Privacy (gratis) apps voor op je mobiel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:27
Geen idee waar ik dit moet vragen, dus maar even in algemene zaken.

Ik ben nu kort twee keer benaderd om een 'gratis' app op m'n mobiel te installeren.

Nu vind ik gratis altijd te mooi voor woorden en worden er na mijn idee onder de moter-kap van dit soort apps data verzameld over de gebruiker die dan verkocht word. Want je moet toch ergens de gemaakte kosten voor zo'n app vandaan halen. En ik weet al helemaal niet wat dit met mijn privacy doet bij dit soort apps. Wat ik vooral kwalijk vind is dat vooral de overheid steeds meer met dit soort dingen komt.

Overigens gaat hij bij mij om het volgende:
BouwApp - door gemeente en aannemer geadviseerd over werkzaamheden in de buurt
Nextdoor - door de buurtvereniging om informatie te ontvangen over de buurt

Ben ik nu de enige die wantrouwig is bij dit soort dingen?
En heeft iemand ervaring met bovengenoemde apps?

PS ... en er word al helemaal niet rekening gehouden met iemand dat nog een niet zo slimme mobiel heeft, zoals mijn ouders.

Thanks,
Matthijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Dit artikel is van 2019, maar volgens mij nog actueel:
https://radar.avrotros.nl...or-zo-lek-als-een-mandje/

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als het gaat om informatieve/bedrijfsapps, dan zit dit veelal gewoon in de service/onderhoudskosten van hun systeem. Veelal zijn het niet meer dan apps die gewoon wat data ophalen van een website, dus de eenmalige kosten om de app op te zetten, vervolgens is het niet meer dan een verlenging van de informatie die reeds via hun website wordt aangeleverd.

Bouwapp lijkt meer een wrapper van de site te zijn: https://debouw.app/home/projects

Maar de enige 'commerciele' kant die daar aan zit zijn mogelijk de cookies/scripts naar de bekende social media platforms, maar daar hebben zij weinig mee te doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De overheid heeft wel meer apps, itsme, de corona apps enzo. Je hoeft daar niet meteen wantrouwig om te zijn en je bent ook niet verplicht om het te gebruiken. Mijn vrouw gebruikt het allemaal niet, maar ze levert daar wel een deel gebruiksgemak voor in.

Onze buurt gebruikt een andere app, ik heb die een tijdje gebruikt maar weer verwijderd. Het heeft niks wat je niet ook met facebookgroepen hebt (waar je natuurlijk ook weer vraagtekens bij de privacy kan zetten maar ik denk dat bijna iedereen zich daar inmiddels wel van bewust is. Er wordt veel minder gepost als vroeger).

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 09-09-2021 13:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Marzman schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:53:
De overheid heeft wel meer apps, itsme, de corona apps enzo. Je hoeft daar niet meteen wantrouwig om te zijn en je bent ook niet verplicht om het te gebruiken. Mijn vrouw gebruikt het allemaal niet, maar ze levert daar wel een deel gebruiksgemak voor in.
Gevalletje net als het niet verplicht is om een IBAN rekening te hebben. Je komt er niet omheen. Dan hebben we het nog niet over het feit dat banken ook je informatie doorgeven aan derden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

com2,1ghz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:55:
[...]

Gevalletje net als het niet verplicht is om een IBAN rekening te hebben. Je komt er niet omheen. Dan hebben we het nog niet over het feit dat banken ook je informatie doorgeven aan derden.
Nee, je kan er wel omheen (IBAN weet ik niet), maar voor die apps zijn er wel alternatieven. Maar je levert er gebruiksgemak voor in zoals ik al zei.

Ik woon zelf in Belgie en wij gebruiken dan Itsme ipv Digid en hebben ook een coronaapp. Maar mijn vrouw gebruikt dat allemaal niet, dus zij moet haar certificaten uitprinten van een website en om in te loggen moet ze een cardreader aansluiten via USB die haar identiteitskaart uitleest (en nooit werkt omdat je het maar een paar keer per jaar nodig hebt en je altijd alles eerst opnieuw moet installeren). Doe mij dan maar die apps.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:27
Wel grappig, ik zit me net in de BouwApp te verdiepen en er staat bijvoorbeeld:
We informeren klanten en eindgebruikers over de persoonlijke informatie die wordt verzameld. Het privacybeleid is beschikbaar wanneer de eindgebruikers de BouwApp downloaden. Het privacybeleid stelt duidelijk dat Concepteurs en Recognize persoonlijke informatie alleen verzamelt voor de officiële bedrijfsvoering en dat het geen persoonlijke of persoonlijk identificeerbare informatie zal gebruiken voor andere doeleinden dan die doeleinden die vereist zijn bij het leveren van de service aan de klant.

Maar in het begin staat ook zoiets als:
We gebruiken de informatie die we verzamelen (inclusief GPS) alleen voor het optimaal laten functioneren van de App. We gebruiken informatie niet voor commerciële doeleinden.

Ga beide apps maar niet installeren ....

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:19

Koekfabriek

King Billy on the wall

matthys70 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:06:
Wel grappig, ik zit me net in de BouwApp te verdiepen en er staat bijvoorbeeld:
We informeren klanten en eindgebruikers over de persoonlijke informatie die wordt verzameld. Het privacybeleid is beschikbaar wanneer de eindgebruikers de BouwApp downloaden. Het privacybeleid stelt duidelijk dat Concepteurs en Recognize persoonlijke informatie alleen verzamelt voor de officiële bedrijfsvoering en dat het geen persoonlijke of persoonlijk identificeerbare informatie zal gebruiken voor andere doeleinden dan die doeleinden die vereist zijn bij het leveren van de service aan de klant.

We gebruiken de informatie die we verzamelen (inclusief GPS) alleen voor het optimaal laten functioneren van de App. We gebruiken informatie niet voor commerciële doeleinden.

Wat is hier nu zo schokkend aan dan?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

matthys70 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:06:

Daar is niets bijzonders aan, die wil GPS locatie om de bouwinfo in jouw buurt te willen laten zien, jij hebt weinig van doen van werkzaamheden 300km verderop neem ik aan? :P

(de browser vraagt ook locatie, zoals ik zei, het is gewoon een wrapper van de site).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17
Dus jij denkt dat bij betaalde apps wel privacy is? Ga er maar vanuit dat ze ook dan van alles met je data kunnen doen.

Daarbuiten zie ik niet veel bijzonders, in ieder geval wat niet anders is dan veel andere apps.

[ Voor 28% gewijzigd door corporalnl op 09-09-2021 16:18 ]

Pagina: 1