• Wouter Bouwens
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-01-2022
Hoi,

Ik ben redelijk nieuw in het bouwen van pc's, ik heb altijd laptops gehad. Nu heb ik sinds kort een desktop, besteld bij een bedrijf waar je een basismodel kiest en dan zelf upgrades uit kan zoeken.

Het probleem is dat de CPU te heet wordt, 100 graden, en dan gaat thermal throttelen.

Ik heb zelf uiteindelijk de kast waarin de pc geleverd werd vervangen door een Lian Li Lancool II, en een noctua fan toegevoegd, maar nog steeds wordt de cpu erg heet.

Ik heb overwogen om de radiator aan de voorkant te plaatsen, zodat door de radiator koele lucht van buiten gezogen wordt, ipv dat de warme lucht uit de binnenkant van de kast er doorheen geblazen wordt, zoals nu het geval is. Maar omdat de leidingen relatief kort zijn, moeten de aansluitingen van de radiator aan de bovenkant geplaatst worden. De 1 zegt dat dat not done is, de ander zegt dat dat geen probleem is....

Het te heet worden van de cpu gebeurt als ik een film/edit wil renderen in Davinci Resolve. Ik werk voornamelijk met H264 en H265 codecs, en om die te decoderen is zwaar werk voor de processor.
Maar toch lijkt het mij dat onder full load de processor niet zo extreem warm zou moeten worden.

Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:

Lian Li Lancool Mesh II RGB, met 2 extra fans. Een Noctua NF-P12 redus 1700PWM en een Azza fan.
MSI Z590A-Pro moederbord
Azza Blizzard 240 AIO
Patriot Viper Steel DDR4 32GB (4x8)
MSI Geforce RTX 3080 Suprim 10G GPU
Intel Core i9 10850K.

De airflow is als volgt:

Voor in de kast zitten 3 120 mm fans van Lian zelf, die zuigen lucht de kast in.
De Noctua Fan zit achter in de kast, bovenin, naast de I/O, en blaast lucht naar buiten.
De Azza fan ligt op de bodem, op de kast waar de psu inzit zeg maar, en blaast lucht naar beneden.
De Azza blizzard 240 radiator zit aan de bovenkant van de kast vast, met de ventilatoren daar onder. Ze blazen lucht uit de kast door de radiator heen naar boven/buiten.

De pc:

YouTube: pc

Hopelijk kan iemand met helpen en vertellen wat ik hieraan kan doen :)

Bedankt!

Wouter

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter Bouwens op 09-09-2021 13:16 ]

• w1ckedlunat1c
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05 21:15
Als je het aandurft zou ik even kijken of de thermal paste tussen de CPU en de AIO wel aangebracht is, want ik ben bang dat deze misschien vergeten is, of niet goed aangebracht.

Volgensmij heb je de airflow zo goed, het zou in ieder geval niet de reden zijn waarom je CPU op de 100 graden wordt.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:18
Contact opnemen met het bedrijf welke hem in elkaar heeft gezet?
Het klinkt inderdaad alsof er iets vergeten is of fout gemonteerd is, lijkt mij dat je daar wel garantie op hebt want 100 graden zou je eigenlijk niet moeten halen zonder dat je rare fratsen uithaalt (zoals een overclock)

• Wouter Bouwens
Ik heb mijn huidige kast zelf in elkaar gezet, omdat de originele kast welke door de leverancier gebruikt was echt om te huilen was. Ik heb als thermal paste Thermal Grizly Kryonaut gebruikt. De temperatuur van de cpu als hij niet under load is, is tussen de 35 en de 40 graden. Aangezien de koeling van de cpu een AIO is, is volgens mij de airflow niet direct van invloed op de koeling? Omdat de warmte via de waterleiding naar de radiator gaat, en die tegen de buitenkant van de kast is geplaatst? Ik begin te denken dat die AIO gewoon niet sterk genoeg is.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Volgens intel zelf is de max die temperatuur 100 graden. Verder is het een CPU van 125 Watt die turbo't naar 5,2 GHz. Best veel dus.

De radiator van de CPU koeler heeft een TDP van 150 Watt. Meer dan de 125, maar ook geen overbemeten koeler dus, zeker als je meeneemt dat deze met warme lucht moet koelen.

Zoals je in bijvoorbeeld deze review kunt zien kan deze CPU ook meer dan 150 Watt trekken. Hij zal zelf wanneer hij de 100 graden aantikt wat gas terug nemen om niet heter te worden. Of dit het geval is zou je kunnen testen door hem te benchmarken en dan de turbo speed en temperatuur te monitoren.

Sowieso zijn deze generatie Intel's nogal opvliegerig qua temperatuur, dus wat mij betreft is dit met deze adequate doch niet overbemeten koeler prima normaal gedrag, of eigenlijk, verwacht gedrag. Of het normaal is laat ik even in het midden :+

De conclusie van Anandtech over deze (en de 10900) is ook:
The Core i9-10850K is a less strict bin of the silicon, and this is showcased very much in a couple of metrics. If you get over the fact that both processors are going north of 250 W at full load, our Core i9-10850K was drawing 15-20W more peak power, which is 6-8% higher, despite being 100 MHz slower. This manifested moreso in the processor thermals, where we were easily going north of 100ºC on this newer processor.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Wouter Bouwens
Bedankt voor je uitgebreide reactie, erg verhelderend. De cpu werkt dus zoals die ontworpen is door intel. Denk je dat deze radiator aan de voorkant plaatsen, of een andere betere (en grotere) aio aanschaffen verschil gaat maken, of zal dat minimaal zijn?

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:54
Ik vind het wel te heet persoonlijk. Ik zou de koeler als eerste remounten met versie koelpasta. Kijk daarbij of de koelpasta goed verspreid was (neem er een foto van als je twijfelt voordat je de pasta er af haalt).

De koeler zegt me helemaal niets qua merk of model. Het is mogelijk dat je een koeler hebt die niet om gaan gaan met deze processor.

Je zou als remounten en dergelijke niet helpt een ander model als bijvoorbeeld Arctic's Liquid Freezer 2 kunnen overwegen. Die zijn qua prijs-kwaliteit in orde, en zullen hoogstwaarschijnlijk een heel stuk beter presteren dan jouw huidige koeler.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Sowieso de koeler opnieuw monteren als de temperatuur te hoog is/lijkt. Ook de bevestiging van de backplate dubbelchecken in de instructies.

Ook met Cpu-z even controleren hoeveel Volt je cpu te verwerken krijgt. Indien dit te hoog is of lijkt de Bios-instellingen en versie nakijken.

Ivm je algemen opstelling van de fans: De fan onderin op de PSU shroud zou ik altijd naar boven laten blazen of heb je de voeding met de opening naar boven geplaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door TiezZ_BE op 09-09-2021 14:12 ]

https://www.techpowerup.com/review/

• Wouter Bouwens
Ik denk dat ik een (mogelijk) antwoord gevonden heb:

YouTube: AZZA Blizzard 120 AIO Review | Good budget Liquid AIO Cooler?

Vanaf 6 minuut 5 seconden.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-05 20:20
Dat is wel de review van de 120mm versie van de koeler. Je zou kunnen kijken of je in de bios de boost tijden/power limits kan aanpassen, naar de 125watt die intel voorschrijft (normaal hoort hij maar een paar sec meer stroom te mogen verbruiken, maar sommige fabrikanten zetten die maximale tijden uit).

Enige andere oplossing is een andere AIO inderdaad, een 240mm van een bekender merk zou dit makkelijk moet aankunnen, anders mogelijk een luchtkoeler zoals een bequiet dark rock pro?

• Wouter Bouwens
Ik ben in de bios gaan kijken, en wat me opvalt is dat bij cpu fan staat een aantal toeren wat hij op dat moment maakt, maar bij pump 1 staat 0 rpm. Hoort het moederbord altijd deze waarde te laten zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter Bouwens
Ik heb de waterpomp en de aio ventilatoren anders aangesloten, zodat het systeem de rpm kan lezen. Dat was niet het geval. Maar belangrijker, ik zag dat in de bios een functie genaamd "game boost" aanstond voor de cpu. Die heb ik uitgezet. Het renderen van een video lijkt nu iets langer te duren, maar het scheelt niet heel veel, en de temperaturen van de cpu komen niet meer boven de 90 graden uit.

Evengoed ga ik nog eens experimenteren met de plaatsing van deze aio, en waarschijnlijk dit exemplaar vervangen voor een betere.

Onwijs bedankt voor alle hulp en suggesties, supersnel antwoord iedere keer, top.
Pagina: 1