• illuvattarr
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15-09 13:14
Ik ben momenteel bezig met solliciteren voor mijn eerste 'echte' baan, oftewel een baan passend bij mijn opleidingsniveau na recent mijn master op WO-niveau afgemaakt te hebben. Tot nu toe heb ik alleen maar gesolliciteerd voor bijbaantjes en daarom zou ik graag eens horen hoe mensen over mijn situatie denken en wat 'normaal' hierin is.

Het gaat om een junior adviesfunctie bij een ingenieurs- en adviesbureau. Er is geen vacature voor geweest maar ik ben er via oud-medestudenten terecht gekomen en heb meerdere gesprekken gevoerd. Ik denk dat de baan goed bij me past en het is ook precies de richting waar ik graag in wil werken, en waar ik ook veel mee bezig ben geweest tijdens m'n studie.

Na 3 gesprekken hebben ze mij een baan aangeboden maar wel initieel met een contract voor een half jaar, met als argumentatie dat ze denken dat ik een goede achtergrond en ook kennis heb voor de inhoudelijke onderwerpen waar ik mee bezig ga zijn, maar dat ze niet goed konden inzien of ik ook de skills heb voor het adviesvak (zoals werken in projecten). Daarom dus een halfjaarcontract dat natuurlijk een langere tijd kan worden als duidelijk wordt dat het goed uitpakt, zowel voor hun als voor mezelf. We hebben verder nog geen arbeidsvoorwaarden besproken.

Heeft iemand ervaring met sollicitatieprocedures voor junior functies op WO-niveau? Is het normaal om met een halfjaarcontract te beginnen? Zelf hoopte ik op een iets langer contract, bijvoorbeeld 1 jaar, omdat als het om een of andere reden niet verlengd zou worden, je dan zit met een half jaar ervaring op je CV en in de toekomst kunt gaan uitleggen waarom je maar een half jaar ergens hebt gewerkt. Of is dit punt niet erg relevant?

Ik denk er zelf aan eerst een arbeidsvoorwaardengesprek voor te stellen. Hoe zou je dit handig aan kunnen pakken of wat is van belang nog te bespreken? Iemand hier die me wat advies kan geven? Zou erg gewaard worden! :)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:56

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wij zijn er niet bij geweest, maar op basis van je post denk ik wel te snappen waarom het bedrijf je een 1/2 jaar contract aanbiedt.

Je komt namelijk erg onzeker over. Je hebt blijkbaar al 3 gesprekken gehad (waar gingen die dan allemaal over? ) En blijkbaar heb je ze toch niet kunnen overtuigen.

En hoezo nog een arbeidsvoorwaarden gesprek? Je hebt toch al een aanbod voor een 1/2 jaar? Dat zou betekenen dat je al een contract voor je hebt liggen met arbeidsvoorwaarden er in.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:09

Zenix

BOE!

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat je maar een half jaar contract krijgt op dat niveau. Dat zou ook betekenen dat je eigenlijk na drie maanden weer moet gaan solliciteren. Hier spreekt weinig vertrouwen uit. Als het aanbod goed is qua arbeidsvoorwaarden dan zou ik het overwegen en ondertussen op zoek gaan na een werkgever die mij wel een kans wil geven voor een langere periode.

De werkgever neemt ook het risico met zo'n kort contract dat je na de inwerkperiode weg bent. Over je cv zou ik me niet druk maken als je net afgestudeerd bent.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Eerst een tijdelijk contract is vrij standaard, bijna nergens krijg je direct een vast contract. Als duidelijk is dat van beide kanten de intentie er is om een vast contract aan te gaan (en je hebt er ook vertrouwen in dat die intentie er is), dan zou een half jaar mijn voorkeur hebben, omdat je in een half jaar hetzelfde te weten kunt komen als in een jaar. Maar als jij je prettiger voelt bij een jaarcontract, dan kun je dat gewoon aangeven toch?

Over hoe het op je CV staat zou ik me niet teveel zorgen maken. Of je nu een jaar of een half jaar ergens gewerkt hebt, je zult dezelfde vragen krijgen.

[Voor 34% gewijzigd door AGee op 09-09-2021 10:07]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:08
Ik zou t gewoon nemen. Je hebt nu niks.

• badboyqxy
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:35
Er zit een verschil tussen een half jaars contract en half jaars contract + 1 dag.
Eerste heeft geen proeftijd bij de tweede heb je een proeftijd van een maand.

• illuvattarr
Barrycade schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:02:
Wij zijn er niet bij geweest, maar op basis van je post denk ik wel te snappen waarom het bedrijf je een 1/2 jaar contract aanbiedt.

Je komt namelijk erg onzeker over. Je hebt blijkbaar al 3 gesprekken gehad (waar gingen die dan allemaal over? ) En blijkbaar heb je ze toch niet kunnen overtuigen.

En hoezo nog een arbeidsvoorwaarden gesprek? Je hebt toch al een aanbod voor een 1/2 jaar? Dat zou betekenen dat je al een contract voor je hebt liggen met arbeidsvoorwaarden er in.
Je kunt het onzeker noemen, maar ik heb nou eenmaal nog geen ervaring met solliciteren op dit niveau waardoor ik dus eventjes informatie wilde verzamelen over contractlengtes. Het waren 3 gesprekken met in het 2e en 3e gesprek verschillende personen omdat er mensen op vakantie waren. En ik heb een aanbod van een half jaar, maar (nog) geen contract gezien en ook geen arbeidsvoorwaarden. Van sommige weet ik het wel, zoals reiskosten of uren per week, maar bijvoorbeeld salaris is nog niet besproken.
AGee schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:05:
Eerst een tijdelijk contract is vrij standaard, bijna nergens krijg je direct een vast contract. Als duidelijk is dat van beide kanten de intentie er is om een vast contract aan te gaan (en je hebt er ook vertrouwen in dat die intentie er is), dan zou een half jaar mijn voorkeur hebben, omdat je in een half jaar hetzelfde te weten kunt komen als in een jaar. Maar als jij je prettiger voelt bij een jaarcontract, dan kun je dat gewoon aangeven toch?

Over hoe het op je CV staat zou ik me niet teveel zorgen maken. Of je nu een jaar of een half jaar ergens gewerkt hebt, je zult dezelfde vragen krijgen.
Ik weet dat je niet meteen een vast contract krijgt natuurlijk, maar ik had het idee dat beginnen met een jaarcontract meer gangbaar is. Verder bedankt voor je inzichten!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Wat is er bijzonder aan 'dit niveau', omdat je dit in de startpost ook al benadrukt/benoemt? Er zit weinig verschil qua solliciteren en sollicitatie procedure tussen mbo, HBO of universitair niveau... 1 of meerdere gesprekken, soms nog een test en eigenlijk altijd een tijdelijk contract om mee te beginnen....

En serieus: je mag maar een x aantal tijdelijke contracten hebben, in dat opzicht zit je nu sneller aan een vast contract dan met een jaarcontract volgens mij :+

[Voor 15% gewijzigd door President op 09-09-2021 10:21]

• illuvattarr
President schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:20:
[...]

Wat is er bijzonder aan 'dit niveau', omdat je dit in de startpost ook al benadrukt/benoemt? Er zit weinig verschil qua solliciteren en sollicitatie procedure tussen mbo, HBO of universitair niveau... 1 of meerdere gesprekken, soms nog een test en eigenlijk altijd een tijdelijk contract om mee te beginnen....

En serieus: je mag maar een x aantal tijdelijke contracten hebben, in dat opzicht zit je nu sneller aan een vast contract dan met een jaarcontract volgens mij :+
Er is niks bijzonders aan, ik bedoelde meer dat mijn vorige sollicitaties allemaal bijbaantjes waren waar niet echt een uitgebreide sollicitatieprocedure was.
Dat tweede klopt wel inderdaad als ik het goed heb. Na 3 tijdelijke contracten zonder tussenperiode wordt het een vast contract.

[Voor 7% gewijzigd door illuvattarr op 09-09-2021 10:27]

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:07
Ik werk zelf bij een ingenieursbureau, waarvan ik me niet kan voorstellen dat we halfjaarcontracten aangaan.

Ik vind persoonlijk de argumentatie van jouw potentiële werkgever wat zwak. Een adviseurs-rol is iets wat je kan leren door het te doen, niet iets wat je echt leert tijdens je studie.

En inzicht over de adviseurs-potentie van een werknemer heb je als werkgever niet binnen drie maanden. Dan voelt de medewerkers zich net een beetje thuis in de organisatie en begint te wennen aan het ritme en de dynamiek van het werkende leven.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

loeberce schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:27:
Ik werk zelf bij een ingenieursbureau, waarvan ik me niet kan voorstellen dat we halfjaarcontracten aangaan.

Ik vind persoonlijk de argumentatie van jouw potentiële werkgever wat zwak. Een adviseurs-rol is iets wat je kan leren door het te doen, niet iets wat je echt leert tijdens je studie.

En inzicht over de adviseurs-potentie van een werknemer heb je als werkgever niet binnen drie maanden. Dan voelt de medewerkers zich net een beetje thuis in de organisatie en begint te wennen aan het ritme en de dynamiek van het werkende leven.
Was een open sollicitatie op basis van wat kruiwagens. Maar denk dat TS toch niet helemaal goed uit de bus is gekomen in de gesprekken maar door zijn kruiwagens een kans krijgt.

Gemiddeld genomen heb je binnen een week of 2 wel een idee hoe iemand is en of hij zal landen binnen de organisatie en of hij/zij potentie heeft.

Als je niet binnen 6 maanden een idee hebt wat voor vlees je in de kuip hebt dan zit je wel te slapen hoor.

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

illuvattarr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:51:
Ik ben momenteel bezig met solliciteren voor mijn eerste 'echte' baan, oftewel een baan passend bij mijn opleidingsniveau na recent mijn master op WO-niveau afgemaakt te hebben. Tot nu toe heb ik alleen maar gesolliciteerd voor bijbaantjes en daarom zou ik graag eens horen hoe mensen over mijn situatie denken en wat 'normaal' hierin is.

Het gaat om een junior adviesfunctie bij een ingenieurs- en adviesbureau. Er is geen vacature voor geweest maar ik ben er via oud-medestudenten terecht gekomen en heb meerdere gesprekken gevoerd. Ik denk dat de baan goed bij me past en het is ook precies de richting waar ik graag in wil werken, en waar ik ook veel mee bezig ben geweest tijdens m'n studie.

Na 3 gesprekken hebben ze mij een baan aangeboden maar wel initieel met een contract voor een half jaar, met als argumentatie dat ze denken dat ik een goede achtergrond en ook kennis heb voor de inhoudelijke onderwerpen waar ik mee bezig ga zijn, maar dat ze niet goed konden inzien of ik ook de skills heb voor het adviesvak (zoals werken in projecten). Daarom dus een halfjaarcontract dat natuurlijk een langere tijd kan worden als duidelijk wordt dat het goed uitpakt, zowel voor hun als voor mezelf. We hebben verder nog geen arbeidsvoorwaarden besproken.

Heeft iemand ervaring met sollicitatieprocedures voor junior functies op WO-niveau? Is het normaal om met een halfjaarcontract te beginnen? Zelf hoopte ik op een iets langer contract, bijvoorbeeld 1 jaar, omdat als het om een of andere reden niet verlengd zou worden, je dan zit met een half jaar ervaring op je CV en in de toekomst kunt gaan uitleggen waarom je maar een half jaar ergens hebt gewerkt. Of is dit punt niet erg relevant?
Je gaat hier wel een beetje van het slechtste uit. Met een jaarcontract of onbepaalde tijd kan je ook na zes maanden op straat staan. Ik heb veel kandidaten geïnterviewd voor juniorfuncties. Het is niet ongebruikelijk dat mensen aan het begin van hun carrière snel overstappen van werkgever omdat het niet klikt. Ze weten niet goed wat ze willen en kunnen het aanbod van de werkgever niet goed inschatten omdat het in de praktijk natuurlijk nooit precies is zoals het wordt voorgespiegeld. Pas als iemand drie of meer korte betrekkingen heeft ga je verder doorvragen.

Het feit dat er geen vacature is suggereert dat er dus niet een gat is dat wordt opgevuld. Men kan het werk aan met de huidige bezetting. Je bent een aanvulling, maar blijkbaar ziet men genoeg potentie om je toch een kans te willen geven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:38
Ik ben destijds na mijn studie ook als junior begonnen bij een advies- en ingenieursbureau.
Destijds was echter einde crisis, dus een baan was beter dan geen baan ;) .
Nu ligt die situatie wel anders, ze staan te springen om (capabele...) mensen!

3 gesprekken en dan nog niet gesproken over salaris e.d. is een beetje vreemd.
1e gesprek gaat meestal over wie je bent en wat je zou gaan doen.
2e gesprek gaat dan over salaris e.d. om te kijken of je eruit komt.
3e gesprek is dan alleen nodig om nog een laatste onderhandelingsronde te doen.

Zonder er bij geweest te zijn is het lastig te beoordelen, maar na 3 gesprekken een half jaar bieden is niet echt een teken van enthousiasme. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet na een maand al door hebben of ze je willen houden of niet. Ik zou dus gewoon lekker gaan beginnen en dan wel afspreken dat je na maand 1 of 2 al een voortgangsgesprek wilt hebben, als je pas na 5 maanden hoort dat ze niet tevreden zijn heb je er niet meer zoveel aan.

Heb je overigens ook bij andere partijen gesproken? Ik zou (in de huidige markt!) sowieso even bij 2-3 partijen op gesprek gaan om te kijken of je bij de één je beter voelt dan bij de ander. Als je maar bij één partij geweest bent dan is het lastig vergelijken ;) .

• Jealgu
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 22:58
Barrycade schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:35:
[...]

Was een open sollicitatie op basis van wat kruiwagens. Maar denk dat TS toch niet helemaal goed uit de bus is gekomen in de gesprekken maar door zijn kruiwagens een kans krijgt.

Gemiddeld genomen heb je binnen een week of 2 wel een idee hoe iemand is en of hij zal landen binnen de organisatie en of hij/zij potentie heeft.

Als je niet binnen 6 maanden een idee hebt wat voor vlees je in de kuip hebt dan zit je wel te slapen hoor.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mensen gezien die in de eerste weken erg veelbelovend lijken, maar waar het daarna toch wat tegenvalt. Bijvoorbeeld iemand die goed kan praten en grote plannen heeft, maar daarna niet de capaciteiten heeft om deze plannnen in resultaat om te zetten. Ook andersom, mensen die een wat langere aanlooptijd nodig hebben (inhoudelijk of om sociaal gezien hun plek te vinden) maar daarna zeer waardevol zijn.

• SCIxX
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:56
Of je nou een half jaar contract hebt, of 3 maanden proeftijd, je moet jezelf bewijzen. Laat in dat half jaar motivatie en positieve energie zien en je hoeft je nergens zorgen over te maken.

• Kairee
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 17-09 09:55
illuvattarr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:14:

En ik heb een aanbod van een half jaar, maar (nog) geen contract gezien en ook geen arbeidsvoorwaarden. Van sommige weet ik het wel, zoals reiskosten of uren per week, maar bijvoorbeeld salaris is nog niet besproken.
Ik kan uiteraard niet beoordelen waar je het over gehad hebt en welke verwachtingen er geschept zijn, maar weet je zeker dat het ook om een betaalde positie gaat? En niet om een half jaar "stage" ?

• illuvattarr
Ik weet wel dat het gewoon om een betaalde positie gaat. Doordat de sollicitatie over de zomerperiode gebeurde zijn er meerdere gesprekken geweest maar ik heb het dus nog niet specifiek over arbeidsvoorwaarden gehad. Ik ga denk ik dus vragen om dat nog te bespreken waar ik dan ook aangeef dat m'n voorkeur naar een 1jaar contract uitgaat.

• Hbeez
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:38
Probeer ook even te begrijpen waarom ze jou een halfjaarscontract hebben aangeboden, is dat de norm? Of zijn er specifieke zorgen om je skills (je noemde projecten) waardoor ze afwijken van de standaard contractvorm, en zoja bedenk even voor jezelf hoe lastig/makkelijk die skills in 6 maanden onder de knie te krijgen zijn. Als het gaat om persoonlijke ontwikkeling zal het een lastig verhaal worden en moet je je afvragen of je succesvol gaat zijn bij die werkgever. Tenzij je iemand bent die in sollicitatiegesprekken minder goed overkomt omdat je bv. zenuwachtig bent maar wel veel energie hebt voor projectwerk.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:49

Qwerty-273

Meukposter

Is het normaal om met een halfjaarcontract te beginnen? Zelf hoopte ik op een iets langer contract, bijvoorbeeld 1 jaar
Ik zou bespreken wat de verwachting is als vervolg (bij goed functioneren). Wordt dat wederom een tijdelijk contract voor een bepaalde periode, of is het idee dat men in die 6 maanden voldoende vertrouwen heeft gekregen om een vast contact aan te bieden.

Als eerste voltijds baan (onafhankelijk van het niveau) zou ik mij niet druk maken over 6 of 12 maanden. Beide hebben een vaste einddatum, en je merkt zelf wel tijdens het werk of het wel of niet klikt - en of je dan wel of niet al actief om je heen moet gaan kijken voor een andere baan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Nu gaan open sollicitaties wat anders wellicht, maar bij ons volgen ze afgezien van de afwijkende start gewoon de normale procedure, dus als je nog geen HR persoon gesproken hebt gaat het wel raar.

Tenzij het een een papa en mama bedrijfje betreft maar dat denk ik niet. Maar op basis van wat heb je dan ingestemd met dat 1/2e jaar?

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:05

lasharor

7 december 2004

Ik zou met een WO-master en 0 ervaring beginnen bij een organisatie die in ieder geval de sollicitatie procedure een beetje op orde heeft. 3 gesprekken en geen indicatie van arbeidsvoorwaarden geeft mij in ieder geval geen goed gevoel.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:32

Roozzz

Plus ultra

De gang van zaken is wat typisch ja... Misschien een goed idee om je blik wat te verbreden en ook bij wat andere organisaties te solliciteren?
Dan krijg je ook wat vergelijkingsmateriaal en dat kan helpen bij een evt besluit.

In welk onderwerp zit je? Advies en ingenieursdiensten zijn nogal breed namelijk. Kijk ik naar mijn werkgever in deze tak van sport, dan is de markt érg goed momenteel en is het flink zoeken naar goed personeel.

• ERMAWG
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14:49
Ik ben leidinggevende en heb zelf behoorlijk wat sollicitatiegesprekken 'afgenomen' en nieuwe medewerkers aangenomen. Voor een junior functie als deze zou ik je er niet te veel van aantrekken. Het is niet helemaal de standaard, normaal gesproken is een jaarcontract wel een beetje de norm. Aan de andere kant kan het voor dit bedrijf wel standaard zijn, hun policy.
Je kunt je beter niet focussen op je contracttermijn. Je kunt je energie beter steken in:
1. Beoordelen of je bij dit werk en bij deze club op de juiste plek zit.
2. Jezelf bewijzen in de organisatie, gewoon je best doen. Dan komt die contract verlenging echt wel.
Als een van beide tegenvalt, kun je makkelijk en snel weer overstappen naar wat anders.
In het begin van je carrière ben je toch nog op 'ontdekkingstocht' wat je leuk vindt en wat je goed kan. Dit kost tijd en moet je gewoon ervaren. Succes!

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:17

Lordy79

Fundamentalist

Wij geven altijd een 7 maands contract met proeftijd 1 maand ongeacht welke functie.
Binnen die maand proeftijd kun je van iemand af die het gewoon niet is.
En na 6 maanden (je moet ook nog een maand nemen voor aanzeggen) weet je wel of je iemand een 2e contract (van een jaar) aanbiedt.
Als iemand dat 2e contract ook naar tevredenheid uitzit dan kan er gesproken worden over onbepaalde tijd.

Ik zou me er dus niet druk over maken: als je goed bent houden ze je wel hoor want bewust iemand na 5 maanden aanzeggen is wel heel dom want het inwerken van mensen kost ook tijd en dus geld en de eerste paar maanden ben je nog nauwelijks productief. Je gaat niet in iemand investeren waarvan je twijfelt dat hij na een half jaar weer weg gaat.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• rphilipsen
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18:14
Dat ze je een baan aanbieden zonder duidelijkheid over de arbeidsvoorwaarden is wel een beetje apart. Je kunt echter prima vragen om ofwel een gesprek, ofwel dat ze een compleet voorstel doen waar je vervolgens op reageert. De contractduur kun je daar ook prima in bespreken, maar zoals eerder aangegeven zou ik dat geen halszaak laten worden, eerder iets om makkelijk weg te ruilen voor iets anders.

Dat ze eerst een half jaar aanbieden is helemaal niet zo raar, komt best voor dat ze dat voor starters aanhouden, dat verschilt per bedrijf. Pas als dat afwijkt van wat ze anderen aanbieden zou ik me zorgen gaan maken.

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:26:
Wij geven altijd een 7 maands contract met proeftijd 1 maand ongeacht welke functie.
Binnen die maand proeftijd kun je van iemand af die het gewoon niet is.
En na 6 maanden (je moet ook nog een maand nemen voor aanzeggen) weet je wel of je iemand een 2e contract (van een jaar) aanbiedt.
Als iemand dat 2e contract ook naar tevredenheid uitzit dan kan er gesproken worden over onbepaalde tijd.

Ik zou me er dus niet druk over maken: als je goed bent houden ze je wel hoor want bewust iemand na 5 maanden aanzeggen is wel heel dom want het inwerken van mensen kost ook tijd en dus geld en de eerste paar maanden ben je nog nauwelijks productief. Je gaat niet in iemand investeren waarvan je twijfelt dat hij na een half jaar weer weg gaat.
Voor starters neem ik aan? 2e contact is altijd vast bij ons. Een jaarcontract als verlenging is :w (alles afhankelijk van de functie natuurlijk). Eerlijk gezegd eis ik nu gelijk een vast contract.. nooit moeilijk over gedaan (bij disfunctioneren/geen klik) is ee altijd wel een weg uit.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:12

Met wie waren die 3 gesprekken? Ik heb ook regelmatig 2-3 gesprekken gehad voor een functie, maar ik had toch wel iets van HR verwacht in die gesprekken. Al is het natuurlijk met de vakantieperiode wat uitgesmeerd.
Mijn eerste baan begon met een jaarcontract, werd verlengt naar onbepaalde tijd maar na anderhalf jaar moesten we toch concluderen dat de klik er niet was. Ook de banen daarna begonnen met een jaarcontract en daarna pas naar vast, dus een half jaar is niet zo gek. Zie het ook als kans om te leren of het werk bij je past, als je tot de conclusie komt dat het advieswerk niet voor jou is weggelegd, kan je dat half jaar prima uitleggen bij volgende sollicitaties.

Een half jaar ervaring is trouwens veel beter dan een leeg half jaar, ik heb na mijn studie een jaar geen werk gehad, dat is veel lastiger uitleggen.
Ik denk er zelf aan eerst een arbeidsvoorwaardengesprek voor te stellen. Hoe zou je dit handig aan kunnen pakken of wat is van belang nog te bespreken? Iemand hier die me wat advies kan geven? Zou erg gewaard worden! :)
Als ze een baan hebben aangeboden, had ik ook de rest van de arbeidsvoorwaarden wel verwacht, maar je kan prima een berichtje sturen in de trant van "Bedankt voor het aanbod, hoe gaat de procedure nu verder?".

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19:39
Als ik het zo lees schrijft TS nu vooral over zijn wantrouwen richting de organisatie en vraagt zich af of dit normaal is.

Nee het is niet gek om een half jaar aangeboden te krijgen, maar misschien ook niet wat je zou willen zoals je laat doorschemeren. Je maakt de gekste dingen mee tijdens sollicitaties en het is aan jou om te beoordelen of dit fijn aanvoelt. Het is zo subjectief als maar zijn kan.

Als ik een werkgever was dan zou ik sowieso niet iemand iets aanbieden als ik geen vertrouwen had, ik vind dat een rare gedachtegang.

Veel banen lijken leuk als je begint en als dan het gesprek ook fijn is zonder dat je gekke dingen hoort, dan sta je toch veel eerder open voor een half jaar contract? Het moet fijn aanvoelen voor je bij zowel de baan als het HR gedeelte.

Er zullen vast hele ervaren adviezen tussen zitten hier, misschien wel op basis van 100 ervaringen, maar nog steeds is dat maar een fractie van alle banen en dus niet representatief voor de gehele markt wat 'normaal' is. Ik zou mij dus niet pinpointen op wat anderen 'normaal' vinden, maar leren die overweging zelf te maken :+

[Voor 16% gewijzigd door Furion2000 op 10-09-2021 08:02]

• mikkl
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-09 12:49
Hbeez schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:38:
Probeer ook even te begrijpen waarom ze jou een halfjaarcontract hebben aangeboden, is dat de norm?
Dit is ook een terechte opmerking. Zo ben ik ooit bij een bedrijf begonnen waar ik 2x een jaarcontract kreeg om discussies met ander personeel te voorkomen, het was daar de norm (en dus niet na 1 jaar een vast contract; ja ze waren tevreden en ik heb er uiteindelijk 4,5 jaar gewerkt). Dikke prima aangezien bepaalde/onbepaalde tijd mij weinig kan schelen: 1) als een bedrijf niet met je verder wil dan komen ze altijd wel van je af, ongeacht de contractvorm. Al zal het niet in alle gevallen even netjes zijn; 2) je moet van jezelf weten wat je waard bent en wat je kan (lees: als je weet dat jij goed bent in je werk en een goede collega bent, dan komt dat vaste contract vanzelf na 2 jaar). Dit beeld zul je voor jezelf nog verder uitbreiden aangezien je aan de start van je carrière staat, maar op basis van je huidige levenservaring kun je er al wat invulling aan geven (doorzetter? leergierig? inzicht? etc..) 3) ook die hypotheek, als je eens een huis wil kopen, krijg je met een tijdelijk contract zolang je maar een intentieverklaring krijgt.

Waar ik zelf wel altijd voor zorg: er moet een mogelijkheid tot tussentijds opzeggen in mijn contract staan, ook al is het een contract voor bepaalde tijd. Van te voren kun je ook niet ruiken/achterhalen wat er allemaal binnen een organisatie speelt. Zo heb ik zelf een overname meegemaakt waarbij de bedrijfscultuur 180 graden veranderde. Zit je daar met je contract voor bepaalde tijd die je mag uitzitten. Of wellicht kom je elders een gouden kans tegen en dan wil je wel kunnen opzeggen.

Ook zou ik mij nu niet te druk maken om hoe je cv eruit komt te zien als het hier na een half jaar zou eindigen. Zolang jij de komende 10 jaar niet overal binnen een jaar weg bent en ook een goede reden ter onderbouwing hebt, dan komt dat wel goed. Nu helemaal: je bent jong, staat aan de start van je carrière en moet (werk)ervaring opdoen. Iedereen die jouw cv te zien krijgt zal dat weten en daarnaast maakt iedereen toch wel eens een foute keuze (niet dat dit een foute keuze is, just saying).

Verder: lees de posts hier door! Er staan goede punten tussen. Vooral ook de tip om bij meerdere bedrijven te kijken. Het verruimt je referentiekader en dan kan het achteraf niet worden: had ik maar... :+
Zelf heb ik geen ervaring om via deze weg een organisatie binnen te stromen, maar het klinkt alsof ze weinig haast hebben. Wellicht dat dit ook het aangeboden salaris gaat beïnvloeden, terwijl @Smobbo aangeeft dat ze in deze branche om mensen staan te springen.

Heel veel succes! :)

• kolderindekop
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:01
Je kan al na een paar dagen zien of iemand geschikt is voor een functie ,jou werkgever wil er een half jaar over doen. Aan jou dus de kans om je te bewijzen dus doe je best ,en stap er zonder vooroordeel in.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

• smurfinmark
  • Laatst online: 16:06
President schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:20:
[...]

Er is natuurlijk wel verschil. Bij WO functies heb je doorgaans veel meer aanlooptijd voordat iemand echt productief is, en is uiteindelijk de verantwoordelijkheid veel groter. De solliciatie procedure zal gemiddeld veel grondiger zijn.

Verder mag er nog steeds 3 X een tijdelijk contract aangeboden worden, dus je 2e punt gaat niet op.

Ik denk dat het onderaan de streep niet een groot punt is, een half jaar lijkt me een redelijke termijn voor het bedrijf om te bepalen of ze wel of niet met TS verder willen. Als ze daarna blijven schermen met tijdelijke contracten, zou ik daar wel vraagtekens bij plaatsen.

Dit kan TS ook uitspreken, wat de verwachtingen zijn op dit gebied.

We kennen het bedrijf verder ook niet waar TS gaat werken, wellicht blinken ze niet uit op HR gebied, maar wel vakinhoudelijk. Dat lijkt me meer leidend voor de beslissing.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-09 03:45
Het is interessant wel dat ze maar een contract van 6 maanden aanbieden, het is wel een tikje aan de korte kant. Verder is een proeftijd niet toegestaan op dit contract en zitten ze dus sowieso 6 maanden aan je vast, ik begrijp hun niet helemaal hierin. Een contract voor een jaar is vaak standaard maar als je gewoon erg overtuigd bent van jezelf moet je gewoon stevig onderhandelen.

Neem nooit een baan waar je niet ontslagen wilt worden, wees niet afhankelijk en kijk waar je mogelijkheden verder liggen. Bevalt dit je niet zou ik het niet doen, tenzij het echt onmogelijk is om een baan te krijgen voor jou en je het geld zwaar nodig hebt.

Vraag waarom ze 6 maanden maar bieden, ik zou niet zomaar alles tekenen want vragen staat vrij.

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik vind het verschil tussen 6 en 12 maanden niet zo spannend. Als de baan past gaan ze vast verlengen en dan kan jij 6 maanden eerder over salarisverhoging beginnen. Past het niet, dan zijn jullie na 6 maanden van elkaar verlost, voor iedereen beter dan nog langer aanmodderen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-09 12:50
Loyaliteit komt van 2 kanten. En van een bedrijf heb je die nooit. Je kan altijd doorsolliciteren, eventueel ook buitenland. Vooral als het salaris niet past bij de huidige huizenmarkt.

Je krijgt de baan, "halfjaar contract" en solliciteert verder in de avonduren.
Bedrijf: surprise pikachu

Wat betreft CV: beter iets dan niets. Meer werkgevers is juist interessanter.

[Voor 16% gewijzigd door Harm_H op 15-09-2021 08:49]

Mijn tweakblog over de toekomst

• dyrc
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
om je cv zorgen weg te nemen: ik zit vaker aan de "goede kant van de tafel", en een eerste baan die toch geen match bleek is helemaal geen issue. als je wat mooie voorbeelden hebt van inhoudelijke zaken die je goed hebt opgepakt/afgerond in die tijd en voor jezelf meer focus op je richti g die je op wilt hebt gekregen dan is t gewoon lekkere praat tijdens een sollicitatie.
als je 5 banen op rij na 1-2 jaar weg bent (zonder promoties of groei), dan begint t een vlaggetje te worden.

dont sweat it, even een paar maanden laten zien wat je kan en dan rol je er lekker in.
(en als ze je maximaal flex willen houden dan smeren ze je wel jaarcontracten aan, dus een half jaar is op zich een geste van vertrouwen in mijn ogen)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee