[T-Mobile Thuis] Mesh kit nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:53
Ik ben zonet verhuist van een klein appartement met de meterkast in het midden van de woning (altijd snelle stabiele wifi!) naar een huis met meerdere verdiepingen, en een meterkast in de hoek onderin :P

Ben daarom op zoek naar een mesh kit :)

De Zyxel T50 die T-Mobile bij levert, ondersteunt "Zyxel MPro Mesh". Klinkt goed, misschien kan ik dat dan wel gebruiken. Voorlopig blijf ik toch bij T-Mobile, voor 25 euro per maand 1000/1000 kan niemand aan tippen.

Nu weet ik dat T-Mobile zelf voor 2,50 per maand wel een Zyxel WAP6807 wil toesturen... nu zou ik zo'n ding wel gewoon zelf willen kopen, maar worden deze dingen eigenlijk überhaupt ergens los verkocht?

Of zijn er ook andere merken die wellicht op dezelfde standaard werken?
Of... zouden jullie gewoon een mesh kitje van een ander merk kopen en het T-Mobile modem er tussenuit slopen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Beste antwoord (via Richh op 09-09-2021 15:44)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Richh schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:21:
Yes! Naar alle ruimten ligt al een kabel.
Dan zou ik geen mesh set kopen, wat andere ook al aangeven, maar losse AP's. Sterker nog ik zou dan je Zyxel gebruiken als router en de wifi uitschakelen en aantal AP's van Unifi kopen. Bijvoorbeeld pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite.

Die setup werkt hier echt meer dan perfect!
@jack zomer ik dacht dat mesh ook zorgde voor een betere handover tussen verschillende AP's. Maar dat is een fabel? Ik kan net zo goed 1 of 2 extra AP's met eenzelfde SSID instellen, en dan werkt het net zo goed?
Mesh is niks anders dan een fancy woord voor draadloze repeaters met een centraal management systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 09-09-2021 15:37 ]

Alle reacties

• rens-br

rens-br

@Richh heb je mogelijkheden tot een bekabelde verbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou access points gebruiken met bekabeling naar de router/modem

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
jack zomer schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:52:
ik zou access points gebruiken met bekabeling naar de router/modem
Ik zit met een vergelijkbare vraag (behalve dat ik het modem nog niet heb - in oktober krijg ik t-mobile thuis).

Ik heb nu een tweede accesspoint in huis. Ik merk dat mijn telefoons/laptops als je rondloopt in huis zo lang mogelijk op het accesspoint blijven waar ze zitten. Pas als ze daar de verbinding verliezen schakelen ze over naar de andere. Wat ik zou hopen is dat ze elke zoveel seconden bekijken welke het sterkste is, en overschakelen naar de sterkste. Is dat met een mesh wifi oplossing beter of gaat het daar het zelfde?

• jack zomer
  • Niet online
Zelfde, roaming is een cliënt keuze voor zover ik weet.
Ik heb zelf 3 ap's waar ik tussen roam zonder iets te hebben moeten instellen

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:20
Roaming is inderdaad aan de cliënts. Je kunt het wel beïnvloeden, door bijvoorbeeld de zendsterkte van de AP's te verlagen. Met name van de 2G.

Als je verbinding met het netwerk/internet prima is, waarom wil je dan zien dat de cliënt overschakelt naar een ander AP? Gewoon niet op letten. Wat wil je oplossen?

Zoveel mogelijk gebruik maken van vaste verbindingen naar AP's. Globaal gezien is vaak één AP per verdieping voldoende. En kies een centrale plaats t.o.v. de cliënts. Maar iedere woning is weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
55martin schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:30:
Als je verbinding met het netwerk/internet prima is, waarom wil je dan zien dat de cliënt overschakelt naar een ander AP? Gewoon niet op letten. Wat wil je oplossen?
De verbinding is nogal vaak ruk. En dan kan ik handmatig een ander AP kiezen en dan is het op eens veel beter... Maar ik begrijp uit bovenstaande tekst dat het geen enkel verschil is of je dan een mesh wifi netwerk hebt of meerdere AP's hebt?

(wat is dan precies de meerwaarde van een mesh wifi netwerk ???)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
LinuxMan schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:57:
[...]

De
(wat is dan precies de meerwaarde van een mesh wifi netwerk ???)
In mijn optiek is er geen meerwaarde, en het moet zeker niet als 1ste optie gekozen worden.

Zit je in een geval waar een utp kabel echt onmogelijk is (ik heb begin dit jaar ongeveer 300 meter utp in de muur gefreesd). Dan zou je kunnen kiezen voor een mesh netwerk. Maar persoonlijk zou ik altijd een utp mogelijkheid zoeken/bedenken/uitvoeren/maken.

Mesh verbind via de wifi met elkaar, je verliest wel snelheid en je ping zal wat stijgen . Of je er last van zal hebben ligt aan je gebruik

• Richh
Dank voor het verplaatsen :) wist niet dat dit een nieuw topic waard was haha.
rens-br schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:39:
@Richh heb je mogelijkheden tot een bekabelde verbinding?

@jack zomer ik dacht dat mesh ook zorgde voor een betere handover tussen verschillende AP's. Maar dat is een fabel? Ik kan net zo goed 1 of 2 extra AP's met eenzelfde SSID instellen, en dan werkt het net zo goed?

[ Voor 26% gewijzigd door Richh op 09-09-2021 15:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Richh schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:21:
Dan zou ik geen mesh set kopen, wat andere ook al aangeven, maar losse AP's. Sterker nog ik zou dan je Zyxel gebruiken als router en de wifi uitschakelen en aantal AP's van Unifi kopen. Bijvoorbeeld pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite.

Die setup werkt hier echt meer dan perfect!
Mesh is niks anders dan een fancy woord voor draadloze repeaters met een centraal management systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 09-09-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
rens-br schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:36:
[...]
Over dat uitschakelen van de ingebouwde wifi: zijn dedicated accesspoint zoveel beter dan de ingebouwde AP in de router?

Het nadeel van een los AP is dat je weer een extra apparaat hebt met stroomverbruik, en nog een extra apparaat moet aanschaffen...? Dus waarom niet de wifi van de router gebruiken en dan nog 1 extra AP plaatsen op een plek waar je geen bereik hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
LinuxMan schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:35:
[...]

Over dat uitschakelen van de ingebouwde wifi: zijn dedicated accesspoint zoveel beter dan de ingebouwde AP in de router?

Het nadeel van een los AP is dat je weer een extra apparaat hebt met stroomverbruik, en nog een extra apparaat moet aanschaffen...? Dus waarom niet de wifi van de router gebruiken en dan nog 1 extra AP plaatsen op een plek waar je geen bereik hebt?
Seamless roaming werkt erg goed bij 2 dezelfde accespoints.
Bij een router/modem en 1 accespoint gaat dit vaak niet goed en blijft de apparatuur vaak veel te lang met de router/modem verbonden terwijl er dichterbij een accespoint veel beter bereik en snelheid heeft ook al hebben beiden dezelfde SSID/password.
Samenwerking van hardware gaat het om.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

[...]

Niet per definitie nee. Maar de router staat bij veel mensen in de meterkast en heeft daarmee een suboptimale positie.

Daarnaast heb ik een simpel rijtjes huis en heb op elke etage een AP geplaatst (3 stuks) en haal daarmee via 5Ghz overal dik 300Mbit/s mee. Dat ging ik met de Zyxel niet halen.

Daarnaast is het ook eenvoudiger met instellen als je alle apparatuur van dezelfde fabrikant gebruikt. (En verder heb ik ook de hele Zyxel niet in gebruik mee, maar gebruik ik een USG.)

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 28-09-2021 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
Nee

Het is meer dat mensen vaak denken dat ze wifi goed ingesteld hebben voor roaming maar dit niet goed doen.
OF je nu 3 unifi nodes, een paar mesh nodes of een los accesspoint combineert met een provider wifi: het roamt allemaal prima mits je het goed instelt.

Dat laatste gaat (ook bij tweakers) vaak mis en daarom is het wel lekker makkelijk om een multi-ap kit te kopen. Dan is het zeker goed ingesteld :)

Waar @rens-br een goed punt heeft is de positionering. Een meterkast is funest, je kunt beter een accesspoint met verdieping op een centrale plek zetten.

Mijn advies:
Koop een:
- losse switch (tientje action)
- Deco m4 (3 accesspoints voor 100 euro totaal via ziggo)

- Zet je provider wifi uit.
- Sluit je 3 nodes bekabeld aan
Hoeft neit perse maar ik ben geen fan van band steering:
- Split 2.4 en 5ghz wifi

Wil je wat meer kunnen (meer ssid, vlans, DFS, captive portal you name it). Kijk dan naar een setup als Aruba of Unifi. Wel 2-3x zo duur maar ook meer functionaliteit

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 10-09-2021 14:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 17:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Heeft weinig met de kwaliteit van de AP te maken. Als je managed APs neemt moeten alle APs managed zijn. Eentje unmanaged en je had net zo goed allemaal unmanaged kunnen nemen, want unmanaged = rogue AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Misschien goed om hier even de uiteindelijk gekozen eindoplossing te delen:

Sinds een weekje heb ik 2 UniFi 6 Lite AP's gekocht, aangesloten op een vrij basic TP-Link POE switch (ik wou toch meer netwerkpoorten in de meterkast). Router is gewoon Zyxel unit van T-Mobile, wifi daarvan uitgeschakeld.

En ben er super blij mee :) echt geweldig dat die dingen over POE werken, waardoor je helemaal geen stroomkabels hoeft te trekken. Ik heb een switch in de meterkast liggen en kan op de 2e verdieping zonder verdere kabels een AP aansluiten.

Op dit moment kom ik niet verder dan ~400 mbit, wat ik een beetje gek vind. Tegelijkertijd: het is toch heel wat sneller dan hoe het was en ik heb nog nooit zo'n snelle verbinding gehad :+ erg tevreden mee.
Internet is overal zéér stabiel en ik ben erg tevreden met die snelheid.

Uiteindelijk wel een prijzige oplossing (al had ik natuurlijk heel wat bespaard als ik niet voor wifi 6 had gekozen :P). Maar toch: mesh setjes zijn toch al snel een bak goedkoper.
Tegelijkertijd is UniFi wel hele vette shit.

Eindelijk ook een reden om de ouderwetse deurbel te vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uEuMjTT4_DZjq2l3zMc9_6mBCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4ToZECYd1tLIhJXucgEGeHO.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1