Hulpvraag bij stroomkabels zelfbouw pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• keekeboo
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb componenten voor een pc gekocht om zelf in elkaar te zetten en loop tegen een probleem aan met de stroomkabels van voeding naar moederbord. De centrale stekker zit er in maar er zijn nog losse stekkers voor CPU en PCIe die niet lijken te kloppen. Of zie ik iets over het hoofd?
Hieronder heb ik de stekkers en aansluitingen staan. Ik moet ze sowieso verlengen want ze halen de afstand niet of nauwelijks dus wellicht is het ook met verloopstukjes op te lossen.

[b]Hardware/b]
Ik heb de volgende hardware:
  • Moederbord: MSI Z590-A-PRO ATX LGA 1200
  • Voeding: Seasonic Core Gold GC 500 voeding 500W
  • CPU: Intel 11500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gZizxe9wQr8so_i2BtmsvtFAiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7PbyH9f5XwkUj4flesSOy52.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via keekeboo op 09-09-2021 20:27)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
De 4+4 pins CPU kabel die aan de voeding zit gaat in CPU pwr1. CPU pwr2 laat je leeg want daar is geen kabel voor aan de SS Core 500.

Pci-e kabel is voor videokaarten. Gebruik je meerdere videokaarten dan heeft jouw moederbord aparte power voor de pci-e sloten echter is een Core 500 daar veel te licht voor (en de kwaliteit houdt ook niet over).

Zit er een aparte videokaart in het systeem of ga je de monitor aansluiten op het moederbord?

[ Voor 22% gewijzigd door Uszka op 09-09-2021 15:26 ]

Alle reacties

• ManaCore
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Nvt :)

[ Voor 127% gewijzigd door ManaCore op 09-09-2021 15:11 ]

• keekeboo
  • Niet online
Dank voor je snelle reactie.
Maar van de 4+ 4 (kabel 2 in het plaatje) past alleen het linkerdeel in
- de 4 van CPU Pwr 2 of
- in het rechterdeel van de 8 van CPU Pwr 1

Is het voldoende om alleen CPU Pwr2 van stroom te voorzien?
Of moet er ook wat in CPU Pwr1. Ik ben newbie op dit gebied en kan het niet in de docu terugvinden.

En wat moet er in de PCIe. Van de 6+2 (kabel) lijken de 6 niet in PCIe Pwr 1 te passen

• keekeboo
  • Niet online
Je hebt je reactie weggehaald? Snap m niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
De 4+4 pins CPU kabel die aan de voeding zit gaat in CPU pwr1. CPU pwr2 laat je leeg want daar is geen kabel voor aan de SS Core 500.

Pci-e kabel is voor videokaarten. Gebruik je meerdere videokaarten dan heeft jouw moederbord aparte power voor de pci-e sloten echter is een Core 500 daar veel te licht voor (en de kwaliteit houdt ook niet over).

Zit er een aparte videokaart in het systeem of ga je de monitor aansluiten op het moederbord?

[ Voor 22% gewijzigd door Uszka op 09-09-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb het idee dat je plaatjes iets vertekenen. Je zou de abstracte weergave van de pinouts eigenlijk moeten spiegelen. Want je hebt ze nu van hun "onderaanzicht" geschetst, maar je kunt ze beter schetsen vanuit het bovenaanzicht. Op die manier vallen ze namelijk in de contactpunten van je bord.

Kabel 2 zou "samengesteld" in CPU Pwr1 moeten vallen. CPU Pwr2 kun je leeg laten, want die hoef je denk ik alleen te benutten wanneer je een dermate zware CPU hebt of overclocking load hebt waarbij meer stroom nodig is. Normaal heb je aan CPU Pwr1 voldoende.
Van die kabel past de op je foto rechtse in het linkerdeel van de receptacle en de linker in het rechterdeel van de receptacle.

Sla de manual van je moederbord er op na om te zien of wat ik zeg klopt.
Die PCIe Pwr is denk ik niet nodig, alleen onder bepaalde omstandigheden (dual GPU misschien). Wanneer extra stroom op het PCI Express slot noodzakelijk zou zijn. Controleer hiervoor de manual van je moederbord nog even, daar zal dit zeker in staan. Is een wat minder gebruikelijke aansluiting in ieder geval.

Kabel 1 is een typische PCIe power kabel die je normaliter in je GPU steekt.

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 09-09-2021 21:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• keekeboo
  • Niet online
Alleen die 4+4 pin past maar voor de helft. Het rechterdeel heeft alleen connectors met afgeronde hoeken terwijl de CPU pwr 1 deels uit rechthoekige connectoren bestaat. Ik neem aan dat alle 8 bezet moeten zijn van CPU Pwr2 maar dat lukt dus maar voor de helft

Ik wil het in eerste instantie zonder videokaart proberen dus PCIe heb ik denk ik dan niet meteen nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Afgeronde hoeken passen ook in een vierkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

keekeboo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:27:
Alleen die 4+4 pin past maar voor de helft.
Draai ze eens om. Als in: de linkse rechts en de rechtse links.
Die zou prima moeten passen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 09-09-2021 15:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• keekeboo
  • Niet online
@Ultraman Ja ik moet ze spiegelen maar dan klopt een deel van de 4x4 niet (afgeronde hoeken niet)
@Uszka Dat kan geen kwaad? Ben ik te voorzichtig? Ik zou verwachten dat de vorm gelijk zou moeten zijn :-)

Dank voor de snelle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Nee, kan geen kwaad zolang de borgclip aan de goede kant op de connector van het moederbord zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 21:09
Maak eens zelf een foto van de kast, je moederbord en de voedingskabels.
Kabels passen maar op één manier. Soms heeft het moederbord een 8pin header, maar dan kan er alsnog een 4pin kabel in. Maar zoals hierboven al wordt aangegeven, zolang de borg-clip aan de juiste kant zit, zitten ze goed om.

Ik krijg twijfels van je post, omdat je het het over 'verlengen' van de kabels hebt. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de kabels van de voeding te kort zijn. Ook niet als de voeding onderin de kast wordt geplaatst. Wellicht probeer je de kabels via een verkeerde route te laten lopen?

Als ik in de handleiding van het MB kijk moet je een boel stekkers aansluiten
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7D09v1.2.pdf

Volgens specificatie van de voeding heb je al die stekkers niet.
https://seasonic.com/core...dCjcnBszQg9#specification

Ik zou de 24pin CPU kabel, de 8pins CPU kabel en een PCIe kabel aansluiten op het moederbord.
De 4-pin CPU kabel achterwegen laten (heb je immers niet) en kijken of hij het doet.

Waar het volgens mij mis gaat, is dat je een PCIe(8pin) in een CPU(8pin) probeert te stoppen. Dat is niet de bedoeling.

Ik lees ergens dat de PCIe power connector op het moederbord alleen nodig is als je een videokaart aansluit die geen PCIe connector heeft, maar toch meer dan 75 Watt vraagt. Of voor een 2e videokaart. Wat een rare ontwerpkeuze.

[ Voor 53% gewijzigd door FunFair op 09-09-2021 15:48 ]

• keekeboo
  • Niet online
@FunFair wil je zeggen dat ik de verkeerde voeding voor het moederbord heb?

Wat ik in andere topics lees is dat CPU Pwr 2 alleen nodig is voor zware belasting/overklokken. Ik heb dus alleen CPU Pwr 1 nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnAKnZk29saL6NjxaDDcG5Y9Apc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OufSOS1kPkodwa0BWJw3euYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F04pFoRyggXFX6mwIttEzDURq8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIkLCQPhvf5D2ufPZOHRncS3.jpg?f=fotoalbum_large
De CPU Pwr aansluiting zit linksbovenin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWAhF-2h_wfp-uPKVmrtghDljF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzhqMN0VdYtDMCEU0zz7Q5y2.jpg?f=fotoalbum_large
De kabel heeft genoeg lengte om m aan de achterkant en dan bovenlangs te voeren. Alleen moet ik dan een lastige bocht maken (ik had de cpu koeler al geplaatst. Achteraf gezien niet zo handig gezien bereikbaarheid).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98IJb6nmEfP3OGf1xVDWkrnikXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPFwROIRpyq0NniWZZW3tk0q.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik m door het grote gat voer dan is ie te kort (niet goed zichtbaar op de foto door het perspectief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
CPU kabel moet door het gat links boven het moederbord boven de 8 pins CPU connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 21:09
Yes, die kabel die je vast hebt (2x4) moet inderdaad achterlangs en dan door het gat in de hoek. Dan is hij lang genoeg. Als je er niet goed meer bij komt kun je evt. het moederbord losmaken zodat je die opzij kan schuiven. Anders de CPU koeler even demonteren.
Bij sommige kasten kun je ook de bovenkant losmaken, of een grill/cover verwijderen, zodat je er van bovenaf bij kan.

Je voeding is wel geschikt. Zoals je zelf als schrijft is pwr2 alleen nodig bij zwaar overclocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keekeboo
  • Niet online
Het was wat gefrunnik maar na het weghalen van de fan was het zo gepiept.
En het werkt inderdaad! Ik dacht dat de connector exact dezelfde vorm moest hebben en was wat terughoudend omdat ik bang was wat te mollen.

Bedankt allen voor de snelle hulp!!
Pagina: 1