Deuropvanger

Pagina: 1
Acties:

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Ik heb een vrij hard dichtslaande binnendeur waar ik me nogal aan irriteer.
Het is een houten deur van 4cm dik die denk ik ook bruikbaar is als buitendeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNB7Os1PjlVOGqKqwi22_3fRU6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvcBV63v7CyKwwcmS8xMVx9b.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik heb er een (te) zware opgezet.

Nu sluit hij heel mooi rustig en trekt hem op het einde bijzonder netjes in het slot.
Maar de deur open doen is nogal zwaar en dit komt niet door de WAF (klagende vrouw)
Ik heb schroef 0 aan de zijkant volledig tegen de klok in uitgedraaid maar dat brengt niet veel verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/355_uevYL7BinfAJVqhV5z0b3m4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7FWEf5DTbT9uM0ZdOkEmFn6E.png?f=user_large

Nu zit ik te kijken naar een deuropvanger zoals de dictator 1400

Dus de dranger mag weg en dan deze er voor in de plaats
Nu is de vraag of deze deuropvanger ook zonder dranger de deur ook in het slot zal trekken.
Dat je dan zelf de deur dicht moet doen snap ik maar doet deze netjes het laatste stapje ?

Of is er wellicht een dranger te vinden die niet zo zwaar is maar wel de deur netjes dicht trekt

[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 09-09-2021 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je ruimte tussen de deur en het kozijn? Wellicht is een tochstrip wel effectief genoeg:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mYvWNM9yzQKp/550x277.jpg

Is een stuk goedkoper

Ey!! Macarena \o/

• Woodski
@RaZ ,Ja maar jij kent mijn gezin niet.:)
Tochtstrips maken dichtdoen moeilijk dus slaan ze deur nog harder dicht

Er zitten nu rondom inbouw profielen in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iEsAMJKbIbCf7Zgc95SQo7hLBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/79chtSMDXrWva9e348r46aMh.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Opzich kan je een deurwranger ook afstellen om de laatste paar centimeters de deur rustig sluit, hoe hard je er ook mee gooit. Net zoiets als een softclose keukenla of toiletbril.

Als ik vroeger als klein jochie met grof geweld een deur dichtgooide, kreeg ik een pak slaag. En dan was zitten het eerste half uur gewoon heel erg au. Misschien een keer een corrigerend tik uitdelen.

Disclaimer: Een corrigerend tik, de bekende draai om de oren, is niet je kind het ziekenhuis in mishandelen

Ey!! Macarena \o/

• Woodski
Hij sluit heel mooi rustig nu, netjes instelbaar en ik snap hoe je dat moet doen.
Alleen is open doen (te) zwaar. Wellicht is de TS 83 niet de juiste keuze
Maar ik ben nu bang dat een lichtere dranger de deur weer niet in het slot trekt

Maar terug naar de hoofdvraag
Trekt de Dictator 1400 de deur in het slot of dempt hij alleen ?

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:12
ik denk dat die dictator vooral bedoeld is als vervanger voor een slot, niet om het slot zelf te bedienen. Volgens de specs heeft het ding 20nm sluitkracht, dat lijkt me niet echt zoden aan de dijk zetten.

Passieve oplossingen zullen altijd een weerstand geven bij het openen, anders hebben ze geen energie om gesloten te worden.

Als je de oplossing niet in het gedrag van je huisgenoten kan zoeken is een actieve oplossing mogelijk een idee? Assa abbloy maakt de DC700FM, die is volgens de folder weerstandloos te openen, mits voorzien van voeding. Mogelijk wat overkill, en behoorlijk aan de prijs.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geen idee eigenlijk. Maar een deur moet je gewoon met 1 vinger en weinig kracht gewoon in het slot kunnen duuwen. Als dat al moeilijk gaat, zal je misschien het metalen frame in je kozijn moeten aanpassen, zodat het gedeelte van het slot netjes soepel de deur ingaat.

Want als je dat wat beter afstelt, hoef je niet zo hard met een deur te smijten.

Ey!! Macarena \o/

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:52
Woodski schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:52:
Ik heb een vrij hard dichtslaande binnendeur waar ik me nogal aan irriteer.
Het is een houten deur van 4cm dik die denk ik ook bruikbaar is als buitendeur.
Ik heb geen antwoord op je vraag over de dranger, maar waarom zet je er niet een andere deur in die veel lichter is? Eventueel een deur die twee kanten op kan, die dus niet dichtvalt. Daar zijn wel mooie systemen voor waardoor ze geluidloos in het midden blijven hangen. Ik weet uiteraard niet welke ruimtes deze deur verbindt, en of dat laatste een optie is.

• Woodski
@RaZ De deur is met een vinger moeiteloos men een boterzacht klikje in het slot te trekken.
Ik heb dat heel moei kunnen afstellen maar het slaan blijft.

Maar zoals @T_knoop omschreef is de oplossing niet in een aanpassing van het gedrag van de huisgenoten te zoeken. Mijn handen jeuken om het er inderdaad uit te slaan maar nee helaas dat is hier niet de oplossing.

En @Toke_gt de deur is niet bijzonder zwaar. Hij is vrij eenvoudig te openen en sluiten.
Dus "even" vervangen is de oplossing niet

[ Voor 21% gewijzigd door Woodski op 09-09-2021 13:22 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Toke_gt Het is een stompe deur, en die is niet makkelijk te vervangen als een opdekdeur waar men standaard maten gebruikt. Dat is een kwestie van deur eruit tillen, en een ander deur erin hangen.

Een stompe deur moet op maat gezaagd worden, ruimte voor de schanieren gemaakt worden, afhangen. Daar zal je een timmerman voor nodig hebben als je dat niet zelf kan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 16:22
Een dictator zorgt voor dichttrekken van de deur, maar ook het afremmen van de deur op het laatste stuk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:52
Woodski schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:18:
En @Toke_gt de deur is niet bijzonder zwaar. Hij is vrij eenvoudig te openen en sluiten.
Dus "even" vervangen is de oplossing niet
Oh sorry, dan heb ik dat verkeerd opgemaakt uit jouw post, waar je aangeeft dat het een deur is die ook buitendeur kan zijn. Die zijn stukken zwaarder dan een gewone binnendeur, vandaar.

• Woodski
Ik heb er toch maar een lichtere dranger op gezet. (axa en 3)
De deur is nu makkelijker te openen

Omdat hij minder krachtig is wat meer vaart nodig om te sluiten.
Dit klikje is altijd nog 10x minder dan de klap die hij regelmatig maakt dus ik ben happy

Ik zou er eigenlijk nog een lichte dictator naast willen zetten (20nm)
Maar ik denk niet dat ik daarvoor ruimte heb met dit terug vallende kozijn

[ Voor 35% gewijzigd door Woodski op 09-09-2021 20:07 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:32

MLLL

Palm Treo 650

Er zijn ook dictators die je aan de andere zijde van de deur kunt monteren.
Die dingen werken goed en zijn makkelijk te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het lijkt me geweldig.. wellicht zelfs met de dag er uit.
Maar aan de andere kant wil ik geen deuropvanger

[ Voor 27% gewijzigd door Woodski op 13-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
De weerstand bij openen is bij de TS83 toch gewoon instelbaar?Schroefje 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Woodski schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:18:
Maar zoals @T_knoop omschreef is de oplossing niet in een aanpassing van het gedrag van de huisgenoten te zoeken. Mijn handen jeuken om het er inderdaad uit te slaan maar nee helaas dat is hier niet de oplossing.
Oplossing zit wel degelijk in het aanpassen van het gedrag en dan heb ik het niet over slaan, maar gewoon opvoeding.
Ik heb hier ook van die jonge buren die niet zijn opgevoed en dus niet weten dat hun gedrag hinder veroorzaakt voor anderen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
jeroen3 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:50:
De weerstand bij openen is bij de TS83 toch gewoon instelbaar?Schroefje 3?
Volgens de handleiding is schroef 3 tegen lomp openen of lomp openklappen bij wind
De zwaarte van 3 tot 5 is schroef 0... die moet je denk ik uitdraaien

Hoewel het is deze handleiding weer anders omschreven is
Ik heb 3 ook lopen uitdraaien zonder het gewenste resultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:23
Toke_gt schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:26:
[...]

Oh sorry, dan heb ik dat verkeerd opgemaakt uit jouw post, waar je aangeeft dat het een deur is die ook buitendeur kan zijn. Die zijn stukken zwaarder dan een gewone binnendeur, vandaar.
Volgens mij is het een brandwerende deur, waarschijnlijk gaat hij naar de garage. Geen buitendeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

hneel

denkt er het zijne van

(schop)

Wij zitten hier ook met zo'n issue. Nameljk de deur tussen de woonkamer en de gang. Vanwege de gasprijzen hebben we afgelopen winter maar besloten de gang niet meer aktief te verwarmen. Dus wilden we die deur zoveel mogelijk dicht hebben. We hebben toen zo'n stang deurdranger geinstalleerd. Dat werkte op zich prima.

Maar nu het buiten warmer wordt zetten we overdag juist het liefst zoveel mogelijk ramen en deuren open. (we hebben geen ventilatiesysteem). En nu krijg je dat die tussendeur elke keer vanwege de wind met een klap dichtslaat.

Dus vandaag zo'n hydraulische dranger geinstalleerd die niet alleen dicht duwt maar ook afremt.
Alleen: hij drukt nogal zwaar. Als ik er mijn vinger tussen houdt doet het echt pijn. Bovendien krijgen we binnenkort kittens. Je wil niet dat die klem komen te zitten tussen de deur met zo'n kracht. (en ook niet tussen een diir de wind dichtslaande deur, btw). Je kan ook niet echt de deur sneller dicht trekken dan dat ding het wil. Kortom: deze valt tegen.

Dus nu zit ik ook aan zo'mn dictator ding te denken. (of een goedkopere clone). En dan al dan niet in combinatie met de oude veer-stang.
Pagina: 1