• illuvattarr
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15-09 13:14
Ik ben momenteel bezig met solliciteren voor mijn eerste 'echte' baan, oftewel een baan passend bij mijn opleidingsniveau na recent mijn master op WO-niveau afgemaakt te hebben. Tot nu toe heb ik alleen maar gesolliciteerd voor bijbaantjes en daarom zou ik graag eens horen hoe mensen over mijn situatie denken en wat 'normaal' hierin is.

Het gaat om een junior adviesfunctie bij een ingenieurs- en adviesbureau. Er is geen vacature voor geweest maar ik ben er via oud-medestudenten terecht gekomen en heb meerdere gesprekken gevoerd. Ik denk dat de baan goed bij me past en het is ook precies de richting waar ik graag in wil werken, en waar ik ook veel mee bezig ben geweest tijdens m'n studie.

Na 3 gesprekken hebben ze mij een baan aangeboden maar wel initieel met een contract voor een half jaar, met als argumentatie dat ze denken dat ik een goede achtergrond en ook kennis heb voor de inhoudelijke onderwerpen waar ik mee bezig ga zijn, maar dat ze niet goed konden inzien of ik ook de skills heb voor het adviesvak (zoals werken in projecten). Daarom dus een halfjaarcontract dat natuurlijk een langere tijd kan worden als duidelijk wordt dat het goed uitpakt, zowel voor hun als voor mezelf. We hebben verder nog geen arbeidsvoorwaarden besproken.

Heeft iemand ervaring met sollicitatieprocedures voor junior functies op WO-niveau? Is het normaal om met een halfjaarcontract te beginnen? Zelf hoopte ik op een iets langer contract, bijvoorbeeld 1 jaar, omdat als het om een of andere reden niet verlengd zou worden, je dan zit met een half jaar ervaring op je CV en in de toekomst kunt gaan uitleggen waarom je maar een half jaar ergens hebt gewerkt. Of is dit punt niet erg relevant?

Ik denk er zelf aan eerst een arbeidsvoorwaardengesprek voor te stellen. Hoe zou je dit handig aan kunnen pakken of wat is van belang nog te bespreken? Iemand hier die me wat advies kan geven? Zou erg gewaard worden! :)