Vraag

• Schaapchirurg
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
Ik zoek een?
5.0/5.1 set voor de TV.

Wat is je budget?
500-750 euro voor speakers. 450-500 euro voor een receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gebruik zal series en films en af en toe games of muziek (spotify).[?

Wat heb je zelf al gevonden?
De pricewatch: Jamo S 807 HCS Home Cinema Systeem (Bruin). Deze staat met korting op PlatteTV voor 550 euro.

Stukje context, mijn vorige set was een 2e hands pricewatch: Onkyo HT-S4505 zwart. Mijn oude receiver heeft in december de geest gegeven dus ik heb de pricewatch: Denon AVR-X1600H receiver gekocht. Mijn oud-huisgenoot wil graag de onkyo-speakers en evt de receiver overnemen. De receiver had in januari een nieuwprijs van 450 euro maar is nu niet meer voor die prijs verkrijgbaar. Een van ons twee zal in ieder geval op zoek moeten naar een nieuwe en het liefst rond dezelfde prijs.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag mij ten eerste af wat de kwaliteit van de Jamo set is en wat voor ervaringen Tweakers met het merk hebben. De enige uitgebreide review die ik kon vinden (https://www.audiosciencer...ng-speakers-review.14314/) was ontzettend negatief. Nu zie ik wel dat deze mensen als audiofiel aangemerkt kunnen worden dus ik wil graag inschatten wat mijn ervaring zal zijn. In mijn hoofd zijn de Jamo's een upgrade gezien mijn vorige set. Ik ben in ieder geval geen purist en ik hoor graag suggesties voor kwalitatief betere speakers in hetzelfde segment.

Ten aanzien van de receiver, wat is een goede receiver op het prijspunt 450/500 euro? De Denon receiver die ik had kwam overal prima uit de test dus ik hoop prijs/kwaliteittechnisch iets gelijkwaardigs te vinden.

Alvast veel dank!

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor dat geldt kan je ook een receiver kiezen en daarbij speakers van Teufel doen. Bijv. de Teufel Ultima Surround 5.1. Die set kost ongeveer 800 euro. (de duurdere power edition heeft een sterkere subwoofer) Dan kan je de rest voor je receiver gebruiken.

Wat moet de receiver kunnen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Schaapchirurg
Dat ziet er ook uit als een prima set. Even kijken of ik de vriendin kan overtuigen van een andere kleur.

De receiver hoeft geen wereldschokkende dingen te kunnen. Tot dusver is alles via HDMI ARC verbonden, maar 4k60 passthrough is altijd handig, de tv regelt alles boven 60fps wel. 7.1 is nice to have voor atmos maar zeker geen must. Verder kan ik niets bedenken behalve de speakers driven. Media komt via casten of NAS via de TV zelf.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Schaapchirurg schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:04:
Tot dusver is alles via HDMI ARC verbonden, maar 4k60 passthrough is altijd handig, de tv regelt alles boven 60fps wel.
Niet als je receiver hier de bottleneck is. Stel je tv kan 4K120fps aan (HDMI 2.1), maar je receiver heeft geen HDMI 2.1, dan regelt de tv geen 120fps op 4K, tenzij je de resolutie van je console op 1080p (of 1440p igv een Xbox series X/S) zet. Dit is het geval met een Denon X1600. Die heeft geen HDMI 2.1, maar HDMI 2.0 poorten met wat HDMI 2.1 features zoals eARC.

Als 4K120hz een must is dan zul je naar receicers moeten kijken met HDMI 2.1. Bij Denon begint dat bij de X2700H. Mogelijk moet daar nog een adapter bij (gratis aan te vragen), omdat er problemen zijn geweest met HDMI 2.1 poorten (bij alle fabrikanten)

[ Voor 35% gewijzigd door Hulleman op 09-09-2021 16:29 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Schaapchirurg
Hulleman schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:22:
[...]

Niet als je receiver hier de bottleneck is. Stel je tv kan 4K120fps aan (HDMI 2.1), maar je receiver heeft geen HDMI 2.1, dan regelt de tv geen 120fps op 4K, tenzij je de resolutie van je console op 1080p (of 1440p igv een Xbox series X/S) zet. Dit is het geval met een Denon X1600. Die heeft geen HDMI 2.1, maar HDMI 2.0 poorten met wat HDMI 2.1 features zoals eARC.

Als 4K120hz een must is dan zul je naar receicers moeten kijken met HDMI 2.1. Bij Denon begint dat bij de X2700H. Mogelijk moet daar nog een adapter bij (gratis aan te vragen), omdat er problemen zijn geweest met HDMI 2.1 poorten (bij alle fabrikanten)
Ook niet als je tv de audio naar de receiver via ARC stuurt? Ik heb nu de PS4 aan de tv hangen en de tv stuurt de audio naar de receiver via HDMI. Ik weet er het fijne niet van dus hoor graag als ik het al jaren verkeerd doe. :+

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Schaapchirurg schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:40:
[...]

Ook niet als je tv de audio naar de receiver via ARC stuurt? Ik heb nu de PS4 aan de tv hangen en de tv stuurt de audio naar de receiver via HDMI. Ik weet er het fijne niet van dus hoor graag als ik het al jaren verkeerd doe. :+
Ik was in de veronderstelling dat je een PS5 of XSX had en graag gamed op 120fps, omdat je aangeeft 'de tv regelt alles boven de 60fps'. Maar je hebt een PS4, die doet sowieso maar max 60fps. Zonder apparaat die meer dan 60fps aanbiedt aan je receiver/tv gaat je tv niet meer dan 60fps weergeven. Dan moet je tv ook nog in staat zijn om meer dan 60fps weer te geven.

Je hebt het niet verkeerd aangesloten hoor. Maar ARC en HDMI zijn 2 technieken. ARC heeft niks met beeld te maken. Het enige wat ARC doet is ervoor zorgen dat de TV beeld ontvangt van de receiver en geluid terugstuurt (audio return channel) naar de receiver. Scheelt weer een optische kabel. Normaliter wordt beeld en geluid één richting op gestuurd, namelijk naar de receiver. Die splitst dan het beeld naar de tv en geluid naar de speakers.

Als je in de nabije toekomst een PS5 of XSX koopt dan is een HDMI 2.1 receiver wellicht wel een goed idee. Vergeet niet dat je TV dan ook HDMI 2.1 compatible moet zijn om de HDMI 2.1 features te kunnen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 09-09-2021 17:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapchirurg
Hulleman schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:17:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat je een PS5 of XSX had en graag gamed op 120fps, omdat je aangeeft 'de tv regelt alles boven de 60fps'. Maar je hebt een PS4, die doet sowieso maar max 60fps. Zonder apparaat die meer dan 60fps aanbiedt aan je receiver/tv gaat je tv niet meer dan 60fps weergeven. Dan moet je tv ook nog in staat zijn om meer dan 60fps weer te geven.

Je hebt het niet verkeerd aangesloten hoor. Maar ARC en HDMI zijn 2 technieken. ARC heeft niks met beeld te maken. Het enige wat ARC doet is ervoor zorgen dat de TV beeld ontvangt van de receiver en geluid terugstuurt (audio return channel) naar de receiver. Scheelt weer een optische kabel. Normaliter wordt beeld en geluid één richting op gestuurd, namelijk naar de receiver. Die splitst dan het beeld naar de tv en geluid naar de speakers.

Als je in de nabije toekomst een PS5 of XSX koopt dan is een HDMI 2.1 receiver wellicht wel een goed idee. Vergeet niet dat je TV dan ook HDMI 2.1 compatible moet zijn om de HDMI 2.1 features te kunnen gebruiken.
Nou de originele PS4 mocht willen dat hij ooit echt 60fps haalt. Maar een nieuwe TV is pas over een jaar of 4 aan de orde en ik neem aan dat tzt HDMI 2.1 ook z'n weg naar het budget receiversegment heeft gevonden. Voor nu voldoet HDMI 2.0 dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
hdmi 2.1 is een vereiste wil je 4k/60 doen in de toekomst met een ps5/xbox series x

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier nog een Denon AVR-3312 en die heeft ARC, maar die gaat echt geen LPCM 5.1 en hoger ondersteunen (ik zit dus verplicht op DD5.1).

Je wil eARC hebben voor Atmos, DTS-HD, etc. etc.
Jouw X1600H kan dat prima, en als je TV dat ook kan dan zit je goed met de PS4 -> TV -> eARC.

Geloof dat de X1600H ook HDR kan doorgeven, en dan is PS4 -> Denon -> TV ook een optie.

Alle versterkers van dit jaar met 4k@120 hebben bugs en die zou ik vermijden.

T.o.v. van mijn 3312 hebben de AVR/AVC veel minder vermogen en een lagere impedance.
Check daarom even goed wat je nodig hebt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1