga er altijd vanuit dat kopers ook op meerdere advertenties reageren en als ze een betere koop kunnen vinden, deze afblazen. Alleen kan ik hen niet reviewen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jae hoor
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:56:
[...]

Ja had het kunnen voorkomen met een "Mocht je de winnende partij worden, zou zaterdag voor jou dan lukken?".

Als vrienden tegen je zeggen "kun je zaterdag" dan hou je zaterdag vrij. Als ze je dan een dag later laten horen "ow, nee ik heb toch nog met iemand anders afgesproken" dan zou je ook niet blij zijn denk ik.
Ja dat klopt. Ik zie ook in dat ik niet handig gecommuniceerd heb hierover en ik zal hier in het vervolg duidelijker over zijn. Ik verkoop nauwelijks iets tweedehands en zeker niet via V&A. Vandaar m'n vragen over de cultuur bij afspraken hier, het lijkt dat men bij Tweakers elkaar meer vertrouwt dan elders en dan snap ik de reacties op mijn handelen ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Jae hoor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:54:
Hi, dan wek ik de verkeerde indruk. Mijn reactie was geplaatst omdat veel mensen de indruk schijnen te hebben dat ik een tijd en plaats heb afgesproken; wat niet het geval is. Het is bij voorstellen voor dagen gebleven, over en weer, tot ik het heb afgekapt. Het meest concreet kwam ik tot zaterdag.
Dat is niet waar. Ik zie tijdvoorstellen en tegenvoorstellen van jouw kant. In de communicatie daaropvolgend is het item al aan een ander verkocht.

• Jae hoor
Bor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:13:
[...]

Dat is niet waar. Ik zie tijdvoorstellen en tegenvoorstellen van jouw kant. In de communicatie daaropvolgend is het item al aan een ander verkocht.
Dan zie je dus ook dat het met niemand na een voorstel tot een afspraak gekomen is.

Maar dat doet er niet toe. Ik begrijp beter hoe ik me hier had op moeten stellen en dat ik wel degelijk de reviews verdien die ik gehad heb.
Het zat mij niet lekker omdat ik niet het gevoel had oneerlijk geweest te zijn, maar ik begrijp nu beter hoe deze community in elkaar steekt en wat men van elkaar verwacht. Dat is waarom ik dit topic startte, dus mijn doel is behaald. Ik zie in dat ik hierin veel duidelijker had kunnen zijn en dat de negatieve ervaring vooral aan mijzelf te danken is.

Bedankt aan iedereen die hierop gereageerd heeft. Ik wilde uiteindelijk gewoon een kaart verkopen, zonder zelf ineens met een koper te zitten die niet op komt dagen. Daardoor heb ik drie mensen teleurgesteld. Dat was onhandig en onnodig.

• Bor

Bor

Jae hoor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:45:
[...]
Het zat mij niet lekker omdat ik niet het gevoel had oneerlijk geweest te zijn, maar ik begrijp nu beter hoe deze community in elkaar steekt en wat men van elkaar verwacht.
Ik denk dat men overal (op elk handelsplatform) rond dit punt min of meer gelijk denkt to be honest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 17:35
Jae hoor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:45:
Het zat mij niet lekker omdat ik niet het gevoel had oneerlijk geweest te zijn, maar ik begrijp nu beter hoe deze community in elkaar steekt en wat men van elkaar verwacht.
Tip voor handelen op welk platform dan ook: behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden. Dat heeft echt niks te maken met in welke community je je bevindt, op marktplaats ga je ook niet in slecht engels 10x de waarde van een oude camera bieden omdat iemand anders dat in die community bij jou deed. Je hield mensen aan het lijntje en op weinig plekken wordt dat gewaardeerd, hier wordt er (gelukkig) voor gewaarschuwd dmv de beoordelingen.

Zuur dat het in 1 keer meerdere reviews zijn, maar dat is ook het aantal dat benadeeld was.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ondertussen is het verhaal wel duidelijk: @Jae hoor heeft niet fris gehandeld en heeft ervan geleerd.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.